شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
نقد و بررسی Mega Man Legacy Collection 2

نقد و بررسی Mega Man Legacy Collection 2

"به قلم پرهام آقاخانی"

بعد از عرضه مگامن 10 در سال 2010، این سری به ناگهان غیبش زد. دیگر شاهد هیچ نسخه رسمی دیگری برای کنسول‌ها و PC نبودیم و آن بازی‌هایی هم که برای پلتفرم موبایل ساخته شدند، به فاجعه‌هایی بسیار بزرگ تبدیل شدند. اوضاع به همین منوال پیش رفت تا این که کپکام مجموعه‌ی بازی‌های اول تا ششم مگامن کلاسیک را با نام Mega Man Legacy Collection منتشر کرد؛ عنوانی که شش بازی فوق العاده از این سری را در خود جای داده بود، ولی پر از مشکلات فنی و تکنیکی بود. حالا و بعد از دو سال، مجموعه‌ی دوم سری کلاسیک نیز در دسترس بازیکنان قرار گرفته است؛ چهار عنوان که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، تغییرات فراوانی را نسبت به نسخه‌های قبلی به خودشان دیدند.

اولین بازی در این مجموعه، مگامن 7 است. این بازی موردی خاص در تمام سری کلاسیک به شمار می‌رود؛ چون اولین عنوان شماره داری است که مدتی بعد از عرضه‌ی Mega Man X بر روی کنسول SNES عرضه شد. برای همین، مگامن 7 نسبت به نسخه‌های پیشینش از یک گرافیک 16 بیتی واقعا زیبا و انیمیشن‌هایی روان‌تر بهره می‌برد. تغییرات بسیاری هم نسبت به نسخه‌های قبلی در این بازی اعمال شده است که می‌توان از میان آن‌ها به چند شاخه‌ای شدن مسیر در برخی مراحل و تاکید بر گشت و گذار در آن‌ها اشاره کرد. در هر مرحله یک سری آیتم خاص وجود دارد که با جمع آوری آن‌ها می‌توان قیمت تجهیزات موجود در فروشگاه بازی را نصف کرد یا توانایی‌های جدیدی را بدست آورد که بعضی از آن‌ها مثل Super Adapter، برای پیشروی آسان‌تر در مراحل پایانی بازی بسیار ضروری هستند. بنابراین بازیکن می‌بایست به جای پیشروی مداوم، حواسش را جمع کرده و از سلاح‌های اضافه در مکان‌های مناسب استفاده کند تا قادر به پیدا کردن مکان‌های مخفی باشد.

شاید این بازی بهترین عنوان برای بازیکنان تازه کار به شمار برود. درجه سختی بازی واقعا پایین است و به محض این که اولین سلاح اضافه را دریافت کنید، بقیه باس‌ها پشت سر هم و بدون زحمت خاصی نابود می‌شوند. ولی این درجه سختی در انتهای بازی و هنگام نبرد با Bass و مخصوصا دکتر Wily به صورت ناگهانی به اوج خودش می‌رسد و زمان بندی‌ها و عکس العمل‌های بسیار دقیقی را طلب می‌کند. به همین خاطر، این باس فایت‌ها از سخت‌ترین باس فایت‌های تاریخ سری به شمار می‌روند.

ولی حیف که درست برخلاف نسخه هفتم، مگامن 8 نتوانسته به موفقیت زیادی دست یابد و از چند نظر بهترین، و در سایر موارد بدترین بازی تمام سری محسوب می‌شود. گرافیک بازی به لطف استفاده از کیفیت 32 بیت و قدرت کنسول‌های نسل پنجم، فوق العاده رنگارنگ و انیمیشن‌های کارکترها نیز بسیار روان است که همین موارد، این عنوان را به یک کارتون قابل بازی شبیه کرده‌اند. گیم پلی بازی واقعا سرگرم کننده است و اضافه شدن سکانس‌هایی مثل اسکیت سواری و نبردهایی به سبک عناوین Shoot'em Up، تنوع خوبی به بازی بخشیده است. حتی این بازی از سکانس‌های انیمیشن متعددی برای روایت داستان استفاده می‌کند که در طول سری کلاسیک بی سابقه بوده است.

