شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
ترکیب نوستالژی ۱۶ بیتی با داستان‌سرایی مدرن

ترکیب نوستالژی ۱۶ بیتی با داستان‌سرایی مدرن

"به قلم حسین جوان‌رای"

این روزها وقتی حرف از یک بازی خوب به میان می‌آید بدون شک یکی از پرسش‌های اساسی و تاثیرگذار در تصاحب این لقب پیشرفتگی جنبه‌های فنی و بصری آن خواهد بود. بهانه‌ی اکثر ما برای پا گذاشتن به نسل جدید بازی‌های رایانه‌ای نه داستان سرایی مدرن است نه گیم‌پلی عمیق و نوآورانه و نه خیلی چیزهای دیگر. دلیل اصلی اشتیاق ما تجربه‌ی افکت‌های طبیعی‌تر و تکسچرهای با کیفیت‌تر است. اما در این میان هستند کسانی که به ما یادآوری کنند که قبلا چگونه از جادوی عصر ۱۶ بیتی لذت می‌بردیم. لذتی که نه با موتورهای گرافیکی فوق پیشرفته محقق می‌شد نه با صداگذاری هفت کاناله و نه هوش مصنوعی عجیب و غریب! ما روزها پای تلویزیون میخکوب می‌شدیم و از اتفاقاتی که در دنیاهای ساده‌ی جلویمان می‌افتاد لذت می‌بردیم و به سختی کسی می‌توانست بین کنترلر و انگشت‌هایمان جدایی بیاندازد.

در این نسل و به لطف سرویس استیم شاهد بازگشت برخی تجربه‌های طلایی عصر ۱۶ بیتی بودیم. از شاهکاری چون Super Meat Boy  گرفته تا عنوان خاصی مثل The Binding of Issac، عناوینی که اگرچه هیچ کدام گرافیک پیشرفته‌ای نداشتند و حجم‌شان از ۲۰۰ مگابایت تجاوز نمی‌کرد؛ اما هنر سازندگانشان باعث شد تا در نظر منتقدین و چه در نظر گیمرها به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند و گیمرها را ساعت‌های متمادی به پای این عناوین ساده میخکوب کنند. نه مثل عناوین چند میلیون دلاری، که دیسکشان پس از دو یا سه ساعت تجربه، جایی جز آرشیو بازی‌ها نخواهد بود!

وقتی پای خلاقیت در میان است

هات لاین میامی یک اکشن خالص و خلاق به شمار می‌رود و حتی پای خود را فراتر از حد و اندازه‌های یک بازی مستقل می‌گذارد. در سوی دیگر شاید بتوان گفت با تمام حس نوستالژی موجود در این بازی، هنوز بوی تفکر مدرن را می‌دهد. شما با یک بازی سراسر اکشن و پازل‌های گوناگون آن رو‌به‌رو هستید. چیزی که این روزها کمتر پیدا می‌شود. علاوه بر این قدرت انتخاب در پیشبرد مراحل همه چیز را متمایز نشان می‌دهد. حتی شیوه طبقه‌بندی و طراحی آیتم‌ها نیز شما را مجبور به تکرار چند باره‌ی بازی می‌نماید.

نسخه‌ی اول هات‌لاین میامی شاید در وهله‌ی نخست یکی از متفاوت‌ترین مستقل‌هایی بود که شروع کردم. ترکیب سادیستیکِ اکشن و موسیقی با آن گرافیک پیکسلی که حال و هوای کلاسیک بی‌نظیری داشت، کافی بود تا هات‌لاین میامی یکی از بهترین بازی‌هایی باشد که تجربه کردم. هات‌لاین میامی توسط تیمی متشکل از Jonatan Söderström  و  Dennis Wedin ساخته شده است. تیمی بسیار پُر استعداد و دیوانه! Jonatan Söderström ملقب به کاکتوس یک بازی‌ساز سوئدی مستقل و نقطه‌ی قوت تیم سازنده به شمار می‌آید.

