شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
صندلی های گیمینگ dxracer TGF
چرا خرید بازیهای دیجیتالی برای صنعت گیم مفیدتر است؟

چرا خرید بازیهای دیجیتالی برای صنعت گیم مفیدتر است؟

چرا خرید بازیهای دیجیتالی برای صنعت گیم مفیدتر است؟

"به قلم علیرضا رزمجویی"

مقایسه‌ی بازیهای دیجیتالی و فیزیکی یک بحث دیرینه و پرتکرار است که عموما گیمرها را به دو دسته تقسیم می‌کند. برخی حس مالکیت و قابلیت تعویض نسخه‌ی فیزیکی را ترجیح می‌دهند و برخی نیز قابل دسترس بودن و راحتی نسخه‌ی دیجیتالی را اولویت خود قرار داده‌اند. این سوال که کدام نسخه برای خرید بهتر است، تماما به اولویت‌های شخصِ خریدار بستگی دارد و هدف از این مقاله نیز پاسخ دادن به آن نیست. در این مقاله قصد داریم، کمی از چارچوب فکری و دغدغه‌های شخصی خود فراتر رویم و مسئله‌ی خرید دیجیتالی یا فیزیکی بازی‌ها را در مقیاس بزرگتری مورد بررسی قرار دهیم. مقیاسی که ناشرها، توسعه‌دهندگان و حتی توزیع‌کنندگان را نیز در بر بگیرد و چشم‌اندازی گسترده و جامع‌تر از وضعیت خرید و فروش بازیها را برایمان به تصویر بکشد.

زمانی که اقدام به خرید یک عنوان 60 دلاری می‌کنیم، معمولا بیش از هر چیز به نیازهای شخصی خود توجه کرده و روشی مناسب را با توجه به آنها، انتخاب می‌کنیم. اما آیا تا به حال در مورد اینکه پول باارزشِ شما پس از خرید چه بلایی بر سرش می‌آید، فکر کرده‌اید؟ طبق آنالیز و اطلاعاتی که در سال 2010 منتشر شده است، فقط 27 دلار از 60 دلاری که برای بازیهای فیزیکی هزینه می‌کنید، به ناشر بازی موردنظر می‌رسد و به ترتیب 15 دلار به خرده‌فروش (فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ مانند Gamestop و Best Buy)، 7 دلار برای حق‌ِ امتیاز پلتفرم، 7 دلار ضرر از بازیهای فروخته نشده و بازگردانده شده و در نهایت 4 دلار نیز صرف هزینه‌ی توزیع و محتویات بازی فیزیکی می‌شود. حالا که در سال 2017 به سر می‌بریم ممکن است این اعداد و ارقام طبق نیازهای بازار کمی تغییر پیدا کرده باشند و البته احتمال دارد قرارداد هر ناشر با خرده‌فروشان تفاوت داشته باشد اما در نهایت همه‌ی این موارد تا به امروز در رسیدن نسخه‌ی فیزیکی به دست مشتریان دخیل بوده‌اند و ابدا نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

 

تمام این موارد در حالی است که با فروش هر نسخه‌ی دیجیتالی، بیشترِ مبلغ بدون واسطه به ناشر رسیده و باعث سودآوری بسیار بالاتری نسبت به نسخه‌ی فیزیکی می‌شود. در واقع ما به عنوان مصرف‌کننده برای یک عنوان دیجیتالی یا فیزیکی، مقداری یکسان پرداخت می‌کنیم اما مبلغی که به ناشر و توسعه‌دهندگان می‌رسد، در نسخه‌ی دیجیتالی به مقدار قابل توجهی بیشتر از نسخه‌ی فیزیکی است. این ممکن است یک حقیقتِ بدیهی به نظر برسد اما روابط، تصمیمات تجاری و اثری که این حقیقت بر روی صنعت گیم‌ می‌گذارد، غیر قابل انکار است.

