فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت

Persona 5 نقد و بررسی

صفحه شخصی من وبلاگ من - سردبیر سابق اما همچنان در حسرت دیدن قهرم...
تصویر نویسنده
نقد و بررسی Persona 5

نقد و بررسی Persona 5

"به قلم کسری کریمی اصل"

"امیل دورکیم" جامعه شناس فرانسوی در کتاب"خودکشی" هنگام  بررسی این پدیده در جوامع سنتی به مدلی به نام "خودکشی فاتالیستی" یا به بیان دیگر "خودکشی قضا و قدری" می‌رسد، دورکیم می‌گوید این حالت هنگامی رخ می‌دهد ­نظارت و کنترل شدید عملکرد تنظیم کننده‌های رفتار اجتماعی در این‌گونه جوامع و شدت و حدت قوانین هنجاري جاری در آن‌ها از حد بگذرد و فرد گرفتار در سیستم را نه یاراي مقابله با تنظیم کننده‌ها باشد و نه توان پذیرش‌شان.

در اوایل تجربه پرسونا 5، "شی‌هو"، صمیمی‌ترین دوست "آن تاکاماکی" از بالای پشت‌بام دبیرستان/دارالتادیب "شوجین" به سبب "گیرافتادن در یک سیستم عقب افتاده‌ی نادرست" خود را به پایین پرت می‌­کند، همزمان یک تماس تلفنی خبر مرگ/خودکشی دوست عزیزی آن هم به سبب "گیرافتادن در یک سیستم عقب افتاده نادرست" به نگارنده می‌دهد، تجربه شوک و هولناک پرسونا 5 درست در اینجاست که آغاز می‌شود، در رویکرد به شدت "ناتورالیستی" و در عین حال کاملا انتقادی‌اش به ساختارهای خراب جامعه، این بار با یک ستینگ دبیرستانی کلاسیک، معلم، ناظم، درس، سرکوب و ما قهرمانان/آنتاگونیست‌ها هم همه در بازی یک سری مطرود طرد شده، افرادی که که شیوه نادرست این سیستم اجتماعی را نتوانستند درست بزیند و در زیست این نارسایی به جای انفعال پیشه کردن و در خود فرو روی، طریقت مبارزه را سیستم را سرلوحه خود قرار دادند، پس پرسونا 5، پیش از شروع، پیش از بازی بودن، یک بیانیه‌ی اجتماعی معاصر بدل می­ شود، بیانیه‌ای که امضای تک تک ما طرد شدگان و فراموش شدگان به زیرش زده شده، مایی که نمی‌خواهیم این جامعه خراب و مشکل‌دار به سمت یک کنش "فاتالیستی" دیگر همانند کاری که شی‌هو با خود کرد، همانند کاری که بسیاری از دوستان‌مان با خود کردند، سوق‌مان بدهد.

پرسونا 5 حدود 9 سال بعد از نسخه چهارم و 5 سال بعد از نسخه طلایی آن که اولین نسخه مجموعه بدون پسوند Shin Megami Tensai بود، به دست ما رسیده، این بار هم بدون پسوند و پیشوند، این رویکرد جدید "آتلوس" در استقلال و هویت‌سازی مجموعه پرسونا که خیلی سخت و با یک سابقه درخشان و جامعه هواداری بزرگ به دست آمده چند نتیجه را همان ابتدا در پی داشته، نخست این که بازی با وجود داشتن روح و بن­مایه همه مگامی تنسه‌ها دارای رویکردی کاملا جدا از آن­ها بوده و مسیری که در پیش گرفته بی‌نهایت متفاوت با آن‌هاست، اگر خیلی خلاصه بخواهم این تفاوت را در یک عبارت بیان کنم باید تنها به لفظ "پر زرق و برق" اکتفا کنم، بله پرسونا 5 در همه چیزش از داستان گرفته تا عوامل سمعی و بصری و عناصر گیم‌پلی در عین کاربرپسندتر شدن به شدت پر زرق و برق‌تر از مگامی تنسه‌ها و نسخه‌های قبلی‌اش شده و مشخص است که کاملا بازار هدف بزرگتری در چشم انداز خود قرار داده.

