شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer
نقد و بررسی Sonic Mania

نقد و بررسی Sonic Mania

"به قلم پرهام آقاخانی"

حدود 25 سال پیش بود که جوجه تیغی‌ای آبی رنگ به نام سونیک متولد شد و دل گیمرهای بسیاری را با بازی‌های بسیار خوبش ربود. ولی با گذر زمان و وارد شدن سری به بعد سوم، سونیک کلاسیک و بازی‌هایش به تدریج محو شدند. هر وقت هم که سگا خواست تا به دنیای دوبعدی بازگردد، شاهد حضور سونیک مدرن با توانایی‌های جدیدش بودیم. اوضاع به همین منوال گذشت تا این که سگا بالاخره تصمیم گرفت تا جمعی از سازندگان خبره که از طرفداران سری نیز بودند را دور هم جمع کند و وظیفه‌ی ساخت عنوانی دوبعدی دیگری به سبک بازی‌های کلاسیک را به آن‌ها بسپارد. آن‌ها هم اثری ساخته‌اند که فراتر از انتظارات ظاهر شده و دنباله‌ای بسیار شایسته بر تریلوژی کلاسیک سونیک است.

وقایع بازی درست بعد از Sonic & Knuckles شروع می‌شود. سونیک و Tails یک سیگنال انرژی بسیار قدرتمند از سوی Angel Island دریافت می‌کنند و به سرعت عازم آنجا می‌شوند. ولی هنگامی که به Angel Island می‌رسند متوجه می‌شوند که Eggman نیز بیکار ننشسته بوده و گروهی از روبات‌های ویژه‌اش با نام Hard Boiled Heavies را برای بررسی محیط فرستاده بوده است. بالاخره معلوم می‌شود که این سیگنال‌ها متعلق به یک جواهر خاص و بسیار عجیب با نام Phantom Ruby است. ولی قبل از این که سونیک و Tails بتوانند کاری بکنند، انرژی‌ای از جواهر پخش می‌شود و علاوه بر اعطا کردن قدرت‌های جدید به Hard Boiled Heavies، سونیک، Tails و Knuckles را نیز بین بعد‌های زمانی مختلف جابجا می‌کند. بنابراین آن‌ها باید قبل از این که Eggman از استفاده از قدرت این جواهر سوء استفاده کند، آن را پس بگیرند. همانطور که انتظار می‌رفت، داستان بازی در کل بسیار ساده است و صرفا برای آغاز یک ماجراجویی دیگر به کار می‌رود. ولی اکثر بازیکنان برای داستان به سراغ سری سونیک نمی‌آیند و بیشتر به دنبال گیم پلی آن هستند؛  قسمتی که Sonic Mania به روشنی هر چه تمام‌تر در آن می‌درخشد.

گیم پلی Sonic Mania برای طرفداران سونیک و مخصوصا کسانی که تریلوژی اصلی را بر روی سگا جنسیس تجربه کرده باشند، نوستالژی خالص است؛ چون بازی دقیقا همان حس و حال عناوین مذکور را دارد. در ابتدای بازی می‌توان از بین سه کارکتر اصلی سری (Sonic و Tails و Knuckles) یکی را انتخاب کرد که توانایی‌های مختلفی نسبت به یکدیگر دارند. سونیک سریع‌ترین کارکتر است و می‌تواند از حرکات ویژه‌ی سپرهای عنصری و حرکتی جدید با نام Drop Dash استفاده کند، Tails قادر به پرواز کردن است و Knuckles هم قادر به انجام حرکت Glide، بالا رفتن از موانع و درهم شکستن یک سری از دیوارهای مخصوص است. حتی می‌توان به سبک سونیک 2 و 3، از تیم دونفره Sonic و Tails استفاده کرد که کارایی بیشتری نسبت به حالت تک نفره‌ی آن‌ها دارد؛ چون در این حالت می‌توانید تا با فشردن دکمه‌ی پرش و دکمه‌ی جهتی بالا در حین پریدن، از کمک Tails برای پرواز کردن استفاده کنید. یعنی به عبارتی هم سرعت سونیک و هم قدرت پرواز Tails را در اختیار خواهید داشت.