ولی با وجود این همه نکته مثبت، با یک سری نکات منفی و بسیار بزرگ سروکار داریم که ضربات سهمگینی را به بدنه‌ی بازی وارد کرده‌اند. با این که تنوع خوبی را در مراحل شاهد هستیم، ولی استفاده نادرست از بعضی ایده‌ها مثل همان سکانس‌های اسکیت سواری یا قرار دادن بازیکن در یک هزارتو و نیاز به حل معما (چیزی که به شدت با روند گیم پلی سری ناسازگار است)، باعث شده‌اند تا پیشروی در برخی مواقع واقعا عذاب آور شود. سیستم ارتقای بازی مبتنی بر جمع آوری آیتم‌هایی است که نه تنها به تعداد محدودی در مراحل موجود هستند، بلکه واقعا سخت پیدا می‌شوند و به دلیل عدم راهنمایی مناسب بازی در مورد ارتقا‌ها، ممکن است آن‌ها را برای خرید ارتقاهای بی مصرف خرج کنید. از همه بدتر نیز صداپیشگی‌های فراتر از فاجعه‌ی بازی در سکانس‌های انیمیشن است که آن‌ها را بیشتر شبیه به یک فیلم کمدی می‌کند و حتی عناوینی مثل رزیدنت ایول 1 و Zero را نیز از لحاظ کیفیت دیالوگ پشت سر می‌گذارد.

درست برخلاف مگامن 7 و 8، کپکام برای نسخه‌ی نهم و دهم و با توجه به اشتیاق مردم برای تجربه‌ی عناوین قدیمی، دوباره به سراغ گرافیکی 16 بیتی رفت. نکته جالب اینجاست که این عناوین با الهام گیری بسیار زیاد از Mega Man 2 (که در نظر عده‌ای بهترین بازی در کل سری محسوب می‌شود) ساخته شده‌اند و به همین دلیل، یک سری از توانایی‌های اضافه‌ی مگامن مانند Charge Shot و یا حتی سر خوردن روی زمین از این نسخه‌ها حذف شده‌اند.

مگامن 9 با این که اصلا از لحاظ درجه سختی به گرد پای Mega Man & Bass نمی‌رسد، ولی باز هم به طرز ظالمانه‌ای سخت طراحی شده است. طراحی مراحل در این بازی بر هیچ منطقی استوار نیست و بارها می‌توانید شاهد این باشید که تله‌ها و دشمنان به ناگهان از اطراف صفحه پدیدار شوند یا در موقعیت‌هایی قرار گیرید که نیاز به عکس العمل‌های فوق سریع و حرکات بسیار دقیق داشته باشند. خوشبختانه مگامن 10 با این که شباهت بسیار زیادی به نسخه‌ی نهم دارد، به سختی آن نسخه نیست و حتی همانند مگامن 2 این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا درجه سختی بازی را تعیین کند. همچنین در یک اقدام جالب، مگامن 9 و 10 توانایی انتخاب کاراکترهای قابل بازی بیشتری را به بازیکن می‌دهند. در نسخه‌ی نهم، Protoman در کنار مگامن قابل بازی است و در نسخه دهم، Bass نیز به جمع آن‌ها اضافه می‌شود که هر کدامشان از توانایی‌های متفاوتی نسبت به دیگری بهره می‌برند. ولی درست برخلاف نسخه نهم، هر کارکتر قابل بازی در مگامن 10 خط داستانی و پایان مخصوص به خودش را دارد که باعث می‌شود تا ارزش تکرار بازی به شدت بالا رود.

علاوه بر این بازی‌ها، چالش‌های فراوانی نیز برای هر بازی قابل دسترسی هستند که شامل مواردی مثل Boss Rushها و به اتمام رساندن قسمت‌های ریمیکس شده از مراحل با یک سری شرایط خاص می‌شوند. درست همانند مجموعه‌ی پیشین نیز می‌توان تا از بخش موزه علاوه بر مشاهده‌ی تصاویر مختلف، به صورت تمرینی به مبارزه با باس‌های دلخواه پرداخت و یا از بخش پخش کننده‌ی موسیقی، به آلبوم موسیقی کامل تمام بازی‌ها دسترسی پیدا کرد. اما با این وجود، این مجموعه نیز درست همانند مجموعه‌ی قبلی از نظر محتویات بد عمل کرده است. در کمال تعجب، یک سری از بازی‌های کلاسیک مگامن همانند Mega Man Soccer یا Mega Man: The Power Battle و از همه مهم‌تر Mega Man & Bass که در پایان مگامن 9 به آن اشاره‌ی مستقیم می‌شود، در این مجموعه جایی ندارند. حتی محتویات ویژه‌ی نسخه SEGA Saturn مگامن 8 (که شامل مبارزاتی با باس‌های قدیمی سری همچون Cut Man و Wood Man می‌شد) نیز غایب هستند.

