شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارد
 
فروشگاه اورجینال کی فروشگاه اورجینال کی
پردیس‌گیم در تلگرام گارانتی کنسول‌های بازی
نقد و بررسی Torment: Tides of Numenera
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - متاسفانه یا خوشبختانه گیمینگ دیگه اون جذ...
User_image

نقد و بررسی Torment: Tides of Numenera

"به قلم سید مهدی میرشاهدهی"

ممکن است برخی از طرفداران سبک دوست‌داشتنی نقش‌آفرینی، عنوان Torment: Planescape را به یاد داشته باشند. عنوانی که توسط استودیوی نامدار Black Isle عرضه شد و به نوعی انقلابی بزرگ را در زمینه تاثیر انتخاب‌ها و گفتار بازیکنان در داستان و خود بازی به ارمغان آورد. حال بعد از تقریبا 18 سال، استودیوی InXile Entertainment نوعی دنباله‌ی معنوی برای آن عنوان منتشر کرده است. عنوان Torment: Tides of Numenera همچون جد خود بر روی داستان و سیستم انتخاب و تاوان (Choice & Consequence) تمرکز دارد. 

داستان Torment: Tides of Numeneraیک میلیارد سال در آینده جریان دارد. موجودی که از او با نام The Changing God یاد می‌شود،‌ توانسته‌ است با ساخت بدن‌های جدید و انتقال روح خود به آن‌ها، به جاودانگی دست یابد. هر گاه Changing God یکی از این بدن‌ها را ترک کند، روح جدیدی در این بدن متولد شده و از آن بدن با نام Castoff یاد می‌شود. اما، موجودی قدرت‌مند به نام Sorrow درصدد به قتل رساندن Changing God و تمامی Castoffهاست. «تورمنت» با سقوط The Last Castoff - شخصیت اصلی بازی - از فراز آسمان‌ها بر The Ninth World (دنیای بازی) آغاز می‌شود. طی اتفاقاتی Last Castoff درمیابد که تنها راه متوقف کردن Sorrow، استفاده از دستگاهی به نام Resonance Chamber است. اما این دستگاه هنگام سقوط و برخورد او به زمین خسارت دیده و به همین دلیل Last Castoff باید به دنبال شخصی بگردد که بتواند آن را تعمیر کند.

در این عنوان تنها امکان انتخاب جنسیت شخصیت اصلی وجود دارد و ظاهر او را نمی‌توانید تغییر دهید. بازی دارای 3 کلاس (Class) به نام‌های Glaive، Jack و Nano است که می‌توان تا حدودی آن‌ها را به ترتیب همان Warrior، Rogue و Mage دانست. سه Stat اصلی بازی Might، Speed و Intellect نام داشته و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها با دیگر بازی‌های هم‌سبک متفاوت است. برای مثال به‌طور کلی 10 Intellect دارید و می‌خواهید یکی از شخصیت‌های بازی را فریب دهید. بعد از انتخاب دیالوگ برای مورد نظر،‌ می‌توانید تعداد محدودی از Intellectهای خود را برای فریب دادن او استفاده کنید. هرچه تعداد بیش‌تری از Statهای خود را برای این‌گونه موقعیت‌ها مصرف کنید، شانس موفقیت در آن‌ها بیش‌تر می‌شود. برای مثال ممکن است با مصرف 4 Intellect مقدار 95 درصد برای فریب دادن هدفتان شانس داشته باشید و با 3 Intellect مقدار 85 درصد. Statهای مصرف شده، تا زمانی که استراحت کرده یا از یک سری معجون‌های خاص استفاده کنید از تعداد کلی Statهایتان کم می‌شود. به یاد داشته باشید که در مبارزات بازی نیز، باید از  Stat‌هایتان استفاده کنید، پس بهتر است در دیگر موقعیت‌ها، از زیاده‌روی در مصرف آن‌ها بپرهیزید. 

در مبارزات بازی که Crisis نام دارند، «تورمنت» حالت نوبتی پیدا می‌کند. شخصیت اصلی، همراهان او و البته دشمنان در هر نوبت می‌توانند یک بار حرکت کرده و یک عمل انجام دهند و اینجاست که فرق Crisis با مبارزات دیگر عناوین نوبتی مشخص می‌شود؛ عملی که در هر نوبت می‌توانید انجام دهید، صرفا حمله به دشمنان یا استفاده از آیتم‌ها نیست، بلکه در بسیاری از مواقع، از طریق صحبت با آن‌ها یا تعامل با محیط، امکان اتمام مبارزات بدون بکارگیری خشونت وجود دارد. اما متاسفانه، مبارزات حالت تاکتیکی و استراتژیکی نداشته و پیروز‌ شدن در آن‌ها بیش‌تر به مهارت‌ و توانایی‌های شخصیت اصلی، همراهان و آیتم‌هایی که با خود دارید، بستگی دارد. معمولا تعداد دشمنان خیلی بیش‌تر از شماست و گاهی نیز به لطف (!) هوش مصنوعی ضعیفشان، تنها به دورتان میچرخند و حمله نمی‌کنند.

