فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت مای گیفت ارزان ترین گیفت کارت ها
جنگ خان‌ها هیولا
نقد و بررسی 140
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - سردبیری در حسرت دیدن قهرمانی لیورپول
User_image

نقد و بررسی 140

"به قلم کسرا کریمی‌اصل"

"این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای وبسایت پردیس‌گیم نوشته شده است"

Sound Shapes را یادتان هست؟ بازی مستقلی که در میان آن همه اسامی بزرگی که در زمان عرضه کنسول شکست‌خورده PS Vita منتشر شدند، آمد و همگان را سورپرایز کرد. Limbo را چه‌طور؟ مگر می‌شود ماجرا آن پسرک خاموش را در آن جهنم تاریک فراموش کنیم.

حالا فرض کنیم کارگردان گیم‌پلی لیمبو یعنی شخص Jeppe Carlsen در ساعات فراغتش در استدیو Playdead بیایید و شیفتگی‌اش از Sound Shapes را با ساخت اثری کوتاه و مستقل شبیه به این بازی نشانمان بدهد، نتیجه چنین حرکت به غایت مومنانه‌ای می شود چیزی به نام 140!

140 دقیفا شالوده‌اش روی "ساندشِیپس" بنا شده، یک پلفترم 2 بعدی برمبنای موسیقی با ساده‌ترین و مینی‌مالیستیک ترین طراحی ممکن، از گیم‌پلی گرفته تا طراحی بصری ولی چیزی که بازی را از منبع اقتباسش جدا می‌کند دمیده شدن روح لیمبو به درون بازی است، ولی چه طور و چگونه!

بازی بی‌نهایت سرد است و بی‌رحم، بعد از آن یک شروع بی‌نظیر با چاشنی متال به درون یک خلا خاموش می‌افتید، همه چیز در ساده‌ترین فرم ممکن از طریق رنگ و صدا به شما منتقل می‌شود وقتی کمی جلوتر می روید متوجه 3 دایره سفید رنگ می‌شوید که به مثابه پورتالی برای ورود به 3 مرحله بازی عمل می‌کنند، بله درست خواندید تنها 3 مرحله! 140 بسیار بسیار کوتاه است، اما زود قضاوت نکنید!

مراحل درست به مانند "ساندشِیپس" است اما به شدت وحشتناک‌تر و مینی‌مال‌تر و بسیار بسیار سخت‌تر، به سختی لیمبو! این بار آن ایده‌ حرکت برمبنای ریتمی که ساندشیپس خیلی مختصر بدان ورود کرده بود به شدت بسط و گسترش پیدا کرده انقدر که هر حرکتی درون بازی اگر روی ریتمی نادرست صورت پذیرد به مثابه شکست است، چالش ‌های بازی یکی از یکی خلاقانه‌ترند و خب موضوع اینجاست که بازی جز عقب و جلو رفتن کلاسیک مکانیک خاص دیگری ندارد و بی هیچ صورتی به شما باج نمی‌دهد.

140 شما را شگفت زده می‌کند، درست در دوره ای که بازی‌های بزرگ به شکل مسخره‌ای خالی از چالش شده‌اند و چیزی به اسم غول‌آخر یا باس فایت ندارند، می‌آید و خلاقیت را به نهایتش می‌رساند و در پایان هر یک از مراحلش باس فایتی قرار ‌می‌دهد و چالش را به نهایتش می‌رساند، باس فایت‌ها در زمین دیگری انجام می‌شود اما قوائد بازی هنوز هم یکسان است، برمبنای ریتم گوش به زنگ باشید و سریع واکنش نشان بدهید.

نکته جالب بازی سیستم چک پوینت درست و سریعی است که سازنده در بازی تهیه کرده و سبب شده ریتم و تجربه ما مختل نشود!

حرف از ریتم و موسیقی شد نباید از کاری که Jakob Schmid دوست دوران دانشجویی و همکار دوران بزرگسالی جناب کارلسن در استدیو Playdead انجام داده گذشت، کسی که تمام اصوات موجود در بازی را کار کرده و موسیقی بازی را تا مدت ها پس از انجامش احتمالا زیر لب زمزمه خواهید کرد!

هنگامی که بازی به پایان می‌رسد ناگهان برگ برنده آخرش و چیزی که به احتمال بسیار زیاد در آینده دستمایه بازیسازان بسیاری قرار خواهد گرفت را رو می‌کند، بخشی به نام آینه و میرور که درش همه قواعد پلتفرمر معکوس اجرا می‌شوند، این بار بدون چک پوینت و باز هم سختگیرانه تر!

نکات مثبت

سختی درست و به‌جا

طراحی عالی مراحل

غول‌آخر های جذاب

موسیقی عالی

خلاقانه و پیشرو بودن ایده و کلیت بازی

نکات منفی

به شدت کوتاه

سخن آخر

به عنوان یک پروژه کوچکی که با انجین یونیتی در اوغات فراغت ساخته شده، 140 اثریست بی‌نظیر و میزان پرداخت و طراحی مراحل بازی فرسنگ‌ها از بسیاری آثار مشابه در ژانر جلوتر است و احتمال خیلی زیاد در آینده شاهد موج بزرگی از تاثیرات 140 بر عناوین آینده خواهیم بود.

Verdict

For a small project created thanks to Unity in developer's spare time, 140 is unrivaled. The production and level design is miles ahead of similar games in this genre and it's highly likely that we'll see it's impact on future games

Pros

Creative and challenging design

Phenomenal boss fights

Superb music production 

A pioneer for future titles 

Cons

Extremely short 

Score: 9 out of 10

نوشته شده در: 6 آبان 1395
دسته: نقد و بررسی
 
گیم آموز
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

با این تعاریف و این نقد شما که بازی خوبی به نظر میاد باید بازی کنم و امیدوارم همینطور باشه!
نقد خوبی بود اقا کسرا حتما روی PC دانلودش میکنم
چقدر خوب! خوشحال شدم یکی رو ترغیب کردم بره سمت این بازی :دی
اونم تو این بازار پر از اسم های بزرگ که امثال 140 نیومده توش گم می شن
کسرا خوب بلدی هایپ کنی :D این تیکه از نقدت عالی بود:

حالا فرض کنیم کارگردان گیم‌پلی لیمبو یعنی شخص Jeppe Carlsen در ساعات فراغتش در استدیو Playdead بیایید و شیفتگی‌اش از Sound Shapes را با ساخت اثری کوتاه و مستقل شبیه به این بازی نشانمان بدهد، نتیجه همچین اثر به غایت مومنانه‌ای می شود به نام 140!

حتما سر فرصت دانلودش میکنم. دوستانی هم که Sound Shapes نرفتن هم حتما این بازیو برن! فوق العاده بود