شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
فروش جدیدتری اکانت‌های PS4 با قیمت عالی فروش بازی‌های PS4 و Xbox One
پیش‌ نمایشی بر Tyranny
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - متاسفانه یا خوشبختانه گیمینگ دیگه اون جذ...
User_image

تعریف شما از "اخلاق" چیست؟ "اخلاقیات" چقدر برای شما اهمیت دارند؟ فرض کنید همراه با 2000 نفر دیگر سوار بر یک کشتی هستید. کشتی در خطر غرق شدن است و در صورت کم شدن وزن کشتی، امکان نجات یافتن وجود دارد. آیا حاضرید 1000 نفر را با دستان خود به آب بیندازید تا 1000 نفر دیگر نجات پیدا کنند؟ آیا مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرید؟ در دنیای گیم و در بسیاری از نقش‌آفرینی‌ها "اخلاقیات" و "انتخاب‌"های پیش روی شما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ "خوب" یا "بد"، "سیاه" یا "سفید"، "بکش" یا "ببخش" و معمولا نیز این به اصطلاح "انتخاب‌"ها تغییر چشم‌گیری در روند داستان ایجاد نمی‌کنند و در هر حال نتیجه یکسان و از پیش تعیین شده است، اینجاست که میگوییم به بازیکن "توهم انتخاب" داده شده. جدیدترین ساخته‌ی Obsidian که Tyranny نام دارد، می‌خواهد فراتر از بقیه‌ی عناوین نقش‌آفرینی باشد. در Tyranny "سیاه" و "سفید" معنا ندارند، در Tyranny شما نتیجه‌ی "انتخاب"‌های خود را خواهید دید.

این‌بار بد پیروز میدان است

Tyranny از همان ابتدا تفاوت‌هایش را با دیگر عناوین نقش‌آفرینی فانتزی آشکار می‌کند... نبردی میان نیروهای "خوب" و "بد" در جریان نیست؛ این نبرد پیش از این انجام شده و این‌بار، برخلاف کلیشه‌های همیشگی، نیروهای "بد" پیروز شده اند. شخصیت اصلی بازی نه تنها قهرمانی نیست که قصد نجات دنیا را دارد، بلکه یکی از افسران عالی‌رتبه‌ی ارتش کسی که تمام دنیای شناخته شده را تسخیر کرده، یعنی Kyros است، یک Fatebinder. همان‌طور که قبلا گفته شد Kyros تمام دنیا را تسخیر کرده و اداره‌ی سرزمینی بدین بزرگی به تنهایی ممکن نیست، به همین دلیل Kyros از افسرانی استفاده می‌کند که Archon نامیده می‌شوند، یکی از این Archonها رئیس شخصیت اصلی بازی است که گروه Fatebinderها را تاسیس کرده است. Fatebinderها خود قاضی، داور و جلاد هستند و وظیفه‌ی آن‌ها حل اختلافات بین Archon‌های مختلف و گروه‌های زیردست آن‌ها و مطمئن شدن از اجرای قوانین وضع شده به وسیله‌ی Kyros است. شخصیت اصلی بازی نیز برای انجام این وظایف به مناطق مختلف بازی سفر خواهد کرد.

معمولا در نقش‌آفرینی‌ها "بد" بودن به معنای این است که مانند یک روانی به جان مردم بیفیتید و بدون هیچ دلیلی هر که را که می‌بینید از دم تیغ بگذرانید، اما Tyranny در این مورد نیز با دیگر نقش‌آفرینی‌ها متفاوت است. حتی Kyros – دیکتاتوری که کل دنیا را تسخیر کرده - نیز باور دارد که ارمغان‌آورنده‌ی نظم برای دنیاست. از نظر او اگر هر کسی جایگاه خود را بداند و از قانون تبعیت کند، همه‌ی مردم شاد خواهند بود. اما اگر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، باید از جامعه حذف شود تا بفیه بتوانند زندگی شادی داشته باشند.