بازی از دوازده مرحله‌ی مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها شامل دو Act می‌شوند. هشت مرحله از این تعداد نیز از بازی‌های قدیمی سری به این عنوان راه پیدا کرده‌اند که در ظاهر درست همانند قبل هستند؛ ولی هر چقدر بیشتر پیش می‌روید متوجه تغییراتی بزرگ در آن‌ها می‌شوید. اکنون هر مرحله بسیار بزرگتر از قبل است و می‌توانید همانند مراحلSonic Generations، آن‌ها را با عبور از راه‌های مختلف به اتمام برسانید. حتی می‌توان با استفاده از یک سری ویژگی‌های جدید مثل استفاده از سپرهای مختلف (آب، آتش و الکتریسیته) در مراحل تغییر ایجاد کرد و به مناطق جدیدی وارد شد. این تغییرات باعث شده‌اند تا بازی چه برای کسانی که می‌خواهند سریع بروند و چه برای کسانی که خواستار اکتشاف در مراحل هستند، لذت بخش باشد. نکته‌ی جالب‌تر اینجاست که Level Set سونیک و Tails نیز با Knuckles تفاوت دارد و چنانچه او را برای بازی کردن انتخاب کنید، با چیدمان‌های متفاوتی از مراحل روبرو خواهید شد. ولی متاسفانه با این که مراحل خوبی در بازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بازآفرینی آن‌ها هم خیلی عالی صورت پذیرفته است، بعد از دیدن مراحل خارق العاده‌ای مثل Studiopolis و یا Press Garden واقعا جای تاسف دارد که شاهد مراحل جدید دیگری در این بازی نیستیم.

درست همانند سونیک 3 و با رسیدن به پایان هر Act، بازیکن در برابر یکی از باس‌های آن مرحله قرار می‌گیرد که اولین باس فایت را ساخته‌های Eggman یا اعضای Hard Boiled Heavies شکل می‌دهند و در باس فایت دوم نیز به مصاف خود دکتر اگمن خواهید رفت. خوشبختانه تعادل مناسبی در طراحی باس‌ها انجام شده و به همین خاطر، باس‌ها در عین چالش برانگیز بودن فاقد لحظات ناجوانمردانه و چیپ (Cheap) هستد و با کمی دقت و برنامه ریزی، می‌توان به راحتی از پس آن‌ها بر آمد. همچنین این عنوان به سبک بازی‌های قدیمی سری، از یک باس نهایی نیز بهره می‌گیرد که تنها با جمع آوری تمام زمردهای آشوب (Chaos Emeralds) در مراحل ویژه، می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

در Sonic Mania می‌توان به دو نوع از مراحل ویژه دسترسی داشت. اولین مرحله ویژه‌ی موجود در بازی، Blue Sphere است که از سونیک 3 باز می‌گردد. بعد از رد شدن از یک Sign Post (چک پوینت‌های سری سونیک) و در صورت در اختیار داشتن حداقل 25 حلقه، ستاره‌هایی بر بالای آن Sign Post ظاهر می‌شوند که می‌توان با پریدن داخل آن‌ها به این مرحله‌ی‌ ویژه راه پیدا کرد. بازیکن در این مراحل وظیفه دارد تا تمام گوی‌های آبی موجود در صفحه را به رنگ قرمز تبدیل کرده و در عین حال از برخورد با گوی‌های قرمز جلوگیری کند. همچنین تعدادی حلقه نیز در طول این مراحل وجود دارند که جمع آوری آن‌ها کاملا اختیاری است. بعد از اتمام این مرحله هم با توجه به تعداد حلقه‌های جمع آوری شده، بازی یک مدال نقره‌ای یا طلایی را به بازیکن اهدا می‌کند که برای آزادسازی محتویات اضافه‌ای همچون قابلیت‌های جدید، بخش Sound Test (آن هم در یک بازی نسل هشتمی!) و یا یک بازی اضافه در بخش Extras (که آن را برایتان اسپویل نمی‌کنیم)، به کار می‌روند.

