نخل مارکت
فروشگاه گیفت کارد
 
امپراطوری مجازی ایران نخل مارکت
فروشگاه اورجینال کی گارانتی کنسول‌های بازی
دوباره بخوانیم: نقد و بررسی Overwatch بهترین بازی سال از دید TGA

نقد و بررسی Overwatch (بازنشر)

"به قلم سینا ربیعی"

ساعاتی پیش عنوان Overwatch بهترین بازی سال 2016 از دید همایش The Game Awards شد. به همین مناسبت بیایید نگاهی دوباره را بر این اثر ماندگار شرکت بلیزارد داشته باشیم ...

در حالی که تنها 30 ثانیه تا پایان بازی باقی مانده است تیم شما باید در همین مدت زمان کوتاه مقر دشمن را تصرف کند، تقریبا دستیابی به این هدف غیرممکن است اما ....! در ابتدا یکی از هم تیمی های شما با کمان از فاصله 30 متری یکی از قهرمانان حریف را هدشات می‌کند، در گام دوم یکی دیگر یاران شما در ازای زدن به دل حریف و احتمالا مرگ، یک دیوار حافظتی را برای اصابت نکردن گلوله به شما ایجاد می‌کند تا تیم شما بتواند با خیال آسوده‌تری جلو برود و به مقر نزدیک شود. قهرمان دیگر تیم شما براساس قدرت سرعتی بالای خود به دل حریف زده و نظم آنها را بر هم می‌زند و هم اینک نوبت شما است که گام آخر را انجام دهید و با زدن قدرت انحصاری شخصیت خود، دشمنان را به کام مرگ بکشانید، موفق می‌شوید دو نفر را از پیش روی بردارید اما از میزان سلامتی شما تنها یک 20 درصد باقی مانده است و نفر آخر از دشمنان رو به روی شما قرار دارد و تنها یک گلوله با مرگ فاصله دارید! اما باز هم شما غافلگیر می‌شوید و هم تیمی شما از پشت با توانایی انحصاری خود میزان سلامتی شما را ارتقا داده و موفق می‌شوید نفر آخر را نیز از پیش روی بردارید. وقتی به عقربه ساعت نگاه می کنید کماکان 10 ثانیه باقیست! و در این 10 ثانیه مقر دشمن را تصرف کرده و بازی را در تنها نیم دقیقه از شکست مطلق به پیروزی تبدیل می‌کنید!

این خلاصه‌ای از طراحی عمیق و تنوع بالا عناصر گیم پلی عنوان جدید بلیزارد یعنی Overwatch است! نوشتن در مورد "اُوِرواچ" حقیقتا کار سختیست و یا بهتر است بگویم توصیف زیباییِ سادگیِ اورواچ کار بسیار پیچیده‌ای است! شرکت بلیزارد سال‌ها پیش با عرضه عنوان "وارکرفت 3" علاوه بر یک تجربه عمیق و فوق العاده نقش آفرینی-استراتژیک، نشان داد که چگونه می‌تواند اثری قهرمان محور که در آن ویژگی های هر قهرمان با وجود کار تیمی و استراتژی، تا چه اندازه در نتیجه تاثیر گذار می‌تواند باشد را خلق کند. حال این شرکت در سال 2016 به سراغ عنوانی نظیر اورواچ رفته است که شاید از لحاظ ساختار و سبک تفاوت‌های فراوانی با وارکرفت 3 داشته باشد، اما کاملا می‌توان احساس کرد تم کلی بازی تحت تاثیر قرار گرفته از خاکسترهای وارکرفت 3 است و شخصیت ها نقش کلیدی و اساسی را در بازی ایفا می‌کنند. حال بلیزارد با اورواچ به سمت ارائه یک بازی شوتر رفته است اما با این وجود به هیچ عنوان شما نباید تصور کنید که بازی خالی از ریشه و عمق سبک نقش آفرینیست و تک تک شخصیت ها و ویژگی های آنها چنان عمیق طراحی شده اند که بازی را کاملا فراتر از یک اثر شوتر قرار می‌دهد.