"اخلاقیات" در فرهنگ‌های مختلف معنی متفاوتی دارد و همان‌طور که گفته شد در Tyranny "سیاه" و "سفید" معنا ندارد. ممکن است برای حل یک مشکل، تصمیم بگیرید شخصی را بکشید. قتل به خودی خود عمل "بد" و "سیاهی" محسوب می‌شود، اما شاید انجام این قتل سریع‌ترین راه ممکن برای حل این مشکل باشد یا زجر دیدن مردم را متوقف کند. در این‌صورت آیا حاضرید این قتل را انجام دهید؟ آیا حاضرید برای رسیدن به یک هدف والا، جان یک کشاورز ساده را بگیرید؟ آیا برای شما "هدف"، "وسیله" را توجیه می‌کند؟ به یاد داشته باشید که در Tyranny انتخاب‌ها و اعمال شما از همان لحظه‌ی شروع بازی در روابطتان با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف بازی تاثیر خواهد داشت.

کلاسیک اما مدرن

در بسیاری از نقش‌آفرینی‌ها شما در ابتدای بازی جایگاه خاصی ندارید و به مرور و با پیشرفت در بازی جای خود را در دنیای بازی پیدا می‌کنید. اما همان‌طور که گفته شد، در Tyranny شما یک Fatebinder هستید، یکی از افسران ارتش Kyros. به همین دلیل Obsidian قصد دارد مطمئن شود که از همان ابتدا حس قدرتمند بودن به شما دست دهد. اینجاست که Conquest Mode پا به میدان می‌گذارد  و اینگونه در نیم ساعت ابتدایی بازی، سرنوشت هزاران نفر در دستان شماست. در Conquest Mode شما مامور تسخیر آخرین فلمرویی هستید که هنوز به تسخیر Kyros در نیامده است. اگر بازی‌های (البته اگر بشود به آن‌ها گفت بازی) «Choose Your Own Advanture» را انجام داده باشید، Conquest Mode برای شما آشنا به نظر می‌رسد. تصمیم‌های شما در این مود به بازی اصلی منتقل شده و بر روی روابط شما با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف بازی تاثیر خواهد گذاشت.

Tyranny یک «نقش‌آفرینی کلاسیک» (cRPG) است. مانند دیگر بازی‌های این سبک و نیز آخرین ساخته‌ی Obsidian یعنیPillars Of Eternity دارای دوربین ایزومتریک بوده و سبک مبارزات آن «همزمان و با قابلیت توقف»(Real Time With Pause) است. در مبارزات این سبک کنترل شخصیت اصلی و تعداد محدودی از همراهان خود را بر عهده دارید و مستقیما به آن‌ها دستور می‌دهید. در این سبک تسلط بر روی محیط، شناخت توانایی‌ها و جادوهای شخصیت‌های تحت کنترل شما و حتی دشمنان و محل قرارگیری شخصیت‌های تحت کنترلتان همگی مهم هستند. به طور خلاصه در نقش‌آفرینی‌های کلاسیک باید تاکتیک داشته باشید.

همانطور که گفته شد Tyranny یک نقش‌آفرینی کلاسیک است و این سبک بدون حضور همراهان معنا ندارد. به مرور در طول بازی شخصیت‌های متفاوتی را ملاقات خواهید کرد و می‌توانید از بعضی از آنان بخواهید تا به شما ملحق شده و در سفرهایتان شما را همراهی کنند. در هر یک از سفرهای خود می‌توانید تا 3 نفر از این همراهان با خود ببرید. همراهان شما در طول بازی نسبت به تصمیمات شما واکنش داده و بسته به تصمیم‌هایتان رابطه‌ی شما با هر یک از همراهنتان بهبود یافته یا افت می‌کند. با پیش‌روی در طول بازی و شکل‌گیری روابط با همراهانتان یک سری حرکات ترکیبی را آزاد می‌کنید که در مبارزات بازی استفاده می‌شوند و باید با همکاری 2 نفر از 4 نفری که آن‌ها را کنترل می‌کنید، انجام شوند. این حرکات، بسته به روابط شما با همراهانتان متتفاوت هستند. برای مثال این کمبوها وقتی که همراهانتان شما را دوست دارند، با وقتی که از شما می‌ترسند، متفاوت است.

