فروشگاه گیفت کارد
 
بازی‌پورت: بهترین مرجع فروش بازی و کنسول پانا: نماینده محصولات لاجیتک در ایران
فروشگاه اورجینال کی فروشگاه اورجینال کی
نقد و بررسی FIFA 17

نقد و بررسی FIFA 17

نویسنده: سینا ربیعی

مدیر پروژه: علی غروبی

گوینده: محمدصالح هاشمی

در مسیر سری‌بازی‌های سالانه همواره یک یا چند نسخه از آن، به عنوان نقاط عطف یاد می‌شوند و می‌توان نسخه 2012 بازی FIFA را چنین نقطه عطفی دانست، اثری که اوج تکامل فرمول نسل گذشته فیفا بود و پس از آن صرفا شاهد ارتقا و تغییرات جزئی آن فرمول بودیم و نه تحول آن؛ حال پس از پنج سال از آن زمان FIFA 17 عرضه شده است و آیا این نسخه هم صرفا یک ارتقا ساده بر همان فرمول مطمئن همیشگی‌ست و یا نقطه عطفی دیگر در سری؟

پیش از شروع بازی چیزی‌ که "فیفا 17" به ما نشان می‌دهد بسیار امیدوار‌کننده است، تغییر موتورگرافیکی (اینبار به شکل واقعی!)، فیزیک قوی و انیمیشن‌های واقع‌گرایانه‌، خبر وجود بخش داستانی و چندین مورد دیگر کافی بود تا عزم سازندگان برای خلق یک نقطه عطف دیگر را نیز مشاهده کنیم. اما فارغ از تمام این اخبار خوش، برای یک فیفاباز حرفه‌ای تنها یک مسئله اهمیت دارد: "گیم‌پلی قوی و شبیه‌ساز گونه" و همیشه هم در زمان تجربه فراتر از بخش داستانی و فوتبال زنان و هزار نوع جزئیات پرزرق و برق دیگر، این گیم‌پلی است که ارزش بازی را نشان می‌دهد.

اولین برخورد با یک بازی سالانه در نوع نگاه ما به آن بسیار تاثیرگذار است، گاهی اوقات در زمان این برخورد اصلا احساس تغییری نمی‌کنید، گاهی اوقات صرفا فکر می‌کنید سازنده با تغییر یک سری الگو ساده سعی کرده بازی خود را ارتقا دهد و قائدتا دستش هم رو می‌شود و گاهی نیز حس یک تحول و چیز کاملا نو و جدید به شما منتقل می‌شود. این برخورد اول با "فیفا 17" بسیار حس الهام‌بخش و نویی را به شما منتقل می‌کند زیرا بازی در برخی از جزئیات پایه‌ای خود بعد از چند سال تغییرات مهمی داشته است. این تغییرات هنوز به مرحله تحول نرسیده اما بعد از تجربیات تکراری که در این مدت داشته‌ایم همین حد هم می‌تواند الهام‌بخش باشد.

(این تریلر بر مبنا گرافیک نسخه دمو که تفاوتی با نسخه اصلی ندارد طراحی شده است)

دانلود با کیفیت HD

حس نو‌ بودن را می‌توان مهمترین دستاورد گیم‌پلی فیفا 17 دانست، در نسخه‌های گذشته و به طور خاص 15 و 16، با دو تا سه‌ماه بازی‌ کردن عملا تمامی نکات ریز و درشت حمله و دفاع دستمان می‌آمد و این شناخت موجب می‌گشت که نوع حمله و دفاع ما و حریفان بسیار یک‌شکل و خطی باشد، حس خطی بودن و اسکریپت بودن جریان بازی نیز بزرگترین مانع برای تنوع تجربه یک اثر است. در این حالت تنها در صورتی سازنده از ورطه تکرار خارج می‌شود که با داشتن قدرت ریسک، برخی از مکانیزم‌های اساسی بازی را با تغییراتی مهم ارائه دهد. چنین چیزی در فیفا 17 به شکل محتاطانه پیاده شده، هر‌چند نمی‌توان گفت یک تحول اساسی رخ داده اما کاملا مشخص است که سازنده با این نسخه خود را برای یک تحول جدی در سال‌ آینده آماده کرده است.

