شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
نقد و بررسی LawBreakers

نقد و بررسی LawBreakers 

"به قلم علی رجبی"

با خیزش خیل عظیم بازی‌های آنلاین، یکی از دغدغه بازیکنان امروزی، انتخاب بازی آنلاین مناسب و وقت گذاشتن پای آن است. این مسئله در بازی های شوتر بیش از دیگر ژانرها رخ می‌دهد، که از بین ده‌ها انتخاب مثل Battlefield و Call of Duty و Overwatch و غیره کدام بهتر است؟ طراح نامی عرصه بازی، "کلیف بلزینسکی" که خیلی‌ها وی را با مجموعه‌های مشهورش مثل Gears of War و یا Unreal Tournament می‌شناسند، تصمیم به محک زدن خود و ساخت یک بازی تمام آنلاین را می‌گیرد که امروز آن‌ را با نام LawBreakers می‌شناسیم. اما سوال اینجاست که آیا LawBreakers توانسته اعتبار سازنده‌اش را حفظ کند یا نه؟ 

وقتی می‌گوییم "شوتر آنلاین"، سریعا در ذهن خود یک نقشه بزرگ با کلی مانع، میان‌بر و یک سری Booster را تشکیل می‌دهیم. بعد از آن از خود می‌پرسیم که خب برفرض که زیباترین نقشه دنیا رو ساختیم، حال چه محرکی‌ است که بتواند نهایت پتانسیل این محیط را نشان دهد؟ سلاح‌ها و قابلیت‌هایی که بازیکنان در اختیار دارند. مسئله‌ای که LawBreakers به خوبی از عهده‌اش برمی‌آید، یعنی قرار دادن دسته‌ای از مهمات جنگی متنوع و قابلیت‌های منحصر بفرد میان 9 کلاس که به 18 شخصیت تقسیم می‌شوند. و از آن بهتر، این است که هر یک از این کلاس‌ها، طوری "بالانس" شده‌اند که حتی بعد از صدها ساعت بازی، متوجه می‌شوید که در شرایط برابر هیچ یک از آن‌ها بر دیگری سلطه ندارد و تنها به استعداد بازیکن است که یک شخصیت چطور رفتار کند. از شخصیت‌های آسان‌تر برای تازه کارها، تا سخت‌ترین‌ آنان که طالب مهارت بسیار است، هیچ یک "Overpowered" نیستند و این نشان‌ دهنده فکر شده بودن طراحی آنهاست. 


مثلا کلاس Vanguard را در نظر می‌گیریم، این شخصیت از همان ابتدا یک سلاح رگبار را در دست دارد، اما از داشتن سلاح ثانویه محروم است. مقاومت بالایش باعث می‌شود سخت بتوان اورا از پای درآورد، اما کمبود سرعت در حرکت و پرش، عملا وی را در Modeهایی که خواستار سرعت بیشتر هستند بی‌استفاده می‌کند. بازی از شما می‌خواهد که بتوانید بهینه‌سازی کنید، اینکه بدانید کجا، کدام یک را باید انتخاب کنید و چگونه به بازی کردن بپردازید که خود مسئله سرگرم کننده‌ ایست، همچنین شما می‌توانید در حین بازی شخصیت خود را تعویض کنید که دستتان را در ساخت استراتژی های جدید باز نگه می‌دارد. 

LawBreakers برخلاف یک سری از عناوین هم سبک خود، شوتری نیست که به شما آیتم‌های بوست‌کننده بدهد، هرآنچه برای برد نیاز دارید درون بازی نهفته‌ است، برای مثال عادت کردن به محیط‌های جاذبه صفر خود مهارتی است ستودنی! شاید ساده بنظر برسد ولی زمانی که حرارت مبارزه شعله‌ور می‌شود، رعایت تعادل حین پرواز و شلیک کردن، کار بسیار سختی‌ است، بخصوص وقتی 2 نفر همزمان شما را دنبال می‌کنند و می‌خواهند شما را تکه تکه کنند!. بیشتر چالش بازی، به قضاوت شما حین جنگ برمی‌گردد، همانطور که اشاره شد آنچه برای برد نیاز است به شما داده می‌شود که همان شخصیت مورد استفاده‌تان می‌باشد، مهم این‌ است که چطور برنامه می‌ریزید، چه زمانی حمله می‌کنید و چه زمان عقب نشینی. LawBreakers به شما آسان نمی‌گیرد، اولین قانون بازی.

