نخل مارکت
فروشگاه گیفت کارد
 
امپراطوری مجازی ایران نخل مارکت
فروشگاه اورجینال کی گارانتی کنسول‌های بازی

Uncharted 4: A Thief's End نقد و بررسی

صفحه شخصی من وبلاگ من - سردبیر، در حسرت دیدن قهرمانی لیورپول
تصویر نویسنده
نقد و بررسی Uncharted 4: A Thief's End

نقد و بررسی Uncharted 4: A Thief's End

"به قلم کسرا کریمی اصل"

چندی پیش خبری منتشر شد از یک پسربچه 15 ساله که با استفاده از الگوریتم ستارگان و انطباق دادنشان با جغرافیای مکانی شهرهای باستانیِ تمدن آزتک ها*، توانسته مکان یک شهر گمشده از این تمدن را بر روی نقشه پیدا کند، انتشار همچین خبری در جهان مدرن امروزی که سرشار از ایستایی و سکون و تکرار مکررات است شاید یک تلنگر کوچکی باشد به ما، مایی که دیگر خبری از روح سرکش ماجراجویی درونمان نیست و به جایش هر روز پشت کامپیوترهای خودمان می نشینیم و از این قبیل اخبار را در صفحه مانیتور می خوانیم و بی‌تفاوت از کنارشان گذر می کنیم.

سری آنچارتد از نسخه اول تا همین نسخه‌ی چهارم که قرار است در ادامه به بررسی آن بپردازیم درست خلاف این جریان بی‌تفاوتی ها شنا می‌کند، شخصیت های بازی، از "نیتن دریک" که قهرمان مجموعه است گرفته تا شخصیت های فرعی‌تر مثل "ویکتور سالیوان"، "النا فیشر" و ... هیچ کدام نمی توانند بی‌تفاوت باشند، اگر ماجرایی در پیش باشد داوطلب می شوند و به درونش شیرجه می‌روند و همگی از این سکون و ایستایی لعنتی فراری‌اند؛ برای مثال در نسخه دوم نیتن منتظر صرفا یک جرقه است تا از سکونی که بعد از ماجراهای "اِلدورادو" گریبانش را گرفته خارج شود و یا در همین نسخه چهارم ورود شخصیت سم به عنوان برادر و ماجراهایش بهانه ای می شود برای فرار از پشت میزنشینی نیتن؛ خواهشا به این نکته توجه داشته باشید که با چه ظرافتی جهان بازی، هر چند در زمان معاصر رخ می دهد اما تا جای ممکن سعی شده در آن از مدرنیته دوری شود و قهرمان بازی به جای آن که یک باستان شناس باشد، یک ماجراجوست که به جای حفاری های علمی و ظریف، بدون استفاده از ابزارهای پیچیده خود را بدون واسطه درگیر ماجراهایش می کند و ما را در این مسیر سراسر شگفت و پر حادثه اش با خود همراه می سازد.

"آنچارتد 4 بی شک چشم نوازترین تجربه‌ای است در روی کنسول ها تا به امروز فراهم شده و از این نظر باید به سازنده همچون همیشه اعتبار داد"

در نسخه چهارم این بار قرار است با نیتن در جستجوی گنج گمشده ی بزرگترین دزد دریایی دوران ها برویم، جستجویی که ما را به دوران صدر مسیحیت و ماجرای به صلیب کشیده شدن "عیسی مسیح" می کشاند، ماجراجویی در رابطه با وعده‌ی بهشتی که آن حضرت به "دیزماس*"، دزدی که در کنارش به صلیب کشیده شده بود داد. وعده حضرت به این دزد، از آن زمان برای همه دزدان تاریخ، سرآغاز ایده‌ی اتوپیا و آرمان شهری بود که قرار است معیادگاهشان باشد، آرمان شهری که در ناخودآگاه جمعی همه ما هست و ما به نوعی به دنبالش هستیم و همین کشش عامل مضاعفی می شود بر جذابیت داستان برای ما و در همین ابتدای کار بگذارید به شما بگویم که فلسفه و ایده کلی این بازی از "الدورادو" و "شیمبالا" و "ارم" نسخه های قبلی از همه لحاظ جذاب تر و بهتر است، صرفا همین ایده‌ای که یک سری دزد دریایی در کنارهم جمع شده اند تا آرمان شهرشان در کنار یک دیگر در میانه اقیانوس ها بنا کنند نفس آدم را بند می ‌آورد!

