شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
نقد و بررسی Matterfall

نقد و بررسی Matterfall

نقد و بررسی Matterfall

"به قلم علیرضا رزمجویی"

انفجار دوباره‌ی Voxelها

چگونه یک دستگاه Arcade را در پلتفرم‌های خانگی شبیه‌سازی کنیم. به نظر می‌رسد این کلیدی‌ترین سوالی است که پس از شروع هر پروژه در استدیوی Housemarque به گوش می‌رسد. اگر در سالهای اخیر، عناوینی از این استدیو مانند Resogun، Dead Nation، Alienation یا به تازگی عنوان تحسین‌شده‌ی Nex Machina را تجربه کرده باشید، بهتر از هر کسی می‌دانید که بازیهای Housemarque با به پایان رساندن و مشاهده‌ی Credits، به اتمام نمی‌رسند. پس از آن مراحل را بصورت پی در پی تکرار خواهید کرد، چالش‌های جدیدی را به جان خواهید خرید و کم‌کم راه خود را به رتبه‌های معنویِ Leaderboards پیدا خواهید کرد! عنوان Matterfall نیز کمابیش همین راه را ادامه می‌دهد اما این‌ بار در سبک و سیاقی جدید.

Matterfall دارای زمینه‌ای علمی‌تخیلی است که ما را به دنیایی تسخیر شده در آینده‌ای دور می‌برد. دنیایی که توسط یک ماده‌ی بیگانه‌ به نام "Smart Matter" به نابودی کشانده شده است و بازماندگان بسیار کمی در آن باقی ‌مانده‌اند. در بازی نقش ماموری کارکشته به نام Avalon Darrow را بر عهده داریم که با استفاده از تجهیزات و قابلیت‌های مخصوص خود، برای نجات بازماندگان تلاش می‌کند. همانطور که انتظار داریم در طول بازی داستان و روایتی وجود ندارد و در این زمینه فقط به کات‌سین ابتدایی و پایینی بازی بسنده شده است تا بهانه‌ای برای ورود به آشوبی که در بازی انتظارمان را می‌کشد، فراهم کند. آشوبی که حتی اجازه نمی‌دهد، جای خالی داستان را احساس کنیم و پس از مدت زمانی محدود، شما را به عمق گیم‌پلی بازی و چالش‌های آن می‌کشاند. جایی که تمرکز اصلی بازی در آن استقرار پیدا کرده است.

Matterfall همان گیم‌پلی سبک تیراندازی Twin Stick (دو آنالوگه) که Housemarque در آن خبره است را در چارچوبی side-scroller و با بهره‌گیری از عناصر پلتفرمینگ، ارائه می‌دهد. ترکیب جالبی که چالشی چند لایه را در گیم‌پلی بازی به وجود آورده است. حالا دیگر تنها نگرانی ما، برخورد با دشمنان و گلوله‌های مرگبارشان نیست بلکه باید نیمی از دقت خود را به محلی که در آن فرود می‌آییم و همینطور تاثیرات جاذبه بر روی جابه‌جایی، اختصاص دهیم. اما در عوض، برای مقابله با چالش‌های متعدد بازی، راه‌های تدافعی بسیار کارآمدی نیز در اختیارمان قرار داده شده‌اند. از ساخت دیواری موقتی در مقابل گلوله‌های دشمنان گرفته تا قابلیت جاخالی دادن که این بار کمی (فقط کمی!) چاشنیِ نوآوری به آن اضافه شده است و در واقع برخلاف ذاتِ جاخالی دادن، با استفاده از آن می‌توانید به سمت دشمنان حمله‌ور شوید و آنها را متوقف یا نابود سازید! البته علاوه بر این، قابلیت آشنای Overcharge نیز به کمکمان می‌آید و با توقف زمان می‌توانید یک جشنِ آتش‌بازی تمام‌عیار را به وسیله‌ی تبدیل کردن دشمنان به هزاران قطعه‌ی رنگارنگِ تشکیل دهنده‌ی آنها، راه بیاندازید.