اولین نمود این رویکرد پر زرق و برق در بحث روایت و داستان‌سراییست، جایی که آتلوس مثل همیشه(حتی بیشتر از همیشه) واقعا سنگ تمام گذاشته، نخست این‌که این بار ما به عنوان یک تبعیدی پا به یک دبیرستان جدید می‌گذاریم، حس تازه‌وارد بودن، حس غربت در یک شهر و دبیرستان جدید همه و همه به بهترین حالت ممکن از طریق ستینگ و جهان‌سازی از همان ابتدا به ما منتقل می‌شوند، بازی به مانند پیشینانش خیلی آهسته و با طومانینه به پیش می‌رود، برای جا افتادن در یک محیط جدید همان‌قدر که در واقعیت باید تلاش کنید در اینجا هم به زبان بازی باید عرق بریزید، بعد که کم کم جا افتادید بازی با بی‌رحمی تمام هر لحظه یک برگ برنده جدید رو می‌کند، از بازی‌های زمانی فوق‌العاده در بحث روایت گرفته، تا اتمسفر و جو بدی پیرامون ما و گذشته‌مان وجود دارد و خودمان هم باید تغییرش بدهیم.

مکانیزم‌های بازی، اکثرا همان­هایی هستند که در پیشینیان دیدیم با این تفاوت که خیلی دم دست‌تر، روان‌تر و در مجموع بی­نقص‌ترند، گیم­پلی همانند همیشه به دو بخش جهان عادی و جهان ناخودآگاه که در این قسمت "پالس" نام دارد تقسیم‌بندی می‌شود، در جهان عادی می‌توانید درس بخوانید، کار کنید، روی روابط­تان تمرکز کنید و یا خود را برای ورودهای بعدی به پالس مجهز کنید، در پالس­ هم باید برای یافتن قلب ستم‌پیشگان (مثل معلم ورزش خبیث دبیرستان یا هنرمندان کلاه‌بردار و متقلب) به جنگ سایه‌هایشان بروید، مثل همیشه در یک سیستم کاملا نوبتی، بدون التیماتوم زمانی، با یک عالمه آپشن درست و حسابی، از تاکتیک چیدن گرفته تا حالت راش و مذاکره با سایه‌ها! حتی در مبارزه با باس‌فایت‌ها می‌توان ریسک کرد و تاکتیک‌های عجیب و غریب برای فریب آن‌ها چید و به نوعی گول‌شان زد.

اکثر مکانیزم‌های بازی همان‌طور که در مقالاتی پیشتر توضیح دادیم تماما بر مبنای نظریات یونگ شکل گرفته‌اند، مثلا بحث سایه، نقاب و غیره، نکته­ اینجاست که لازم نیست حتما یونگ‌ شناس باشید تا از بازی لذت ببرید، خود بازی با صبوری خاصی شما رو در روند 80 ساعته خود به یک متخصص یونگ بدل می‌کند.

پرسونا 5 در تک تک جزئیات و ابعاد نهایت چیزی است که می‌توان متصور شد، تک تک فریم‌های بازی، پاساژها، لحظات ورود و خروج از مبارزات، دیالوگ، همه و همه در کنار هم یک واحد به عینه شاهکار را تشکیل می‌دهند، آتلوس خوشبختانه سر این نسخه خساست را به کل کنار گذاشته و یک انجین کاملا تازه را برای بازی طراحی کرده که نتیجه‌اش یکی از بهترین تجربیات بصری نسل هشتم و شاید کل تاریخ صنعت بازی‌هاست، بازی از نظر هنری و زیبایی‌شناسی یک پکیج کامل است.

