شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
نقد و بررسی Mario + Rabbids Kingdom Battle

نقد و بررسی Mario + Rabbids Kingdom Battle

"به قلم سینا ربیعی"

اولین سورپرایز یوبی‌سافت در نمایشگاه E3 معرفی بازی Mario + Rabbids Kingdom Battle بود، عنوانی که با یک نمایش زیبا معرفی شد تا نشان دهد یوبی‌سافت قصد دارد به طور ویژه از کنسول Nintendo Switch حمایت کند. اکنون بازی منتشر شده و با تجربه‌ی آن زمان پاسخگویی به این سوال است که ورود یوبی‌سافت به جهانِ ماریو و اولین محتوای انحصاری برای کنسول Switch توانسته است که به یک تجربه‌ی موفق تبدیل شود؟ پس بیایید به مرور این موضوع بپردازیم که سرک کشیدن یوبی‌سافت در پادشاهی قارچ چه نتیجه‌ای را در پی داشته است!

داستان بازی زمانی شروع می‌شود که دختری نوجوان موفق به اختراع وسیله‌ای هدست مانند به نام SupaMerge شده است که با آن می‌توان دو شیء را با یکدیگر تلفیق کرد. سپس خرگوش‌ها از طریق ماشین لباسشویی که برای آن‌ها به نوعی حکم ماشین سفر در زمان را دارد، خود را به خانه دختر می‌رسانند و SupaMerge به طور ناخواسته روی سر یکی از خرگوش‌ها قرار گرفته و این وسط طی رویدادی آن‌ها به قلمرو پادشاهی قارچ و ماریو می‌آیند و موجب هرج و مرج در پادشاهی می‌شوند. نقطه‌ی آغاز گیم‌پلی بازی اینجاست، در شرایطی که با حضور ماریو و دوستان کلاسیکش و البته خرگوش‌ها باید به دنبال بازگرداندن نظم به قلمرو قارچ و پیدا کردن خرگوشی باشیم که هدست را روی سرش قرار داده است.


پلات بازی ساده اما واقعا مناسب است و در حین تجربه متوجه می‌شویم که نویسندگان چقدر خوب داستان را در قالب دیالوگ‌هایی طنز ارائه می‌دهند و به پیش می‌برند. به طور کلی ژانر بازی را تا حدی می‌توان اکشن و استراتژی دانست و شما باید برای هر قدم از بازی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. اما به چه صورت؟

در ابتدا بیایید به بُعد استراتژی بازی بپردازیم. Mario + Rabbids یک بازی استراتژی نوبتی است، بصورتی که شما و دشمنان هر یک باید بصورت نوبتی به یکدیگر حمله کنند. وقتی که نوبت شماست، باید ماریو و یارانش را کنترل کرده و مسیر حرکت آینده‌ی آن‌ها را ترسیم کنید و سپس با زدن دکمه‌ای نتیجه‌ی استراتژی چیدن شما مشخص می‌شود و در ادامه دشمنان نیز باید همین کار را برای شما انجام دهند. تا حدی می‌توان مبارزات را چیزی شبیه به عناوینی نظیر Transistor و XCOM دانست که البته به شکل مینیمال‌تری ارائه شده است.

Mario + Rabbids در حوزه‌ی اکشن بودن نیز تنوع خوب و جالبی دارد. همانطور که گفته شد بر پایه استراتژی، شما باید یک مسیر را مشخص کنید و ماریو و خرگوش‌ها هم آن‌ مسیر‌ها را جلو می‌روند. نکته این است که برای آسیب زدن به دشمنان شما هم می‌توانید در یک فاصله‌ی دور از آن‌ها قرار گرفته و شلیک کنید، هم می‌توانید مسیر حرکتی را طوری تنظیم کنید که از مسیر دشمنان رد شده و با این حرکت آسیبی را نیز به آن‌ها می‌رسانید. اما نکته این است که شیوه دوم باعث می‌شود که ناخواسته در نزدیکی دشمنان قرار بگیرید و این در نوبت بعد، موجب آسیب رسیدن به شما می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که در حوزه‌ی مبارزات، بازی توانسته با این روشِ ساده یک تعادل مناسب را شکل دهد تا تجربه گیم‌پلی خیلی آسان نشود.