"محیط های دکوراتیو و خارج از گیم پلی بازی نیز طراحی چشم نوازی دارد!"

اُورواچ یک بازی تماما آنلاین است، بستر داستانی متمرکزی ندارد و پایه های بازی بر مبنا شخصیت‌ها و قهرمانان شکل گرفته است. زمانی که یک بازی پایه های خود را به جای یک خط داستانی، بر روی تنها شخصیت‌ها و پیشینه آن‌ها قرار می‌دهد و بازی نیز یک اثر آنلاین محور است، باید شاهد شخصیت های متنوع، قوی و در کنار هم معناداری باشیم و این گام مهم و بسیار سخت را اُورواچ به بهترین شکل پشت سر گذاشته است. مثلا Hanzo یک شخصیت شرقی با سبکی ژاپنی بر مبنای تیر و کمان است، از آنسو شخصیتی نظیر Bastion را نیز داریم که همراه با یک اسلحه ماشینی-رگباری به جنگ می‌رود! Junkrat یک شخصیت جوکرمانند با توانایی های عجیب و غریب و غیرقابل توصیف است، Winston یک میمون دیوانه با دیالوگ های طنزگونه و توانایی های خنده دار و فان است و Mccree یک شخصیت برآمده از غرب وحشی و دنیای وسترن است که با هفت تیر خود به مصاف دشمن می‌رود!

همانطور که مشاهده می‌کنید هم در کلمات هم در تجربه، شاهد شخصیت هایی کاملا متفاوت از هم و گاها با دو سبک و جهان کاملا جدا هستیم اما در اینجا بلیزارد توانایی شگرف خود را به رخ می‌کشد و چیزی که باورش سخت است را با این قهرمانان به بازی هدیه می‌کند: "تعادل"

بازی بر مبنا رقابت 6 در مقابل 6 شکل گرفته و رقابت در چهار حالت جریان دارد. Escort، Assault، Hybrid و Control چهار حالت بازی هستند که طراحی کلی آنها بر مبنا دفاع از یک مقر/حمله به یک مقر است. حال این فرمول می‌تواند در یک مقر ثابت باشد، می‌تواند در یک مقر متحرک باشد و یا حتی می‌تواند در یک مقر خنثی باشد و کار تیمی لازمه پیروزی است. (اطلاعات بیشتر از حالت های بازی را می‌توانید در پیش نمایش پردیس مشاهده کنید)

"نقشه های بازی در کشورهای مختلف جهان قرار دارد و در هر نقشه ما رگه هایی از تاریخ و فرهنگ آن کشور را در طراحی محیطی مشاهده می‌کنیم"

طراحی حالت های بازی ساده و در عین حال کارآمد هستند. در ابتدا شاید احساس سردرگمی کنید اما بتدریج زمانی که قهرمان ایده‌آل خود را شناسایی کرده و جهان بازی را نیز شناخته‌اید، متوجه می‌شوید اورواچ اتفاقا بازی بسیار ساده‌ای است و تمام عناصر عمیق بازی به شکل ساده و کارآمدی ارائه شده اند اما نکته مهم این است که گذراندن مسیر یادگیری باید با هوشیاری و صبر طی شود. انتخاب قهرمان در بازی بسیار مهم است و توصیه می‌کنم تمام 21 قهرمان بازی را تجربه کنید تا هم به قهرمان موردنظر خود دست یابید و هم با خصوصیات سایر قهرمانان آشنا شوید زیرا حریفان شما نیز از همین قهرمانان استفاده می‌کنند و آشنایی با خصوصیات انها برای غلبه بر آنها لازم است!

در مورد شخصیت ها بهتر است بحث تعادل را باز کنیم. زمانی که در بازی قهرمانی را دارید که با کمان می‌جنگد و در سوی دیگر قهرمانی که با مسلسل یا ماشین گان مبارزه می‌کند و یا قهرمانانی که با جادو دشمنان خود را از پای در می‌آورند، دشوار ترین کار ممکن ایجاد تعادل بین عناصر گیم پلی است اما زمانی که پای بلیزارد وسط باشد چنین هدف دشوار و شاید غیرممکنی دست یافتنی می‌شود! ارائه تعادل در بازی های این سبک شامل دو بخش می‌شود.