در این شرایط اگر بخواهید کمی آینده‌نگر باشید و بیش از اندازه به منفعت فعلی خود اتکا نکنید، قطعا در هنگام خرید یک بازی به فکر حمایت از توسعه‌دهنده و ناشر موردعلاقه‌ی خود نیز خواهید بود. حمایتی که به ناشر نشان می‌دهد، شما برای محصول آنها ارزش قائل بوده و در آینده نیز دوست دارید شاهد چنین محصولاتی باشید. گیمرها معمولا اثر خود بر روی تصمیمات ناشران را دست کم می‌گیرند اما مطمئن باشید، همین حمایت‌های کوچک است که مسیر یک پروژه‌ی بزرگ را مشخص می‌کند، سرمایه‌گذاران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، ارزش سهام یک شرکت را بالا و پایین می‌برد و در نهایت آینده‌ی سری موردعلاقه‌ی شما را رقم می‌زند. بارها دیده شده است که افرادی علیه یک شرکت کمپین اعتراضی برپا کرده‌اند اما هر روز ساعت‌ها وقت خود را پای بازیهای همان شرکت صرف می‌کنند! شاید اعتراض به صورت آنلاین و جمع‌آوری هزاران امضا، تلنگری کوچک به شرکت موردنظر باشد اما همانطور که خرید بازیها بهترین روش حمایت است، عدم خرید بازی و خودداری از صرف وقت برای آنها نیز می‌تواند موثرترین روش ابراز نارضایتی باشد. به هر حال تمام ناشران عموما موفقیت را با فروش و سودی که به بدست می‌آورند می‌سنجند. به بیانی دیگر، عنوانی که منتقدان و گیمران از آن دل خوشی ندارند اما همیشه در جدول فروش رقبای خود را پشت سر می‌گذارد، به راحتی می‌تواند از طرف ناشر یک موفقیت تلقی شود اما عنوانی که لقب شاهکار را یدک می‌کشد اما حتی بودجه‌ی ساخت خود را به سختی بدست می‌آورد، آینده‌ی توسعه‌دهندگان خود را به خطر انداخته و ابدا نمی‌تواند آنرا یک موفقیت خواند. به عنوان مثال عنوان Spec Ops: The Line که پس از سالها هنوز هم مقالاتی در وصف روایت ساختارشکن آن منتشر می‌شود اما همین عنوان برای ناشر و حتی توسعه‌دهندگان خود، یادآورِ جهنمی است که هیچوقت نمی‌خواهند دوباره به آن بازگشته و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

تمام اینها را گفتیم که به یک نتیجه برسیم: "پولی که صرف یک بازی می‌کنید، مهمترین فاکتوری است که می‌تواند بر روی آینده‌ی صنعت گیم، تاثیر بگذارد و اگر کوچکترین اهمیتی به آینده‌ی بازیها و عناوین موردعلاقه‌ی خود می‌دهیم، باید به نحوه‌ی خرج‌ کردن آن دقت کنیم." حالا در دسترس‌ ترین و به‌صرفه‌ترین روش حمایت از یک ناشر می‌تواند تغییر اولویت خرید بازیها از فیزیکی به دیجیتالی باشد. البته بازار دیجیتالی بازی‌ها همین حالا هم در حال رشد بی‌سابقه‌ای است و درصد بسیاری از فروش کلی را از چنگ بازیهای فیزیکی درآورده است اما هر چه زودتر به زمانی برسیم که دست تمام توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان را از این صنعت کوتاه کنیم، هم برای خودمان به عنوان یک گیمر و هم برای توسعه‌دهندگان محبوبمان مفیدتر است. اما اگر هنوز به تاثیرات این جنبشِ دیجیتالی شک دارید و دل کندن از جعبه‌های شکیل و پرزرق و برقِ فیزیکی برایتان سخت است، در ادامه به تحولاتی که یک صنعتِ تمام‌ دیجیتالی می‌تواند بر روی کیفیت سطح گیمینگ بگذارد، می‌پردازیم.