در عناوینی که چنین طراحی را دارند، یک پاشنه‌ی اشیل مهم وجود دارد و آن هم هوش مصنوعی دشمنان است. وقتی شما طی نوبت خود استراتژی طراحی می‌کنید و به دشمن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌زنید، آیا واکنش دشمنان نیز در حد انتظار است؟ Mario + Rabbids در این نقطه تناقض دارد. در بسیاری از اوقات شاهد این هستیم که قدرت دشمنان و البته هوش آن‌ها، متناسب با اقتضای گیم‌پلی و فضای بازی است اما متاسفانه در نقاط مختلفی بخصوص در نیمه‌ی اول بازی، شاهد تناقض در هوش‌مصنوعی هستیم. مثلا فرض کنید دشمنان دو انتخاب را برای حمله دارند، گزینه اول حمله به کاراکتر ضعیفتری است که در نزدیک آن‌هاست و گزینه دوم کاراکتر قویتری که دورتر از آن‌ها قرار دارد ولی میزان سلامتی کمی دارد و با یک ضربه از بین می‌رود. اما در کمال تعجب دشمنان گزینه اول را برای حمله انتخاب می‌کنند و این گاهی اوقات حس منطق‌گرایانه‌ای که باید سیستم استراتژی نوبتی داشته باشند را از بین می‌برد.

چیز دیگری که خیلی به ارزش تکرار بازی و جذابیت آن کمک کرده سیستم ارتقا و افزایش سطح است. بعد از پشت سر گذاشتن هر مرحله، امتیازی به ماریو و خرگوش‌ها داده می‌شود و براساس آن امتیاز و عملکردِ شما، شخصیت و اسلحه‌ها ارتقا پیدا می‌کنند. همچنین نکته جالب این است که با رفتن به محیط‌ها و جهان بعدی در حدی این امتیازها تاثیرگذار است که شیوه بازی و سرعت را در مقایسه با ابتدا کاملا متحول می‌کند و شما می‌توانید خرگوش‌ها را با طرح‌ها و ویژگی‌های مختلف تلفیق کنید که بعضی از این طرح‌ها واقعا بامزه و جالب هستند.


به طور کلی اگر بخواهم بحث گیم‌پلی و مبارزات را ببندم، می‌توان گفت که Mario + Rabbids یک تجربه استاندارد و بالانس را در زمینه‌ی اکشن ارائه می‌دهد که تمامش کنش‌های شما، از حرکت گرفته تا ضربه در قالب استراتژی نوبتی شکل می‌گیرد و دشمنان نیز با همین شکل به حملات شما پاسخ می‌دهند اما نباید فراموش کنیم که عنصر مهم چالش و سختی در بازی کمتر یافت می‌شود، یعنی Mario + Rabbids برای گیمرهای حرفه‌ای تر چیزی بیش از یک تجربه‌ی کژوال‌مانند را نخواهد داشت.

نکته دیگری که در Mario + Rabbids بشدت توجه شما را جلب می‌کند، تنوع طراحی در محیط‌های بازیست. شروع بازی در Mushroom Kingdom است، محیطی که حسی شاد و پرزرق و برقی دارد اما در ادامه شما هم محیط‌های فانتزی‌‌تر و دارک‌تر را خواهید دید و هم در محیط‌هایی قدم خواهید گذاشت که کاملا که حسی شبیه به سرزمین عجایبی از رنگ‌های مختلف را به شما می‌دهد و به طور کلی یوبی‌سافت در زمینه‌ی طراحی برای بازی سنگ تمام گذاشته است. با وجود برخی از باگ‌های گرافیکی، قطعا Mario + Rabbids در حوزه‌ی استایل هنری و گرافیک یکی از زیباترین جلوه‌های عناوین فانتزی امسال را ارائه می‌دهد.

با تمامی این اوصاف، بازی متاسفانه زود عرضه شده است و از یک پتانسیل بسیار مهم بی‌بهره مانده و آن هم قابلیت بازی به شکل "آنلاین" و تعاملی است. اگر بازی را تجربه کنید، سیستم استراتژی و اهمیت تعامل بازیکنان را درک کنید و آنگاه به این حقیقت پی ببرید که بازی فاقد بخش آنلاین است، چیزی جز حیرت و افسوس انتظار شما را نمی‌کشد. متاسفانه فقدان بخش آنلاین، یک پتانسیل بزرگ را از Mario + Rabbids دور کرده است و از نظر من بسیار بعید است که یوبی‌سافت متوجه پتانسیل بازی برای این بخش نشده باشد و شاید تاکید آن‌ها برای عرضه بازی در سال جاری، علت این فقدان مهم بوده است، بخصوص اینکه به نظر می‌رسد در آینده و در قالب DLC قرار است این قابلیت به بازی افزوده شود.