"پس از هر بازی تیم برنده یک عکس یادگاری را می‌گیرد!"

بخش اول ارائه تعادل بین توانایی و قدرت شخصیت ها برای نبرد با یکدیگر است. این مورد شامل یک بحث ساده در بازی های چندنفره رقابتی می‌شود، در بازی نباید هیچکدام از شخصیت ها به میزان زیادی قدرت بالاتر یا پایین تری از دیگری داشته باشند. شاید در ابتدا تجربه اورواچ مثلا احساس کنید قهرمانی مثل Bastion که خیلی شیک اسلحه ماشینی خود را نصب می‌کند و با حالت کمپ دشمنان را به رگبار می‌بندند این تعادل را بر هم زده است اما زمانی که بیشتر بازی را تجربه کرده و گرم و سرد اورواچ را می‌چشید متوجه می‌شوید به واقع همه چیز در کنار هم قرار دارد. هیچکدام از شخصیت ها نسبت به دیگری برتری ندارند بلکه این شما هستید که براساس توانایی و استعداد خود باید از یک شخصیت استفاده کنید. اما یک چیزی را قول می‌دهم، فرقی ندارد سلیقه شما چه باشد، فرقی ندارد شما چه سبک بازی را دوست دارید! بدون شک یکی از قهرمانان بازی برای شما ساخته شده است! اما باید گشت و تجربه کرد و پیدا کرد!

بخش دوم ارائه تعادل در بازی ها، تعادل تیمی است. اصولا در بازی هایی که ادعای تیم محور بودن دارند، شخصیت ها باید از ویژگی های برخوردار باشند که در کنار هم یک تیم منسجم را تشکیل دهد و بازی صرفا متکی به یک تیپ از شخصیت نباشد. در این بخش نیز بلیزارد کلاس درس به راه انداخته است و به شکل مسحورکننده‌ای تعادل تیمی در بازی حاکم شده است! اگر تیم شما صرفا به دنبال انتخاب شخصیت از یک تیپ و کلاس خاص باشد شک نکنید در بازی شکست می‌خورید، برای پیروزی نیازمند این هستید که از کلاس های مختلف در تیم خود نفر داشته باشید تا ویژگی های انحصاری آنها در کنار هم یک تیم مستحکم را ایجاد کند.

"لذت هدشات کردن با تیر و کمان Hanzo را نباید از دست دهید!"

بگذارید یک نکته جالب را بگویم تا متوجه شوید تا چه اندازه سازنده دید مثبت و جالبی به مقوله کار گروهی بازی خود داشته است. در اورواچ خبری از جداول عملکرد نفرات بازی و ضریب K/D (کشتن و مرگ) نیست! شما تنها می‌توانید عملکرد قهرمان خود را در بازی مشاهده کنید! و البته در بازی شما به مانند آثار دیگر چیزی به اسم کیل گرفتن به معنا خاص ندارید بلکه براساس نقشی که در کشتن یک نفر داشته‌اید به شما امتیاز داده می‌شود. مثلا اگر یکی از دشمنان شما تنها 10درصد سلامتی داشته باشد به هنگام کشتن، همان به ازای همان 10 درصد به شما امتیاز داده می‌شود نه به اندازه یک کشتن کامل!

این موضوع نشان می‌دهد اورواچ به معنای نبرد تکنفره نیست، به معنای رقابت درون گروهی نیست، در اورواچ اصلا کشتن در اولویت نیست، اورواچ در مورد پیروزی است و لازمه پیروی تعامل و همکاریست، حتی اگر این همکاری منجر به کشتن هیچکدام از دشمنان توسط شما نشود!