اگر به یاد داشته باشید، این تکنولوژیِ هزاران Voxel (برادر سه‌بعدیِ پیکسل!) که همزمان بر روی صفحه‌ی نمایش قرار می‌گیرند و انفجاری پرجزئیات و منحصربفرد را تشکیل می‌دهند، زمانی با عنوان Resogun و به عنوان یکی از قابلیت‌های پردازشی در PS4 و به طور کلی نسل جدید، به ما معرفی شد. اما پس از سالها و استفاده‌ی آن در چندین عنوان، هنوز هم لحظه‌هایی باشکوه و هیجان‌انگیز را می‌تواند به وجود‌ آورد. در حال عادی، بازی از لحاظ بصری حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر از همیشه به یک عنوان معمولی شباهت دارد اما زمانی که مشغول مبارزات بازی شوید، به جذابیت‌های دیدنیِ آن پی خواهید برد. این در حالی است که موزیک شنیدنی و مناسب بازی هم به خوبی بر روی صداگذاری انفجار‌ها و شلیک‌های حین گیم‌پلی، سوار شده است و با ریتم حریص خود شما را به ایجاد هرج و مرج و درگیری وادار می‌کند. اما چیزی که تمام این عناصر را در کنار هم نگه‌ داشته است و باعث می‌شود، تمام آن‌ها با هم حسی جدید و زنده را ایجاد کنند، گیم‌پلی و کنترل بازی است.

کنترل بازی ممکن است در ابتدا کمی بدقلق به نظر برسد و در استفاده از قابلیت‌ها به مشکل بربخورید اما پس از مدتی، تلفیق مکانیک‌های گیم‌پلی بسیار طبیعی و بدیهی به نظر خواهند رسید که تقریبا بطور غریزی از آنها استفاده خواهید کرد. البته ناگفته نماند که سیستم کنترل بازی بی‌نقص نیست و برخی باگ‌های جزئی در طول بازی می‌توانند اثر منفیِ خود را بر روی تجربه‌ی گیم‌پلی بگذارند و کنترل بازی را به هم ریخته و آن را از مسیر خود خارج کنند.

تا به اینجا تقریبا همه چیز بر وفق مراد بوده است اما ناگهان متوجه خواهید شد که خوشگذرانی شما با Matterfall بسیار زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردید، به پایان رسیده است. اگر کمی لجاجت به خرج دهید، می‌توانید بازی را تقریبا در 3 ساعت به اتمام برسانید. البته با توجه به چیزی که در ابتدای متن گفتیم، اینگونه عناوین معمولا ارزش تکرار بالایی دارند اما در Matterfall موانعی سد راهمان خواهند شد که این ارزش را بسیار کمتر می‌کنند. اولین و مهم‌ترین نکته‌ی ناامید کننده در مورد این عنوان دشمنان آن هستند. اولین مواجهه با آنها، سرشار از هیجان و آدرنالین است اما اگر بخواهید مرحله‌ای را چندین بار تکرار کنید، متاسفانه رفتار یا عملکرد جدیدی را از آنها مشاهده نخواهید کرد. مخصوصا به این دلیل که تعدادی از دشمنان، قابلیت جابه‌جایی بسیار محدودی را دارند و نمی‌توانند موقعیت‌ها و چالش‌های جدیدی را در مقابلمان قرار دهند.

با این حال به وسیله‌ی آیتم‌ها و سلاح‌های جدیدی که از طریق نجات انسان‌ها در طول بازی بدست می‌آیند و ترکیب آنها، می‌توانیم کمی تنوع و تازگی را به گیم‌پلی بازی تزریق کنیم. خوشبختانه نوع دیگری از مبارزات و جابه‌جایی در بازی گنجانده شده است که ریتم گیم‌پلی را تغییر می‌دهد و با قرار دادن شما در یک محیط بدون جاذبه، تجربه‌ی Resogun را برایمان تداعی می‌کند. البته با سرعتی بسیار آهسته‌تر و محیطی بسیار محدود‌تر. همینطور با اینکه در طول بازی فقط 3 باس‌فایت را شاهد هستیم اما هر سه به طورِ قابل‌توجهی تجربه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند و با اینکه عنصری خاص و نوآورانه‌ را در آنها نمی‌توان دید اما به خوبی وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند و ضمن ایجاد چالشی مرگبار، با شایستگی کارِ انتقال مخاطب از محیطی به محیط دیگر را انجام می‌دهند.

تمام این پستی و بلندی‌ها، انفجارها و عکس‌العمل‌ها، برای امتیازی است که پایان هر مرحله به عملکرد شما تعلق می‌گیرد و شما را بین رتبه‌بندی جهانی و بین دوستانتان رده‌بندی می‌کند. اما ناسازگاری‌ها و مشکلاتی که در Leaderboards بازی وجود دارد، نمی‌گذارد با خیال راحت از نتیجه‌ی کسب شده‌ی خود لذت ببرید. برخی مواقع بازی به طور کلی، امتیازی که برای آن زحمت کشیده‌اید را نادیده می‌گیرد و برخی مواقع نیز رتبه‌بندی ناقص و بی‌فایده‌ای را نمایش می‌دهد که مقایسه‌ی امتیازات را مشکل می‌کند و ممکن است انگیزه رقابتی شما را از بین ببرند.