فیفا 17، خمیر‌مایه و پایه‌های یک تغییر بزرگ است و برخی از عناصر این تغییر بزرگ برای نمایش بازخورد‌های آن در این نسخه ارائه شده؛ به طور مثال پس از سال‌ها در زمان اعمال همیشگی بازی یعنی پاس‌دادن، شوت‌زدن سانتر کردن و ... حس می‌کنیم در حال کاری هستیم که نوع ارائه آن با گذشته تفاوت دارد اما نتیجه آن مثل گذشته است. با این مثال می‌خواهم بگویم شاید فیفا 17 فرمول جدیدی خلق نکرده باشد، اما سعی در تست جزئیاتی دارد که زیربنا تحول و فرمول آینده فیفا است.

در کنار تغییرات بخش‌های استاندارد بازی، از لحاظ تِم و تجربه، گیم‌پلی "فیفا 17" همان حس فیزیکی بودن نسخه 15 و روان بودن نسخه 16 را دارد با این تفاوت که بدلیل اضافه شدن صدها انیمیشن جدید و چندین محور تاکتیکی به بازی، شیوه های حمله بسیار عمیق‌تر از گذشته شده است. گیم‌پلی 17 شما را بیشتر تشویق به پاسکاری و روان‌تر کردن جریان بازی می‌کند، فوبیا همیشگی فیفا‌باز‌ها یعنی بازیکنان سرعتی در این نسخه تاثیرگذاری کمتری دارد و یکی از دلایل مهم آن منطقی‌تر شدن سرعت واکنش و چرخش بازیکنان است که کار با توپ را دشوار‌تر از گذشته کرده است.

فیفا 17 بیشتر حس یک شروع را دارد، شروع مسیری جدید برای خلق یک فرمول جدید اما عناصر شکل دهنده این شروع هنوز در کنار هم یک مجموعه منجسم را شکل نداده‌اند. به طور مثال فیزیک توپ بازی ارتقا داده شده اما هنوز برخی تناقضات در سرعت پاس‌، شدت شوت‌ها و واکنش بازیکنان در دفاع وجود دارد.  چنین نقایصی را می‌توان به شکل کوچک در تمام بازی دید اما فیفا 17 یک جرقه و شروع برای خلق یک فرمول جدید است، مثل نسخه‌های اواسط چرخه نسل هفتم که در آنها بسیاری از ویژگی ها با هدف ازمون و خطا ارائه شده بود، فیفا 17 نیز بدلیل ریسک‌پذیری قابل تحسین سازندگان چنین ازمون و خطایی را در برخی از عناصر مهم بازی قرار داده است اما در اکثر آنها نتیجه این آزمون مثبت می‌باشد. بازی هنوز تا رسیدن به یک استاندارد کامل فاصله دارد، همانطور که در نسل هفتم دستیابی به مدینه فاضله‌ای نظیر فیفا 12 چند سال زمان برد اما رسیدن به این هدف باید یک آغاز داشته باشد و این آغاز فیفا 17 است.

اما در چشم‌انداز آینده فیفا به نظر‌ می‌رسد شاهد بخش‌های جدیدی نیز هستیم و مهمترین آن بخش داستانی بازی است. این بخش Journey که شناخته می‌شود، روایتگر سفر شما در نقش بازیکنی به نام "الکس هانتر" است که باید از پایین‌ترین رده تا تبدیل شدن به یک ستاره را با او طی کنید. سازنده سعی داشته حس بازیکن بودن را به مخاطب خود منتقل کند اما حقیقت این است که نه خوشحالی هانتر باعث خوشحالی درون شما می‌شود نه شکست او موجب تحت‌تاثیرقرار گرفتن شما؛ بخش داستانی بازی صرفا یک ایده جدید و جالب است اما نه فلسفه ایجابی آن منطقی است و نه در همین نوع ارائه نیز شاهد ازادی عمل کافی در خلق یک سفر منحصربفرد هستیم. آزادی عمل شما در بازی صرفا در انتخاب تیم و خصوصیات مورد علاقه نظیر پست خلاصه می‌شود اما در مسیر روایت داستان چندان تاثیری ندارید.