برای این موضوع بگذارید مثالی بزنم. یکی از کلاس های بازی، Supporters یا پشتیبان نام دارد که 4 قهرمان در زیرمجموعه خود دارد. در این کلاس ها عملا بحث کشتن دشمنان به حاشیه می‌شود و صرفا باید نقش پشتیبان کننده هم تیمی‌های خود را داشته باشید. مثلا تیم شما در حال حمله است، شما باید سلامتی بازیکنانی که تیر خورده اند را افزایش دهید زیرا در اورواچ سیستم بازیابی سلامتی اتوماتیک وجود ندارد و بازیکنان باید خود به سمت مناطقی بروند که در آن کپسول های سلامتی قرار دارد. اما اگر در تیم شما یکی از قهرمانان پشتیبان کننده وجود داشته باشد دیگر نیازی به طی کردن مسیر ندارید و به سرعت هم تیمی شما سلامتی را باز می‌گرداند. حال تصور کنید اگر فردی از این کلاس در تیم شما نباشد تا چه اندازه در حمله آسیب پذیر هستید!

"بازی دارای مناطق و نکات ریز جالبی است که گاها بازی شما را برای تماشا کردن متوقف می‌کند!"

به طور کلی بازی دارای چهار کلاس است و در هر کلاس، چند قهرمان و شخصیت قرار دارد. این کلاس ها عبارتند از کلاس تهاجمی (Offense)، کلاس تدافعی (Defense)، کلاس تانک (Tank) و در نهایت کلاس پشتیبانی (Supporters)؛ هر کدام از این کلاس ها شخصیت های مختص به خود را دارند و شخصیت ها نیز براساس نام کلاس خود، شکل خاصی از توانایی های انحصاری را دارا هستند.

مثلا کلاس تانک شامل شخصیت ها و غول های قلدر بازی است که شاید به دلیل جثه سرعت پایینی داشته باشند، اما توانایی دفاعی و نبرد نزدیک فوق العاده‌ای را دارند. یا کلاس تهاجمی بازی بر مبنا کار با اسلحه های گرم است. هر کدام از شخصیت ها نیز در کنار دو خصوصیت اختصاصی اسلحه خود، یک توانایی انحصاری نیز دارند. به طور مثال شخصیت Hanzo که تنها شخصیت بازی است که با تیر و کمان بازی می‌کند، قابلیت انحصاری ارسال یک تیر اژدها مانند را دارد که در طول بازی هر چند دقیقه یکبار فعال می‌شود. سایر شخصیت ها نیز همگی یک قابلیت انحصاری را دارند که در طول بازی شاید تنها یک یا دو بار توانایی استفاده از آنها بدلیل زمان کم وجود داشته باشد. سازندگان با وسواس عالی خود کاملا توانسته اند تعادل لازم بین کلاس ها و شخصیت ها را ایجاد کنند و در بازی به هیچ عنوانی مشاهده نمی‌کنید که گیمرها صرفا به سمت تعداد محدودی شخصیت بروند و تنوع جالبی در اثر حاکم است.

در رابطه با کلاس های بازی، نکته بسیار جالب این است که شما محدود به یک کلاس یا شخصیت نمی‌شوید. مثلا من شخصا بدلیل اینکه حالت مخفی کاری در بازی را بشدت دوست دارم بیشتر از دو کلاس Hanzo و WidowMaker استفاده می‌کنم. Hanzo همانطور که گفتم تنها کلاس بازی است که از تیر و کمان استفاده می‌کند و حس هدشات کردن با تیر و کمان در بازی را نباید از دست دهید! WidowMaker نیز یک اسلحه معمولی دارد اما ویژگی انحصاری این اسلحه تبدیل کردن آن به یک اسلحه قدرتمند اسنایپر است که در روند بازی بسیار می‌تواند تعیین کننده باشد. اما گاها بازی تنوع و شور و شوق خود را به من نیز منتقل می‌کند و سری به سایر قهرمانان بازی نظیر غول دوست داشتنی مثل Roadhog نیز می‌زنم!