معمولا در نقش‌آفرینی‌های کلاسیک یک سیستم «کلاس‌»(Class) وجود دارد، شما درابتدای بازی کلاس مورد نظر خود را انتخاب کرده و با «ارتقای سطح»(Level Up) می‌توانید از طریق سیستم «آمار»(Stat) چیزهایی مانند قدرت، چابکی، هوش، قدرت اراده و... شخصیت خود را ارتقا دهید. هر کدام از موارد ذکر شده چیزهایی در شخصیت شما را ارتقا می‌دهند مثلا چابکی شانس شما را در جاخالی دادن از حملات دشمن بیش‌تر می‌کند. معمولا نیز بازیکنان مواردی را ارتقا می‌دهند که بیش‌ترین فایده را برای کلاس آن‌ها دارد. اما بر خلاف اکثر نقش‌آفرینی‌های کلاسیک، در Tyranny هیچ کلاسی وجود ندارد. شما در ابتدای بازی تنها انتخاب می‌کنید که در چه زمینه‌ای مهارت بیش‌تری دارید و بعد از آن با استفاده از هر یک از مهارت‌های خود، توانایی بیش‌تری در استفاده از آن مهارت پیدا می‌کنید، برای مثال، با استفاده از تیروکمان مهارت شما در استفاده از تیروکمان بیش‌تر می‌شود. نمونه‌ی این سیستم را پیش از این در Oblivion و Skyrim دیده بودیم.

سخن آخر

در چند سال اخیر نقش‌آفرینی‌های کامپیوتری زیادی منتشر شده‌اند و می‌توان گفت وارد دومین عصر طلایی نقش‌آفرینی‌های کامپیوتری شده‌ایم. Obsidian با Pillars Of Eternity ما را به دوران نقش‌آفرینی‌هایی که با Infinity Engine ساخته می‌شدند برد و حال باید دید با Tyranny چه خواهد کرد. اگر مانند نویسنده‌ی این مطلب «انتخاب و نتیجه»(Choice & Consequence) مهم‌ترین عنصر عناوین نقش‌آفرینی برای شماست و همیشه دوست داشتید نقش شخصیت "بد" داستان را داشته باشید، احتمالا Tyranny بازی رویاهای شماست. Tyranny در 10 نوامبر (20 آبان) برای PC منتشر خواهد شد.

__________________________

یادداشت: لفظ «cRPG» در اصل به معنای «نقش‌آفرینی کامپیوتری» است، اما امروزه این لفظ عموما برای عناوینی مانند Pillars Of Eternity،2 Wastelands و Tyranny بکار می‌رود که یادآور نقش‌آفرینی‌های گذشته مانند سری Baldur’s Gate و نسخه‌های اول و دوم Fallout هستند، بکار می‌رود. از آنجایی که از نظر بنده لفظ «نقش‌آفرینی کامپیوتری» می‌تواند برای هر نقش‌آفرینی که برای PC منتشر شده استفاده شود، لفظ «نقش‌آفرینی کلاسیک» به «نقش‌آفرینی کامپیوتری» ترجیح داده شده است.

نوشته شده در: 12 آبان 1395
دسته: پیش‌نمایش
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

امیدوارم Obsidian همچنان یه استودیوی مستقل بمونه و همینجوری ایده های خفن رو اجرا کنه:دی
این جور بازیا فوق العادن کاش اینم یه شاهکار بشه
این بازی و pillars of eternity خیلی با baldurs gate تفاوت دارن؟من جدیدا Baldurs gate enhanced edition رو دانلود کردم اصلا خوشم نیومد.