در فوتبال واقعی به مانند زندگی، هر لحظه برای یک بازیکن می‌تواند تاثیرگذار باشد، یک شوت در یک مسابقه بزرگ می‌تواند به تیر دروازه برخورد کند و یا می‌تواند با کمی شانس به درون دروازه برود و همین شانس‌های کوچک آینده یک بازیکن را شکل می‌دهد. در مسیر داستانی که شما با الکس هانتر طی می‌کنید نه استرسی دارید، نه هیجانی، نه خوشحالی را تجربه می‌کنید و نه غم و اندوهی زیرا سازنده در ایجاد همذات پنداری بین هانتر و مخاطب شکست خورده، گاها پیش می‌آید که هانتر از شنیدن پیشنهاد یک تیم بزرگ از فرط خوشحالی به اسمان می‌پرد اما در همان لحظه شما به شکل پوچی احتمالا به نمایشگر خیره شده‌اید و دنبال دکمه اسکیپ می‌گردید، شما به هیچ عنوان حس کنترل هانتر را ندارید بلکه "صرفا بیننده‌ای هستید که باید هانتر را براساس مسیری که کارگردان برای شما تعیین کرده جلو ببرید."

بزرگترین چالش بخش Journey فلسفه آن است، اصولا اگر روایت داستان در فیفا بیشتر به شکل ذهنی باشد تا عینی، تاثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارد. فیفا یک اثر نقش‌آفرینی نیست و نمی‌توان انتظار داشت که بخش داستانی بر پایه انتخاب‌هایی عمیق و داستانی چند لایه را تجربه کنیم اما اگر نتوان چنین چیزی را نیز خلق کرد حاصل کار می‌شود چیزی شبیه به Journey که ما در آن صرفا نقش مخاطبی را داریم که باید مسیری که کارگردان طرح کرده را با هانتر طی کنیم و احساس دخالت کافی در تعیین سرنوشت خود را نداریم. نکته دیگر ساختار گیم‌پلی فیفا است، در ابتدا شاید تمرینات هفتگی و پیشرفت قدرت‌های مختلف جذاب باشد اما پس از مدتی بشدت رنگ و بویی خسته‌کننده به خود می‌گیرد و بیشتر دوست دارید هر چه زودتر این مقطع کسل‌کننده سپری شود.

همانطور که گفته شد‌، نمی‌توان با گیم‌پلی فیفا یک داستان چند‌لایه و عمیق را در آورد اما اگر روایت داستانی به جای عینی به شکل ذهنی باشد و خود بازیکن برای خود چالش طراحی کند آنگاه عنصر گمشده بخش Journey یعنی همذات پنداری می‌گیرد. گزاف نیست اگر بگوییم هنوز هم اگر شما بخش Career Mode را بروید و یک تیم کوچک را انتخاب کنید، به مراتب تعامل بیشتری با پدیده فوتبال خواهید داشت، در این حالت این خود شما هستید که برای خود چالش طراحی می‌کنید، مثلا با یک تیم دسته دوم می‌خواهید در ابتدا به دست اول صعود کنید، بعد از دو سال به "چمپیونز لیگ" بروید و بعد از 4 سال فاتح این رقابت‌ها شوید، این چالش‌ها را هیچ کارگردانی برای شما ترسیم نکرده بلکه دست‌مایه ذهن شما هستند به همین دلیل به مراتب عمیق‌تر از یک داستان دم‌دستی و پرزرق و برق است، همین پدیده ذهنی شما را تهییج می‌کند، در شما استرس و ترس و در عین حال شادی و لذت ایجاد می‌کند و نهایتا یا به هدف خود می‌رسید و یا شکست می‌خورید اما تفاوتش با Journey در این است که به طور کامل این شکست و پیروزی را درون خود حس می‌کنید زیرا توسط "خود شما" خلق شده است.

