شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
چرا عدم برقراری قابلیت CrossPlay تصمیم درستی از طرف سونی است؟

 

چرا عدم برقراری قابلیت CrossPlay تصمیم درستی از طرف سونی است؟

"به قلم سینا ربیعی"

یکی از مهم‌ترین حواشی ماه‌های اخیر، مذاکرات دو شرکت مایکروسافت و سونی در زمینه‌ی برقراری قابلیت CrossPlay است. CrossPlay به قابلیتی گفته می‌شود که در آن دارندگان پلتفرم‌های مختلف می‌توانند بصورت آنلاین با یکدیگر بازی کنند. در حال حاضر این قابلیت بین PC و Xbox One وجود دارد و قرار است بین Switch و Xbox One نیز برقرار شود اما با وجود فشارهای فراوان و درخواستِ سازندگان عناوینی نظیر Rocket League، کماکان Sony معتقد است که این قابلیت نباید بر روی PS4 برقرار شود.

شاید در نگاه اول تصمیم و سیاست سونی کمی دگم و متعصبانه به نظر می‌رسد اما در این مقاله می‌خواهیم به عواملی اشاره کنیم که نشان می‌دهد از نظر ما سیاست سونی کاملا درست و در جهت رفاه حال دارندگان PS4 است. با ما همراه باشید.


1-برهم خوردن تعادل در زمینه‌ی کنترل بازی

تقریبا نیازی به توضیح نیست و همه شما می‌دانید که در زمینه‌ی تجربه‌ی بازی‌های شوتر، بهره‌مندی از موس‌های گیمینگ چند قدم شما را جلوتر کسانی قرار می‌دهد که از دسته‌های کلاسیک کنسولی استفاده می‌کنند. حتی سخت بودن تیراندازی با دسته‌ها در حدی است که خیلی از بازی‌های شوتر، درجه‌ی ضعیفی از حالت Aim کردن اتوماتیک را در بازی‌ها قرار می‌دهند تا کار برای گیمرهای کنسولی دشوار نشود در حالی که بازی‌های PC حالت Auto Aim را به شکل استاندارد معمولا ندارند.

یا اصلا بیایید از موس فاصله بگیریم و به تفاوت خود دسته‌ها اشاره کنیم. مثلا اگر قرار باشد در بازی مثل Tekken 7 یا Mortal Kombat بین PS4 و Xbox One بازی آنلاین انجام شود، قطعا کسی که از دسته PS4 استفاده می‌کند یک پوئن مثبت برای پیروزی دارد و در بازی‌های شوتر تا حدی این امتیاز در اختیار کسانی است که می‌توانند از مزایای داینامیک و قابل تنظیم دسته Elite کنسول Xbox One استفاده کنند.

با این حال شاید عده‌ای این پاسخ را بدهند که هم‌اکنون هم می‌توان بر روی PS4 برخی از دسته‌های جهش یافته‌ای که شرکت‌های دیگر زده‌اند را استفاده کرد ولی نباید فراموش کنیم که اکنون تعداد بسیار کمی از گیمرهای دارای PS4 از این نوع دسته‌ها استفاده می‌کنند و بازار انبوهی نیز ندارند اما در صورت برقراری قابلیت CrossPlay این را می‌دانیم که احتمالا نیمی از کسانی که با آن‌ها بازی می‌کنیم با امکاناتی متفاوت از ما بازی را تجربه می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل قابلیت CrossPlay نیز همین است و سازندگان Overwatch‌ بدرستی چندی پیش چنین نکته‌ای را بیان کردند که برقراری قابلیت CrossPlay بدلیل ایجاد مشکلات کنترل بازی و برهم خوردن بالانس، ایده خوبی نیست.


2- گرافیک و فریم‌ریت 

شاید بعد از ابزار گیمینگ، مهم‌ترین عامل بر هم زننده تعادل بازی چیزی نباشد جز تنظیمات گرافیکی متغیر، دو مثال هم در این رابطه می‌زنیم.

