نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
ایده پرداز ژوبین (چارخونه) فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان

Company of Heroes 2 نقد و بررسی

صفحه شخصی من - بنده سردبیر سایت پردیس هستم، قریب 29 سال...
تصویر نویسنده
کمپانی سرخ در نبردی سرد

ریسك، عملی است كه اكثر بازیسازان میانه خوبی با آن ندارند. این عدم انعطاف پذیری و خلاقیت در ساخت بازی های جدید، مهترین عاملی است كه باعث می شود تا عناوین خلاقانه كه حاوی ایده های تازه هستند به بن بست برسند. استودیوی های بازیسازی نیز از همین قانون تبعیت می كنند، یعنی سعی در تحویل محصولی به بازار دارند كه در گذشته مورد پسند مخاطبین قرار گرفته كه با این شیوه هم كار خود را آسان تر كنند و هم سود هنگفتی به جیب بزنند. اما هنوز هم بازیسازانی هستند كه راه خود را ادامه داده و به ایده های ناب اهمیت می دهند. Relic Entertainment یكی از همین دسته در حال انقراض است كه تبحر خاصی در ساخت بازی های خلاقانه، بخصوص در سبك استراتژی دارد. آخرین اثر این گروه خلاق، یعنی Company of Heroes 2 از همان قائده كلی سایر بازی های استراتژی Relic پیروی كرده، اما در عین حال سعی شده تا نكات جدیدی به همراه آورد. ساختار اصلی CoH2 بر پایه سبكی بنا شده كه این روزها در بسیاری از عناوین مشابه نادیده گرفته می شود.

داستان

هنوز هم اسرار و رموز ارتش سرخ شوروی، فاتح جنگ جهانی دوم، فاش نشده و تقریباً هیچكس نمی داند كه چه چیزی سربازان آن ها را با همتاهای خود در جبهه های مخالف و موافق دیگر متمایز می كرد. حس جنگاروی و سلحشورانه ارتش سرخ، باعث شده بود تا خونین ترین درگیری های جنگ جهانی دوم در جبهه های شرقی آن رقم بخورند و میلیون ها نفر تلفات بر جای گذارد. داستان CoH2 یك روایت شخصی و تقریباً تخیلی از وقایع جنگ جهانی دوم است و یك بازه حدود 4 ساله از مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم از سال 1941 تا 1945 را به تصویر می كشد. بر خلاف بسیاری از عناوین هم سبك، شخصیت پردازی و نقش آن ها در سناریوی CoH2‌ بسیار مهم است و مرتب شخصیت های متعددی از خبرنگاری گرفته تا بزرگان جنگ را در خلال داستان ملاقات خواهید كرد. پژوهش های صورت گرفته توسط سازندگان و نگارندگان سناریو از وقایع و تاریخ جنگ جهانی دوم باعث شده تا ارتباط بسیار خوبی با داستان این بازی برقرار كنید. از این رو، می توان گفت CoH2 از معدود عناوین سبك استراتژی است كه اهمیت داستان در آن نادیده گرفته نشده و چنین داستانی در عین سادگی، می تواند مورد پسند بازیكن قرار بگیرد.

گرافیك

تمام بازی های تولید شده توسط Relic در این سبك، از عناوین پیشتاز در زمینه گرافیكی محسوب می شوند. استفاده از تكنولوژی های روز در نسخه اول باعث شد تا شاهد یكی از بهترین بازی های تولید شده در آن سال باشیم. CoH2 از موتور Essence Engine 3.0 بهره می برد كه علاوه بر ارتقاهای قابل توجه بصری به تكنولوژی های جدیدی همچون TrueSight مجهز شده و گیم پلی بازی را روان تر کرده است. این موتور با هر دو نسخه DirectX 9 & 11 هماهنگ است و این بسته به انتخاب شما دارد. EE3.0 از نظر فیزیكی هم بسیار قوی تر از نسخه قبلی به نظر می رسد. آثار افنجار و آتش وحتی رد پای سربازان و اداوات جنگی در مناطق برفی قابل مشاهده هستند.

افكت های تصویری در سطح قابل قبولی قرار دارند و جلوه های بصری دیدنی به نظر می رسند، اما برای بازی ای كه اصرار دارد تا یك عنوان نسل بعدی لقب بگیرد و آن هم به صورت انحصاری برای پلتفرمی قدرتمند منتشر شده، انتظارات بیشتری وجود دارد. مدل سربازان و انیمیشن های حركتی آن ها، به ویژه در هنگام دویدن یا پناه گرفتن، بسیار مصنوعی و پلاستیكی هستند. مقداری افت فریم در صحنه های شلوغ تر هم دیده می شود. میان پرده ها با آنكه هنوز مناسب به نظر می رسند، اما پیشرفت چندانی نكرده اند و در بهترین حالت در سطح همان نسخه‌ اولی كه در سال 2006 منتشر شد، باقی مانده اند. هوش مصنوعی بازی خوب است و افراد تحت كنترل به درستی از دستورات پیروی می كنند و در میادین رفتارهای پویایی از خود جلوه می دهند.