 1. ایجاد رقابت در قیمت‌گذاری

حالا که می‌دانیم عناوین دیجیتالی سود بسیار بیشتری نسبت به بازیهای فیزیکی به دست ناشر می‌رسانند، ممکن است سوالی اساسی برایتان به وجود بیاید: چرا قیمت عناوین دیجیتالی کمتر نمی‌شود یا اینکه چرا بازیهای فیزیکی قیمت بالاتری ندارند؟

جواب این سوال یکی از مهترین عواملی است که باعث می‌شود بیشتر از همیشه منتظر آینده‌ای صددرصد دیجیتالی باشیم. جواب اینکه چرا قیمت عناوین فیزیکی و دیجیتالی بصورتی غیرمنطقی یکسان است، یک کلمه است: خرده‌فروشان. شاید نقش خرده‌فروشان را دست کم گرفته‌اید اما باید بگویم قدرتی که آنها در این صنعت در اختیار دارند خیلی بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید و نامِ غلط‌اندازِ آنها نباید مسیر فکریِ شما را منحرف کند. اینکه قیمت‌گذاری یک عنوان، کاملا بر عهده‌ی ناشر می‌باشد، بدیهی است. ناشر می‌تواند قیمت یک بازی AAA را حتی 10 دلار انتخاب کند (البته انجام اینکار احمقانه است!) اما باید قیمت نسخه‌ی فیزیکی و دیجیتالی یکسان باشد. بدلیل اینکه خرده‌فروشان اجازه نمی‌دهند نسخه‌ی دیجیتالی از نظر قیمت برتری خاصی نسبت به نسخه‌ی فیزیکی داشته باشد. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، بسیاری از مشتریان عناوین فیزیکی بدلیل قیمت کمتر به سراغ نسخه‌ی دیجیتالی می‌رفتند و قسمت بزرگی از سود کلانی که خرده‌فروشانی مانند Gamestop به جیب می‌زنند، به راحتی از دست می‌رفت. به همین دلیل خرده‌فروشان چنین اجازه‌ای نمی‌دهند و اگر ناشری تصمیم به مخالفت بگیرد، آنها خیلی راحت می‌توانند با آن ناشر قطع رابطه کرده و دیگر بازیهای آنها را بر روی قفسه‌‌های پرمشتریِ فروشگاه‌های خود قرار ندهند. قفسه‌هایی که هنوز هم منبع اصلی فروش بازیها بوده و درصد بسیار بزرگی از سود کلی را به خود اختصاص می‌دهند. پس قابل درک است که در این وضعیت هیچ ناشری دست به چنین کار نزده و نمی‌زند. اما فکرش را کنید که با رشد بازار دیجیتالی در آینده، 90 درصد سود از این طریق بدست بیاید. در همین زمان است که ناشران کم‌کم خود را از محدودیت‌های خرده‌فروشان رها می‌کنند و با وارد کردن فضای رقابتی به شبکه‌های فروش دیجیتالی، انعطاف در قیمت‌گذاری را شاهد خواهیم بود. فضایی که هم برای گیمرها بازیهای ارزانتری را فراهم کند و هم ناشران را به رقابت سالم و کاهش قیمت برای جلب توجه مشتری وادار کند.

فرض کنید در این فضا، شرکت Ubisoft اعلام کند که بازیهای ما به جای 60 دلار، از حالا قیمتی 50 دلاری خواهند داشت. به نظر شما شرکت‌هایی همچون Activision، Bethesda و EA، به این رویکرد بی‌اعتنا خواهند بود؟ نه خیر! آنها اجازه نخواهند داد که Ubisoft با قیمتی کم، توجه قشر بزرگی از گیمرها را به خود جلب کند. پس آنها نیز دست به ابتکار، کاهش قیمت و رقابت خواهند زد. مانند صنعت خودرو، وسایل الکتریکی و غیره که همه‌ی اقلام مشابه در بازار، قیمت یکسانی ندارند و رقابت با دیگران، حرف اول را می‌زند. روزی که طلسم 60 دلاری به دلیل رقابت شکسته شود، برای همه روز بهتری خواهد بود.

2. فوران بازی‌های مستقل

بازیهای مستقل به لطف پیدایش پلتفرم‌های دیجیتالی برای فروش بازی، در سالهای اخیر بسیار رشد کرده‌اند. بازیهایی که بودجه‌ و امکانات لازم را برای همکاری با خرده‌فروشان و تهیه‌ی مواد فیزیکی ندارند و فقط به شبکه‌هایی مانند PSN، Eshop، Xbox Live و البته Steam وابسته هستند. به همین منظور استدیوهای مستقل قشر بزرگی از گیمرها که فقط بازیهای خود را بصورت فیزیکی تهیه می‌کنند را از دست می‌دهند. قشری که می‌تواند با ورشکست یا محدود شدن خرده‌فروشان به دنیای دیجیتال روی آورده و در کنار عناوین AAA، از دنیای کم‌زرق و برق اما باکیفیت عناوین مستقل نیز لذت ببرد.