ولی با وجود کاستی‌های فراوان در بخش بازی‌ها، شکی نیست که این مجموعه از لحاظ فنی، کیفیت مطلوب‌تری نسبت به عنوان پیشین دارد. هر بازی پس از اجرا در کسری از ثانیه کاملا بارگذاری می‌شود و هیچ لودینگ طولانی‌ای در طول آن‌ها قابل رویت نیست. همچنین ویژگی‌های اضافه‌ای همانند فیلتر تلویزیون‌های CRT و حالت Extra Armor برای نصف کردن میزان ضربه دریافتی به این نسخه اضافه شده است. حتی ویژگی Save State که در مجموعه‌ی قبلی به طرز نامناسبی طراحی شده بود و عملا می‌توانست تا تمام چالش موجود در بازی‌ها را از بین ببرد با Checkpoint Save تعویض شده است که تنها اجازه‌ی ذخیره بازی در چک پوینت‌ها را به بازیکن می‌دهد.

بازبینی تصویری:

با فشردن دکمه Select در منوی انتخاب مرحله مگامن 7، می‌توانید به بخش فروشگاه دسترسی پیدا کنید

پایان عجیب و غریب نسخه‌ی غربی مگامن 7 بعد از بیست سال همچنان درست نشده است...

مرحله Splash Woman در مگامن 9، احتمالا یکی از بدترین چک پوینت گذاری‌ها در تاریخ این سری را دارد

بخش گالری بازی حاوی تصاویر مختلف و بعضا بحث برانگیزی است

برای اولین بار در چند سال اخیر، شاهد وجود کدهای مخفی در یک عنوان جدید هستیم

نکات مثبت:

- عملکرد فنی بسیار خوب

- موجود بودن تمام DLCهای مگامن 9 و 10

نکات منفی:

- موجود نبودن یک سری از بازی‌ها مثل Megaman & Bass

- استفاده نکردن از نسخه‌های بهتر (مثل نسخه سگا ساترن مگامن 8)

- نبود تنظیمات مربوط به رزولوشن

- کلیدهای کنترلی در حین بازی قابل تغییر نیستند

سخن آخر:

Mega Man Legacy Collection 2 یک پکیج کامل نیست. این عنوان محتویات زیادی نسبت به مجموعه‌های قدیمی‌تر در اختیار ندارد و همچنین تعدادی از ویژگی‌ها و بازی‌ها مثل Mega Man & Bass نیز در آن موجود نیستند. ولی با این حال، شامل 4 بازی پلتفرمر دوبعدی بسیار خوب می‌باشد که طرفداران این سری مطمئنا از انجام آن‌ها لذت خواهند برد.

:Verdict

Mega Man Legacy Collection 2 is not a complete package. It does not have a lot of content compared to older collection and also lacks some features and games like Mega Man & Bass. But still, it contains four great 2D platformer games which fans of the series will surely enjoy playing

Score: 8 - PC Version

نوشته شده در: 11 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

ممنون بابت نقد
چرا Megaman X 8 رو ریمستر نمیکنن
:دی بنظر من در اون صورت بهتره از X5 شروع کنن به ریمستر کردن و در این بین X7 ام کلا بازسازی کنن از پایه و حالت 3 بعدیش بردارن
البته همین ریمستر کردن هم یه امید تار و ریزه..
ممنون بابت نقد. چرا بعضی از تصاویر بحث برانگیزن؟
چون حضورشون توی این مجموعه با عقل جور در نمیاد. مثلا همون Design Concept 3 که تصویرش داخل نقد هست توسط طراح سری Mega Man Battle Network طراحی شده. ولی مسئله اصلی اینجاست که این طراح اصلا در زمان ساخت مگامن 8 توی کپکام کار نمی کرده! پس این تصویر هم قاعدتا نباید توی بخش مگامن 8 باشه.
پس یا اشتباهی پیش اومده (که احتمالش خیلی کمه)، یا این که کپکام با این کار داره به چیزی اشاره می کنه...