فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت فستیوال بازی و سرگرمی شرق کشور - مسابقات قهرمانی ورزش های الکترونیک
هیولا پلتفرم آنلاین عرضه بازی
نقد و بررسی Get Even
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - یک مسلمان، یک انسان، یک میهن‌پرست، یک شو...
User_image

نقد و بررسی بازی Get Even

"به قلم احسان عباسی نسب"

داستان‌سرایی در دنیای بازی‌ها مسیر پرپیچ و خمی را پشت‌ سر گذاشته است و امروزه دیگر بازی‌های بسیار زیادی را در قفسه‌هایمان می‌بینیم که داستانشان به نوعی بازتابی از دنیای واقعی هستند؛ بنابراین چندان تعجب‌آور نیست اگر می‌شنویم عرضه‌ی بازی Get Even، که روایتی علمی-تخیلی از یک رویداد تروریستی است، به‌دلیل حمله‌‌ی تروریستی در شهر منچستر با تاخیر مواجه می‌شود. این اتفاق ممکن است باعث شود که عده‌ای فکر کنند این بازی نیز یک بازی کلیشه‌ای است که در آن باید در تعقیب آدم‌بد‌ها باشید اما حقیقت چیز دیگریست، Get Even  داستان به شدت پیچیده‌تر و تیره‌تر از آنچه تصورش را می‌کنید در خود پرورانده است.

در مقاله‌ای که پیش از این برای بازی نوشته بودم، مقدمه داستان را به طور کامل تعریف کردم و فکر می‌کنم دیگر نیازی نیست دوباره آن‌ها را تکرار کنم، اما در ادامه باید اضافه کنم که پس از حمله‌ی تروریستی و اتفاقاتی که برای "کول بلک" می‌افتد؛ او سعی می‌کند به کمک مردی ناشناس که خود را "Red" معرفی می‌کند و همینطور به لطف تکنولوژی بازسازی خاطرات یعنی پاندورا، تکه‌های پراکنده‌ی پازل داستان پیچیده بازی را کنار هم چیده و از این ‌طریق پاسخ‌های مجهول ذهنش را پیدا کند. قصه‌ای که در این‌جا برایمان روایت می‌شود بیش از هر‌چیز دیگری، کوششی است برای به تصور‌کشیدن تفاوت‌های بین حقیقت و واقعیت، دروغ و خیانت و ظاهر و باطن افراد در مواجه با یکدیگر. داستانی که علی‌رغم اینکه به هر دری می‌زند تا ثابت کند راز‌آلود و چندلایه است اما صادقانه روایت می‌شود و برای درک‌اش تنها یه یک جفت چشم تیزبین نیاز دارید. همه‌ی این‌ها مدیون دو نویسنده خلاق بازی است که مشخصا تمام تلاششان را به‌کار گرفته‌اند تا چیزی بی‌نقص را به رشته تحریر درآورند.

 

یکی از ظرافت‌‌های اثر جدید The Farm 51 در این است که به هیچ‌وجه خودش را در دام یکنواختی گرفتار نمی‌کند. بازی مدام بین 3 منطقه جابه‌جا می‌شود. اولی در یک پناهگاه روانی متروکه جریان دارد که پر است از زندانیان دیوانه و چندتایی هم خشن و به‌طور کلی در آن جمع‌آوری شواهد و سرنخ‌ها تا حد ممکن حرف اول را می‌زند. دومی متشکل از خاطراتی است که کول باید به کمک پاندورا دوباره به آن‌‌ها سر بزند تا از حقایق پنهان‌شده پرده‌برداری کند، البته در این راه باید حواسش به نیرو‌های امنیتی نیز  باشد و در نهایت سومین خط داستانی که از قضا عجیب‌ترین و گیج‌کننده‌ترین مورد نیز می‌باشد، خاطرات مبهمی است که در فضا و زمانی ناشناخته رخ می‌دهد و اغلب گذشته  فردی به نام رابرت رمزی را روبه‌روی چشمان بلک و بازیکنان به نمایش می‌گذارد. این نوع سوئیچ‌کردن‌ بین دنیاها یکی از ویژگی‌های ممتاز بازی است.

از طرفی در هم‌تنیدگی داستان و گیم‌پلی بازی بی‌نظیر از آب در‌آمده. از تیمارستان مملو از پازل گرفته تا خاطرات بیشتر اکشن و فضاهای تاریکی که بیش‌تر روی روایت داستان تمرکز دارد؛ همه و همه تا انتها مخاطب را در‌نهایت شور و اشتیاق برای پیش‌روی در مراحل باقی نگه می‌دارد. با این‌وجود ما این تنوع کم‌نظیر را در رنگ‌بندی ستینگ نمی‌بینیم. رنگ‌بندی همه محیط‌ها تنها متمایل به خاکستری، آبی و قهوه‌ای است که به عقیده‌ من این تصمیم سازندگان برای کمک به تم سرد و تاریک داستان بازی بوده ولی نتیجه نهایی چندان خوش‌آیند درنیامده و ممکن است پس از مدتی چشم بازیکنان را خسته کند.

