شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
نقد و بررسی بازی Fictorum
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - حامد زاهدی، کارشناسی حقوق و ساکن آبادان ...
User_image

Fictorum

نقد و بررسی بازی Fictorum

"به قلم حامد زاهدی"

Fictorum عنوانی اکشن و نقش آفرینی با قابلیت منهدم کردن محیط اطراف و نقشه‌ای الهام گرفته از سبک جهان باز بوده که در آن می‌توانید از جادوهای مختلفی برای نبرد با دشمنان استفاده کنید. در چنین عنوانی وجود آیتم‌های مختلف در گیم‌پلی و محیطی قابل تعامل نقش بسزایی ایفا را می‌کنند اما بازی Fictorum تا چه حد توانسته عناصر و المان‌های لازم این سبک را در خود جای بدهد؟ بیایید به تجربه این بازی بپردازیم تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنیم.

خلاف بسیاری از بازی‌های مشابه که شما را در قالب فردی خام و کم تجربه قرار می‌دهد که ناخواسته وارد میدان نبردی عظیم می‌شود، شخصیت اصلی Fictorum در واقع خود شر است! جادوگری پلید با سحری قدرتمند توانسته امپراطوری بزرگی را تشکیل دهد و در حال تسلط بر سرزمین‌های دیگر است؛ شما نیز در قالب جادوگری با کارنامه نچندان خیرخواهانه قرار دارید که در جنگ قدرت به زورآزمایی با حریفان می‌پردازید. در بخش داستانی رویه پیچیده‌ای در نظر گرفته نشده و تنها شاهد مبارزه‌ای میان دو نیروی مختلف از جنس شر هستیم. متاسفانه جزئیات زیادی در خصوص بخش داستانی در دسترس نیست و همین عامل باعث می‌شود که بازیکن بدون هیچ برداشت مشخصی از این جادوگر و تنها با دانستن موضوع "او نیز جزو نیروهای شر است" وارد نبردی بزرگ شود.

Fictorum

هسته اصلی Fictorum را جادو تشکیل می‌دهد. سیستم حاکم بر جادو و توانایی از بین بردن اشیا آن هم به روش‌های مختلف باعث جذابیت هرچه بیشتر این بازی شده است. سحرهای اصلی به سه دسته آتش، یخ و رعد و برق تقسیم می‌شوند اما با این وجود نقاط پیشرفتی نیز وجود دارد که با دست یافتن به آنان قفل جادوهای دیگری نیز مثل دیوار سنگی بازگشایی می‌شوند. محیط بزرگ بازی دارای اماکن مختلفی بوده که با رجوع به آنان می‌توانید توانایی‌های مختلفی را کسب کنید و یکی از همین مناطق مدارس آموزشی است که در آن به یادگیری جادوهای مختلف پرداخته و سبب می‌شود که از پس حریفان قوی بدون مشکل بربیایید.

نقطه عطف Fictorum را تاثیرپذیری جادوها بر محیط بازی می‌توان دانست. در طول مسیر با خط و نشان راهزنان و جادوگران زیادی روبرو خواهید شد اما این باعث توقف شما نمی‌شود. هرچقدر که توانایی‌هایتان را افزایش داده باشید از جادوهای قدرتمندتری برخوردار خواهید شد که توانایی تخریب کامل محیط را دارند.

Fictorum

به شخصه در چنین سبک‌هایی انتظار یک نبرد اساسی دارم که با پرتاب جادو، هستی را به نیستی تبدیل کند! شما در طول این عنوان می‌توانید برج‌ها و خانه‌های پیشه‌روی خود را ویران کنید و وارد آن شوید یا اجسام تخریب شده را به سوی دشمنان پرتاب کنید. فیزیک حاکم بر بازی ثبات خاصی ندارد، برخی مواقع با فرمول‌های علمی روبرو هستیم که عدم رعایت آنان سبب شکست شما شده و گاه نیز اوضاع خنده‌دار از آن چه که تصور می‌کردید واقع می‌شود.

سرزمین گشایی تنها هدف شما نیست و دفاع از آن نیز باید جزو برنامه‌هایتان باشد. به عنوان مثال شما سرزمین X را تصرف کرده‌اید و حال در سرزمین Z قرار دارید؛ در اینجا اگر بخواهید با پای پیاده به سرزمین نخستین برگردید ساعت‌ها باید پای پلتفرمتان بنشینید و طبیعتاً راه معقولی نیز نیست، از این رو سازندگان سیستم تلپورتی تدارک دیده‌اند که در سریع‌ترین زمان ممکن شما را از گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر نقشه منتقل می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت سیستم حاکم نیاز به بهبود و یک سری تغییرات جزئی است تا بتواند تجربه دلچسب‌تری به بازیکن منتقل کند.

Fictorum

نکات مثبت

سیستم پیچیده تخریب محیط اطراف مبتنی بر فیزیک

جادوها و آیتم‌های مختلف که در نبرد قابل استفاده هستند

نکات منفی

داستانی گنگ و شخصیت پردازی ضعیف

با مرور زمان، روند پیشبرد مراحل و تسلط بر سرزمین‌ها یکنواخت و کسل کننده می‌شود

وجود باگ در برخی از مبارزه‌ها

نتیجه گیری

Fictorum تجربه آنچنان قوی در سبک نقش آفرینی با محیطی بزرگ محسوب نمی‌شود چرا که پاسخ به سوال: آیا این عنوان در پایان یک روز کامل توانسته مرا سرگرم کند یا خیر؟ یک خیر خشک و بی‌روح است. به عقیده بنده این بازی از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و جای پیشرفت و بهبود قابل توجهی دارد. هسته اصلی بازی مذکور جادو و فیزیک است اما تنوع بالا و نبود توضیحات خود عامل دیگری برای عدم استفاده از آنان می‌شود؛ همچنین عدم شخصیت پردازی مناسب باعث سردرگمی بازیکنان و گنگ شدن روایت داستانی می‌شود. از این رو Fictorum، منتقد را در نتیجه‌گیری و پیشنهاد یا عدم پیشنهاد تجربه آن به دیگران دو دل می‌سازد.

Verdict

Fictorum is not a great experience among RPG games that have a huge world to explore. Because the answer to the question: "Did the game entertain me after a day or not?" Is a plain, dry and soulless "yes"

In my opinion, Fictorum has great potential, yet to be discovered and it still has a lot of room to improve. The game's core is about magic and physics and it has great variety. But the lack of explanations and a guide for the players, have made them quite useless

Score: 6

 

نوشته شده در: 15 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.