با اضافه شدن این قشر میلیونی به فروشگاه‌های دیجیتالی، سودی عظیم عایدِ توسعه‌دهندگان مستقل خواهد شد که نه تنها می‌تواند تعداد استدیو‌ها و پروژه‌های مستقل را افزایش دهد بلکه سکوی پرتابی از نظر کیفی و بودجه باشد که حتی قابلیت رقابت با عناوین AAA را نیز داشته باشند.

به تازگی گوشه‌ی چشمی از قدرت عناوین مستقل را با انتشار و به موفقیت رسیدن عنوان Hellblade: Senua’s Sacrifice مشاهده کردیم. عنوانی که با قیمت 30 دلار فقط از طریق فروشگاه‌های دیجیتالی در دسترس است و برای قشری که فقط بازیهای فیزیکی تهیه می‌کنند، ابدا در دسترس نمی‌باشد. همینطور عنوانی که از نظر بصری و کیفی در موقعیتی قرار دارد که حداقل نظرِ درصد کمی از این قشر را برانگیزد و آنها را به دنیای دیجیتال بکشاند. با حمایتی که گیمرها با خرید دیجیتالیِ خود از Hellblade انجام دادند، حالا استدیوهای مستقل بیشتری به موفقیت Ninja Theory به چشم یک الگو نگاه کرده و با اعتماد به نفسی بیشتر در راهی که آنها هموار کرده‌اند، قدم خواهند گذاشت.

3. کمرنگ شدن خرید‌های درون‌برنامه‌ای

این مورد بشدت به ناشران مختلف و البته مقدار طمع آنها بستگی دارد. برخی از ناشران هر چقدر هم که سودآوری داشته باشند، دست از اختراع شیوه‌های نوینی برای خالی کردن جیب گیمرها برنخواهند داشت و البته می‌دانیم که در هر صنعتی تعدادی شرکت وجود دارند که به غیر از پول به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهند اما یک برتری عظیمی که صنعت‌های پول‌ساز دیگر دارند، رقابت بدون محدودیت است که اجازه می‌دهد مردم انتخاب‌های بیشتری داشته و در صورت عدم احترام به مشتری و طمع فراوان از سوی یک شرکت، مردم به راحتی می‌توانند به سمت شرکت مشابه و رقیب بروند. حالا صنعت گیم نیز می‌تواند پس از شکسته شدن طلسم 60 دلاری و البته فروشی تمام دیجیتالی، از خود انعطاف قیمت نشان داده و شرکت‌هایی که به مشتری خود احترام می‌گذارند می‌توانند با انتخاب قیمت مناسب برای بازیهایشان، نیت خیرخواهانه‌ی خود را نشان دهند.

یکی از بهترین روش‌های احترام به مشتری، در دسترس گذاشتن تمام محتویات یک بازی با قیمتی مشخص است حتی اگر بالای 60 دلار باشد. قیمتی که بدون اما و اگر بوده و محتوای اصلی بازی را پشت نسخه‌هایی با نام Deluxe Edition، Gold Edition یا Ultimate Edition پنهان نکند. این موارد از همان طلسم 60 دلاری به وجود می‌آیند و البته کاملا بدیهی است که هیچ کدام از ناشران دوست ندارند اولین شرکت باشند که قیمتی بالاتر را برای محصولات خود بگذارد. هزینه‌ی ساخت بازی‌های AAA به صورت سرسام‌آوری بالا رفته است و در صورت شکستن طلسم 60 دلاری، انتظار بالاتر رفتن قیمت را خواهیم داشت اما خوشبختانه اگر از بین رفتن طلسم 60 دلاری، با از بین رفتن بازار فیزیکی و کوتاه شدن دست خرده‌فروشان همزمان شود،  می‌توان پیش‌بینی کرد که نه تنها قیمت بالاتر نرفته بلکه حتی کاهش نیز بیابد.