در آخر یکی از قدرت‌های فیفا بی شک مد‌ها و بخش‌های متنوع آن است که ارزش تکرار بازی را بشدت بالا برده است اما به مانند سال‌های اخیر اکثر این بخش‌ها به جز چند تغییر ظاهری، دستخوش تغییری مثبت و تاثیرگذار نشده‌اند. مثلا تغییرات التیمیت تیم و کریر مود متاسفانه چندان تاثیرگذار نیستند، حداقل در مورد التیمیت تیم می‌توان گفت ساختار بازی کامل است و نیازی به تغییر چشمگیر وجود ندارد اما چنین حرفی را در مورد بخش Manager نمی‌توان زد و براحتی می‌توان یک لیست بلند از تغییرات لازم را برای این بخش تنظیم کرد اما در عمل سازنده به سمت ویژگی‌هایی نظیر انتخاب چهره مربی یا ارزش باشگاه رفته که کمترین تاثیر را در تجربه گذاشته است. با این وجود بخش پروکلاب پس از چند سال شاهد تغییرات مهمی بوده است و اکنون شما بسیار واقع‌گرایانه‌تر باید بازیکن خود را براساس عملکرد خود ارتقا دهید و عوامل باج‌دهنده و اسان‌کننده بیرونی کمتر تاثیر‌گذار هستند.

بازبینی تصویری:

در بخش داستانی بیش از آنکه شما در مسیر داستان و زندگی "الکس" تاثیرگذار باشید صرفا مسیری را طی می‌کنید که کارگردان از پیش برای شما تعیین کرده و عنصر تعامل با داستان و توانایی تغییر آن با وجود سیستم انتخاب دیالوگ در سطحی‌ترین حالت ممکن باقی مانده است.

قابلیت انتخاب آواتار و چهره سرمربی در بخش Manager یکی از ویژگی‌های جدید بازی است که بدلیل آماده بودن چهره‌ها چندان هم مفید نیست. شاید اگر توانایی طراحی چهره به گیمر داده می‌شد به مراتب شاهد خروجی بهتری بودیم.

ارتقا ابعاد مالی بخش Manager یکی از معدود تغییرات این بخش در قیاس با سال‌های اخیر است. در این حالت شما می‌توانید براساس عملکرد خود ارزش باشگاه را ارتقا دهید که انصافا هم چالش جذابی‌ست!

از بین تغییرات بازی، به شخصه بیش از همه سیستم پنالتی زنی را دوست دارم، شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما بعد از مدتی متوجه ازادی عمل فوق العاده این سیستم می‌شوید.

بخش پروکلاب در قیاس با سایر‌بخش‌های بازی دستخوش تغییرات بیشتر و تاثیرگذارتری شده است. دیگر خبری از ایتم‌های پرتعداد کاتالوگ برای افزایش قدرت نیست و عملکرد شما در حین بازی بیش از همیشه در رشد بازیکن شما تاثیر دارد.