درخشان‌ترین عنصر Get Even بی‌تردید موسیقی و صداگذاری آن است. در سرتاسر بازی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بر روی موسیقی تاکید شده و خب خوشبختانه از آن‌طرف نیز حمایت عالی موسیقی‌ها نیز قابل‌درک است. موسیقی بازی را آقای اولیویر دریویر (Olivier Derivier) انجام داده است. شخصی که پیش‌از این کارهایش را در بازی‌هایی مانند Remember me و بسته‌الحاقی Freedom cry بازی AC: BF دیده‌ایم و تا حد زیادی با سبک‌ آهنگسازی‌اش آشنا شده‌ایم. بهترین اثر دریویر اما همین Get Even‌ است. قطعات پرتنش و اضطراب‌زا که با استفاده از نت‌های ناخوشایند الکتریکی ساخته‌ ‌شده‌اند آن‌قدر با روح بازی عجین شده است که گاهی با‌تعجب این سوال را از خود می‌پرسید آیا این موسیقی است که برای سناریو ساخته شده یا قضیه برعکس بوده است. دریویر بدون‌شک یکی از بهترین آهنگ‌سازی‌های امسال را با Get Even انجام داده است.

 نکته جالب دیگر این بخش آن است که بالا و پایین‌آمدن سطح موسیقی بر اساس مکانی‌ است که در آن قرار گرفته‌اید. این امر در مسیر‌یابی نیز به کمک‌تان می‌آید و گرچه استرس کار را بالا می‌برد اما مطمئن‌تان می‌سازد که در مسیر درستی قدم برداشته‌اید. جلوه‌های صوتی به‌کار رفته نیز شگفت‌انگیز است. هنگامی که کول به دشمنان نزدیک می‌شود صداها بلند می‌شوند و نفس‌های عمیق کول سنگین‌تر به گوش می‌رسد. حتی اگر دقت کنید، در بعضی مواقع مهم داستانی، صدای تیک‌ تاک ساعت کندتر و بلندتر  می‌شود که نشان می‌دهد به حادثه مهمی در‌حال نزدیک‌شدن هستید. خیلی سخت است بخواهم توصیف کنم که چه‌قدر ترس موجود در تیک‌های پایانی شیرین و درخشان است.

صدای شخصیت‌های بازی هم عالی است. صداگذاری بلک کار خود را به زیبایی هرچه‌ تمامتر انجام داده و لحظاتی نیز صدایش با صدای ند استارک مرحوم مو نمی‌زند. در کنار صدای جدی او، گاهی شوخی‌های تلخی که به‌صورت طعنه‌آمیز گفته می‌شود و یا وقتی که کول عصبانی می‌شود، به خوبی حس موجود در صدایش را می‌شنویم. سایر صداهای بازی مانند صداگذار Red بسیار عالی از آب در‌آمده و به هیچ‌وجه زیر سایه صداپیشه اصلی قرار نمی‌گیرد.

از داستان و صداگذاری Get Even که بگذریم به گیم‌پلی آن می‌رسیم. شالوده چیدمان هسته اصلی گیم‌پلی بازی واقعا متحیر‌کننده است. همه‌چیز مثل نخ‌های یک قالی باهم مرتبط‌ اند. هر عملی، عکس‌العملی، هرفعلی، انفعالی و هرکنشی، واکنشی به همراه دارد. کافی‌است یک تیر از اسلحه شما شلیک شود یا مثلا از نجات دادن یا ندادن جان یک زندانی بگذرید تا اندکی بعد عاقبت کاری که کردید برایتان روشن شود. ما در مورد فعل و انفعالات داستان صحبت نمی‌کنیم و اینکه تصمیمات شما چه تاثیری روی داستان خواهد گذاشت اما در همین حد بدانید که هیچ‌چیز در Get Even بی‌منطق نیست.