همان طور که می‌بینید که ایده اصلی بازی بکر و تازه است و با پرداختی که می شود امکان ندارد شما را مشتاق نکند که برای دانستن بیشتر انجیل‌های چهارگانه را باز نکنید و یا در اینترنت اسم انواع دزدان دریایی را سرچ نکنید، بازی تمام تلاشش را می کند که حس ماجراجویی شما را هر چند اندک اما تا جایی که می تواند تحریک می کند و تا حدی هم موفق می شود. 

" با اطمینان می توان از وجود النا به عنوان یک عنصر کاملا ضربه زننده به داستان یاد کرد، شروع بازی بخش زیادی از مقدمه به رابطه نیتن و النا در خانه می‌پردازد که تا همان جایش هم می‌توان گفت به نوعی زیادی است  و خیلی از این مسائل می توانست در همان پس زمینه داستانی باقی بماند" 

آنچارتد 4 همچون نسخه دوم سری با گریزی به آینده و فلش فوروارد شروع می شود، یک تعقیب گریز هیجان انگیز در میانه اقیانوس و سپس به مانند نسخه ی سوم وارد گذشته و کودکی قهرمان می شود، اما درست هنگامی که ما انتظار داریم مقدمه به پایان برسد و داستان و ماجراهای اصلی شکل بگیرد این اتفاق رخ نمی دهد و مقدمه همچنان کش پیدا می‌کند و ادامه می‌یابد و تا مرحله ی هفتم بازی طول می کشد. خب این ایراد بزرگ از همان ابتدا به تجربه بازی یک ضربه جبران ناپذیر می زند یعنی ریتم و ضرب آهنگ درست را از بازی می گیرد. همه چیز کند و سنگین پیش می‌رود، عناصر داستانی انقدر تکرار می شوند که دیگر خاصیت بدیع بودنشان را از دست می دهند، فارغ از مقدمه طولانی و کشدار مثلا به داستان فرعی رابطه نیتن و النا توجه کنید، رابطه ای که در نسخه ی دوم شاید بتوان از آن به عنوان یکی از بهترین نمونه های به تصویر کشیده شدن عشق در مدیوم بازی ها اشاره کرد.

این رابطه در نسخه چهارم به قدری لوس به تصویر کشده می شود که با اطمینان می توان از وجود النا به عنوان یک عنصر کاملا ضربه زننده به داستان یاد کرد، شروع بازی بخش زیادی از مقدمه به رابطه نیتن و النا در خانه می‌پردازد که تا همان جایش هم می‌توان گفت به نوعی زیادی است و خیلی از این مسائل می توانست در همان پس زمینه داستانی باقی بماند، بعد هر چه جلوتر می رویم این رابطه بیشتر نابجا می شود و اذیت می کند، مثلا موتیف تکرار شونده دروغ گفتن نیتن از پشت تلفن که نه یک بار بلکه سه بار به طور کامل نشان داده می شود، بعد در اوج ماجراها دعوای نیتن و النا به طور کامل لوس و خارج و در ادامه ظهور ناگهانی النا از غیب در لیبرتاریا آن هم درست به موقع و سر بزنگاه!

این هایی که می گویم سخت گیری نیست، انچارتد 4 واقعا زیاده گویی می کند و این زیاده گویی صرفا در روایت داستان نیست. راستی شخصیت های تازه اضافه شده از سم برادر نیتن گرفته تا نیدین و ریف همگی جذابیت های خودشان را دارند به خصوص نیدین که به جرات می توان گفت خفن ترین ضدقهرمانی است که این سری به خودش دیده!