در مورد اول، بیایید راجع به فریم‌ریت صحبت کنیم. فرض کنید که در حال تجربه یک بازی شوتر سرعتی هستید، تیم شما تماما روی کنسول PS4 بازی می‌کند و تیم حریف، روی PC یا Xbox One X. همچنین تصور می‌کنیم که از نظر اینترنتی و پینگ، هر دو تیم در شرایطی یکسان و عالی قرار دارند. اما در عناوین شوتر سریعی که مدام باید در محیط حرکت کرد و در لحظه کار دشمن را ساخت، جدای از پینگ یک مورد دیگر می‌باشد که برد و یا باخت شما را تعیین می‌کند و آن هم چیزی نیست مگر فریم ریت.

مطمئنا کسی که بازی را بصورت 60 فریم اجرا می‌کند از کسی که فریم‌ریت ثابت و قفل شده 30 را داراست، بهتر حرکات را تشخیص داده و واکنشش به مراتب سریع‌تر خواهد بود. مثلا اگر شما از روی یک مانع بپرید، حریفتان که پشت یک کامپیوتر قدرتمند یا Xbox One X نشسته، زودتر دست به کار می‌شود و آنجاست که کنسول خود را بخاطر داشتن سیستم سخت افزاری محدودتر، نفرین می‌کنید.

مورد دوم، متغیر بودن تنظیمات گرافیکی ‌است. با عنوانی جدید که تقریبا همه نامش را شنیده‌اند توضیحاتم را آغاز می‌کنم. در بازی PlayerUnknown's Battlegrounds، بازیکنان PC می‌توانند با پایین آوردن سطح گرافیکی، از شر سایه‌های مزاحم و چمن‌های انبوه راحت شوند و بدین گونه، یک نوع پوشش طبیعی برای پنهان شدن از دست دیگران را از ریشه، حذف می‌کنند. این یعنی دیگر خبری از غافلگیری نیست. حالا تصور کنید اگر بین PS4 و PC ارتباط برقرار شود، هر گیمر یک نوع سطح گرافیکی را مشاهده می‌کند! یا ممکن است برای کسانی که روی Xbox One X بازی می‌کنند، سطح گرافیکی و پوشش گیاهی پرجزئیات‌تر از PS4 باشد. یادمان نرود که بحث متفاوت بودن پوشش گیاهی مثلا در بازی مثل Witcher 3 وجود دارد و خیلی از محیط‌های نسخه Xbox One برخلاف PS4 فاقد پوشش گیاهی انبوه و پرجزئیات بود و اگر این مورد در یک بازی آنلاین وجود داشته باشد، نتیجه‌اش نابرابری است.


3- اتصال فضاهای انجمنی لزوما نتیجه مثبتی ندارد

هر بازی آنلاینی برای خود جامعه‌ای دارد و هر جامعه نیز یک فضای منحصربفرد. مثلا اگر شما در مولتی‌پلیر Halo 3 کوچکترین اشتباهی مرتکب می‌شدید با تحقیر جامعه بازی مواجه می‌شدید (هر چند الان جامعه Halo بهتر شده است) و یا مثلا فضای جامعه آنلاین CODبازها روی کنسول‌ها در قیاس با PC تفاوت واضحی دارد. نکته این است که گره‌خوردن این جوامع به هم، باعث می‌شود که ویژگی‌های منفی هر یک بر دیگری تاثیر بگذارد. مثلا وقتی یکی از مدیران سونی می‌گوید که ما روی نظم و فضای PSN کار کرده‌ایم و اگر کاربران Xbox One به این فضا متصل شوند ما کنترل خودمان را از دست می‌دهیم لزوما به این معنا نیست که کاربران PSN یک مشت بچه‌های خردسال و حساس هستند و کاربران Xbox Live هم خلافکاران اینترنتی، بلکه غیرمستقیم این مقامِ مسئول می‌خواهد بگوید که اتصال جامعه‌ای که زیر نظر ما نیست، باعث می‌شود که نتوانیم نظارت درستی را روی فضای جامعه‌ی خودمان داشته باشیم.