مراحل ویژه‌ی بعدی نیز Dimension Heist نام دارند که نه تنها گرافیکی سه بعدی به سبک عناوین SEGA Saturn دارند، بلکه سبک بازی نیز در آن‌ها به حالت Runner که بسیار یادآور عنوان Sonic R است، تغییر می‌کند. ورود به این مراحل با یافتن یک سری حلقه‌ی بزرگ (همانند سونیک 3) انجام می‌شود که در گوشه و کنار هر مرحله و اغلب به طرز استادانه‌ای مخفی شده‌اند. پس از ورود به مرحله، باید برای دریافت کردن زمردهای آشوب، به تعقیب یک سفینه به سبک عنوان Sonic CD پرداخت و یک سری گوی‌های آبی رنگ را نیز جمع آوری کرد تا سرعت کارکتر به تدریج بالا رود. اما دو مانع بزرگ در این بین وجود دارند که کار رسیدن به زمردها را سخت می‌کنند. مانع اول حضور یک شمارشگر معکوس است که می‌توان به سبک عنوان Knuckles Chaotix با جمع آوری حلقه‌های موجود در این مراحل، به میزان زمان باقی مانده افزود. دومین مانع نیز عوامل محیطی است. با افزایش سرعت، کنترل کارکتر بسیار دشوار شده و به همین خاطر جای گیری درست روی سطح مراحل برای عبور کردن از پرتگاه‌ها و تیغ‌ها، به امری بسیار سخت تبدیل می‌شود.

اکنون که بازی عرضه شده است باید اقرار کرد که گرافیک بازی درست همانند نمایش‌هایش، بسیار عالی از آب در آمده است و این بازی قدرت بالای موتور گرافیکی آن (Retro Engine v5) را در ساخت عناوین Retro و دوبعدی اثبات می‌کند. بازی به شدت رنگارنگ است و مراحل قدیمی از نظر گرافیک و شکل و شمایل بسیار به مراحل اصلی شباهت دارند. حتی مراحل جدید نیز واقعا فوق العاده طراحی شده‌اند و بعضی از آن‌ها همانند Press Garden Act 2 از زیباترین مراحلی هستند که تا به حال در این سری استفاده شده‌اند. انیمیشن‌های جدیدی نیز برای تمام کارکتر‌ها و مخصوصا دشمنان طراحی شده که حرکات آن‌ها را به شدت روان کرده‌اند. حتی میزان توجه به جزئیات در این بازی واقعا خارق العاده است و می‌توانید با کمی دقت شاهد ریز کاری‌هایی مثل تکان خوردن جزئی خارهای سونیک در حال حرکت کردن باشید.

بازی‌های سری سونیک هر چقدر هم که بد ظاهر شده بودند، در بخش صوتی همواره قدرتمند بوده‌اند و Sonic Mania نیز از این قاعده مستثنی نیست. آلبوم موسیقی این بازی یک شاهکار به تمام معناست و Tee Lopes با تمام قدرت، هنرش را به نمایش گذاشته است. موسیقی‌های بازی به شدت نوستالژیک و زیبا هستند و محال است که لحظه‌ای از گوش دادن به آن‌ها سیر شوید. علاوه بر این، موسیقی‌ها نیز اشارات جالبی نیز به موضوعات مختلف دارند. به عنوان مثال، موسیقی Green Hill Act 2 به شدت یادآور Palmtree Panic از Sonic CD است، موسیقی مراحل Studiopolis و Press Garden به ترتیب حس و حال موسیقی‌های Jet Set Radio و Shinobi را دارند و یا حتی این که نام و ریتم یک سری از موسیقی‌ها، شباهت‌های جالبی به موسیقی‌های مایکل جکسون دارند که اشاره‌ی بسیار خوبی به تاثیرات او بر روی بازی‌های کلاسیک سری و همچنین دخیل بودنش در ساخت موسیقی‌های سونیک 3 است.