مرحله اسکاتلند به نوعی به عنوان اولین مرحله بعد از مقدمه ی طولانی بازی، نکته ی خوب و قابل ستایشی دارد، گیم پلی بازی در اصل همانی است که در سه قسمت قبلی مشاهده کردیم با این تفاوت که با حجم بیشماری از عناصر تازه بزرگ و گسترده شده، طراحی مراحل بشدت وسیع تر از قبل هستند، تا حدی که گاهی اوقات وهم و رویا شیرینی از جهان باز بودن را به شما منتقل می کند و این که خوشبختانه نوع پیشروی در آنها اینبار به نوع و سبک بازی شما بستگی دارد. مثلا در اکثر مواقع این طراحی به قدری خوب است که من می توانستم به شیوه مورد علاقه خودم عمل کنم و بی آن که کسی را بکشم و یا متوجه ام شوند مرحله را به اتمام برسانم و خب بخش مخفی کاری بازی با وجود اضافه شدن بسیاری از عناصر اثر قبلی سازنده یعنی "دلست اف آس" بشدت بهتر از قبل شده، هر چند که بسیاری از ایرادات جد خود مثل دیده نشدن همراهان ما توسط دشمنان همچنان در آن وجود دارد.

حرف از دشمنان بازی شد باید اضافه کنم هوش مصنوعی نسبت به نسخه ی سوم بهبود چشمگیری داشته و دیگر خوشبختانه با یک مشت چقندری که کله هایشان را برای هدشات شدن بیرون از کاور نگه می‌دارند مواجه نیستیم، هر چند تا رسیدن به ایده آل هنوز هم جای کار باقی مانده و ایراداتی مثل سردرگم شدن NPC ها در مواقع کاورگیری کنارشان دیده می شود. ولی مشکلی که هر چه جلوتر می رویم در طراحی مراحل هر چه جلوتر می رویم بیشتر به چشممان می خورد تکرار بیش از حد عناصر و ضرب آهنگ بشدت کند بازی است که همراه با داستان دست به دست هم می دهند و تجربه بازی بعد از مدتی عذاب آور می کنند.

"موضوع این است به طور اشتباهی در میان مردم جا افتاده بخش داستانی هر چه بلند تر باشد بهتر است و خب بعد از 15 ساعت تجربه ی آنچارتد 4 می توان به جرات مهر ابطال را بر این سخن زد"

مثلا مکانیک باز کردن در های فرو ریخته بیش از ده بار تکرار می شود و این کلیشه رایج که مثلا نیتن دریک از مسیر اصلی دور می افتد و باید 3 ساعت دور و اطراف را بگردیم و یک راه فرعی برایش پیدا کنیم بارها و بارها تکرار می شود؛ نیتن از درد بی هوش می شود و در ناکجا آباد به هوش می آید، و دوباره چند مرحله بعد از درد بی هوش می شود و در یک ناکجا اباد دیگر به هوش می آید، همه ی اینها در مجموع یک چیز را به ما ثابت می کنند و آن این است که انچارتد 4 از یکی از اصلی ترین عناصر هنر یعنی جرح و تعدیل کاملا بی بهره است.

در جای جای بازی این حس به آدم منتقل می شود که استودیو سازنده یک بودجه بی نهایت در اختیار داشته و به خاطر همین هر چه که در دستش آمده در بازی فرو کرده، بدون هیچ گونه ویرایش و یا حذف خاصی، حذفیاتی که اگر صورت می گرفتند به یقین ما را با یک اثر بهتر مواجه می کردند؛ اثری که در حداقلش از ما نمی خواست 3 ساعت با ماشینی در یک جنگل هر چند زیبا ول بگردیم و هر چند دقیقه یک بار کلک چند دشمن را هم سر راه بکنیم، و خب نکته مثبت این بودجه نامحدود هم ویژگی بصری بازی است که به جرات می توان گفت از هر چه تا به حال دیده اید و احتمالا تا یکی دو سال آینده خواهید دید بهتر است!

"هیچ کدام از معماهای بازی برخلاف معماهای نسخه های قبلی ذهن مخاطب رو به چالش نمی کشند و همگی تا جای ممکن راحت طراحی شده اند"

از نظر فنی شاید این مقاله بیشتر کمکتان کند، اما در هر حال آنچارتد 4 بی شک چشم نوازترین تجربه‌ای است در روی کنسول ها تا به امروز فراهم شده و از این نظر باید به سازنده همچون همیشه اعتبار داد. بازی همچون گذشته پر از معماهای محیطی است، معماهایی که ایده های پشتشان هم خلاقانه است و هم زیبا اما باز هم چیزی که در این میان لنگ می زند عدم وجود چالش است، هیچ کدام از معماهای بازی برخلاف معماهای نسخه های قبلی ذهن مخاطب رو به چالش نمی کشند و همگی تا جای ممکن راحت طراحی شده اند.