4- چالش‌های تعاملی

نکته دیگر این است که یکی از مزایای بسته بودن فضای کنسول‌ها، توانایی برقراری رابطه با همه بازیکنانی است که مشغول به بازی هستند. اما فرض کنید در حال تجربه فیفا هستیم و شیفته بازی طرف مقابل می‌شویم و از قضا این شخص روی PC با ما بازی می‌کند. چطور می‌توانیم او را به لیست دوستان خود اضافه کنیم؟ و یا فرض کنید در Rainbow ممکن است به یک کلن برخورد کنیم که بسیار قوی کار می‌کند و برای دعوت آن‌ها به کلن‌وار، باید چکار کنیم؟

از آنجایی که بسیاری از نرم‌افزارها و پایه‌های معماری Xbox One با PC یکسان است، می‌توان انتظار داشت که این مشکل روی این دو پلتفرم برقرار نباشد ولی PS4 رابط‌ کاربری و امکانات منحصربفرد خودش را دارد و واقعا باید قبول کرد که همه چیز باهم بازی کردن نیست، بلکه مزیت کنسول این است که براحتی می‌توان با طرف مقابل ارتباط برقرار کرد و اگر این شخص در پلتفرم ما نباشد این برقرای ارتباط سخت‌تر خواهد شد.

5- مشکلی مهم به نام چیترها

اگر بطور کلی بخواهیم بازیکنان یک عنوان انلاین را دسته‌بندی کنیم، باید اینطور بگوییم که دسته‌ای حرفه‌ای هستند، دسته‌ای تازه‌کار و در آخر و بدترین آنان، چیترها. هیچکس که از وجود چیترها خوشحال نمی‌شود و در مواقعی، حتی کار انقدر به حاشیه کشیده می‌شود که بازیکن نسبت به سازندگان کینه خونینی را به دل می‌گیرند. یکی از واقعیات مربوط به PC این است که روی این پلتفرم، استفاده از چیت و تقلب به مراتب آسان‌تر است تا کنسول و اگر این بازیکنان بخواهند از سیستم Crossplay سو استفاده کنند، آنوقت دردسرهای ما دو برابر خواهند شد؛ زیرا بدنبال آن، سیستم امنیتی بازی باید آنقدر باهوش شود که در درجه اول فرق بازیکن کنسول و PC را تشخیص دهد و در درجه دوم شروع به بررسی تقلب کند که نه تنها وقت گیر خواهد بود بلکه ضمانتی هم نیست که اصلا این سیستم بتواند عالی کار کند!

اما نکته اینجاست که اگر بازیکنان یک پلتفرم با هم بازی کنند، نظارت سازندگان و جلوگیری از تقلب بسیار راحت‌تر است. مثلا کسانی که بازی Rainbow Six را روی PS4 تجربه کرده‌اند، قطعا در مواقعی شاهد متقلبانی بودند که از راه‌هایی نامناسب پیروز مسابقه می‌شدند. با انتشار آپدیت‌های مختلف و بن کردن، یوبی‌سافت تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد اما اگر جامعه‌ی بازیکنان پلتفرم‌های مختلف همزمان با هم بازی کنند آیا جلوگیری از ایرادات امنیتی به همین سرعت صورت می‌گیرد؟ قطعا خیر ...