موتورگرافیکی جدید برای القای تم گرافیکی و پیاده‌سازی لحن بازی کاملا دست سازنده را گرفته و بهترین خروجی ممکن را فراهم آورده، بازی شاید از نظر فنی به پای بلاک‌باستر­های غربی یا همین فاینال‌فانتزی‌ها نرسد اما واقعا همچین چیزی به هیچ‌وجه برای پرسونا و زبانی که با آن خود را بیان می‌دارد لازم نیست، تا وقتی می‌شود با رنگ و نور چشم‌ها را شیفته کرد پولیگان و شیدر به چه کار می‌آید، و نکته‌ای که نباید از ذکرش غافل شد بهینه بودن فوق‌العاده بازی است، طوری که زمان لودینگ‌ها و جابه‌جایی میان محیط‌ها به شدت کم و تقریبا ناچیز است و این که از یاد نبرید که پرسونا تقریبا یک بازی جهان باز به حساب می‌آید.

طراحی محیط‌ها، از مناطق رئالیستیکی چون مترو و دبیرستان گرفته، تا مناطق فراواقعی چون پالس‌ها و ممنتو (ممنتوها برای مبحث ناخودآگاه جمعی به وجود آمده‌­اند و رسما  حکم سیاه‌چاله‌های نقش‌آفرینی‌های دیگر را برای ما ایفا می‌کنند) شگفت انگیز است، به قدری که این انتقال حس و تغییرات فازی اثر را به درستی و زیبایی کامل پیاده‌سازی می‌کنند.

نکته‌­ای که شاید از همان اول موجب دلواپسی خیلی‌ها من جمله نگارنده بود، بحث دوبله و ترجمان بازی از ژاپنی محسوب می‌شد، اول اینکه خوشبختانه آتلوس قابلیت استفاده از زبان ژاپنی را برای تمام منطقه‌ها فراهم کرده، ولی در کل نگرانی ما کاملا بی‌جا بود اینجاست که سطح دوبله بازی واقعا خوب و بالاست و با توجه به نمونه‌های مشابه حتی می‌توان آتلوس را بابت انتخاب گوینده‌ها در اکثر موارد تحسین کرد.

نکات مثبت

داستان، روایت، شخصیت‌ها

سبک هنری خاص و منحصر به فرد

موسیقی و صداگذاری بی‌نقص و به یادماندنی

گیم‌پلی جذاب و پیچیده و در عین حال در دسترس

شکستن مرزها و تعیین استانداردهای جدید برای ژانر نقش‌آفرینی

بی‌نقص در ابعاد فنی

نکات منفی

هیچ چیز جز بالا بردن سطح توقع مخاطب از دیگر بازی‌ها پس از تجربه!

سخن آخر

پرسونا 5 پکیج کاملی از تمام چیز­هاییست که یک شاهکار هنری کامل باید در خود داشته باشد، با این حال بزر‌گ‌ترین دست‌آورد بازی پیش از آن‌که در بی‌نقص بودن مکانیزم‌ها و پیاده‌سازی جهانش خلاصه شود، در رویکرد اثر نسبت به جهان بازتاب یافته است، و این رویکرد در قالب ساختارِ زیست فعلی بشر به ترقی و اوج تعالی دست می‌یابد.

در همین رابطه:

مختصری با یونگ در Shin Megami Tensei: Persona 5

Verdict

Persona 5 is a complete package of what a masterpiece has got to have. But it's biggest achievement is not in its flawless gameply or world building but its reflection of reality and that it's an experience within our own lives which puts it on a whole another level

Score: 10 - PS4 Version

نوشته شده در: 11 ارديبهشت 1396
دسته: نقد و بررسی، Persona 5
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • دانلود موسیقی متن بازی Persona 5
  • Persona 5 - Gameplay
  • Persona 5 - Sizzle Trailer
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