موسیقی، اتمسفر، آدرنالین

یکی از بهترین ویژگی‌های بازی که از همان ابتدا گیمر را با خود همراه می‌کند، موسیقی شنیدنی آن است. آهنگ‌های الکترونیک بازی با اکشن بی‌وقفه و جنون آمیزش همخوانی کامل دارند. در واقع موسیقی Hotline Miami 2 به نوعی گیم‌پلی بازی را برجسته‌تر می‌کند و باعث می‌شود هیجانی که گیمر به واسطه چالش بالای بازی تجربه می‌کند دو چندان شود.

هات لاین میامی خیلی ساده و سرراست شروع می‌شود، یک گانگستر خیابانی عصبی به شما آموزش می‌دهد تا چگونه مورد اصابت گلوله قرار نگیرید و البته دشمنانتان را سلاخی کنید! داستان بازی با ورود شما به یک اتاق مرموز و دیدن چند مرد با ماسک‌هایی عجیب آغاز می‌شود. هر یک در مورد هویت شما سوال می‌کنند و به دنبال یافتن ارتباط شما با خویش هستند. ناگهان صفحه سیاه می‌شود و یک فلش بک مقدمه‌ای است برای لذت بردن از کشتار! بازی شما را به آپارتمانتان در سال ۱۹۸۹ می‌برد؛ از اینجا به بعد دیگر داستان را فراموش کنید و از پخش شدن مغز دشمنتان روی فرش لذت ببرید. هات‌لاین میامی یک ادای دین کامل به آثار Slasher دهه‌ی ۸۰ میلادی است. همه چیز خلاصه شده در لذت بردن از کشتن و سلاخی کردن آدم‌هایی که به شما نزدیک می‌شوند.

کنترل بازی بسیار روان و ساده است؛ با چهار کلید WASD حرکت می‌کنید، با ماوس نشانه‌گیری و شلیک می‌کنید و با محیط به تعامل می‌پردازید. با Shift دوربین را به نمای بازتری می‌برید و محیط را رصد می‌کنید. اما مطمئنا کلید محبوب ما در این بازی Space است. فشار Space باعث آماده شدن شخصیت اصلی برای انجام تمام کننده‌هایی خونین می‌شود؛ از بریدن گردن تا له کردن صورت با ته شاتگان!

داستان نسخه‌ی دوم همان طور که شاید از اسم این دنباله یعنی Wrong Number استنباط شود، در معرفی بازی شخصیت اصلی بازی را نشان می‌دهد که پس از دریافت تماسی هراسان از خانه بیرون می‌زند و سوار ماشینش می‌شود و به مقصدی نامعلوم که بعدا مشخص می‌شود ساختمانی ویلایی است که انتظار خون و خون‌خواهی را می‌کشد رانندگی می‌کند. تا اینجا می‌بینیم که بازی دنباله‌ی همان هات‌لاین میامی اصلی است. نماهای کلاسیک، در ادامه ملاقات با شخصیت‌های خاکستری داستان و همین کاتالیزورهای هر چند به ظاهر جزئی ولی در باطن ساختاری و حیاتی برای یک بازی این چنینی کلیات پلات و خط داستانی بازی را شرح می‌دهند.

فضاسازی هات‌لاین میامی ۲ از نسخه‌ی اول هم حرفه‌ای‌تر از آب در آمده. فضاهای بازی آزادی عمل بیشتری را در اختیارمان می‌گذارند و یا حداقل گاهی این طور به نظر می‌رسند. هر چند که شاید گرافیک ۱۶ بیتی بازی از حیث فنی جلوی بازی‌های نسل هشتمی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما همان عمق پویایی تصاویر کافی‌ست تا نمونه‌ی “Pulp Fiction” را در قالب یک بازی پر زد و خورد ملاقات کنیم که هر گوشه‌ی آن حرفی برای گفتن دارد. از رنگ‌بندی‌های ترکیبی سرد و گرم در کنار تم نئون در کنار کلی سلاح مختلف که شلیک و یا حمله با هر کدام از آن‌ها لذتی وصف ناشدنی دارد. نمونه‌اش را هم می‌توانید هنگام شلیک کردن با شاتگان اصلی بازی ببینید.