نتیجه‌گیری

در پایان بهتر است بگویم که کاملا قبول دارم که قابلیت CrossPlay مزایایی نیز دارد، مثلا اینکه می‌توانیم با دوستانمان که پلتفرم ما را ندارند نیز بازی کنیم، واقعا مزیت خوبی است و یا در بازی‌های مستقلی که سرورهای شلوغی ندارد، ادغام پلتفرم‌ها باعث پویایی بیشتر سرورها می‌شود اما فراموش نکنیم که همین الان هم داریم از بازی کردن لذت می‌بریم، اگر در FIFA پیروز می‌شویم مطمئن هستیم که روی توانایی خودمان بازی را بردیم و اگر در Rainbow طی 10 ثانیه دو نفر را هدشات می‌کنیم این را می‌دانیم که با مهارت خودمان اینکار را کرده‌ایم نه پوئن مثبتی که شیوه کنترل بازی به ما می‌دهد. اما برقراری این قابلیت، باعث شکل‌گیری تضادهایی می‌شود که کاملا می‌تواند در جهت عکس چیزی که ما فکر می‌کنیم عمل کند و تعادل بازی و فضای جامعه‌ی بازی را بر هم بزند.

در پایان دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ آیا با موارد مطرح شده در مقاله موافق هستید و یا نظر و دیدگاهی متفاوت را دارید؟ خوشحال می‌شویم تحلیل خود در مورد این موضوع را به اشتراک بگذارید ...

نوشته شده در: 7 شهريور 1396
دسته: مقاله
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Call of Duty: Infinite Warfare - Gesture Warfare Mode
  • Friday the 13th: The Game - Paranoia
  • Need for Speed Payback: Graveyard Shift PC Gameplay
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

والله ما همین الانشم قابلیت کراس پلی رو توی راکت لیگمون بستیم تا با نوب های کنسولی هم تیمی نشیم کار خوبی میکنه اجازه نمیده سونی
درود
ابتدا از همه اعلام کنم ماهیت شکل گیری این مقاله کاملا غلط بنا شده، چرا؟
1. در حال حاضر سونی به دارندگان PS4 اجازه کراس پلی با PC رو میده. نمونه SFV
2. سونی از لحاظ شکلگیری قابلیت کراس پلی از مایکروسافت خیلی جلوتر بوده برای مثل بازی پرتال نسل قبل بین Ps3 و استیم کراس پلی داشت
پس در حال حاضر نمونه بسیاری با قابلیت کراس پلی بر روی PS4 وجود داره که هیچکدوم از مشکلات بالا برای کاربرها و بازیسازان به وجود نیامده به طور کلی بسیاری از دلیلهای ساخته ی ذهن شما پیش تر در دنیای واقعی نقض شده.
بحث های چندین ماه اخیر برمیگرده به قابلیت کراس پلی بر روی دو کنسول که با یک گزینه ساده به کاربر حق انتخاب این رو میده که در سرور کراسپلی بازی کنه و یا خیر. و مسله فریم یک دلیل کاملا اشتباه بود چون 99% بازیهای مولتی پلتفرم در این نسل بر روی دو کنسول فریم ریتهای یکسانی داشتند
و یا کنترلر که همین الان کلی مدل مختلف بر روی PS4 و X1 هست پس نتیجه میگیریم تفاوت اندک کنترلر های پایه این دوکنسول قرار نیست شکاف عظیمی ایجاد کنه چون همین الان میلیون ها پلیر با کنترلرهای کاستوم بازی میکنند ( تنها فروش دست الیت X1 بالای یک میلیون نسخه بوده)
برای مسائلی همانند 4- چالش‌های تعاملی و... گفتم در دنیای حقیقی هم اکنون بر روی PS4 و دیگر کنسولها بازیهای کراس پلتفرم زیادی وجود داره و مشکلی خاصی پیش نیامده و مثل اینکه شما به طور کلی بی خبر هستید

در کل امیدوارم برای مقاله های بعدی دلایل عقلانی تری ارائه کنید
باتشکر
یکی بگه این عکس بازیه 3 نفر با اسحله چیه

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 2 امتیاز 7 شهريور 96، 23:06