سازندگان تلاش کرده‌اند با افزودن عناصر شوتر و مخفی‌کاری خود را از کلیشه‌های موجود در دیگر عناوین هم‌ژانر خود مانند Gone Home و یا Dear Esther برهانند و البته تا حدودی نیز در این راه موفق بوده‌اند. جالب اینجاست که با وجود اینکه شخصیت شما همیشه مجهز است اما بازی شما را تشویق می‌کند که دست به خشونت نزنید. این امر مخصوصا برای چنین عنوانی که عناصر شوترش –علی الخصوص گان‌پلی‌- آن‌قدر‌ها عمق ندارد، نکته مثبتی تلقی می‌شود. در طول مسیر خاطرات، Red به کرات گوشزد می‌کند که به هیچ‌کس شلیک نکنید چرا که ممکن است بر روی ثبات حافظه تاثیر منفی بگذارد و حتی آینده را تغییر بدهد. گرچه از حق نگذریم، به رگبار بستن دشمنان به لطف تکنولوژی هیجان‌انگیز Corner Gun (که اجازه شلیک با زاویه 90 درجه را می‌دهد) به شدت لذت‌بخش است اما در نهایت مجبور می‌شوید ادامه راه به صورت مخفی‌کاری جلو بروید.

ایراد اصلی گیم‌پلی بازی همین‌جا است که خودنمایی می‌کند؛ مخفی‌کاری در بازی لنگ می‌زند یا بهتر است بگویم ناعادلانه عمل می‌کند. گاهی اوقات بازی در فضای محدود آن‌قدر گارد‌های تا دندان مسلح می‌گذارد که هرچه‌قدر هم خوب پیش بروید ناگهان در یک‌لحظه شخصی شما را از ناکجا‌آباد می‌بیند و لو می‌روید. با این‌حال در راس همه مشکلات بخش مخفی‌کاری باید به نقشه Real time موبایل بلک اشاره کنم که پراز باگ‌های فنی معتدد است. در این نقشه هر دشمن یک محدوده دید دارد که اگر احیانا در آن قرار بگیرید شما را تشخیص می‌دهند. اما در طول تجربه‌ای که داشتم، بارها پیش آمد که با وجود دوربودن از این محدوده به یک‌باره من را پیدا کردند و به طور ناخواسته بازی وارد فاز درگیری و اکشن می‌شد.

پیش از این درباره اسمارتفون بلک و قابلیت‌های مختلفش توضیح داده بودم. قابلیت‌های مختلف موبایل بلک غیر از یکی دو مورد، بقیه کارکردی فراتر از معماهای ساده بازی را برایتان نخواهند داشت و صرفا دست‌نخورده تا انتها باقی می‌مانند. مهم‌ترین ویژگی این موبایل اما، اسکنر شواهدش است. برای استفاده از این قابلیت به‌طور مثال باید پس از پیدا‌کردن سرنخ، با دقت عذاب‌آوری کاری کنید که هر چهار گوشه اسکنر، سبز شود. کافیست یک میلی‌متر این طرف و آن طرف بروید تا با خطای "هیچ سرنخی یافت نشد" مواجه شوید. این اسکنر مفید همین‌طور برای ساختن/از میان بردن آبجکت‌ها در برخی نقاط نقشه نیز به‌کار می‌رود که مخصوصا برای مخفی‌کاری حسابی نیاز می‌شود و خداروشکر نیازمند آن همه دقت نیست!

خوشبختانه Get Even‌ از نظر گرافیکی نیز سربلند بیرون می‌آید. اتمسفر خفه‌کننده تیمارستانی که در آن قرار می‌گیرید به‌‌‌شدت عالی از آب در‌آمده و همین باعث شده که هنگامی‌که در فضای باز قرار می‌گیرید، حس کنید که دقیقا این فرصت را بدست آورده باشید که اندکی نفس گرفته و سپس دوباره به درون اعماق اقیانوس داستانی بازی بپرید. همه‌ی این‌ها اما به این‌ معنا نیست که بازی هیچ‌گونه نقصی از نظر دیداری نداشته باشد بلکه هنوز هم مشکلاتی در زمینه سایه‌زنی پویای محیط، هرازگاهی باگ‌های آزاردهنده مانند گیرکردن شخصیت(مخصوصا هنگام بارگزاری مجدد) و تا حدودی خالی‌بودن گوشه‌وکنار فضای اطراف از ضعف‌هایی هستند که مشاهده کرده‌ام و احتمالش هست با عرضه به‌روز‌رسانی‌های آتی حل شوند. 

بازبینی تصویری

 

"همه‌چیز با رسیدن به این دختر شروع می‌شود"

 

"معماها تنوع خوبی دارند اما نسبتا آسان خواهندبود"

 

"به غیر از CornerGun اسلحه‌های دیگری نیز آن بیرون پیدا می شود که ارزش تجربه‌کردن دارند"

 

"اثری زیبا و قابل‌تامل از بیمار 19-2"

 

"اتاق فکر، جایی برای بررسی دقیق و موشکافانه سرنخ‌ها و بهره بردن از سلاح‌های مجانی!"