 

یکی از ایرادات ریز بازی، طراحی نه‌چندان متعارف نقشه‌هاست. درحالی که شاید محیط‌ها و اتمسفر آن‌ها جالب بنظر برسند، چیزی که بازیکنان را معذب می‌کند طراحی بد موانع است، بطوری که احساس می‌کنید درون یک هزارپیچ قرار گرفته‌اید و به یاد داشتن تمامی موانع حین مبارزه چیزی‌ است که با دو یا سه بار تکرار کردن آن محیط امکان‌پذیر نیست، بخصوص وقتی پای یک سری مکان مخصوص پرکردن دوباره نواز خون درمیان باشد. هرچند بعد از آنکه ان‌هارا یاد بگیرید لذت بازی دوچندان می‌شود، به ویژه در رویارویی با حالاتی که نیازمنده کمی چابکی و فکر است.

حالات یا Modeهای موجود در بازی به 4 قسمت تقسیم می‌شوند:

Overcharge: حالتی شبیه به مود معروف Capture the flag، در این بخش شما بایستی یک باتری را از وسط نقشه به سلطه درآورید، آن را به مرکز خود برده و تا 100% شدن شارژش صبر کنید. بعد از این، 20 ثانیه دیگر باید از آن دفاع کرده تا 1 امتیاز بدست آورید. دشمنان شما می‌توانند باتری را بدزدند و در این صورت، شارژ قبلی صفر نخواهد شد. (که کمی آزاردهنده‌ است)

Uplink: همچون Overcharge تنها با این تقاوت که باتری با یک دیش عوض می‌شود و میزان پر شدن آن به زمان دفاع تیم بستگی دارد.

Turf War: حالتی مانند Capture the point، در این بخش نقشه بازی چندین نقطه خاص را مشخص می‌کند و تیم‌ها باید تا حد ممکن، از طریق بدست آورد سلطه این نقاط امتیاز جمع کنند. شمارش امتیاز بدین صورت است که بصورت نوبتی، 3 نقطه مشخص می‌شود و بعد از به اتمام رسیدن زمان موعود آن نوبت، امتیازها به امتیاز کلی تیم اضافه می‌شود.

Blitzball: در این بخش، توپی وسط نقشه قرار داده می‌شود و بازیکنان باید در بدست آوردن آن و رساندنش به پایگاه حریف، با یکدیگر به مبارزه بپردازند. کشتن حامل توپ باعث افتادن آن می‌شود و هرکسی می‌تواند آن را بردارد. تیمی که زودتر به ماکسیموم امتیازها برسد برنده می‌شود.


بازی از حالات متنوعی بهره می‌برد، هرچند بعضی از آن‌ها ایرادات ریز و درشت خود را دارند، اما بطور کلی تلاش برای از بین بردن حس تکرار و یکنواختی، بی ثمره نبوده و تنوع تا حد لازم رعایت می‌شود. بحث تنوع شد، بهتر است به یکی از مسائل مهم بپردازیم، و آن هم قیاس این بازی با عناوینی که نزدیکی بسیار به آن دارند، می‌باشد. خب یکی از تفاوت های اساسی یا بهتر است بگویم، برتری های Overwatch، از رقبای اصلی میدان، در مقابل LawBreakers چیست؟ درست است که ساخته کلیف، از نظم و تعادل بیشتری بهره می‌برد، اما اگر بخواهیم به شخصیت‌ها از دید تنوع نگاه کنیم، مسلم است که برنده میدان ساخته بلیزارد می‌باشد. مسئله اینجاست که با یک نگاه می‌توان فهمید LawBreakers تنها از 9 شخصیت بهره می‌برد، اینکه بگوییم 18 شخصیت وجود دارد و این یعنی زیاد، توهمی بیش نیست زیرا تفاوت آن‌ها دو به دو تنها در ظاهرشان می‌باشد و بس. من باقی موارد، حتی برخی از آیتم‌های تزئینی، یکسان است. (بگذریم از این هم بازی که دارای شخصیت‌پردازی بالقوه و یا پلات ریزی هم برخلاف Overwatch نیست!) 