بازی تا انتها به همین صورتی که توضیح داده شد کند و کشدار به جلو می رود، موضوع این است به طور اشتباهی در میان مردم جا افتاده بخش داستانی هر چه بلند تر باشد بهتر است و خب بعد از 15 ساعت تجربه ی آنچارتد 4 می توان به جرات مهر ابطال را بر این سخن زد.

نکات مثبت

کلیت داستان بشدت جذاب و گیراست

طراحی مراحل گسترده تر و عمیق تر از پیش شده است

بهترین ضدقهرمانان کل مجموعه : نیدین و ریف!

گرافیک مثل همیشه بالاترین سطح ممکن است!

نکات منفی

عدم وجود عنصری به نام جرح و تعدیل چه در داستان، چه در طراحی مراحل (مراجعه شود به متن)

کشدار شدن روند بازی و ریتم بشدت کند در برخی مقاطع

النا فیشر! 

معماهای بشدت آسان

سخن پایانی

موضوع این است که مثلا  من آش رشته خیلی دوست دارم! ولی در حد یک کاسه! فوقش دو کاسه! نه یک دیگ پر! تازه آن هم به زور! هر چیزی هر چقدر هم که خوب باشد اغراق و تکرارش موجب از بین رفتن جادوی اولیه اش می شود و خب آنچارتد 4 با وجود عناصر نو و تازه اش و کلیت داستانی جذابی که تعریف می کند به علت همین اغراق و کشدار شدن روندش جذابیت خود را از دست می دهد و به یک تجربه صرفا معمولی در قیاس با نسخه های قبلی (نه بازی های دیگر در این سبک که با تمام این ایرادات آنچارتد از اکثرشان بهتر است ) به حساب می آید.

..........................................................................

آزتک ها: آزتک‌ها، یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک و امریکای مرکزی بودند.

دیزماس: در جریان به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح، این حضرت دو همراه دیگر را داشت که قرار بود در کنارش به صلیب کشیده شوند. هر دو نیز دزد بودند اما یکی از این دزدان "دیزماس" نام داشت، دزدی که بخاطر گرسنگی دزدی کرده بود بخاطر همین جرم سبک تری داشت. حضریت مسیح به دیزماس وعده داد با او بهشت برود و این موضوع پس از مدتی زمینه ساز تبدیل شدن دیزماس به یک نماد و اسطوره برای دزدان دریایی شد. 

نکته: نقد و بررسی بخش چندنفره به شکل جدا قرار خواهد گرفت.

نوشته شده در: 28 ارديبهشت 1395
دسته: نقد و بررسی، Uncharted 4: A Thief's End
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Uncharted 4: A Thief's End
  • Uncharted 4: A Thief's End
  • Uncharted 4: The Lost Legacy - PSX 2016
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

آن روز که پردیس گیم به کوانتوم بریک و شاهکار آنچارتد متای یکسان دهد، آنروز روز عزای امت است...
نکته ای بود بس ظریف ...
-صدای گریه حضار-
دوست عزیز بیشتر بخاطر اینه نویسنده های دو نقد متفاوت هستن. مثلا من با یک نفر دیگه کوانتوم بریک نقد کردم بهش 8 دادم، آنچارتد 4 هنوز نرفتم اما اگر بخوام نقد کنم بعید میدونم کمتر از 9 بدم! یعنی بخشی از این مشکلات ناخواسته اس
مشاهده 6 پاسخ دیگر
نقدی به شدت مغرضانه که کاملا مشخصه نویسنده با هدف کوبیدن بازی دست به قلم شده ! نقدی که هیچ کدام از ویژگی های مثال زدنی و بکر گیم پلی و روایت را نمی بیند اما یک مشکل کوچک مثل باز کردن راه به وسیله ی دکمه زنی سریع رو آنچنان بولد می کنه که شاید به زور بتواند از آن حکمی بسازد برای کم کردن نمره ی نهایی ! متاسفانه نقد به شدت ضعیف و بی اعتبار است به جز بخش هایی که مربوط به طراحی پازل های بازی بود...
والا نقد رو نخوندم ولی اینجور شما گفتی پس اصلا نمیخونم!
من الان اخرای بازی هستم و بازی از اون چیزی تصور میکردم فراتر ظاهر شد و پیشنهاد میکنم دوستان با این چیزا ذهنیت خوبی که از بازی دارید خراب نکنید نویسنده این نقد هم برو واشنگتن پست تواناییشو داری(:
اولا سپاس فراوان از نویسنده محترم بخاطر نقد عالی ایشون میتونم بگم جزو منصفانه ترین نقد های این بازی بود و واقعا شجاعت اقای کریمی رو در نقد و صراحت ایشون رو ستایش میکنم شما نقد خودتون رو به عالی ترین شکل نوشتید و بیش از همه شجاعت و صراحت شما در ارائه نظرتون برایم با ارزش است
دوما نکات منفی بسیار بجا بودند
همین الان بگم این کامنت طولانیه ولی نظر واقعی من به این بازیه و چیزایی رو نوشتم که در نقد نیست