نکات مثبت

تغییرات و عناصر جدید گیم‌پلی که حس نویی را در بازی ایجاد کرده است

عملکرد عالی موتورگرافیکی Frostbite 3

ارتقا هوش‌مصنوعی بازیکنان در ساماندهی دفاعی

ایده های فوق‌العاده بکار رفته در کرنر‌ها، پنالتی‌ها و ضربات ایستگاهی

نکات منفی

فلسفه کلی بخش Journey

کماکان بین سطح طراحی لیگ انگلیس و سایر لیگ‌ها اختلاف فاحشی به چشم می‌خورد

بی‌توجهی به بهبود و گسترش بخش Carrer Mode

سخن آخر

تا سال قبل می‌توانستیم بگوییم فیفا هنوز در حال خوردن میوه‌های درختی است که نسل گذشته کاشته بود و به فکر کاشتن درخت جدیدی نیست، اما فیفا 17 می‌تواند شروعی برای کاشتن این درخت جدید باشد، درختی که همراه خود با حفظ ریشه‌های گذشته فرمول جدیدی را در گیم‌پلی می‌تواند به ارمغان بیاورد. فیفا 17 برای کسانی که سالهاست به فرمول گیم‌پلی فیفا عادت کرده‌اند بهترین انتخاب است، هنوز زود است که بگوییم فیفا 17 فرمول جدیدی را ارائه داده زیرا بستر و زیربنا بازی همان فرمول و قالب گذشته است، اما جزئیات جدید اضافه شده به بازی این امیدواری را می‌دهد که بزودی و در نسخه‌ آینده شاهد تحول مورد انتظار باشیم، تحولی که در نسل هشتم مدت‌هاست به دنبالش هستیم.

Pros

The adjustments and new features in gameplay give a novel feeling to the game

Frostbite 3’s excellent performance

Upgraded A.I. in the defensive line’s organization

Exceptional usage of ideas in set pieces

Cons

“Journey’s” ideology

There’s still a considerable dip in quality from English Premier League to others

Negligence towards career mode’s improvement and expansion

Verdict

‘Till last year, we could say that FIFA was using off the features it implemented last generation with no thoughts of innovation, But FIFA 17 can be a new start for the series, keeping its roots intact while introducing a new formula. For the audience that are used to the series core gameplay, FIFA 17 is simply the best choice. But it’s early to say whether FIFA 17 is an all new game since the bedrock is still the same as before. But with the new features we’re hopeful for an evolution in the next title, Something that we’ve been waiting for in the 8th generation

Score: 8.5 out of 10

نوشته شده در: 14 مهر 1395
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • FIFA 17 - E3 2016
  • FIFA 17 - The Journey
  • باگ های FIFA 17 در دنیای واقعی
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

نقدتون خوب بود ! فیفا 17 به نظر من کامل ترین نسخه چند سال اخیره ... باگ های بازی خیلی کمتر شده و سرعت بازی که قبلا سریع بود الان منطقی تر شده ... با نقدی که به بخش داستانی کردید هم موافقم برای من اولاش خیلی جذاب بود اما بعد کسل کننده شد ... بگذریم از اینکه کلا با اینکه بخش داستانی فقط لیگ انگلیس هدف گرفته مشکل دارم

به نظر من به جای اینکه یک شخصیت خیالی بسازن نقش یک بازیکن واقعی به ما بدن بهتره ... مثلا مسیر زندگی یک ستاره بزرگ مرور کنیم از کودکی تا الان ... هم جذاب تره هم مستندگونه میشه
با این ایده من موافق نیستم ... چون اونوقت سازنده نمیتونه مسیر های مختلف داستانی ایجاد کنه . مثلا فرض کن زندگی همین مارکو رویس بیارن توی بازی ... خب ما الان میدونیم در چه تیم های بازی کرده چه جام هایی اورده ... یعنی نمیشه ازش یه داستان گیمینگ در اورد این ایده ها برای سینما خوبه
فورتزا یووه عزیز ممنون نقد مطالعه کردی . با ایده ای که در مورد بخش داستانی دادی هم موافق نیستم حرف نیما درسته این ایده بدلیل تک بعدی بودنش به درد فیلم میخوره نه یک مدیوم چند بعدی مثل گیم
مشاهده 2 پاسخ دیگر
دوستان خوبم یک نکته هم بگم. بابت تاخیری که در انتشار نقد های این ماه رخ داده عذرمیخوام طی دو سه روز اینده نقد Forza و Recore و Batman هم قرار میگیره
تشکر بابت نقد این سه سال فیفا PES هارو همرو شما نقد کردید انصافا هم نقداتون خوبه
نقد خوب بود ولی نمره دهی نسبت به عنوان رقیب یعنی pes اصلا منصفانه نیست ! من و اون عده از دوستانم که هر دو عنوان fifa و pes رو تجربه کردیم فقط یک نفرمون از pes نسبت به فیفا راضی تر بود ... متاسفانه این سیستم نمره دهی اشتباه رو قبلا هم برای دو بازی uncharted 4 و tomb raider دیده بودیم .... که دو عنوان هم سبک بودند ولی نمره عنوان با کیفیت تر کمتر از عنوان دیگر بود ... واقعا هماهنگی ذهنی بین منتقدان سایت از همه ی المان ها مهمتره .
محمد جان ممنون لطف دارید. در مورد نمره هم یک نکته که باید در نظر داشته باشی و در تمامی مراجع جهانی هم رعایت میشه اینه در سری بازی‌های سالانه یکی از عواملی که روی نمره تاثیر داره میزان پیشرفت در قیاس با نسخه قبلیه . PES 17 در قیاس با نسخه قبلی پیشرفت فوق العاده ای داشت اما فیفا بدلیل اینکه به یک فرمول مطمئن از نسخه 12 رسیده، این مسیر صعودی کمتر داخلش میبینیم . نکته اینه باید به بحث نمره نسبی تر نگاه کرد ( نظر منه البته و دیدگاه شما هم محترم هستش)