"هارمونی رنگی محیط های بازی بشدت نرم و دلنشین است"

سازنده در کنار بخش آنلاین، یک بخش Co-op مانند برای مبارزه با هوش مصنوعی را نیز طراحی کرده است و در این بخش شما همان حالت های بازی بخش آنلاین را تجربه می‌کنید با این تفاوت که دشمنان شما به جای گیمرهای حقیقی، هوش مصنوعی بازی هستند. نکته جالب این بخش فرآیند مثبت آن در مسیر یادگیری عناصر گیم پلی و افزایش مهارت شما در استفاده از اسلحه های متنوع بازی است و توصیه من این است که در کنار بخش آنلاین رقابتی، این بخش را نیز حتما تجربه کنید. با این وجود یکی از معدود مشکلات بازی در این بخش نفهته است و این مشکل چیزی جز تک بُعدی بودن هوش مصنوعی دشمنان نیست. به طوری که اگر شما به نزدیکی دشمنان بروید، حتی اگر سر و صدایی نیز ایجاد نکنید باز هم آنها متوجه شده و به سمت شما تیراندازی می‌کنند. این مشکل شاید در کلاس های تهاجمی و جنگی اصلا به چشم نیاید اما مثلا تصور کنید با شخصیت کاملا مخفی-محور Hanzo به پیش می‌روید، وقتی تحت هر شرایطی دیده می‌شوید فلسفه مخفی کاری شخصیت زیر سوال می‌رود! و این شکست فلسفه باعث خلل در تجربه مناسب گیمر می شود در حالی که خیلی راحت بازی می‌توانست یا ارائه یک هوش مصنوعی چند بعدی و غیر خطی، تجربه عمیق تری از بازی را به گیمرها منتقل کند.

از لحاظ کیفیت بصری نیز، بازی سطح بسیار چشم نواز و قابل قبولی دارد. گرافیک بازی حالت فانتزی با طیف رنگی جذابی دارد و در چندین مپ جریان دارد. نکته جالب این است که هر مپ در یکی از کشورهای جهان قرار دارد و رگه هایی از فرهنگ و جاذبه های آن کشور در طراحی محیط نقشه ها به کار رفته است. مثلا در نقشه امریکا شاهد نماد معروف هالیوود بر فراض یک تپه هستیم یا در مپ های یونان و مصر آثار تاریخی این کشورها را مشاهده می‌کنیم. حال این نماد ها با طراحی محیطی عالی و البته کیفیت بصری چشم نواز با گرافیکی فانتزی ارائه شده است و از آن تیپ گرافیک هایی است که شاید مثلا جزئیات آنچارتد یا افکت های کوانتوم بریک را به شما ندهد، اما انعطاف بیشتری را در قیاس با آنها داشته و هارمونی رنگ چشم نواز تر و نرم تری را ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود حتی اگر شما چند سال نیز اورواچ را بروید گرافیک بازی حالت خشکی به خود نگیرد؛ درست مانند سایر عناوین بلیزارد!

نکات مثبت

قهرمانان و شخصیت های بسیار جذاب و متنوع با کارایی های منحصربفرد

تعادل مثال زدنی بین قدرت و توانایی شخصیت های مختلف

تجربه عمیق کار تیمی

ارزش تکرار بسیار بالا

طراحی تحسین برانگیز اسلحه‌ها و ویژگی های نبرد

طراحی عمیق و فکرشده نقشه های بازی

نکات منفی

تجربه نهایی چهار حالت بازی تقریبا نزدیک به هم است

هوش مصنوعی تک بعدی دشمنان در بخش بازی با هوش مصنوعی

سخن آخر

OverWatch بی شک از آن دست عناوینی است که تا سال ها بعد سرورهای آن در زمره شلوغ ترین سرورهای بازی های آنلاین قرار دارد. بازی براساس توانایی تحسین برانگیز بلیزارد در عین شوتر بودن، رگه هایی از یک تجربه عمیق نقش آفرینی را نیز ارائه می‌دهد. اورواچ با وجود ارائه یک تنوع غیرقابل باور در ویژگی ها و توانایی های شخصیت ها، تعادل و بالانس بسیار خوبی را در خود برقرار کرده است و رسیدن به این سطح کیفی با این حجم از تنوع را شما در کمتر اثری می‌توانید مشاهده کنید.

