شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
پیش نمایشی بر Hellblade Senua’s Sacrifice

پیش نمایشی بر Hellblade Senua’s Sacrifice

"به قلم علی قربانی"

باور چیزایی که می‌بینی، ساده انگاریه!

ایجاد فضای عجیب و سوررئال، اگر به واسطه‌ی خلق و روایت داستانی درخورِ توجه باشد، می‌تواند تبدیل به یک نکته‌ی کلیدی برای هر اثر تعاملی شود. حال این فضا در کنار پرداخت درست و بجا، توجه به جزئیات و رعایت چهارچوب‌های لازم، از اهداف اساسی عنوان بعدی استودیوی نام‌آشنای Ninja Theory، یعنی Hellblade Senua’s Sacrifice است؛ استودیویی که پس از ساخت و عرضه‌ی بازنگری غربی فرنچایز دوست داشتنی Capcom یعنی Devil May Cry یا به اختصار DmC، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد و در نهایت تصمیم عجیب و غریبی گرفت؛ ساخت یک عنوان AAA با مدل تجاری مستقل! تصمیمی که سرانجام آن می‌تواند سرنوشت استودیو را تعیین کند.


داستان تولید

همانطور که در مقدمه‌ی مطلب ذکر کردیم، شعار Ninja Theory از اولین نمایش تا به امروز، همواره تمرکز برروی کلیدواژه "Independet AAA" یا عنوانی با هزینه و کیفیت ساخت یک اثر پرهزینه اما تولید و عرضه مستقل از هر ناشری بوده. که شاید هدف از انتخاب این مدل تجاری، ساخت اثری دقیقا مطابق میل تیم خلاق حاضر در استودیو باشد. یکی از اعضای ارشد نینجاتئوری در مصاحبه‌ای اعلام کرد در سابقه‌ی 14 ساله‌ی استودیو، همواره سه ویژگی مدنظر سازندگان در ساخت آثارشان بوده است؛ یک شخصیت پردازی قدرتمند، دو مبارزات سریع و خشن و سه دید هنری و بصری خاص و متفاوت از دیگر آثار موجود در بازار. به همین ترتیب استودیو در نظر دارد تا تمامی این ویژگی‌ها را در Hellblade که تا حدی تیر آخر آن‌ها برای موفقیت و بقا در این بازار محسوب می‌شود، قرار دهد.

تیم 15 نفره ساخت بازی از اوایل سپتامبر 2015 (شهریور94) یعنی حدود یکسال پس از معرفی رسمی بازی در کنفرانس شرکت سونی در Gamescom 2014 شروع به کار کردند و پروسه ساخت را تقریبا دوباره آغاز کردند، چرا که تعدادی از ایده‌های اولیه رنگ و بوی خود را از دست داده بودند و نیاز به خلاقیت جدید در میان اعضای تیم احساس می‌شد.

باید منتظر چه بود؟

سفری شخصی در دل افسانه‌های سلت و اسکاندیناوی وعده محوری بازیست. Senua شخصیت اصلی بازی که دچار بیماری‌های روانی متعدد است به دنبال روح همسر خود تا دل جهنم هم نفوذ می‌کند. اما جهنم بازی چیست؟ جهنم به همان معنا و مفهوم قدیمی‌اش که به تعدد در کتب دینی نوشته و خوانده شده است؟ پاسخ این سوال منفیست. جهنمِ حاضر در بازی، ساخته‌ی ذهن بیمار Senua است و به واسطه‌ی گذشته و اصل و نسبی که دارد، توهمات بسیاری را از داستان و افسانه‌های کهن اسکاندیناوی مشاهده می‌کند. طبق گفته سازندگان هدف اصلی، القای حس فانتزی Senua به مخاطب است؛ حس تنها بودن در دنیایی که ناخودآگاهتان می‌داند ساخته‌ی یک ذهن بیمار است اما چاره‌ای جز بازی کردن با آن برای بقای ضمنی ندارد. در راستای القای این تجربه، تیم صداگذاری بازی از اسکلت واقعی یک انسان(!) برای ساخت افکت‌های مختلف استفاده کرده‌اند. همکاری نزدیک با یک پروفسورِ دانشگاه آکسفورد که تحقیقات بسیاری را برروی بیماران ذهنی انجام داده، نشان از تلاش بی‌شائبه‌ی Ninja Theory در به تصویر کشیدن مشکلاتی دارد که تا پیش از این اثر تابویی بزرگ به شمار می‌رفتند.

برخلاف آثار قبلی استودیو، Hellblade از سبک مبارزات Hack and Slash آن‌ها پیروی نمی‌کند و مسیری شبیه به آثار استودیوی From Software یعنی مجموعه Souls را در پیش گرفته است. مبارزات تک به تک، با استراتژی و برنامه‌ریزی با تمرکز برروی سلاح سرد، محوریت قسمت مبارزات بازی به شمار می‌رود. طبق اصرار سازندگان، دوربین حین مبارزات تقریبا برروی شانه‌های Senua قرار می‌گیرد تا نوعی حس claustrophobia و مهم بودن تک تک مبارزات را به بازیکن القا کند.

حل معما در جریان ذهن بیمار Senua، تشخیص درست از غلط در جهانی که تحت تاثیر بیماری‌های مختلف روحی و روانی قرار گرفته، از دیگر چالش‌های پیش روی بازیکنان است. بعضی از معماها تنها به کمک حواس اضافه‌ی Senua که در زمان بیماری خود را نشان می‌دهند حل می‌شوند. بدین صورت که با فعالسازی آن‌ها، جهان اطراف بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و به کمک ویژگی‌های بصری متفاوت، می‌توان مقصد بعدی را پیدا کرد.