البته موسیقی‌های بازی تنها جایی نیستند که بازی به سایر مسائل و مخصوصا بازی‌های دیگر اشاره می‌کند، چون سازندگان بازی Easter Eggهای بسیاری را نیز در طول مراحل پراکنده کرده‌اند که در صورتی که با بازی‌های کمپانی سگا آشنایی داشته باشید، یافتن آن‌ها قطعا برایتان جذاب خواهد بود. به عنوان مثال، تعدادی از باس‌های بازی نسخه‌ای ارتقا یافته از باس‌های قدیمی سری هستند، صدای نویز پخش شده بعد از نابودی باس مرحله Studiopolis دقیقا همان صدای نویز آزاردهنده‌ی مراسم 25 سالگی سونیک است، یا این که گزارشگر بخش Competition همان گزارشگر بازی Daytona USA است و حتی می‌توان اشاراتی به ماشین Hornet از این بازی را نیز در مرحله‌ی Studiopolis یافت.

در نهایت با این که بازی روی PC بسیار خوب بهینه سازی شده و حتی روی سیستم‌های قدیمی نیز قابل اجراست، ولی متاسفانه و با وجود تاخیر دو هفته‌ای، همچنان از یک سری از کاستی‌ها رنج می‌برد. بازی به هیچ عنوان کنترلرهای D-Input (همانند کنترلر پلی استیشن 4) را پشتیبانی نمی‌کند و حتی از برنامه‌هایی مثل X360CE نیز نمی‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد. از طرفی دیگر نیز بازی در بعضی اوقات برای مدت اندکی دچار لگ می‌شود. البته جای شکر دارد که این مشکل در شرایط حساسی مثل باس فایت‌ها اتفاق نمی‌افتد.

بازبینی تصویری:

مراحل ویژه فقط دو نتیجه دارند: یا از شدت ناراحتی بر سر خودتان می‌کوبید یا این که از شدت خوشحالی فریاد می‌کشید

هنوز هم موسیقی شمارش معکوس غرق شدن سونیک می‌تواند آدرنالین خونتان را به حداکثر برساند...

از جمله اشاره‌های بازی به سایر بازی‌های سگا

در بعضی مراحل، استفاده از سپرها باعث خلق لحظات بسیار جالبی می‌شود

سازندگان حتی به جوک‌های معروف سری هم رحم نکرده‌اند!

ما هم به جوک‌های سری رحم نخواهیم کرد!

نکات مثبت:

- گیم پلی لذت بخش و اعتیاد آور

- گرافیک بسیار زیبا و پر جزئیات

- موسیقی‌های خارق العاده

- ارزش تکرار بالا

- Easter Eggهای فراوان

- وجود کدها و محتویات قابل بازگشایی

نکات منفی:

- پشتیبانی نکردن از کنترلرهای Direct Input

- برخی لگ‌های ناگهانی و باگ‌ها

- نبود امکان ادامه دادن از Act دوم مراحل

سخن آخر:

Sonic Mania نه تنها یکی از بهترین بازی‌های این سری، بلکه حتی یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر چند سال اخیر است. کاملا مشخص است که این بازی توسط کسانی ساخته شده که به سری عشق می‌ورزیده‌اند و می‌دانسته‌اند که دارند دقیقا چه کار می‌کنند؛ چون این بازی آکنده از نوستالژی، رنگ، شور و شخصیت است. اگر از طرفداران سونیک هستید یا به عناوین پلتفرمر علاقه دارید، تجربه‌ی این بازی را به هیچ عنوان نباید از دست دهید.