نکته منفی از پهنا تو حلقم این دیگه اخر تکه انداختن به کسایی بود که از jrpgمتنفرن

من دیروز بازیو شروع کردم ولی بنظرم حرف درستی زدن
توی کمتر بازی شما درگیر پیدا کردن شغل برای پول درآوردن, خرید کتاب و درس خوندن توی کتابخونه هستید
قائدتا همچین چیزایی توقع مارو از بقیه بازیا بیشتر میکنه
این حرف فقط از یه فن دو اتیشه بازی بر میاد و به نظر من جالب نیست که بگه نقطه منفی اینکه انتطار شما رو از بقیه بازی ها بالا میبره شما از بازی های دیگه انتظار گرفتن شغل و درس خوندن دارید که برا بعضی واقعا کار مسخره ای هست و اصلا توقع ندارن که هیچ متنفر هم هستن از اینجور فعالیت ها تو بازی ها در این که در نقد به نوعی سلیقه منتقد تاثیر داره حرفی نیست اما منتقد هم باید نقد یک بازی jrpg که خیلی هم اینجا پرطرفدار نیست رو کامل تر و بدون تعصب بنویسه
مشاهده 1 پاسخ دیگر
با کريتوس کبیر نمیرسه
مشاهده 1 پاسخ دیگر
این از اون بازی هاست که وقتی ps4 خریدم باس بخرمش.حتی اگه شده مثل خودشون نقاب بزنم به صورتم
خب بودجم واسه خرید سایر شاهکارهای سونی ته کشید دیگه.
اولش فکر میکردم lightning farron نقد را بنویسه که دیدم اقای کسری کریمی اصل نوشته که بی شوخی نقد کوتاه و خیلی خوبی بود.البته انتظار نقد طولانیتری را داشتم و اینکه کمی بیشتر در مورد داستان نوشته میشد.این را میگم چون بازی بزرگه پس انتظار.....
انگار قسمتی از داستان بازی درباره هفت گناه کبیره که لازمه اشاره کنم به دو انیمه شاهکاری که این موضوع در اون ها نقش تقریبا پر رنگی داره.Fullmetal Alchemist و Re_Zero.شخصیت اصلی بازی هم خیلی شبیه لولوش
قسمت که نه درواقع کل بازی روی محور 7 deadly sins میچرخه و داستانش از اواسط ثانیه به ثانیه تاریک‌تر میشه. جز این 2 انیمه البته اثار دیگه هم داریم که هم قشنگ باشن و هم محورشون این موضوع باشه.
:دی نقد پرسونا افتخاریه که متاسفانه به من نرسید.
پس دیگه خوراک خودمه-دیl
جز این 2 انیمه البته اثار دیگه هم داریم که هم قشنگ باشن و هم محورشون این موضوع باشه.
منکه بعد از بازی بیشتر وقت ازادمو انیمه نگاه میکنم.بیزحمت چندتا از اثار خوبشو بگید که من نگاه کنم.فکر نمیکردم شما هم انیمه نگاه میکنید.البته اگه درست فهمیده باشم.ضمنا اگه وقت کردید یک مقاله درباره این بازی شاهکار بنویسید.
مشاهده 4 پاسخ دیگر
این بازی از اون دسته بازیهاست که بعضی عاشقش هستن و بعضی اصلا باهاش حال نمیکنن که احساس هر دو دسته قابل احترام هست
مثلا اگه شب پرستاره اثر ونسان ونگوگ و یک نقاشی 3بعدی از پفک چیتوز کنار هم قرار بدی بیشتر مردم چیتوز رو انتخاب میکنن . زیبایی و لذت از هنر نسبی هست و کمتر اثاری پیدا میشه که همه پسند باشه

به شخصه از این سبکهای نوبتی خوشم نمیاد و تا حالا امتحان نکردم ولی با توجه به نقد و نمرات بدم نمیاد تجربه کنم

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 4 امتیاز 10 ارديبهشت 96، 19:02

هیچی نمیگم ، فقط :