موسیقی/صداگذاری

موزیك های حماسی و تأثیرگذار ساخته شده برای این بازی كه توسط آهنگساز معروف سری God of War یعنی آقای کریس ولاسکو (Chris Velasco) ساخته شده اند حس و حال خوبی از یك میدان جنگ آن هم در جنگ جهانی را القاء می كنند. از نظر صداگذاری هم، همه چیز (از افكت های صوتی گرفته تا صداپیشگی شخصیت ها) در سطح مطلوبی قرار دارد. از گوشه و كنار محیط، صدای تیراندازی و افنجار به گوش می رسد و این مورد كمك شایانی به هر چه طبیعی تر جلوه دادن بازی کرده است. نكته مثبتی كه در صداگذاری وجود دارد، عدم تداخل با پخش موزیك است كه با آنكه اكثر لحظات بازی بسیار شلوغ و پر سر و صدا هستند، مشكلی در این زمینه وجود ندارد.

گیم پلی

CoH2 از همان كلیت و ساختار نسخه قبلی پیروی می كند و در عین حال دستخوش تغییرات جزئی ای در گیم پلی شده است. تمركز و هسته گیم پلی، شكستن خطوط مقدم دشمنان و رسیدن به نقاط استراتژیك و نابود كردن آن هاست. به جرأت می توان گفت كه این بازی یك Real-Time Strategy واقعی است كه بازسازی بسیار گسترده و همه جانبه ای از میادین جنگ برای هر بازیكنی به همراه آورده است. در ابتدای هر جنگ، كنترل یك یا چند جوخه را در اختیار می گیرید كه با پیشروی از بین می روند. پس از آن، همچنان این روند ادامه دارد و جوخه جدید تحت كنترل شما، وارد میدان نبرد می شود. علاوه بر درگیری های مستقیم، همچون گذشته از امكانات یك سرباز كامل بهره می برید و می توانید با استفاده از نارنجك های دودزا و انفجاری، هیجان جنگ خود را افزایش بدهید.

شما در جبهه های متفاوتی می جنگید و این امكان وجود دارد كه با تعیین نقطه استراتژیك مورد نظر از چند جهت به میل خود هجوم برید. این یكی از تغییراتی است كه در نسخه دوم اعمال شده است. استفاده از تكنولوژی TrueSight باعث شده تا كنترل و چیرگی بیشتری بر نیروهای تحت فرمان و میان جنگ داشته باشید و بهتر از نسخه قبل آن ها را مدیریت كنید. این بدان معناست كه در هر درگیری، تنها با افراد پیش رو مقابله خواهید كرد و میزان دید افراد بسیار طبیعی و واقع گرایانه تر است. یعنی امكان نابود كردن دشمنان و تیراندازی از پس اجسام و موانع وجود ندارد، مگر آنكه در محلی مناسب پناه گرفته باشید. تغییرات طبیعی آب و هوایی در بازی باعث شده تا حس بسیار لذت بخشی از نبردهای تاریخی جنگ جهانی دوم داشته باشید. علاوه بر بخش تك نفره لذت بخش، این بازی دارای حالت آنلاین و چندنفره خوبی است كه می تواند برای دوستداران بازی های گروهی سرگرم كننده باشد.

نتیجه گیری

CoH2‌ نه تنها یك عنوان استراتژی قوی است، بلكه یك شبیه ساز واقعی از میدان جنگ با حال هوای متفاوتی از جنگ جهانی دوم است كه با وجود ضعف هایی كه دارد، همچنان می تواند یكی از بهترین ها در سبك خود باشد و برای مدت ها سرگرم كننده ظاهر شود. اگر تجربه لذت بخش نسخه اول را فراموش نكردید، این بازی می تواند تداعی كننده همان خاطره مهیج باشد.

نویسنده: علی رضایی

 

نوشته شده در: 15 تير 1392
دسته: نقد و بررسی، Company of Heroes 2
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Company of Heroes 2
  • Company of Heroes 2
  • Company of Heroes 2 - Ardennes Assault
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

سلام
با تشکر جالب بود
دوستانی که تو ذهنشون با مثلا call of duty مقایسه میکنن و میگن باحال نیست هیچ درکی نسبت به سبک استراتژیک ندارن مثل مقایسه نوشابه با کفش میمونه!
هر چیزی به ججای خودش
ارزش خریدن داره
واقعا بازی خوبیه

Captan Soap کاربر ماندگار 0 امتیاز 18 تير 92، 01:04

Ali king of the games
خواهش ميكنم اما اگر بررسي كنيد ، تجربه ثابت كرده كه پرديس گيم قبل از ساير منابع فارسي زبان بازي هارو نقد كرده ، يعني معمولا نقد بازيهارو از پرديس گيم دنبال ميكنند كاربران تمامي منابع فارسي . خوب البته استثناعات هم هست و برخي مواقع حجم زياد بازيها و گستردگي اونها باعث ميشه وقت بيشتري صرف بشه . من جمله همين بازي .
ما هم براي اينكه بازيهارو نقد كنيم بايد حداقل يكبار بازي رو مو به مو بازي كنيم ، كه اين بسته به وسعت بازي زمانبر هست .اگر قرار بود نقدهاي خارجي ترجمه كنيم كه اصلا قبل از انتشار بازي نقد رو قرار ميداديم اما ما اينجا نقد ميكنم نه ترجمه ، نقد كردن هم لازمه اش بازي كردن بصورت دقيق هست كه مسلما زمانبر هست.
Captan Soap  : اول ازت به خاطر پاسخ گوییت تشکر می کنم تا یه جاهایی باهات موافقم ولی من نمی گم قبل از انتشار بازی اون رونقد کنین اگه دقت کنی از زمان انتشار بازی ها تا زمان نقد شون توی سایت پردیس حداقل یک هفته می گذره که خیلی زیاده ولی بازم ممنون