اوه و صحبت از آیتم تزئینی شد، آیتم های کازمتیک هم در بازی حضور دارند و با ارتقای سطح، به شما Boxی داده می‌شود که در آن 4 آیتم قرار دارد، اعم از Skin، استیکر و غیره. و بعد از آن، نوبت به طراحی عجیب شخصیت‌ها می‌رسد. در سمتی، عده اندکی طراحی جالب و زیبا داریم مثل طراحی کلاس Gunslinger و یا Assassin. در سمت دیگر طراحی نه چندان تو دل برو اکثر کلاس های باقی مانده که خب، شاید با خود بگویید طراحی چه فرقی دارد، اما واقعیت این است که برای همه ما ظاهر اشخاصی که با آن‌ها به بازی می‌پردازیم مهم است و ایرادی که LawBreakers در این بخش دارد را نمی‌توان نادیده گرفت. بازی از سطح گرافیکی بالایی برخوردار است و به لطف موتور گرافیکی Unreal Engine 4 و البته پورت کاملا مناسبش، از لحاظ فنی با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم. سرورهای بازی نیز بسیار مناسب هستند و حتی با اینترنت کشور عزیزمان هم می‌توانیم پینگ زیر 140 داشته باشیم!


نکات مثبت:

گیم‌پلی چالش‌برانگیز و حرفه‌ای

پورت فوق‌العاده خوب و سرورهای مناسب

تنوع کافی در گیم‌پلی

نکات منفی:

نبود تنوع کافی در شخصیت‌ها

وجود ایرادات ریز در بخش های Uplink و Overcharge

طراحی عجیب و نامتعارف شخصیت‌ها و نقشه‌های بازی

سخن آخر

در نهایت، آخرین ساخته بلزینسکی را باید یک شوتر مناسب برای گیمرهای حرفه‌ای، اما ناقص دانست. این عنوان مخاطب خاص خودش را دارد، شاید خیلیِ‌ها نتوانند از تجربه‌اش لذت ببرند، اما مطمئنا بازیکنانی که شوتر های قدیمی مثل Unreal را تجربه‌ کرده‌اند، از گیم‌پلی سنگین و چالش برانگیز بازی راضی خواهند بود.

Verdict

In overall, Bleszinski’s latest game is hardcore but imperfect shooter. It may not be welcomed by everyone, but for those who played games like Unreal Tournament and have experienced the hardcore feeling, given by Bleszinski's creations, will completely enjoy the heavy and challenging  gameplay of LawBreakers.

Score: 8.5 - PC Version

نوشته شده در: 23 شهريور 1396
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • LawBreakers
  • LawBreakers trailer - PC Gaming Show 2017
  • LawBreakers "Between Our Guns" Gameplay
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

پتانسیل بالایی داره بازیش و میتونست خیلی خوب از اب در بیاد ولی در حال حاضر این نمره لایقش نیست به نظر من . 6/10 در بهترین حالت . عنصر کمبود پلیر هم حساب کنیم امتیاز خریدش به صفر نزدیک میشه .... که باعث تاسفه ....
والا عکس اول رو دیدم فک کردم عکس عاشقانه س
مرسی علی جان خیلی حال کردم:) مد blitzball خیلی جالب به نظر میاد واقعا
راستی هروقت تونستی سری به دنیای انیمه بزن ؛)
Tokyo goul رو ديدى ؟؟؟واقا دنياى انيمه انقدر گستردست كه واقا كمر ادم ميشكنه
@Exodus
دارم نگاه میکنم خیلی خوبه ؛)
انیمه خیلی خیلی میبینم ولی در کل انقدر زیاده به قول خودت که هی تمومی نداره
واقعا بازی بیخودی همش بالا پایین پریدن واسه این که کشته نشی

eb1381 دستیار مدیر انجمن 4 امتیاز 23 شهريور 96، 01:06

تشکر از علی عزیز
باید بگم که این بازی خوب هستش، اما نسبت به رقبا حرفی برای گفتن نداره
از کمبود محتوا رنج میبره
از پلیر کم
و شاید عدم تبلیغات درست
قیمت گذاری نامناسب( کسی که پول داشته باشه میره سمت اوورواچ، اگر نداره Paladins)
اگر با قیمت پایین تر عرضه میشد، امیدی بود
همچنین من به بیشتر از این بازی بدم میاد که کلیف بلزینسکی هی با غرور و ادعا میاد میگه که این بازی عالی
به قول یکی از دوستان کلیف بلزینسکی فک میکنه چون کارنامه خوبی رو داره دیگه خداست و LawBreakers هم به دست خدا ساخته شده.
نقد بدی نبود.... البته با توجه به یسری نقد هایی که تو این سایت خوندم خوب هم نبود ...
بنظرم مد Blitzball بیشتر به کپچر دِ فلگ شباهت داره :دی