من انچارتد 4 رو با دستگاه دوستم بازی کردم میخوام دو نقطه نظر یا دیدگاه رو عرض کنم
اولا بگم من کلا ادم منعطفی هستم و سخت گیر نیستم
1- به نظر من برای نقد هربازی باید با چشمان همان بازی بهش نگاه کرد باید ببینیم که بازی سعی داشته به چی برسه و آیا در این باره موفق بوده؟
ما از یک عنوان ماجراجویی چه میخوایم؟من در خانه خودم نشستم و توان رفتن به قاره های دیگرو دیدن مناظر زیبا و جنگ با طبیعت و ماجراجویی برای رسیدن یه یک شی با ارزش و.. ندارم توان این رو ندارم که از صخره ها بالا برم از هواپیما پایین بپرم و با ماشین یک تعقیب و گریز هیجانی داشته باشم
اما عناوین اکشن ماجراجویی همواره ما رو درگیر یک داستان هیجانی و ماجراجویی بزرگی می کنند که در زندگی عادی و حقیقی خود قادر به تجربه آن نیستیم
آنچارتد به زیبایی هرچه تمام تر همان ماجراجوییی که ما در زندگی واقعی حتی جرات رو به رو شدن با آن را نداریم برامون فراهم میکنه با روایتی عالی از یک داستان(داستان ساده است و روایتش هم چالشی نیست ولی با این وجود این روایت بسیار زیبا و با ارزشه) ما رو وارد دنیایی زیبا و هیجان انگیز میکنه
من ر انچارتد 4 سکو بازی میکنم اکشن دارم معما های ساده دارم صحنه های سینمایی دارم و...
از این منظر آنچارتد کاملا به هدف خودش رسیده و من نمره 10 رو کاملا بهش میدم
اما
2-اگر از سطح خود بازی بالا بیایم می بینیم که آنچارتد دقیقا همان فرمولی رو دنبال می کنه که نسخه های قبلی دنبال کردند صحنه های اکشن سینمایی سکو بازی یک سری معمایی که مکانیزم ساده و مشابه هم دارند و یک داستان ساده(البته اکشن ماجراجویی هم همینه به غیر اینکه هرچه داستان زیباتر بهتر)
در اینجا من به نداشتن نو اوری در مکانیزم بازی به ناتی داگ خرده می گیرم و نمره 9 رو با ارفاق به بازی میدم

آنچارتد میخواهد هیجان انگیز باشد و این کار رو به درستی انجام میده من بهش احترام میذارم و باید بگم کاملا کارش رو درست انجام داده ولی من انتظار نو اوری دارم

در آخر نظر منتقد درباره کشدار شدن بازی رو تا حدودی قبول دارم ولی واقعا از کشدار شدن بدم نیومد چون داشتم از بازی لذت میبردم منتهی در داستان بازی نتیجه خوبی نداشت
چون نظرت زیاد بود در پاسخ یبار دیگه درجش کردم
مشاهده 14 پاسخ دیگر
سپاس بابت نقد. خب نقد کامل خوندم و قائدتا با یک سری موارد موافقم و با یک سری بشدت مخالف!

