شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
فروش جدیدتری اکانت‌های PS4 با قیمت عالی فروش بازی‌های PS4 و Xbox One
پیش نمایشی بر Final Fantasy XV
نویسنده:
صفحه شخصی من - گیکی در آرزوی تبدیل شدن به یک ویچر
User_image

 

پیش نمایش Final Fantasy XV

"به قلم محمد تقوی"

"مقاله را همراه با گوش فرا دادن به این موسیقی، مطالعه کنید!"

در کند و کاوش‌های شبانه‌ام در اعماق اینترنت برای سردرآوردن از ماجرای Final Fantasy XV و تمام آنچه طی این سال‌ها برای این اثر اتفاق افتاده، متوجه دو حقیقت شدم. اول آن که پروسه‌ی ساختش، بی شک تا ابد به عنوان مقطعی دردناک در تاریخ Square Enix ثبت خواهد شد و این درد و رنج، به وضوح در هر آنچه ببینیم مشهود است. دوم آن که اهمیت فوق العاده زیاد این اثر، مرا به این تصمیم واداشت که پیش نمایش را صرفا به خود بازی اختصاص دهم. آنچه روبروی شماست، در وصف ویژگی‌های بازی نوشته شده. تجربه‌ و تحلیل ما از تریلرهای منتشر شده، مصاحبه های فراوان افراد دخیل و صد البته دو دموی Episode Duscae و Platinum Demo در این نوشته با شما در میان گذاشته خواهد شد و در وقتی دیگر به حواشی، امیدها و در نهایت تاثیر احتمالی FFXV بر جامعه ی بازی های ویدیویی خواهیم پرداخت.

بی درنگ از گیم پلی شروع می کنیم، مهمترین عنصر تغییر یافته‌ی بازی نسبت به آثار پیشین. برخلاف روند نوبتی کلاسیک سری، FFXV مبارزاتش را به صورت همزمان ارائه می دهد، سیستمی به مانند نسخه ی Type 0 و صد البته سری Kingdom Hearts. چهار دسته بندی "حمله"، "دفاع"، "جادو" و "آیتم" هم چنان حضور دارند اما به جای وقت تلف کردن در منوها حین مبارزه که در نسخه‌های اخیر کمی پیچیده و ناکارآمد شده بودند، گیمر دستور مورد نظرش را به هر دکمه‌ای ارجاع می‌دهد. در این میان مکانیزم استفاده از جادو (در راستای حفظ این سنت همیشگی در سری!) تغییر یافته و به دو دسته تقسیم می شود.  "المانسی" ها(Elemancy) از عناصر محیطی کشف و به افسون تبدیل می شوند. در مقابل حلقه‌ی خانوادگی ناکتیس، فقط توسط او قابل استفاده است (برخلاف المانسی ها که سایر اعضا به آن دسترسی دارند) و میزان استفاده از آن با نوار مانا گره خورده (در شرایطی که المانسی ها بسته به میزان استخراج استفاده می شوند). با این حساب و حضور اقسام مختلفی تسلیحات در کنار توانایی‌هایی مثل دزدیدن مک‌ها و تانک‌های دشمنان، حداقل از دید تنوع کمبودی دیده نمی شود. وضعیت محیط هم در روند مبارزات تاثیرگذار است. برای مثال باران باعث فروکش کردن حملات آتشین خواهد شد! با چنین ویژگی هایی و حرکت آزادانه‌ی "ناکتیس" (Noctis) و قابلیت پرش و وارپ، جنس مبارزات اکشن‌گرای بازی کمی به سمت Hack & Slash هایی مثل Devil May Cry رفته و بازی مخاطبش را به تفکر جریان‌ دار و بی‌وقفه دعوت می‌کند. هرچند در عمل آنچه در دموها دیده شد، احساس سنگین تری نسبت به آثار نام برده دارد.

 

"گیمر نه تنها قابلیت استفاده از سلاح های مختلفی از جمله شمشیرها، خنجرها، تفنگ ها را دارد، بلکه حین مبارزه می تواند بین چهار اسلحه مورد علاقه اش سوئیچ کند."

تا این جا طرفداران کلاسیک FF احتمالا قید بازی را زده‌اند و خب حق دارند. بازی توصیف شده بیش از آن که به FF شباهت داشته باشد، می توانست Kingdom Hearts نام بگیرد! اما به این زودی ناامید نشویم. برای مثال سیستم ارتقاء شخصیت، به همان سبک و سیاق نسخه‌های دهم و سیزدهم است. یا اینکه سیستم دستوردهی به همراهان موسوم به "گمبیت" (Gambit) در FFXII بازگشته و تعدادی دستور از پیش تعیین شده در اختیار بازی کننده قرار می گیرد و این دستورها با یک منو قابل تغییر هستند. امکان توقف مبارزات و تغییر استرارتژی و (کمی نفس تازه کردن) هم وجود دارد. این روند، کمی مرا به یاد Dragon Age: Inquisition انداخت. هرچند اثر زیبای Bioware مرجع خوبی است برای مقایسه، اما فراموش نکنیم اغراق آن هم از نوع ژاپنی‌اش در FF حرف اول را می زند. خوشبختانه از آن دید FFXV ما را ناامید نمی کند. دشمنان غول پیکری مثل آن باس فایت دموی کنفرانس مایکروسافت در E3 امسال و یا موجود عجیب در دموی Pax West، از دید خلاقیت و طراحی قابل تحسین هستند. صحبت از دموی E3 شد؛ مشکلات فراوان تکنیکی و کنترل که در آن نمایش بیداد می کردند گویا در دموهای اخیر برطرف شده اند و (با توجه به تاخیر دو ماهه) امیدواریم بازی در پولیش‌ترین شکل ممکن به دست ما برسد.