با تمام این تفاسیر تا زمانی که به دام تکرارِ بازی نیافتاده‌اید، هسته‌ی گیم‌پلی، تجربه‌ای را فراهم می‌کند که بهشتِ طرفدارانِ سبک تیراندازی Twin Stick خواهد بود و برای مدتی هر چند کوتاه آنها را از معنویت‌های این سبک سرمست خواهد کرد.

بازبینی تصویری:

"با تمرین و تکرار کافی می‌توانید رکوردهایی رضایت‌بخش از خود به جای بگذارید؛ البته اگر Leaderboards بازی آن را به رسمیت بشناسد!"

"راضی‌کننده‌ترین پاداشی که می‌توانید پس از شکست هر باس، بدست آورید"

"جاذبه‌ی صفر، تنوع مناسبی به مراحل بازی داده است و چالش‌ جدیدی را روبه‌رویتان قرار می‌دهد"

"دشمنانی که مبارزه با آنها پس از مدتی خسته‌کننده و  قابل‌پیش‌بینی می‌شود"

"با بدست آوردن قابلیت‌هاو سلاح‌های جدید، می‌توانید شیوه‌ی مبارزه‌ی خود را دگرگون کنید"

نکات مثبت

گیم‌پلی هوشمندانه و درگیرکننده

کنترل و سیستم جابه‌جاییِ کم‌نقص

کیفیت بصری چشم‌نواز در زمان مبارزه

اسلحه‌ها و آیتم‌های مناسب که به بازی تنوع می‌دهند

موسیقی بسیار هیجان‌انگیز و هماهنگ با صداگذاری‌ِ دقیق بازی

نکات منفی

دشمنان و چالش‌هایشان، قابل‌ پیش‌بینی و تکراری هستند

Leaderboards غیر قابل اعتماد

مشکلات و باگ‌هایی جزئی در بخش کنترل بازی

سخن آخر:

Matterfall عنوانی درگیرکننده و حتی در برخی مواقع مجذوب کننده است که با کنترل و گیم‌پلی کم‌نقص خود، افتخاری دیگر را برای استدیوی Housemarque رقم زده. اما متاسفانه بدلیل وجود دشمنانی کم‌تحرک و قابل‌ پیش‌بینی، تکرار دوباره‌ی هر مرحله خسته‌کننده است و برخلاف عناوین اخیرِ این استدیو، محتوای محدود و مدت زمان کوتاهِ بازی، با ارزش تکرار بسیار بالای آن جبران نشده است.  

Verdict

Matterfall is an engaging and at times, fascinating game which has honored Housemarque once again with its brilliant control and nearly flawless gameplay. Unfortunately, the enemies you'll face are not really active as you'd expect and are quite predictable, replaying the same level more than once can be quite boring and unlike their previous titles, the lack of content and the short length of the game, decreases the replay value.

Score: 8 - PS4 Version

نوشته شده در: 11 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

ممنون از نقد عالیتون
بازی های این استودیو خاص خودش هستند و تا حدود بالایی کارشم خوب بلده
خیلی ممنون بابت نقد خسته نباشید حتما سر فرصت میگیرم
سلام من تازه سی دی کی یه بازیو خریدم و خواستم واردش کنم با ریجنم یکی نبود ریجنم ایرانه همشم خواستم تغییرش بدم نشد چی کار باید بکنم؟
Vpn بزنین بعد اقدام به فعال کردن Cd key بکنین، نیاز به تغییر ریجن نیست سیدی کی ها با Ip ایران صرفا فعال نمیشن
نقد عالی بود خسته نباشید.بازیای هاوس مارک هیجانه خاصی دارن و واقن سرگرم کنندن.ان شا الله این بازی زودتر تخفیف بخوره بتونم تجربش کنم.(زیر تصویر دوم کلمه ی غریزی رو به اشتباه غریضی نوشتید)
خیلی ممنون. خوشحالم که از نقد راضی بودی
بله کلا Housemarque توی چند سال اخیر یه جورایی سبک خودشو پایه‌ریزی کرده و میشه گفت فاصله‌ی خودشو با بقیه‌ی بازیهای این سبک حفظ کرده...
(اون مورد هم اصلاح شد...مرسی از دقتتون )