اول اینکه شما نباید مقدمه بازیو با نسخه های قبلی مقایسه کنید. اگر داستان صرفا ادامه ماجراجویی نیتن بود، یک مقدمه یک ساعته کافی بود اما ما در این نسخه قرار بود با یک شخصیت محوری یعنی برادر نیتن آشنا بشیم و تمرکز اصلی در چپتر های اولیه روی این موضوع بود و عالی هم در اومده بود! یعنی این ریتم نسبتا کند کاملا در تعامل با کلیت اثره! اما مثلا با اون قسمتی که گفتید رابطه نیتن و النا کش دار میشه موافقم

در مورد بحث کش دار شدن در سایر مناطق مخالفم. مسئله اینه که مثال می زنید نیتن از هوش میره، یک جا دیگه در میاد و باید یک ساعت دنبال یک راه فرعی بگرده درست، اما آیا نسخه های قبلی اینطوری نبودن؟ نسخه های قبلی شما باید مدت زیادی صرف تنها حالت پلتفرمر بازی برای حل یک معما می کردید؟ دیگه این بیس آنچارتده. این سرگردانی ها هم فاز خودش داره و مسئله اینه با برخی اعمال جانبی حس کسل کننده بودن به من گیمر وارد نمیشه

در مورد معماها هم باید دید ما کلی باشه. من شخصا دوست دارم معماها سخت تر باشه اما نباید فراموش کنیم این بازیو چندین میلیون نفر میخوان تجربه کنیم و در نسلی به سر می بریم که تعداد بازی های ادونچر با معماهای خیلی دشوار خیلی خیلی کمه. یعنی مخاطب الان دیگه معما سخت نمیخواد! معمایی میخواد صرفا کمی ذهنش درگیر بشه و به ریتم گیم پلی لطمه نزنه.

یعنی حرفت در مورد آسان شدن معماها درسته ولی این ایراد نیست! یک خروجی از اوضاع احوال کنونیه ...

با سایربخش ها موافقم ... نمره نهایی من هم 9.5 هستش
یه لحظه یاد معمای بازی پرنس آف پرشیا افتادم تو خوندن مقاله که تا یه ماه نتونستم یه معما رو حل کنم!
پستا زیاد شد میخوام نظرم توی نقل قول این پست بگم

بچه ها من بازیو دو روز پیش تموم کردم. به نظر من نسبت به دلست اف اس و انچارتد 2 و 3 ضعیفتر بود. مثلا یه خوبی که دلست اف اس داشت این بود که کات سین هاش زیاد بود ولی خیلی پشت هم نبود که خسته کننده بشه اما توی 6 7 چپتر اول انچارتد 4 بیشتر داریم کات سین می بینیم تا اینکه بازی کنیم.

یعنی با این حرف منتقد که استودیو منابعش داشته برخی موارد بیش از حد کش داده موافقم ... ولی خب این نقد یک نکته منفی بزرگ داشت اونم اینکه از گفتن خیلی از ویژگی های فوق العاده آنچارتد که در بازی های دیگه نیست صرف نظر کرده. گیم پلی بازی یکی از بهترین نمونه هایی که تا حالا در یک بازی خطی دیدم! واقعا چیزایی آدم میبینه ...

در کل نمره من 8.5 یا 9 هستش. با احترام به کسایی که معتقدن شاهکاره از نظر من نسبت به آنچارتد 2 و 3 ضعیفتر بود
مشاهده 7 پاسخ دیگر
اقا انصافا دیگه 8 کم لطفیه! من بازیو تموم کردم. برخلاف خیلی از بچه ها به نظر من نمره اش 10 نیست من بهش 9 میدم. نقدتون الان خوندم، با بخش هایی موافقم مثلا معماها واقعا آسون بود و اون جذابیت قبل نداشت یا مقدمه طولانی قبول دارم. ولی مثلا این کش دار شدن بازی خیلی دیگه پیازداغش بردید بالا. به نظر من بازی در کل ریتم جذابش حفظ می کنه