بازی علی‌رغم ظاهر ساده‌ی خود در باطن، عمق استراتژیک بسیاری دارد. دشمنان شما با یک شلیک و یا یک ضربه‌ی مشت، چوب بیسبال و ... از بین می‌روند اما بازی عدالت را رعایت کرده و شما نیز دقیقا به همین زیبایی روی کفپوش‌ها پهن می‌شوید و خونتان دیوارها را نقاشی می‌کند! این عنوان با اینکه مبارزه‌های پایانی چندان خاطره‌انگیزی با غولآخرها چه از لحاظ تنوع و چه از لحاظ روش‌های خاص مبارزه ندارد، و از این لحاظ نمی‌تواند با شاهکارهایMega Drive  و NES  رقابت کند، اما همچنان از این لحاظ نیز عنوان در خور توجهی است و می‌توان غولآخرهای بازی را از لحظاتی دانست که به شکل مناسبی مهارت‌های شما را به چالش می‌کشند و یک لحظه اشتباه در آن‌ها مساوی با مرگ است.

اینجاست که بازی به شما پیشنهاد می‌کند هوشمندانه بازی کنید؛ می‌توانید از سلاح‌های سرد متنوع بازی استفاده کنید و بدون ایجاد سر و صدا و بدون جلب توجه سایرین یکی یکی رقبا را تکه تکه کنید. بازی اینجا سخاوتمند می‌شود و با پیشنهاد منوی متنوعی از سلاح‌های سرد از شما میزبانی می‌کند.

با همه‌ی این تعاریف Hotline Miami یک بازی ۱۶۰ مگابایتی است، اما در باطن خود یک عنوان بسیار خوش ساخت و عمیق است. به طوری که اگرچه به پایان رساندن آن با سرعت و مهارت شاید چیزی بیش از ۴ ساعت طول نکشد اما انگیزه‌ی شما برای بالا بردن امتیازتان و به جا گذاشتن رکوردهای بهتر (یک حس نوستالژیک و دوست داشتنی!) و البته امتحان کردن ماسک‌ها وPerk های جدید پس از پایان بازی باعث می‌شود تا به این راحتی‌ها نتوانید از بازی دل بکنید. تا آن‌جا که در بحبوحه‌ی عناوین بزرگ امسال بیش از ۳۰ ساعت از یک  Top-Downشوتر دو بعدی لذت ببرید و البته هنوز هم عطش تجربه‌ی مجدد آن راداشته باشید.

Hotline Miami فرصتی است برای تجدید خاطره با آثاری چون Pulp Fiction وScarface  در قالب پیسکل‌هایی که قابل شمارشند. تجربه‌ای لذت بخش که مانندش را در هیچ کدام ازBlock Buster های امسال نمی‌توانید پیدا کنید.

در پایان اگر شما بازی سری بازی Hotline Miami را تجربه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که نظرات و دیدگاه خود را برایمان به اشتراک بگذارید ...

"این مقاله در راستای سلسله همکاری‌های پردیس‌گیم و مجله بازینامه منتشر می‌شود. شما در جهت حمایت از این تیم مستقل، می توانید شماره های مختلف مجله را در اینجا دریافت کنید.

نوشته شده در: 5 شهريور 1396
دسته: مقاله
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

نسخه دوم داستانش به اولی ربط داره؟

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 2 امتیاز 5 شهريور 96، 23:06

ممنون بابت مقاله و خسته نباشید

من عاشق ماسک اسب بودم ، چون با لگد میزد درها رو باز میکرد و دشمنهای پشت در رو بی دردسر کتلت میکرد ...
یکی از مریض ترین بازیهایی که میتونید تو بازار پیدا کنید
سپاس بابت مقاله ... هایت لاین میامی بازی فوق العاده جالب و خاصی هستش ... به هیچ عنوان فریب ظاهرش نخورید و همونطوری که نویسنده عزیز بدرستی اشاره کرده در پس این ظاهر ساده عناصر مدرنی وجود داره که در کمتر بازی شاهدش بودیم