در نهایت اگر شما طرفدار بازی های چندنفره هستید و دنبال یک اثر عمیق در نسل هشتم می‌گردید اورواچ برای شما خلق شده است و با وجود آنکه می‌توان انتقاداتی را به بازی وارد کرد اما فراموش نکنید بازی را بلیزارد خلق کرده است و اگر بتوانید با فرمول آن کنار بیایید احتمالا تا پایان این نسل و چه بسا بیشتر، اورواچ را نصب شده روی سیستم بازی خود نگه می‌دارید و تجربه بازی به هیچ عنوان محدود به یک زمان و سال مشخص نیست.

نقد بازی بر مبنا نسخه Xbox One انجام شده است.

نوشته شده در: 12 آذر 1395
دسته: مقاله، Overwatch
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Introducing Orisa | Overwatch
  • Overwatch
  • Overwatch - Welcome to the Year of the Rooster Trailer
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

بازی زیبایی بود ... طراحی های دلنشین، بشدت سرگرم کننده و اعتیاد آور و صددرصد بلیزارد هم عظمتش نیازی به توضیح نداره...
اما بهترین بازی سال؟! هرگز!

به قول دوستمون از روزی میترسم که برای استدیوهای بزرگ کم کم اهمیت بخش به مهمی "داستان پردازی" -الان ذهنتون باید به سمت اینساید، آنچارتد و دارک سولز منعطف بشه- به کل فراموش بشه...
مالتی پلیر ... زحمت داستان غنی رو نمیخواد... محبوبیت به همراه میاره، جوایز رو درو میکنه، از دید مالی هم که با گونی گونی فروش همراهه... چه نیازی هست اینهمه خودمون رو اذیت کنیم پس؟ =)

-البته مشخصه اون دسته از بازیسازانی که با هدف و دلیل بازی میسازن مد نظرم نیستن... -

از طرفی کمپانی هایی مثل بلیزارد که کلا تو این سبک فعالیت دارن نیاز به رقابت تو چنین فضایی دارن بهرحال!
شاید جدا کردن بازی های صرفا مالتی پلیر از دیگران تو چنین جوایز بتونه مشکل رو حل کنه... ولی خب خودم میدونم ایده ی بشدت مسخره ایه :)
اتفاقا شما اگه اطلاعات بیشتری از اورواچ داشتید میفهمیدید چه داستان پردازی فوق العاده ای داره. به جای اینکه بیان 4 تا کاتسین بسازن تو بازی بزارن به زور بخوان یه داستان ارائه کنن، برای علاقه مندان از اونجا که الان تو قرن 21 زندگی میکنیم خودشون میتونن برن از کمیک و ویدیوهای فراوون داستانی بازی رو ببینن و داستانو بفهمن. اتفاقا بهتره که به جای اینکه مثل بتلبورن و بتلفیلد4 سعی کنن یه سینگل پلیر مزخرف درست کنن، همون مولتی رو بهتر بسازن که البته بتل4 مولتیش عالی بود، ولی داستانیش واقعا اضافه بود اگه نمیذاشتن به نظرم بهتر بود.
علی من کاری به The Game Awards ندارم و شخصا اهمیت زیادی به این جایزه نمیدم اما در مورد پستی که دادی.

((به قول دوستمون از روزی میترسم که برای استدیوهای بزرگ کم کم اهمیت بخش به مهمی "داستان پردازی" -الان ذهنتون باید به سمت اینساید، آنچارتد و دارک سولز منعطف بشه- به کل فراموش بشه...))