:Verdict

Sonic Mania is not only one of the best titles in the series, but is also one of the best platformer games in recent years. It's clear that this game is made by people who really love the series and definitely knew what they were doing; because it's full of nostalgia, color, passion and personality. If you're a fan of sonic series or platformer games, you should not miss Sonic Mania

Score: 9 - PC Version

نوشته شده در: 16 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Sonic Forces - Sonic Mania Nintendo Direct 2017 Trailer
  • Sonic Mania - Flying Battery Zone Reveal
  • Sonic Mania - Official Nintendo Switch Trailer
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

انگاری Sonic Forces ادامه این بازی هست . بعد فاینال باس Sonic Mania تو یک پورتال بنفش رنگ میریم و معلوم نیست به کجا . خیلیا میگن ادامش تو Sonic Forces هست
و همچنین صدای اول بازی وقتی توسط اون زمرد به بعد دیگری میروید . صداش دقیقا شبیه صداییه که Infinite دشمن بازی Sonic Forces در تریلر E3 ایجاد میکنه , ممکنه از همین زمرد هم درست شده باشه .
تنها نسخه ای از بازی که گرافیک 3d داشت و هیجانش هم خوب بود همون sonic riders که اسکیت بورد سواری میکردن ، بود
از وقتی ایده و جریان ساخت بازی رو شنیدم حسابی متعجب و هم هیجان زده شدم!
ساخت یه سونیک جدید ولی کاملا مطابق با گرافیک و حال و هوای زمان بچگیام! اولش فکر کردم قراره یه چیزی مثل sonic generatins باشه ولی بعد فهمیدم نه واقعا میخوان سازنده ها رو وادار کنن با همون امکانات محدود 20 سال پیش یه سونیک تازه بسازن!!!!!

و حالا هم میبینیم که خاصل کاز خوب از آب در اومده
پس باید خریدش!
بازی خوش ساختی شده سونیک برد به دوران اوجش
نقد بسیار عالی بود و نمره 9 کاملا مناسب این بازی شاهکار هست .

در مورد نکته منفی ذکر شده : نبود امکان ادامه دادن از Act دوم مراحل

خب همیشه همین طور بوده که هر zone همیشه باید از اولش بازی کنی و از وسط نمیشه بازی رو شروع کرد . اگر اینطور نبود که بازی خیلی اسون میشد . تمامی سختیش به اینه که 3 تا جونی که بهت میده رو تا اخر zone نگه داری و نمیری این اصلا یک نکته منفی حساب نمیشه گرچه خیلی رو اعصابه !

یکی دیگه از چیزای رو مخش اینه که یهو داری میری بالا یه مکعب نزدیک دیوار میشه و یه میلی متر بینش میری درجا میمیره ! واقعا اینش همیشه رو اعصاب بوده و نمیشه باهاش کنار اومد

به شخص خودم این مدل گرافیک و 2 بعدی بودنش نسبت به بقیه نسخه ها دوس دارم ولی بعضی از نسخه های 3 بعدیشم واقعا شاهکار هستن که به ترتیب :

Sonic Adventure DX
Sonic Heroes
Sonic Unleashed
و نسخه Sonic Generations هم برای کسی که تمامی نسخه های قبلیشو بازی کرده باشه واقعا نوستالژی خوبی برای میشه مخصوصا مرحله مبارزه با Chaos
لینک دانلود سیو 100 درصد بازی ( برای کسایی که میخوان 7 تا الماس رو به دست بیارن خوبه . همه مراحل تموم شده و الماس ها و secret mode ها انلاک شدن.

http://yon.ir/X3mbX
Adventure DX واقعا یکی از بهترین نسخه های قدیمی سونیک ئه :دی مخصوصا همونطور که اشاره کردی مبارزه با فرم کامل Chaos !
Unleashed هم من خیلی خوشم اومد هرچند بطور کلی بازخورد خوبی نگرفت :دی بنظرم Colors بهترین نسخه 3 بعدی عرضه های اخیر این مجموعه اس در کنار Generations. امیدوارم Forces هم موفق ظاهر بشه چون Mania
مشاهده 7 پاسخ دیگر
سونیک دوران طلایی داشت تا اینکه موج بازیهای 3D راه افتاد و سونیک هم به این جرگه پیوست ... و کم کم هم دوران افت و نزولش فرا رسید. اما کی فکرش میکرد فرمول بازگشت سونیک به اوج در گذشته باشه؟