آینده‌ای صددرصد دیجیتالی، با رساندن اکثریت سود محصول به خود ناشر به راحتی می‌تواند بهانه‌هایی که برای اضافه کردن خریدهای درون‌برنامه‌ای آورده می‌شود را از بین ببرد. این می‌تواند بسیاری از فشارهایی که هزینه‌ی ساخت سرسام‌آور بازی به وجود می‌آورد را کاهش داده و صنعت بازی و وضعیت توسعه‌ی عناوین AAA را از این نوسانات حاصل از خرید‌های درون‌برنامه‌ای نجات داده و بازاری متعادل را به وجود بیاورد. بازاری که رقابت در آن گرم‌تر شده و قیمت هر محصول توسط ناشر و کیفیتی که بازی ارائه می‌دهد تصمیم‌گیری شود، نه قیمتی که وضعیت بازار و خرده‌فروشان آن را تحمیل می‌کنند.

مزایای مخصوص وطنی!

اگر حتی یک دقیقه در ایران زندگی کرده باشید، خودتان می‌دانید که بازارِ منحصربفردی داریم که بازار جهانی ابدا نمی‌تواند به گرد پای آن برسد! ایده‌هایی در اینجا عملی می‌شوند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای Gamestop را حیرت‌زده کرده و قیمت‌گذاری‌ها به نحوه‌ای دقیق و مهندسی‌شده صورت می‌گیرد که ناشران سر به بیابان می‌گذارند! اینجا قیمت‌گذارانِ اصلی، شبهِ خرده‌فروشانی هستند که تمام قدرت بازار فیزیکی را در دستانشان گرفته‌اند. قیمت هر بازی طبق قوانین بین‌المللیِ "هر چه پرطرفدارتر گران‌تر" و "هر چه کم‌طرفدارتر باز هم گران‌تر" تعیین می‌شوند! فروشنده اگر اسم بازی را نشنیده باشد، بازی لقب سفارشی گرفته و با قیمتی مخصوص به شما تقدیم می‌شود. و همینطور اگر اسم بازی زبا‌ن‌زد عام و خاص باشد، باز هم خوش‌شانس خواهید بود که قبل از تمام شدن موجودی، با قیمتی مخصوص آن را خریداری کنید!

اگر شما نیز از این مزایای مخصوص خسته شده‌اید، پس بهتر است با کمی آینده‌نگری هر چه زودتر به سوی بازاری تماما دیجیتالی حرکت کنیم و بیشتر از این وقت گرانبهای متخصصان و فروشندگان داخلی را نگیریم! شاید مزایای مخصوص اینترنتی کمی قابل‌تحمل‌تر باشند.

نوشته شده در: 5 روز پيش
دسته: مقاله
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Assassin's Creed Origins – Xbox One X vs. PS4 Pro
  • LEGO P.T.
  • بررسی عملکرد درایور جدید AMD با نام Adrenaline
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

به شخصه یک سال هستش که به خرید دیجیتالی بازی ها روی اوردم و 100 درصد میگم که در اکثر مواقع خیلی راحت تر و به صرفه تر هستش.
تو این مدتی که ps4 داشتم فقط یکبار بازی دیسکی خریدم(اونم خیلی وسوسه شدم) ولی به شدت پشیمون شدم.چرا؟
1- نگران بودم برای دیسک مشکلی پیش بیاد به خاطر گذاشتن و دراوردنش از دستگاه
2-خیلی رو اعصاب بود که هرسری که بخوای بازیش کنی دیسک رو تو دستگاه بزاری
3-کلا کاورش هم دست و پاگیر بود

بازی دیجیتالی هم اتفاقا فروش میره(نه به راحتی دیسک) مثلا خودم از یکی از دوستای خوب پردیس انچارتد کالکش و گاد3 و اردر رو خریدم.(با قیمت مناسب)
و به راحتی بعد از دو روز زدن رو دیوار فروختمش.
تو تخفیفا لست رو 10 دلار خریدم و بعد از تموم کردنش با همین قیمت فروختم.
تو تخفیفا چند روز پیش فاینال فانتزی رو با 60 درصد تخفیف گرفتم و مطمنم که بخوام بفروشمش بازم راحت فروش میره