در مبارزات این عنوان، هر شخصیت نوبت جداگانه‌ی مربوط به خود را دارد. برای مثال ممکن است بعد از تمام شدن نوبت یکی از همراهانتان، نوبت 3 نفر از دشمنان باشد و بعد از آن نوبت به دیگر همراهانتان برسد. موارد ذکر شده،‌ دست به دست هم داده‌اند که مبارزات بازی بیش از حد خسته‌کننده و طولانی شده و لذت‌بخش از آب درنیایند. البته که اکثر اوقات می‌توان با انتخاب دیالوگ‌ها و انجام اعمال درست، به کلی از شروع Crisis اجتناب کرد و به شخصه کمتر از 10 بار در بازی وارد مبارزه شدم. با در نظر گرفتن امکاناتی که بازی برای پیشروی غیرخشونت‌آمیز به شما می‌دهد و مبارزات ضعیف آن‌، می‌توان گفت در این عنوان، خشونت نه فقط تنها راه برای حل مسائل نیست، بلکه معمولا بدترین و سخت‌ترین راه پیش ‌روی شماست.

«تورمنت» شباهت زیادی به یک رمان طولانی دارد. اگر حوصله‌ی متن‌های طولانی را ندارید، این بازی برای شما نیست. تقریبا همه‌چیز در بازی با متن توصیف می‌شود. در این عنوان باید بخوانید و بخوانید و باز هم بخوانید و هرچند که برخی دیالوگ‌های مهم و کلیدی با همراهانتان صداگذاری شده‌اند، ولی تعداد آن‌ها زیاد نیست. البته با در نظر گرفتن حجم زیاد دیالوگ‌ها در بازی، این مورد قابل درک است و صداگذاری این همه دیالوگ، ‌شاید برای یک کمپانی بزرگ هم سخت باشد و از این جهت نمی‌توان به inXile خرده‌ گرفت. 

پیش‌تر گفته شد که بازی شبیه یک رمان طولانی‌ست. اما باید گفت که «تورمنت» رمانی ‌ست که تا حدود زیادی خودتان چگونگی پیش‌ رفتن آن را تعیین می‌کنید، درست مانند یک کتاب/بازی Choose Your Own Adventure. بازی تمرکز زیادی بر سیستم انتخاب و تاوان دارد، به گونه‌ای کوچکترین انتخابات شما می‌توانند باعث تغییر در داستان و ماموریت‌های بازی یا روابطتان با شخصیت‌ها شوند.  برای مثال،‌ در اوایل بازی در یکی از ماموریت‌های فرعی مامور به بررسی یک قتل می‌شوید و اگر در بازی بخوابید، بعد از بیدار شدن متوجه می‌شوید که یک قتل دیگر نیز اتفاق افتاده است. بازی شما را به جست‌وجو در محیط و صحبت‌ با همه‌ی شخصیت‌ها تشویق می‌کند. محیط و دنیای بازی پر از است شگفتی‌ها و موارد عجیب و غریب. اکثر شخصیت‌های خاص و نام‌دار بازی داستانی برای خود دارند. فرقه‌ای که اعضای آن جسد افراد را می‌بلعند تا تمام دانسته‌های آن‌ها را کسب کنند، شهری که نگهبانان آن از یک سال از عمر مردم آن شهر درست شده‌اند و شهری که تماما در دل یک موجود قرار دارد، تنها نمونه‌هایی از چیزهای عجیبی هستند که در بازی به آن‌ها برخورد می‌کنید.

بازبینی تصویری:

نکات مثبت

وجود راه‌های متفاوت برای پیشروی در ماموریت‌ها

سیستم انتخاب و تاوان بی‌نظیر

دنیا و ستینگ فوق‌العاده

ارزش تکرار بالا

نکات منفی

مبارزات طولانی، خسته‌کننده و ضعیف

سخن آخر:

«تورمنت» با داستان، دنیا و سِتینگ و سیستم انتخاب و تاوان فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌توانست به یکی از بهترین بازی‌های 2017 تبدیل شود، اما افسوس که مبارزات ضعیف بازی، آن را صرفا به یک بازی خوب تبدیل کرده‌ است. با این حال اگر از طرفداران سبک نقش‌آفرینی هستید و مشکلی با خواندن متن‌های طولانی ندارید،‌ تجربه‌ی بازی را از دست ندهید.

Verdict

With its story, setting and the choice and consequence, "Torment" could've been one of the best games of 2017 but its weak combat system diminishes it to just good. Though if you're a fan of RPGs and you don't have a problem reading long texts, it's an experience you can't miss

Score: 8

نوشته شده در: 24 ارديبهشت 1396
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Torment: Tides of Numenera on Steam
  • Torment: Tides of Numenera - Interactive Quest Trailer
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

عکس دوم بازبینی تصویری رو دیدم واقعا اشک تو چشام حلقه زد:دی

ممنون بابت نقد.
یک نقش آفرینی سوپر کلاسیک
وقتی شروع میکنی به بازی انگار با ماشین زمان برگشتی عقب همه چیز دوست داشتنی، کلاسیک، دلربا و عشوه گر
داداش عالی نقد کردی . گیم خیلی خوبی بود نواوری های زیادی هم داشت فقط سیستم مبارزش زیادی بی دلیل بود نمره 8 واقعا حقشه ولی متاسفانه اینجور گیم ها زیاد طرفدار پیدا نمیکنه . کسایی که انگلیسیشون خوب نیست این بازیو توصیه نمیکنم