PlayerUnknown's Battlegrounds
والا اصن نمیخواییم با پلتفرمای دیگ بزنیم هر پلتفرمی اصن جدا باس باشه
یجورایی حق با سونیه.من خودم پیسی بازی می کنم و می فهمم چی میگه مثه جی تی ای انلاین الان خیلیا زدن پولاشونو هک کردن.
بعدشم خطرات امنیتیش خیلی بالاست چون دست پی سی بازا باز می شه کی می دونه شاید خیلی کارا کنن. ولی من خوشم میاد قابلیت بین پلتفرمیو تجربه کنم چون مشکلاتی مثه کمبود بازیکنم دیگه پیش نمی یاد اما در کنارش مزایا و معایبه زیادی داره
قانع شدم
خب منطقی بود
واقعا برام جالبه ببینم چی میشه
من به عقلانیت و سیاست سونی اعتماد کامل دارم
مسئله این نیست که کراس پلی برای سونی یا کنسول گزینه خوبی نیست مسئله اینه که سونی نمیخواد و علت این 5 مشکل نیست. چون اگه بود سونی جای اینکه بگه بچه ها حرف های بد یاد میگیرن یکی از همین 5 مشکل رو میگفت مسئله اینه درحال حاضر تو اکثر بازی های مولتی پلتفرم تعداد بازیکن های سونی بیشتر از دیگر پلتفرم هاست و این یه برتری هستش برای سونی و اگه به این معامله تن بده درواقع خودش یکی از برتری های خودشو از بین میبره. چون 90 درصد مشکلاتی که ذکر کردید قابل حل هستش (گذاشتن فیلتر برای انتخاب سرور که پلتفرم های کراس پلی رو مشخص کنه . کاهش حساسیت موس کاربر های پی سی توسط بازی موقع بازی در سرور کراس پلی .گرافیک و فریم ریت مشکلی نبوده چون تو پی سی هم هستش که یکی با فریم 30 با شخصی که با فریم 144 هست مبارزه میکنه و صداش هم در نمیاد (نمونش میشه افرادی که پلتفرم مشابه ای دارن ولی یکی پینگ 20 داره دیگری پینگ 120 قطعا اونی که پینگش 20 هست عکس العملش بالا تره و به نحوی بازی بالانس نیست ولی خب شخص نمیتونه بخاطر این اعتراض کنه فریم ریت هم همین قضیه ست)همه بازی ها قرار نیست کراس پلی باشن بازی هایی مثل راکت لیگ یا بازی های pve مثل دیابلو گزینه خوبی برای کراس پلی هستن کاربر ها خیلی ناراحتن میتونن گزینه فقط با پلتفرم خودم بازی کنم رو انتخاب کنن هر بازی میتونه فرند لیست جداگانه داخل بازی خودشو در کنار فرند لیست پلتفرم داشته باشه مثل بازی های war thunder یا warframe که فرند لیست جدا از استیم دارن مشکل چیتر ها همیشه با انتی چیت قابل حل هستش و قطعا ضرری به کنسول ها نمیرسه تو این مورد چون این اکانت چیتر هایی که تو pc چیت زدن بن میشه ) همچنین کراس پلی به نفع گیمر و سازنده هستش چون گیمر ها زود تر به بازی جوین میشن و بازی ها دیرتر از رده خارج میشن
حرف حساب .
هرچند در کل خوشم میاد از برقراریش ، امیدوارم در شرایطی که به نفع همه باشه بشه اجرا بشه .
شما که زحمت میکشی اینطور مو شکافی میکنی چرا نیمه میذاری؟
مگر الان تمام بازی های pc و xbox این قابلیت رو دارن؟ نه ندارن. میشه خیلی راحت این قابلیت رو فقط توی بازی هایی که برتری نمیده به پلتفرم خاصی اجرا کرد. برای تنظیمات گرافیکی میشه قفل گذاشت و کاری نداره میتونند این کمپانی ها. برای اضافه کردن دوستان به هم دیگه انصافا اینم شد دلیل؟ میشه این گزینه رو هم به هر چهار پلتفرم اضافه کرد
در مورد چیتر ها هم شما انگار در یک سطح کم میشناسی پلتفرم رو. بتل 4 اول بله پر بود الان اما همچین چیزی گیر نمیاد. حتی برای جلوگیری بیشتر سرور های تست یا نسخه های تریال بازی از نسخه های خریداری شده جداست. چیترها رو هم میشه مانع شد.
الان بازی دارک سولز یک پلیر کم داره اگر این پلتفرم ها با هم باشن اینطور نمشه. یا همین انحصاری سونی بلادبورن که چند هفته پیش بازی کردم حداقل 15 دقیقه منتظری یکی پیدا بشه منطقه هایی اصلا کسی نیست. مشکلاتی که شما گفتی اره هست اما به شکلی خیلی راحت حل شدنیه اما نبود این موضوع و مزایاش حل شدنی نیست
در رابطه با فریم هم از پایه ویرانه . بتل 1 روی هر دو کنسول 60 فریم اجرا میشه. اورواچ کال اف و اکثر بازی های سرعتی و اول شخص
1- دوست عزیز مگر در مقاله گفته شده که همه بازی‌های PC و Xbox One چنین قابلیتی دارن؟