ولی شاید بزرگ ترین مزیت دیجیتالی خریدن این باشه که هر بازی ای بخوای بخری رو میتونی بخری مثل همین فاینال فانتزی که عمرا فک نکنم دیسکش به این راحتی ها پیدا شه.
خب چجوری می تونیم بخریم ؟
اول باید گیفت کارت بگیری و برای اینکار سایت های زیادی وجود داره.
بعدش مثلا اگه PS4 داشته باشی باید کد گیفت کارت رو توی فروشگاه وارد کنی و بقعیشم که خودت میدونی دیگه :)
ولی تو ایران میشه دیسک رو خرید، بازی کرد و بعد فروخت. چون همه بازی ها رو نمیخوایم که همیشه داشته باشیم. مثلا assassin creed رو میخرم بازی میکنم میفروشم. اما gta یا BF1 رو میگرم نگه میدارم و یکی دوسال بازی میکنم
در برتري هاي خريد ديجيتالي خصوصا تو ايران شكي نيست ولي اگه مشكل خرده فروشا نبود و قيمت ديجيتالي كمتر از فيزيكي بود خيلي بهتر ميشد
به شخصه اگه استيل بوك يا كالكتور خاصي از بازي مورد علاقم نبينم ديجيتالي ميخرم ولي واقعا تو مواردي كه فيزيكي ميخوام بگيرم دردسراي زيادي دارم تو اين كشور... براي كسي مثل من كه بيشتر به عناوين شرقي علاقه دارم خريد فيزيكي عذابه يا قيمت خون پدرشونو ميذارن رو بازي يا كلا تو كشور پيدا نميشه و بخوام سفارشم بدمم هزينه خيلي بيشتر ميشه
حالا مشكلات پست بماند كه تو يه سري موارد محدود قاب توي بار شكسته ميشه و...
خواه یا ناخواه داریم به سمت آینده ای دیجیتالی پیش میریم و این اتفاق واقعا خوشحال کننده به نظر میرسه از این جهت که ما گیمرها با حمایت کردن از ناشران و سازندگان عناوین، در حقیقت به خودمون احترام میزاریم و همون طور که توی مقاله بهش اشاره شد، به احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت بازی های دیجیتالی میشیم اگر طرز فکرمون رو نسبت به دیجیتالی بودن بازی ها تغییر بدیم.
یه نکته هست که واقعا منو بدجور اذیت میکنه و اون هم وجود همین فروشنده های ایرانی هستش که با قیمتی خیلی خوشگل بازی ها رو به دوستان ما قالب میکنن.
دوستم بهم میگه چرا میخوای ۶۰ دلار واسه Persona 5 خرج کنی وقتی میتونی با ۱۲۰ تومن اون رو توی بازار بخری؟ اگر کمی صبر داشته باشید، میبینید که بازی ها معمولا زیاد تخفیف میخورن و من با ۳۰ دلار تونستم بازی رو توی جمعه سیاه بخرم و مستقیما به ناشر کمک کنم. گاهی اوقات آدم باید فقط و فقط منفعت خودش رو نبینه و مقداری حمایت کنه.
ممنونم بابت مقاله، خیلی مفید بود.
اگر حتی یک دقیقه در ایران زندگی کرده باشید، خودتان می‌دانید که بازارِ منحصربفردی داریم که بازار جهانی ابدا نمی‌تواند به گرد پای آن برسد!
خوار و مادر توصیف بود واقعا دمتون گرم اقای رزمجویی
عالی بود امیدوارم کردی مشکل این دیجیتالی ها اینه نمیشه دوباره فروختشون. یعنی میشه اما خیلی سخت و البته مشکل دانلود که تا حدی روی کنسول ها حل شده(ده گیگ دانلود میکنی میتونی بری توی بازی)
الان رزیدنت 7 دیسکی میشه 80 یا 90 گیر آورد اما دیجیتالی دقیقا 60 دلاره حتی اکانت های شرینگ هم گرون تر در میاد.