و اما چیزی که توی نقد باعث شد تویه ذوقم بزنه یکطرفه دیدن موضوع هست به سمت pc چون شما pc پلیری ظاهرا..!!!

برای مثال گفتین بازی خیلی خوب بهینه شده و هیچ مشکله فنی نداره (WTفااااااااk ????? )

بازی تو ps4 پر از مشکلات فنی هست !!!!!

گلیچ تو loadout بازی که عادیه !!! نبودنه فریم ریت ثابت .... اونم برایه یه شوتره فست افتظاحه !

من صرفا بخاطره کلیف بی و سری گرز آو وار که با مولتیش زندگی کردم بازی رو تو لانچ دی تهیه کردم...ولی به دوستان ps4 باز بخاطهر فقط و فقط مشکلاته فنی پیشنهاد نمیکنم...


ولی اگه فریم و گلیچ رو مختون نمیره صد در صد پیشنهاد میکنم....ترس از dead شدنه بازی هم نداشته باشین.... الکی نیست dead شدن یه بازی...
BlitzBall دقیقا خلاف هدف اصلی Capture the flag عمل می‌کنه، شما باید ببرینش بیس دشمن اونوقت که خب کلا خلاف جهت این بازی ئه. . . حالا درسته که باید نگه داشته بشه توی بیس، اما هدف نهایی‌اش با بازی اصلی یکسانه.
و در رابطه با مسئله بهینه سازی بازی روی کنسول، دوست عزیز بازی روی پیسی انجام شده و نقد هم بر اساس همون پلتفرم، روی کنسول تجربه نکردم که بتونم راجب بهینه سازی بازی روی کنسول نظری بدم و خب آشنای خاصی هم روی PSN ندارم که ازش بپرسم فلانی بهینه سازی بازی روی کنسول در چه حده، به همین دلیل اگر مشکلی در رابطه با پورت کنسولی بوده، من ازش اطلاعی نداشتم که بخوام وارد نقد بکنم، به هرحال چیز ندونسته رو نباید قضاوت کرد.
ممنون که مطالعه کردین، اگر ایراد یا توصیه دیگه ای به ذهنتون می‌رسه حتما بگین.
(در رابطه با dead شدن بازی هم، باز هم سرنوشت نهایی‌اش معلوم نیست، روی استیم لاقل روزانه 20 مچ درحال انجام ئه و بیشتر از این تعداد نمیره که واقعا آمار جالبی نیست، زمان فایند کردنش هم بیشتر از 30 دقیقه اس متاسفانه)
و اینکه قرار شده یکی از منتقدین بازیو روی PS4 تجربه کنه، به محض دیدن مشکلات، طوری که واقعا نیاز به اپدیت نمره باشه، نمره نسخه کنسولی رو ااپدیت میکنیم، اما نقد فوق مربوط به نسخه پیسی ئه و ایرادات کنسولی جای ندارن واقعا درش.
دوست عزیز منم ندیدم تو کپچر د فلگ پرچمی تویه بیسه خودت بمونه تو زمانه مشخصی تا بهت پوینت بده ! کلا اقتباسه اشتباهیه !

و اینکه من یه گیمرم ! شما هم منتقده گیم ! شما باید به من اطلاع رسانی بکنی تا من بتونم بهترین تصمیمو بگیرم برایه انتخابه یک بازی ! غیره اینه >؟ پس فرقی بین پی سی گیمر و کنسول گیمر نباید باشه...اگرم باشه شما تو شرح نقد نباید فرق بزاری !