2- در مورد اینکه سازنده‌ها فقط در بازیهایی این قابلیتو میذارن که بالانس بر هم نزنه متنی برای دوستمون Justfifa زدم که برای شما هم کپی میکنم.

ممکنه خیلی از سازنده‌ها با علم به این موضوع که ممکنه این قابلیت باعث عدم بالانس بازی بشه برای مسائل تبلیغاتی اینکارو انجام بدن و یا ممکنه ببینن یکی از پلتفرم‌هاشون بازیکن آنلاین کم داره با اینکار به قیمت برهم زدن بالانسِ بازی، بازیکن‌های آنلاینشون به هم متصل می‌کنن.

حالا سوالم اینه سونی باید این وسط چیکار کنه؟ بیاد رابطه‌اش با سازنده بهم بزنه بگه نباید این قابلیت رو فراهم کنی یا راه بهتر اینه وقتی الان شرایط کنسولش کاملا مثبته و گیمرهاش هم مشکلی ندارن چنین ریسکی نکنه؟

3- در مورد بحث دارک سولز هم حرف شما درسته و منم در مقاله این حرف رو گفتم که کراس پلی مزایایی داره مثل اینکه بازیهایی که پلیر کم دارن بیشتر بازیکن انلاین میگیرن و ...

4- اصلا مگه اینجا مثالی زده شده برای فریم ریت؟ مگر جایی شما دیدی که گفته شده بتل 1 روی کنسول ها 30 فریمه؟ ولی سونی که قرار نیست براساس شرایط الان بیاد این قابلیت مهم رو اجرا کنه. اگر به اواخر نسل قبل رجوع کنید بازی های شوتری مثل بتل روی کنسول دیگه 30 فریم اجرا میشدن و اواخر این نسل هم احتمال چنین چیزی زیاده چون کنسول ها کشش انچنانی نخواهند داشت. پس این بحث 30 فریم و 60 فریم دوباره ایجاد میشه و قرار نیست سونی بیاد فقط زمان حال رو ببینه
اقا سینا ممنون بابت مقاله ولی به نظر من اگر crossplay بین pc و ps4 ایجاد بشه این مشکلات هم داره ولی بین xbox one و ps4؟ بعید میدونم ... مثلا به قول یکی از بچه ها میتونن قوانین خاصی بزارن تا هر بازی نتونه از این قابلیت استفاده کنه ...

در کل قبول دارم این قابلیت مشکلاتی به بار میاره اما مزایاش بیشتر از معایبش هست