"به شخصه از این سبکهای نوبتی ((خوشم نمیاد)) و ((تا حالا امتحان نکردم)) ولی با توجه به نقد و نمرات بدم نمیاد تجربه کنم "
بازی رو چند روز پیش تموم کردم واقعا یکی از بهترین بازی های امساله گرافیک و طراحی منو های بازی فوق العاده stylish بود، شخصیت های بازی همگی جذاب و دوست‌داشتنی بودند مخصوصا گربه با مزه و دوست داشتنی که بدون اون مزه بازی میپرید گیم پلی بازی هم که نیازی به تعریف نیست فک کنم راحت بشه لغب بهترین بازی نوبتی رو بهش عطا کرد تنها ایراد کوچیکی که گیم پلی داشت سیستم کاورگیری بازیه که یکم نیاز به تغییر داره اما چندان چیز مهمی نیست، به نظرم جذاب ترین قسمت بازی همون شخصیت ها و داستان بود بازی خیلی راحت مشکلاتی که یک جامعه میتونه درگیرش باشه رو نشون میده چ شما در نقش یک جوانی هستید که از همین جامعه اسیب دیده همینطور بقیه افرادی که تو بازی باهاشون اشنا میشید و ارتباط برقرار میکنید برای همین phantom thiefs شکل میگیره و مبارزه برای احیای جامعه شروع میشه
در کل این بازی رو به همه پیشنهاد میکنم البته اگر حوصله خوندن کلی دیالوگ‌ ندارید توصیه نمیشه
این ها شاهکارهایی اند که فقط دارندگان کنسول افسانه ای پلی استیشن می توانند انها را تجربه کنند

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 7 امتیاز 10 ارديبهشت 96، 19:02

جان من آواتارت رو عوض کن ...

هر وقت میبینمش مور مور میشم
خیلی خیلی بعید میدونم بتونم باهاش ارتباط برقرار کنم ، امادیدگاه دوستان رو میخونم ترغیب میشم.
ولی تجربه نشون داده ، امتحان تجربیات جدید حداقل برا من بد نبوده !
حدود نه سال پیش DOTA & WOW یه نمونشه که تو دنیای عجیبی غرقم کرد ! امیدوارم p5 هم همینطور باشه
------------------
داستان سری persona به هم مرتبطه دوستان ؟
نه عزیز مستقله
اگر مشکل زبان ندارید و درحدی هست که متوجه حرف ها بشید بنظرم حتما بگیرید حتی اگه از سبک , گرافیک و مبارزات نوبتی بازی متنفر باشید بازم عاشقش میشید
درحال حاضر بهترین عنوانیه که بیتونه باعث بشه از سبک jprg و visual novel خوشتون بیاد
پ.ن: دوستان توی بازی ظاهرا قابلیت اسکرین شات و ویدئو غیرفعاله کل بازی همینطوره یا جاهای خاصی میشه ازش استفاده کرد؟

دیشب دیتای بازیو گذاشتم دانلود و از شانسم نت سیم کارت وسطاش مشکل خورده بود یه 4 گیگی دانلود نشده بود نتونستم یه روز دیگه دووم بیارم با حجم آزاد دانلودش کردم فقط منتظرم دیتای بازی زودتر منتقل بشه
الان یه همچین وضعیتی دارم
https://img.memesuper.com/e4408ce5eb0c772538f09b00f59f1f6c_image-at-war-thunder-communities-center-still-waiting-meme_483-270.jpeg
فقط میتونم بگم تو حسرت تجربه کردنشم
خیلی منتظر بودم براش میخوام استیل بوکشو بخرم
فقط بازی برای فردی مثل من که اولین persona هست خیلی سخت نیست ؟

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 1 امتیاز 10 ارديبهشت 96، 12:02

سخت از چه نظر ؟
نه دوست عزیز تو کامنت اشاره کردم به این قضیه بازی حول حوش 10-20 ساعت training داره برای همین تازه کار ها راحت باش ارتباط برقرار میکنن فقط پیشنهاد میکنم برای اولین بار رو درجه سختی پایین بازی رو برید چون اواسط بازی شدیدا چالش بر انگیز میشه
مشاهده 2 پاسخ دیگر