نکته بعد اینه ما باید دید جهانی داشته باشیم . اینکه در ایران اکثرا ( از جمله خودم ) طرفدار فیفا هستیم دلیل بر این نیست که فیفا بهتر باشه . بهترین مرجع برای قضاوت نسبی در مورد کیفیت بازی مجموع نقد‌های جهانی که از این لحاظ دو بازی الان کاملا برابر هستن هر چند خود من شخصا هنوز گیم پلی فیفا به PES ترجیح میدم اما این بیشتر به سلیقه بر می گرده و نباید از پیشرفت های PES 17 براحتی گذاشت و وظیفه منم اینه این عینک شخصی در زمان نقد بردارم
به نظر منم سینا جان به PES بالا دادید درسته متا بازی بالا شده ولی هنوز خیلی ایراد داره ... فیفا گیم پلی کم نقص تری داره . من بودم به جفتشون 8.5 میدادم یا حتی به PES 17 میدادم 8 ... ولی بازم خود نقد عالی بود
مشاهده 1 پاسخ دیگر
نقد خیلی خوب بود و نقدی که به بخش داستانی کردید هم کاملا قبول دارم !

به نظر من تغییر انجین بازی کاملا روی فیزیک توپ و بازیکن ها تاثیرگذار بوده . برخوردها خیلی طبیعی تر شده و کلا بازی حس واقعی تری داره . به نظر من بعد از فیفا 12 بهترین نسخه فیفا 17 هستش.

نمره من به بازی 9 ...
فیفا از نظر من
خب نظر شما مهم نیست
مگه من برای شما نظر میدم
مشاهده 2 پاسخ دیگر
کماکان بین سطح طراحی لیگ انگلیس و سایر لیگ‌ها اختلاف فاحشی به چشم می‌خورد

این مورد انصافا خوب گفتید . لیگ انگلیس از نظر کیفیت استادیوم ها و فیس بازیکن ها و کلا همه چیز دو سال از بقیه لیگ ها جلوتره !! کریر مود وقتی یه تیم انگلیسی بر میدارم سخت میتونم از پای کنسول بلند شم اما لیگ های دیگه همه بازی ها شبیه همه ...
ممنون بابت نقدتون آقا سینا, و دقیقا فیفا12 تکرار نشدنی بوده تا الان. بهترین فیفای ساخته شده 12 بود. خیلی از ماها حتی سال بعدشم 12 بازی کردیم.
و کاملا هم موافقم, پیش بینی ماهم از وقتی موتور جدید بازی معرفی شد این بود که فیفا 18 میشه بهترین فیفای ساخته شده, و امسال نشون داد که آره خیز برداشتن برای 18 که بهترین تجربه چند سال اخیر رو ارائه بدن.
خواهش می کنم معراج جان ممنون وقت گذاشتی نقد خوندی
همه ی اینا یه طرف..
هانتر شبیه گوستاوو فرینگ هست
راس میگیا. چند روزه درگیر اینم که اینو من کجا دیدم .خود خودشه
لعنت بر فیفا که دشمن ایران وایرانیه اسمی از ایران تو تیم هاش نمیبره -وسلام بر pes