 

انتظارات ما

آزادی عمل بسیار بالا استودیو در ساخت و روایت داستانی که لیاقت توجه بازیکنان و منتقدان را داشته باشد، می‌تواند بسیاری را حریص کند! در تعدادی از تریلرها مشاهده کردیم موجودات ساخته‌ی خیالِ Senua با او صحبت می‌کنند و بیم خطری بزرگتر را می‌دهند. خطر آخرالزمان یا Ragnarok در افسانه‌های سلت. صدالبته چنین اتفاق عظیمی در عنوانی که در مقیاس‌هایی کم و بیش مستقل به شمار می‌رود و بیشتر به دنبال روایت داستان و تجربه‌ شخصی است که در دام بیماری روانی افتاده، بیشتر شبیه به آرزوهای خام یک طرفدار چشم و گوش بسته است اما امیدوار بودن همیشه بهتر از ناامیدی است!

پیشتر گفتیم که بیماری‌های روانی از تابو‌های مرسوم هر بخش از صنعت سرگرمی محسوب می‌شوند. اما دلیل این اتفاق، بخصوص در بخش بازی‌های کامپیوتری چیست؟ شاید نگرانی از اینکه بیش از حد به واقعیت نزدیک شدن در این مورد، ممکن است موجب آزار و اذیت بازیکنان شود و تجربه اصلی بازی را تحت تاثیر قرار بدهد پاسخ سوال مطرح شده باشد. این قماریست که نتیجه‌اش تا عرضه و مشخص شدن بازخوردها نسبت به بازی معلوم نمی‌شود. راه رفتن برروی لبه تیغی که یک سمتش ممکن است به درگیری با صاحب نظران عرصه پزشکی و قربانیان این بیماری ختم شود و سمت دیگرش ساخت اثری خارج از چهارچوب‌های استاندارد یک بازی کامپیوتری باشد.

نکته دیگر اینکه با توجه نمایش‌های گیم‌پلی تا به اینجای کار، چیز زیادی از سیستم مبارزات نشان داده نشده و شاید هرچیزی که نمایش داده شده، همه چیز است! در اینصورت خطر دیگری بازی را تهدید می‌کند و آن هم افتادن در دام تکرار است. تکراری که با توجه به سختی محور بودنش است ممکن است در ادامه بازی نه تنها شکل ملال آوری به خود بگیرد، بلکه بسیاری را از ادامه و به پایان رساندن آن منصرف کند.

پرسش و پاسخ

قیمت بازی چند دلار است؟

 Hellblade قرار است با قیمت 30 دلار منتشر شود. 

مدت زمان گیم‌پلی بازی چقدر است؟

بین 7 تا 9 ساعت

چرا بازی فقط بصورت دیجیتالی منتشر می‌شود؟

دلیل اصلی این سیاست، صرفه‌جویی در هزینه‌های عرضه‌ی بازی است.

چگونه می‌توانم بازی را بخرم؟

 اگر شما PS4 دارید، از طریق یکی از راه‌های زیر توانایی خرید بازی را خواهید داشت:

PlayStation Store EU

PlayStation Store US

اما اگر تمایل دارید بازی را روی PC تجربه کنید، پیشنهاد ما خرید بازی توسط یکی از دو درگاه زیر است:

Steam

GOG.com

در صورت پیش‌خریدِ بازی، من چه مزایایی دریافت می‌کنم؟ بر روی PS4 یک عدد تم و پس‌زمینه‌ی رایگان و بر روی PC یک نسخه دیجیتالی از کامیک Hellblade را دریافت می‌کنید.

حداقل سیستم موردنیاز برای اجرای بازی چیست؟ 

سیستم عامل: Windows 7, 8, 10

پردازنده: Intel i5 3570K / AMD FX-8350

حافظه: 8GB RAM

گرافیک: GTX 770 with 2GB VRAM / Radeon R9 280X 3GB

دایرکت‌اکس: Version 11

فضای هارد: 30GB available space

حداقل رزولوشن پشتیبان شونده: 1280×720


سخن آخر

قدم به محیط جدیدی می‌گذارید که شبیه به یک جنگل است؛ ناگهان مه همه جا را فرا می‌گیرد و زمزمه‌ای در پس زمینه‌ توجهتان را به خودش جلب می‌کند، در ابتدا شبیه به صدای همسرتان است اما حرف‌هایی که می‌زند را پیشتر از دهان پدرتان شنیده بودید! بین واقعیت و توهم گیر می‌کنید و انتخابی به عهده‌تان گذاشته می‌شود. تا انتها پیش بروید و در این توهم حل شوید، یا همین حالا به آغوش باز جهان واقعی برگردید و برای همیشه این تجربه‌ی ترسناک را فراموش کنید. اگر در دسته اول قرار دارید، Hellblade Senua’s Sacrifice در تاریخ 17 مردادماه در انتظار شماست.

نوشته شده در: 7 مرداد 1396
دسته: پیش‌نمایش، Hellblade: Senua's Sacrifice
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Hellblade: Senua's Sacrifice | Senua's Psychosis Teaser
  • Hellblade
  • Hellblade
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

نینجایی خوب بعد شینوبی نداشتیم
#دلواپسیم
نینجا تئوری یکی از محبوبترین استودیوهای منه امیدوارم هل بلید هم بازی خوبی در بیاد من که حتما میخرمش

تشکر بابت مقاله
علی جان ممنون مقاله‌ی خوبی بود. مشتاق شدم بازی برم