در کل نقد خوب بود اما نمره میتونست بیشتر باشه
من به منتقد پیشنهاد میکنم در حد بازی فرویت نینجا اندروید نقد بنویسن نه اینکه همین تعداد بچهائی که تو پردیس مونده رو بخندونه
نویسنده و منتقد عزیز Woody Allen ممنون همه نمرت منصفانه بود هم مقاله ات خوب و اسپویلر بود. !! قسمت داستانش رو نخواندم.! :)
ولی من خودم هم همین رو حدس میزدم که داستان و کاتسین هاش طولانی باشه و روند داستان کند باشه ....!! چون ناتی داگ قبل از انتشارش بزیش از ساختن ادامه آنچارتد 5 و بعدی انصراف داده و نشان میده که ایده های ناتی داگ برای آنچار تد تمام شده و تهش هر چی مانده بوده برای این نسخه استفاده کرده و ... و همین عیبهای که شما اشاره کردید کندی داستان و کات سین بلند رو تائید میکنه. اون کسانی هم که میگن کمتر از 9 و 10 نباید به آنچارتد داد از روی فن بودن شون هست. قبلانا سالای 91 تا 92 یکی از منتقد و عضو تحریریه پردیس بود که اسم یکی از شخصیتهای مورتال کمبت اسم کاربریش بود!! اون بد جور فن سونی بود و به انحصاری های سونی نمره کامل میداد!! و برای نمونه به بازی ضعیف گران تریسمو 6 نمره 9 داده بود.!!!!!!!!! خلاصه از اینکه میبینم شما بدون فن بازی نقد و کردید خرسندم. سپاس.
مشاهده 5 پاسخ دیگر
ناخود اگاه یاد نقد واشنگتن پست افتادم.ایرادات بنی اسرائیلی!!!سایتهای به اون بزرگی مثل پولیگان و ای جی ان و گیم اسپات و گیم اینفورمر که اندازه ی کل سن نویسنده ی گرامی قدمت دارن چنین ایراداتی نمیگرین ولی شما... .به هر حال فک نکنم نظر شخصی و نمره ی شما انقدر مهم باشه چون متای بازی خیلی فراتر از چیزی هست که شما دادین.البته با توجه به هایپ های انچارتد خیلی از افراد منتظر بودن خراب کنه و اونو به کوانتوم و هیلو و اودور نسبت بدن و کلی ریسمان ببافن و اخرش برسن به اینکه نسل ۸ پوچه و فلان ولی این اتفاق نیوفتاد و جدیدا انچارتد با اون افتخاراتی که بدست اورد "هیتر" زیاد پیدا کرده.اینجا به حرف دوست عزیزم سینا(s۱۱۰۷) می رسم‌ که متاسفانه "بعضی" از نویسندگان پردیس به سندروم خاص بودن مبتلا بودن.این نیز بگذرد...
دوست عزیز نقد بشدت نسبیه. یعنی مثلا یه سایت اومده 10 داده نمیشه گفت بازی حتما بی نقصه سایتی هم که اومده 8 داده نمیشه گفت ایراد بنی اسرائیلی گرفته

از نظر من اولویت اصلی تجربه خود آدمه. نقد و متا و ... فقط به این درد بخوره که قبل از خرید بتونیم از بین چند بازی یکی انتخاب کنیم همین
فن های سونی الان باید برید change.org یه درخواست دیگه درست کنید که نمره پردیس عوض شه!
ولی خب (( بعضی )) فن های سونی " از داعش هم خطرناک ترن " لطفا منو نکشید!
جدا از شوخی پردیس و مخصوصا منتقد چه جراتی داشت این نمره رو داد! فکرشو بکنید کوانتوم بریک 8 - انچارتد 4 : 8 !!
با این خیلی حال کردم پردیس روی جو نمره نمیده ... باور کنید این چیز خیلی خوبیه. کاری به آنچارتد و ... ندارم اما خسته شدم هر سایتی رفتم به بازی های بزرگ 9.5 10 دادن

البته میشه روی این بحث کرد که 8 نمره درستیه یا اشتباه ( که از نظر من اشتباهه ) ولی باید این تابو شکسته بشه که به بازی های بزرگ هم میشه نمرات کمتری داد و فن های اون بازی باید انتقاد پذیر باشن
من خودم نسبت به این نقد انتقاد کردم اما خوشحالم کاربرهای پردیس تقریبا تونستن احترام نسبت به یک منتقد نگه دارن. شخصا فکر می کردم با این نمره حرف ها و پست های بدی ببینم اما اکثرا اومدن منطقی پست گذاشتن حالا چه مخالف ها چه موافق ها
مشاهده 3 پاسخ دیگر
ممنون بابت نگارش مقاله
در حالت کلی خیلی موافق نیستم خصوصا بخش نکات منفی :/
و در نهایت نمره پایانی ! هرچند خب کلا من با داخل کردن دنیای اعداد و ارقام به حیطه گیمینگ کلا مخالفم ولی بازم ... !
من به شخصه بازی رو تجربه نکردم ولی با وجود اینکه سرمم خیلی شلوغ بود سعی کردم یه تحقیقی از طریق منابعی مثل چنل های گیمینگ یوتیوب و تویچ و پرسش از دوستانی که بازی رو تجربه کردن داشته باشم , با همین اطلاعات پایه و دیدن گیم پلی بازی واقعا میتونم بگم نمره 8 دیگه انتهای کم لطفیه!