خب این فکر اشتباهه واقعا و نگرانی درستی نیست. اینکه اورواچ از دید یک همایش بهترین بازی شده دیگه مثلا ناتی داگ با خودش میگه خب دیگه بازی داستانی نسازیم؟ آخه این چه استدلالیه؟ الان بازی داستانی خوب کم داریم؟ یادمه 4 5 سال ِپیش هم از این حرفا بود که بازی های داستانی دارن منقرض میشن چون بازی های انلاین پول پارو میکنن الان 5 سال گذشته هنوز هم هم بازی های انلاین دارن بخوبی عرضه میشن هم بازی های داستانی! چون هر دو مخاطب دارن.

و اینکه زحمت ساخت یک بازی مثل اورواچ با این تنوع عجیب و غریب هیرو‌ها و ایجاد یک بالانس قوی و البته زحمت پشتیبانی فوق‌العاده از این بازی طی ماه‌های پی در پی توسط بلیزارد مطمئن باش کمتر از زحمت ساخت یه بازی 7 8 ساعته داستانی نیست.میدونی چند سال این بازی در حال ساخت بوده؟ میدونی سال‌ها پیش ایده چنین بازی بلیزارد داشته اما کلا کنسلش کرده بود؟

بهتره یکم در این زمینه ها به هر بازی از حیطه خودش نگاه کنیم و ارزش گذاری کنیم. Inside یک بازی مستقله 2 ساعته‌اس با ارزش بالا. Uncharted یک بازی داستان محور 15 ساعته‌اس با یک مولتی‌پلیر و ارزش بالا. Overwatch هم یک بازی آنلاین پیشرو در نسل هشتمه با ارزش بالا.

دیگه در سال 2016 داریم وارد میشیم، خداروشکر مردم در این یکی دو سال اومدن سمت پدیده بازی اورجینال و با شبکه های انلاین اشنا شدن و بهتره دیگه دیدگاه 10 سال پیش که بازی باید حتما یک بخش داستانی داشته باشه کنار بره چیزی که الان دیگه در سطح جهان سالهاست مطرح نیست. هر بازی یک سبک و راه و روش برای خودش انتخاب میکنه و دلیل نداره چون با یکی از این سبک ها حال نمی کنیم کلا زیر سوال ببریمش!