چون بازی رویه پلتفرم ممکنه یسری مشکلات داشته باشه و تو یه پلتفرم دیگه ..پس نباید 100 % و قطعی نظر داد اگر اطلاعی ندادین... اگر من برام مشکلات فنی مهم باشه و نقد شما رو بخونم میرم بازیو تهیه میکنم..ولیو قتی بازی رو غرق تو مشکلات فنی میبینم کی مقصر میشه ؟ من که به غریضه ی نویسندگی شما اعتماد کردم یا شما که اطلاعات غلط دادین ؟ #حق_به_جانب_نباشیم...

لطفا اگر بر اساس یک پلتفرم نقد میکنین ذکر کنین و اعلام بی اطلاعی از پلتفرم دیگه یادتون نره ..

در مورد دد شدن هم فعلا کار داره...رو ps تقریبا هر هقته داره آپ های نسبتا حجیم میدع..تو توییتر عهم مکرر اعلام میکنن در حاله بهینه سازی هستیم..البته پلیر های کمش بخاطره بد بودنش نیست ...بخاطره دیفیکالتیه نسبتا تخصصی و سختشه که گیمر های COD FAN نمیتونن پلی بدن :)))
مشاهده 5 پاسخ دیگر
من خیلی خوشم اومده میخوام بخرم
چرا بازی نمیکنه هیچکس
متاسفانه بخاطر یک سری سیاست غلط، بازی درحال مردن است. . .
من که فکر میکنم 30 دلار بره این بازی زیاد نیست و عادلانه اس
ممنون از نقد،دوس دارم بازیش کنم، ولی خب پره آلفای آنریل تورنمنت 4 فری هست :دی بیاد اونو بازی کنید، شوتر اصیل و بی نهیات لذت بخشیه
:دی ممنون آرمین که مطالعه کردی، تو مگه شوترم میزنی آرمین ؟ من فکرمیکردم آرشیو بازی هات همه اروگه ان :))
فکر کنم این بازی نمونه ی بارز عدم قیمت گذاری و بازاریابیه مناسبه. با خوندن نقد علی عزیز و نظرات دوستان توی استیم متوجه شدم که بازی واقعا ارزش 30 دلار رو نداره و انگاری که تیم کلیف حریص شدند و قیمت گذاری نامناسبی انجام دادند. اگه از همون اول به جای 30 دلار، با 15 دلار یا حتی 10 دلار (مثل Black Dessert) بازی رو لانچ میکردن، وضعیت الان بازی این طوری نمیشد. حتی خود من اگه بازی توی این رنج بود رو قطعا میخریدم و تست میکردم اما خب در این برهه 30 دلار برای همچین بازی ای زیاده!

از طرفی با توجه با سابقه ی سازنده تبلیغات خیلی توی چشمی انجام نشد... لااقلش من توی سایت های مربوطه کم تبلیغ دیدم و هایپ دور و بر بازی کم بود. (البته نزدیکی لانچش به دستینی هم میتونست تاثیر بذاره)

حالا الان مجبورن تخفیف بزنن یا چند روزی بازی رو رایگان کنند که بعید میدونم تاثیری داشته باشه. به هر حال عنوانی بود که به نظرم میتونست به خوبی بگیره و محبوب بشه اما خب طرز فکر شرکت سازنده مانع این امر شد.

ممنون علی جان و حسابی خسته نباشی بابت نقد.
ممنون رضا جان، خوشحالم که نقد مورد پسندتون بوده، متاسفانه کاملا درسته، سیاستی که سازنده‌های این عنوان پیاده کردن از پایه غلط بوده،باید نهایتش 14.99$ میشد یا حتی همونطور که گفتین 9.99$، 30 دلار واقعا براش زیاده. از طرفی تبلیغی هم نبود یعنی مطمئنم نیمی از پلیرای CSGO مثلا هنوز نمیشناسن این عنوان :دی
بنظرم در نهایت Free 2 play اش میکنن . . . با این وضع پیش میره چند وقت دیگه کلا صفر میشه بازیکناش
ممنون بابت نقد
بايد عنوان جالبى باشه اگه وقتم ازاد باشه حتما مى خرمش و تجربش مى كنم
…………………
ببخشيد بابت اسپم
خب دوستان uncharted lost legecy رو تموم كردم و بايد بگم جزو بهترين نسخه هاى سرى بود (((:
توصیه می‌کنم قبل از خریدش، کمی فکرکنین چون رو استیم درحال حاضر زیر 200 پلیر داره، کنسول رو خبر ندارم.