نکات مثبت

ساختار استراتژی‌مانند گیم‌پلی عالی در آمده است

سیستم ارتقا عمیق و تاثیرگذار

پلات داستانی معقول و دوست‌داشتنی

شخصیت‌های فان و جذاب

طراحی هنری برخی از محیط‌ها زیبا و مسحورکننده است

نکات منفی

نبود بخش آنلاین یک پتانسیل بزرگ را از بین برده است

برخی تناقضات در هوش مصنوعی دشمنان

سخن آخر

در آخر اگر می‌توان گفت که Mario + Rabbids با بهره‌گیری از ایده‌هایی بسیار جالب و نوآورانه که در قالب گیم‌پلی استراتژی ارائه شده، به یکی از بهترین عناوین ماجراجویی امسال تبدیل شده است، عنوانی که با تنوعی مثال زدنی و رویکردی مناسب در طراحی‌اش، ساعاتی سرگرم‌کننده را برای شما رقم می‌زند. تنها نکته‌ی ناامیدکننده‌ی بازی نداشتن بخش آنلاین و تعاملی است که متاسفانه لذت بازی با آنلاین دوستان که کاملا اقتضای سبک گیم‌پلی Mario + Rabbids است را از ما دور می‌کند.

Verdict

In the end, we can say that Mario+Rabbids has become one of the best adventure games of the year by utilizaing interesting and innovative ideas which are presented in the form of a strategic gameplay, an exemplary game in terms of variety with a proper approach for the design that will bring you memorable moments. The only negative factor and disappointment of the game is the lack of an online part which prevents us from enjoying the game with others, whilst the game itself demands.

Score: 8.5


نوشته شده در: 8 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

بازی واقعا خلاقانه ای ساخته شده.واقعا که یوبیسافت محشره
واقعا ممنون بابت نقد
عملکرد نینتندو با این کنسول عالی بوده امیدوارم بازی هایی مثل کربی و ماریو گالاکسی و رزیدنت اویل های انحصاری که زمان وی عرضه میشدن رو این کنسول داشته باشیم
تا الان سوییچ انحصاری های قابل قبولی داشته و خوب کار کرده ... ببینیم سوپر ماریو ادیسه چیکار میکنه من فکر میکنم پتانسیل متای بالای 90 رو هم حتی داره. بازخوردهاش تا الان کاملا مثبت بوده و خیلی ها تحسینش کردن

بابت نقد هم ممنون خوشحالم نقد بازیهای سوییچ هم به ارشیوتون داره اضافه میشه
ممنون از نقد شما خیلی خوب بود...
در مورد بخش کوآپ یوبی زحمت کشیده و این بخشو تو سیزن پس گذاشته تا یه پول اضافه ای هم به جیب بزنه :دی
http://gematsu.com/2017/08/mario-rabbids-kingdom-battle-season-pass-announced
اکثر شرکت ها دنبال سر کیسه کردن مردمن ...

8 unique steampunk weapons will be available, each one with its own statistics. These items will be exclusive to Season Pass owners

اصلا چنین چیزی نباید پولی باشه! یا بخش انلاین نباید اصلا پولی باشه!! فقط بخش سومی که در سیزن پس اوردن شایسته دریافت پول هست

Players will be able to play through brand new story content.

همین! این سالها بهترین شرکتی که معنای پشتیبانی منصفانه و محتوای اضافه ی رایگان و غیررایگان به مردم نشون داد CD Projekt بود
با توجه به اینکه یوبیسافت وضعیت مالی خیلی خوبی نداره نمیشه خرده ای گرفت. مالک اصلی داره تلاش میکنه سهماشو از دست نده.
مشاهده 1 پاسخ دیگر
انگار یکسری از مراحلو میشه co-op رفت
ممنون بابت نقد چقدر سریع نقد کردید . یک بازی عالی دیگه از Ubisoft