 

"لت‌و‌پار کردن دشمنان همزمان‌ آسان‌ترین و بدترین ایده برای پیشرفت در مراحل است"

 

"ترکیب اتمسفر گیرا، موسیقی متن اضطراب‌زا و یک داستان جذاب باعث می‌شود چنین لحظاتی در بازی به‌یادماندنی شود"

نکات مثبت

موسیقی‌متن بی‌نظیر و درخشان

داستان‌سرایی فوق‌العاده و داستانی جذاب همراه با تعلیق

تنوع بالا گیم‌پلی

صداپیشگی حرفه‌ای شخصیت‌ها

نکات منفی

برخی از عناصر گیم‌پلی ایراداتی دارند

گرافیک تکنیکی بازی پایین‌تر از حد انتظار است

سخن آخر

Get Even بازی بی‌نقصی نیست، حتی شاید یک بازی ماندگار هم نتوان به آن لقب داد؛ اما حقیقتا برای همه کسانی که دنبال یک بخش‌تک‌نفره جذاب، هیجان‌انگیز و قدرتمند هستند به سان لنگه‌کفشی در بیابان خواهد بود. اثری که ثانیه به ثانیه و قدم به قدم به هیجانش افزوده می‌شود و درنهایت با یک پایان زیبا منفجرتان خواهد کرد.

Verdic

"Get Even" may not be a perfect game, it might not be even a memoriable game, but for those who seek a tremendous and incredible single-player, it is a unique recommendation, It will be a game that'd increase it's thrill and excitement and finally, ends itself with a mindblowing ending

Score: 8 - PC Version

نوشته شده در: 23 تير 1396
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Get Even
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

این خیلی خوبه که تو همچین بازاری که بخش داستانی بازی ها نادیده گرفته میشه هنوز بازی هایی هستن که دارای بخش داستانی قوی باشن.........دست سازنده هاشون درد نکنه و خسته نباشن هنوز میشه به این صنعت امیدوار بود.............
.
.
.
راستی یادم رفت بگم دست نویسنده درد نکنه و خسته نباشه بابت نقد
همین الان تموم شد
واقعا فوق العاده بود مخصوصا پایانش.
یکی از بهترین تجربه های من تو سال ۲۰۱۷
تبریک میگم سپهرجان، خوشحالم که تو هم به پایان این سفر جذاب رسیدی :دی
واقعا get even تا به الان یکی از 10 تجربه برتر سال بوده و از نظر من بدون شک اگه یه سری ایرادات رو مخصوصا توی مخفی کاری و تیراندازی نداشت، حتی میتونستم بگم جزو 3 تجربه برتر!
حالا که بازی رو تموم کردی پیشنهاد میدم موسیقی هاش رو از دست ندی، اصلا شاید با موسیقی های این بازی میشه زندگی کرد و لذت برد :دی
خیلی معما های بازی سخته ! اون مرحله ای که باید بری تو اتاقا کدو از روی دیوارا برداری خیلی سخته کده دره چنده؟ کسی اگر میدونه خبر بده
منظورم مراحل اولیه بازی هست
فک کنم ۴۱۹۰ بود
نه دادا اشتب می گیره
منظورم عکس بالای ((معماها تنوع خوبی دارند اما نسبتا آسان خواهندبود.)) هست
مشاهده 3 پاسخ دیگر
من این بازی رو تجربه کردم و به نظرم بازی خوبی و امتیاز خوبی هم به این بازی داده شده فقط مقداری بازی طولانی و باعث شد به صورت کامل تا انتها ادامه ندم...
مقداری؟
از صبح نشستم به بازی کردم الان تمومش کردم!D:
خوب دیگه شما داری میگی از صبح تا الان! برای شما شاید زیاد نباشه ولی برای شخصی مثل من که مشغله کاری داره و.. بازم زیاده مخصوصا با معماهایی که داره...
نقد خوبی بود و ارزش بازی بیان شد! نقطه وقت این بازی داستانشه! من به کسایی که داستان اولویت اصلیشون برای تجربه بازیه پیشنهاد میکنم این بازی برن ... جدا داستان روایت فوق العاده ای داشت ...
نقد بسیار خوبی بود ممنون
هر وقت نت گیرم بیاد دانلودش میکنم
سلام و درود
خوشحالم که از نقد راضی بودی امیرحسین‌جان و اینکه منم امیدوارم هرچه زودتر نت گیرت بیاد :دی
بازی که گرافیک نداشته باشه مفت گرونه
نمی دونم منظورت از گرافیک چیه
نکنه توقع داری بازی رو رزولوشن 4K اجرا شه
البته بهت حق میدم Antillasing
مشاهده 2 پاسخ دیگر