کاری ندارم فلان سایت چند داده و چرا داده ولی بنظرم نکات مثبت این بازی حداقل از بیرون که دارم نگاه میکنم انقدری زیاد هست که یک تاپیک جداگانه برای بررسی بطلبه چه برسه از دید منتقدی که ریزبینانه بازی رو تجربه میکنه - و بی طرف!-
بدون منظور خاصی میگم با ویرایش و حذف برخی قسمت های متن میشه مقاله رو با نام " ویژگی های منفی و پایین تر از سطح انتظار آنچارتد 4 " بازنویسی کرد ...
بهرحال و در نهایت فلسفه نقد و انتقاد بیان تجربیات شخصی و قرار دادن اونها به عنوان مبنای قضاوت فرد هست نه بیشتر و نه کمتر , و هیچ لزومی نداره این تجربیات شخصی برای همه یکسان باشه , من هم فعلا بجز صبر کردن کاری از دستم بر نمیاد =)
موفق باشید ...
مرسی! منم زیاد به عدد اعتقاد ندارم! ولی خب موقع گذاشتن نقد تو پنل یه جا برای وارد کردن عدد نمره هست که اگه پر نشه پنل سایت ارور میده :دی
میدونم =)
نگفتم مخالفت من قراره چیزی رو تغییر بده که :دی
خوب الان بگیم فن بازی دراوردید میریزید سرمون
ایرادات هم انگار دست کردید از داخل جیبتون دراورید. گفتن نظر شخصی ولی آخه دیگه اینطوری 8
(کشدار شدن روند بازی و ریتم بشدت کند در برخی مقاطع) و چطور تو گیم پلی 12 ساعتی این اتفاق میفته
والا گیم اسپات هم دیگه اینطوری نکرد
گیم اسپات چنین بلایی سر دلست اف اس آورد :d پیش میاد دوست عزیز نقد همینه بالا پایین داره
از همین کامنت دوباره به نویسنده مقاله تشکر میگم. و اینکه تحت تاثیر جلو فن گرایانه کامنتها قرار نگیرند و حق رو بگن و همین طور صراحت داشته باشند در مقاله های بعدی . عید 15 شعبان هم پیشاپیش مبارک .
مشاهده 2 پاسخ دیگر
کسی که این نقد رو نوشته سالها با پلی استیشن و ناوتی داگ و سری آنچارتد زندگی کرده. و اصولا آدمی هست که اگر بگه که دیگه بیش از این آش نمی خواد اصلا تعارف نمی کنه و داره راستش رو می گه! خصوصا اینکه در رژیم هم هست.
بنظرم ایشون خودش بیشتر از ناتی داگ دوستدار و عاشق خودش تا بازی دقیقا مثل دیدگاهی که فراستی داره و بهمین دلیل وضعش اینطوری شد ه.گفتم شاید در کوتاه مدت توجه بخودش جلب کنه ولی در بلند مدت بضررش کافی وضع سایتای مثل qtt رو ببینیم تا بفهمیم
متاسفانه در نقد بشعور مخاطب توهین شده
اگر هیچ بازی در دنیا وجود نداشت این نقد میتونست 70درصد درست باشه
امیدوارم منظورم بفهمی
والا بهنام جان ایشون اهل جلب توجه و این حرفا نیست و نظرش رو بیان می کنه حالا چه من و شما خوشمون بیاد چه نیاد.
این فلشه چی بود کنار کامنتت؟ زدم که نقل قول بگیرم امتیاز دادم بهت :))) اینقدر پردیس نیامدم با این سیستم کامنت ها آشنا نیستم :دی
مشاهده 4 پاسخ دیگر
دادا WTF این بازی در بد ترین حالت ۹ هستش.