چه کسانی که پلتفرمرباز هستن و چه کسانی که فن سونیک هستن این نسخه را تهیه کنن ... واقعا یکی از پدیده های امساله که از تجربه ش سیر نمیشید
این بازی با گرافیکی پیکسلی در حد بازیهای دهه 90 میلادی روی کامپیوترهایی با کارت گرافیک 128 مگابایت هم باید اجرا بشه!! اونوقت چطور شما میگید بازی براتون افت فریم داشته؟؟؟؟!!!!! فک کنم دارید شوخی میکنید اقای اقاخانی. گرافیک بازی هیچ گونه تفاوتی با نسخه سگا نداره!!
در ضمن به وضوح مشاهده میشه که حس نوستالژی نویسنده و اینکه احتمالا فن متعصب سونیک هست باعث شده که نمره بالایی به یک بازی پیکسلی در سال 2017 بده! اگه همین بازی رو یه شرکت دیگه غیرسگا و با یه اسم دیگه عرضه میکرد هیچوقت اینقد بهش توجه نمیشد. اخه چرا باید گرافیک پیکسلی باشه؟ من با دو بعدی مشکلی ندارم. اقا دو بعدی بسازید ولی گرافیکش مثل ori، ریمن و ... باشه. پیکسلی اخه؟ lol
نمره من به بازی: 6
چیزی وجود داره به اسم Pixel art که با کمی سرچ میتونید معناش متوجه بشید ... هر چند براساس این نظرات گهرباری که در سایت میزارید بعید میدونم در دایره فهم و عقل شما مفهوم Pixel art بگنجه.
ميشه فازتو با رسم شكل توضيح بدى
والا من ديگه نمى دونم چى بگم |:
مشاهده 10 پاسخ دیگر
نقد عالی بود! واقعا ممنون.
سلام نمی خواد بخرید کرک شده من صبح نشستم پاش تا الان اصلا خسته کننده نیست حتی با کیبورد. یه ۱۰ سالی بود همچین گیمپلی عالی از یه بازی ندیده بودم
Sonic Mania، بازگشت باشکوه سونیک بعد از عرضه های نه چندان موفق اخیر بود واقعا، بازی به قدری زیبا و ماهرانه ساخته شده که نمیشه اصلا یک لحظه هم Controller رو گذاشت پایین و به خود گفت که حالا وقته استراحته، برعکس اون حسی که میگه "5 دقیقه بیشتر" مدام تکرار میشه. Zone های جدید بازی واقعا عالین و یک سری باس فایت ها، از فرمول باس های قدیمی استفاده میکنن که نوستالژیای خاصی رو القا میکنه مثل باس فایت سومین Zone که عکسشم توی نقد هست (تصویر مربوط به هلی کوپتر) که از رویه ای مشابه باس فایت Metal Sonic توی Sonic Cd بهره میبره. واقعا بازی فوق العاده بود امیدوارم Sonic Forces هم به همین زیبایی ظاهر بشه. من به شخصه بهش نمره کامل رو میدم ( :دی از خوش شانسیم باگ و لگی مشاهده نکردم )
ممنون پرهام عزیز نقد بسیار زیبا و مفید بود، خسته نباشی.
و اون ایستر اگ مربوط به Streets of Rage کلا عامل نمره کامله به تنهایی :))
امیدواریم در حد ایستر اگ نمونه و دوباره شاهد بازی جدیدی از این سری باشیم، اصلا اسمش بوی کارتریج میده، بوی داغ کردن سگا مگا درایو، بوی خوش دوران کودکی، بوی تلویزیون ۱۴ اینچ و بازی با برادر کوچکتر.
واقعا ! Streets of Rage یکی از باصفا ترین عناوین سگاست..
مشاهده 2 پاسخ دیگر