با همه‌ی ‌این اوصاف معتقدم آنچه از گیم پلی در FF به یاد می ماند دنیای بازی است. برای مثال FFXIII از خطی بودنش در فصول ابتدایی رنج می برد و بسیاری با این برداشت اول همان جا بازی را کنار گذاشتند. چنین اشتباهی حداقل در آنچه که دیدیم وجود ندارد. طبیعت جهان باز FFXV با آب و هوا و سیستم شب و روز پویایش عظیم به نظر می رسد و از دید محتوا، قابل توجه. از سیاهچال‌ها با معماری چندلایه و پیچیده تا تفریحاتی مثل "چوکوبو" (Chocobo) رانی همگی از همان ابتدا دردسترس هستند. میزان ماجراجویی در محیط افزایش قابل توجهی داشته و هر گوشه از این دنیا پر است از یافتنی‌های جورواجور. اطراق کردن شبانه در اردوگاه‌ها در کنار القای حس جاده‌ای به داستان، از دید گیم پلی ضروری است؛ هم برای ارتقاء شخصیت و هم آشپزی. این عنصر در حقیقت یک سیستم "باف" (Buff) است هرچند در اینکه آشپزی فعالیتی است لذت بخش، هیچ شکی نیست!

 

"رگالیا" (Regalia) خودروی سلطنتی ناکتیس و وسیله‌ی اصلی وی برای گشت و گذار. هرچند از دید کنترل کمی خشک است اما قابلیت رانندگی خودکار و (در صورت ارتقایش) تبدیل شدن به جت (!) می تواند خوبی‌هایش را بر بدی بچرباند.

اغراق نیست اگر بگویم در هر جبهه‌ای، FF جزو پیشگامان صنعت بازی‌های رایانه‌ای بوده. عظمت دنیایی که FFXV می خواهد به تصویر بکشد، به چنین پیشرفتی نیازمند است و اغراق نیست اگر بگوییم هر آنچه دیدیم و شنیدیم، شایسته‌ی تقدیر است. حرکت به سمت جهانی پویاتر و قابل انعطاف‌تر، حس تازه‌ای را به بازی داده است. جو بازی و طراحی شخصیت‌ها به مانند همیشه اغراق‌آمیز اما متناسب با روند سری است. در این میان اعتراضات متعدد به تیپ و رفتار شخصیت‌ها جای بحث دارد اما به نظرم قضاوت زودهنگام هم به ضرر مخاطب و هم سازنده تمام خواهد شد. این بحث به داستان بازی هم صدق می کند. آنچه از تریلرها دیده‌ایم، بیشتر به فیلم‌های جاده‌ای دهه‌ی 80 هالیوود می ماند تا اثری عظیم، حماسی و درخور نام FF.

تلاش Square Enix برای رسیدن به کمال قابل تقدیر است اما انتظارات 10 ساله‌ی طرفداران از این بازی شاید بیش از حد بالاست. این مسئله طبیعی است؛ چرا که انتظار، توقع می‌آفریند و آنچه آن‌ها از FFXV توقع دارند، کم نیست. آن‌ها تغییر می‌خواهند و در عین حال حس آن FFهای کلاسیک را نیز خواستارند.  آن‌ها اثری بزرگ و جذاب با گرافیک فک ‌برانداز و موسیقی حماسی می‌خواهند. یک کلام ختم کلام: آن‌ها یک Final Fantasy می خواهند و هرچه کمتر از آن باشد، غیرقابل قبول است. شاید اگر این میزان اهمیت طرفداران نبود، FFXV مدت‌ها پیش عرضه می‌شد. با این وجود باور دارم اثری که 29 نوامبر به دستان ما می رسد حداقل بازی خوبی خواهد بود. اما یک شاهکار؟ امیدوارم FFXV شایسته‌ی طرفدارانی که 10 سال چشم بر راه هستند، داشته باشد.

چه بر سر قهرمان سرد و ساکت ما، ناکتیس خواهد آمد؟

نوشته شده در: 13 آبان 1395
دسته: پیش‌نمایش
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Final Fantasy XV
  • Final Fantasy XV
  • Final Fantasy XV
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

خدا کنه برای PC بیاد زودتر
یه سوال داشتم چند وقت پیش انیمیشنی از این عنوان عرضه شد می خوام بدونم شخصیت های زنده مونده در پایان انیمیشن در بازی هم حضور دارند یا کلا آن انیمیشن یه داستان جدا بود و هیچ کدام از شخصیت ها رو ما در بازی نمی بینیم
بگم اسپویل میشه ولی اره هستن
دلم تنگ شده بود واسه پردیس ...

#f**k kunkoor
کسی که سری فاینال بازی نکرده اسمشو گیمر نذارین
اهنگی که اول پست گذاشتید خیلی خوب بود ...
من کمتر فن قدیمی دیدم با این نسخه حال کرده باشه. بیشتر یه بازی غربیه دیگه با اون بازی که حس قدیمی ژاپنی بهمون القا می‌ کرد
دوستان خواهشا یک تاپیک واسه این بازی جنون سیاه بزنید 1ماهه اومده بازیش اینم لینک خریدش
http://www.microsoftco.ir/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%84%D9%87-%D8%B0%D9%87%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88.html
خیلی سخته گوتی امسال رو بین این و دیس آنرد انتخاب کردن
داداش خیالت راحت در حضور دارک سولز و انچارتد و اورواچ هیچکدوم گوتی نمیشه
دارک سولز ؟ واسه سال پیش بودا

اورواچ هم 100% مطمئن باش GOTY نمیشه

FF XV هم خیلی ریسکیه

به نظر من که GOTY بین مس افکت و دیزانرد و آنچارتد هستش
مشاهده 4 پاسخ دیگر