بخش داستانی همیشه یکی از ارکان مهم اکثریت بازی‌ها بوده و خواهد بود همونطور که بخش انلاین و مقوله تعامل و رقابت بین گیمرها تا ابد یکی از ارکان مهم صنعت بازی باقی میمونه.
مشاهده 5 پاسخ دیگر
به عنوان یک پی سی باز از این انتخاب ناراحت شدم
خیلی می ترسم که نکنه این اتفاق باعث بشه دیگه بقیه سازند ها هم بخش داستانی رو بیخیال بشن و بچسبن به مولتی
همینجوریشم خیلی ها فقط داشتن روی مولتی تمرکز می کردن حالا که دیگه یه بازی هم تو این سبک شده بهترین بازی سال واقعا واویلاست
حالا از گوتی بگذریم اصلا نمی تونم درک کنم که با وجود بازی هایی مثه Titanfall 2 و Battlefield 1 اومدن به Doom جایزه دادن
دقیقا شما چند بار overwatch بازی کردی که این حرف رو میزنی اینقدر این بازی خوبه که بعد چند ماه بازیساز ها با این که میدونن دارن تقلید می کنن میان بازی هایی مثل paladins و battlerite رو میسازن که حتی با اینکه قابل مقایسه نیستن با overwatch ولی چند میلیون player مستقل دارن .
واقعا هنوز از اون انتخاب متعجبم ...dishonored ، ds3 , uncharted, deus ex به نظرم همشون از overwatch شایسته تر بودند تو کل تاریخ tga هم فک کنم اولین باری که یه بازی تمام آنلاین برنده میشه
واقعا نمی دونم معیارشون چی بوده تا جایی که یادمه تو انتخاب بهترین بازی دلستان حرف اول رو میزد این که اصلا داستان نداره اگه جذابیت بازی بود civilization هم می بایست می بود ...باز هم سو تفاهم نشه overwatch بازی خیلی خوبیه تو سبک خودش ولی به نظرم بهترین بازی سال حقش نبود
از اونجا که جواب یکی دیگه رو هم دادم به شما هم همون جوابو کپی میکنم: اگه اطلاعات بیشتری از اورواچ داشتید میفهمیدید چه داستان پردازی فوق العاده ای داره. به جای اینکه بیان 4 تا کاتسین بسازن تو بازی بزارن به زور بخوان یه داستان ارائه کنن، برای علاقه مندان از اونجا که الان تو قرن 21 زندگی میکنیم خودشون میتونن برن از کمیک و ویدیوهای فراوون داستانی بازی رو ببینن و داستانو بفهمن. اتفاقا بهتره که به جای اینکه مثل بتلبورن و بتلفیلد4 سعی کنن یه سینگل پلیر مزخرف درست کنن، همون مولتی رو بهتر بسازن که البته بتل4 مولتیش عالی بود، ولی داستانیش واقعا اضافه بود اگه نمیذاشتن به نظرم بهتر بود.
موارد دیگه ای هم هستن، مثلا میگین بهترین بازی سال باید حتما قسمت کمپین داشته باشه. بر چه اساسی این حرف رو میزنید؟ اینجوری خیلی سبکا هیچوقت نمیتونن بهترین بازی سال بشن که.
دوس اکس :دی نامید کننده ترین بازی سال برای من
بنظر من تنها بازیی که داخل لیست حق برنده شدن داشت inside بود
titan fall 2 . unchrated 4. بیکارن که اینساید بشه هرچقدر خوب باشه باز به اندازه انچارتد و تایتان و اورواچ نیست
:دی اوورواچ انتخاب جالبیه
نمیدونم چطور بگم
هم خوشحالم هم ناراحت
ولی درکل Inside رو بیشتر میخواستم GOTY بشه
براب عده عزیزانی هم که میگن اوورواچ داستان نداره، :دی داره عزیز داره فقط کمپین نداره، یجور تایتان فال بدون کمپین رو فرض کنین که بطور غیرمستقیم داستانشو ارائه میده در غالب کامیک و مینی سریز...غیره
و درکل خوشحالم از برنده شدنش، نوش جونش
بازی فوق العاده اعتیاداوریه ... انتخاب شایسته ای بود
من همیشه از این بازی خوشم نمیومد
تریلراش اینطور نشون میداد

بعد 2 3 روز مجانی شد. رفتم بازی کردم دیدم بازیش قشنگه

ولیییییییییییییییییییییییییییییییییی
ایراداتی داره


160 تومان گرونه برای این بازی
100 110 تومان معقول تره



بعد اینکه مد دس مچ این چیزا نداره


حالت های بازیش باید افزایش پیدا کنه


تعداد هیروهاش کمه


رنکش اینطوری هستش که مثلا شما 10تا بازی می کنی و میفتی سیلور با مثلا فرض کن 1000 امتیاز
بعد رنک بعدی گلد 2000 میخواد

هر بازی هم 10 امتیاز میداد تا سیزن 2. حالا سیزن 3 باید ببینیم درست شده یا نه

اینطوری باید 100 بازی ببری تا بشی گلد
و عمرا 100 بازی نمیبری و وقتی میبازی انگار 20 امتیاز کم میکنه. اینطوری هیچ وقت به رنک بالاتر نمیری

البته سیزن 3 انگار درست شده. باید بازی کنم ببینم. شایدم نشده باشه


در کل بازیش خوبه. ولی به نظرم حتما حتما قبل از خرید از دوستاتون بازی رو بگیرید اول 1 2 روز تست کنید
حتی چند ساعت

ممکنه خوشتون نیاد

جای کار خیلی داره بازیش
مگه میشه بازی های بلیزز اینجوری نباشن الحق که بهترین بازیارو میسازه ✌✌
بعد از انتخاب TRUMP به عنوان رییس جمهور آمریکا این انتخاب های THE GAME AWARDS نتونست منو شوکه کنه