علی رغم اینکه خودم شخصا دوس دارم از developerها پشتیبانی کنم ولی اکثر موارد مجبور شدم در بازار کامپیوتر از بازی های کرکی و در بازار کنسول ها به صورت فیزیکی ( و بعد فروش بازی ) یا اکانت های به اصطلاح هکی استفاده بکنم دلیلش هم اینه اینجا ایران ه ، 60 دلار واسه خود اونوری ها هم تقریبا رقم بالایی هست دیگه چه برسه به ما ، هزینه دانلود دیتا و مشکلات اینترنتی هم که میاد روش تازه . واسه یه شخصی که وضع مالی متوسطی داره داخل این کشور همچین هزینه هایی خیلی گرون تموم میشه.
ولی جدا از مشکلات دیجیتالی ، طمع خرید فیزیکی و آرشیو کردنشون یچیز دیگه اس حس دکستر بودن بهت دست میده
مقاله خوبی بود فقط از لحاظ جغرافیایی مشکل داشت.
اینجا ایرانه یه گربه 7 هزار ساله.
فرمايش شما متين...
ولي اين موضوع بايد دوطرفه باشه...
اگه قراره با خريدن بازي ديجيتالي، ناشر سود بيشتري گيرش بياد مي تونه حداقل يه كمي قيمت بازيهاي ديجيتاليشو كمتر كنه تا هر دو طرف منتفع بشن...(بازي ديسكي رو ميشه فروخت دوباره، يا هزينه هاي دانلود ديجتالي)
لطفا بخش "ایجاد رقابت در قیمت‌گذاری" رو مطالعه کنید.
کامل توضیح داده شده که چرا در حال حاضر امکان کاهش قیمت نسخه‌ی دیجیتالی نسبت به فیزیکی وجود نداره و چطور در آینده اگه بازار تماما دیجیتالی بشه، خیلی راحت امکان کاهش قیمت به وجود میاد.
شما ۱ سری موارد به کل بیان نکردین ( خصوصا بابت مزایای وطنی )
اولا بازی فیزیکی قابل خرید و فروش مجدد میباشد و این برای مصرف کننده خیلی بهتره!
در مورد مزایای وطنی بیشتر معایب وطنی هستش! شما هزینه اینترنتی که صرف دانلود حجم بازی میشه و وقتی که با این سرعت داغون اینترنت شما باید صرف دانلود کنید حساب نکردید!
و در آخر اینکه فرض کنید شما ۳ تا بازی دیجیتالی خریدین و رو هارد دستگاهتون نصب کردید! اگر خدایی نکرده هارد به مشکل بخوره یا مجبور به Reset Factory کردن دستگاه به علل مختلف بشید ، باید کل دانلود ۳ تا بازی از اول انجام بدید ! از طرفی هم خراب شدن دیتا هنگام دانلود هم اتفاقی هستش که نمیشه ازش به راحتی عبور کرد !
که تمام این معایب نسخه های فیزیکی ندارن !!
لطف کنید حداقل بند اول رو بخونید...
موضوع مقاله مقایسه‌ی کلیشه‌ای Digital vs Physical نیست. در اون مورد هر کسی اولویت‌های خودشو داره. مقاله به آینده پرداخته و اینکه چه رویکردی واسه صنعت گیم مفیده و گیمرا چطور می‌تونن تاثیر خودشونو روی صنعت بزارن...
البته اگه کسی مقاله رو بخونه خودش متوجه میشه و نیازی به توضیح اضافه نیست.
اگر اینطور سخت‌گیرانه بخوایم نگاه کنیم میشه گفت اگر شما ارشیو فیزیکی داشته باشی با یک زلزله یا اتش سوزی میتوننن از بین برن مسئله اینه اصلا درصد خرابی هارد مثلا روی PS4 به XO به 1 درصد هم میرسه که بخوایم به عنوان معایب سیستم دیجیتالی ازش نام ببریم؟

دوم در مورد هزینه دانلود. الان اکثر مردم با اینترنت 4G همراه اول دانلود میکنن. یک بسته 5 هزار تومنی که اجازه میده از ساعت 1 بامداد تا 11 صبح بصورت نامحدود دانلود کنی و امیدوارم سر این تغییرات اینترنت چنین بسته‌ای کنسل نشه. من شخصا روی PC با دانلود منیجر تا 80GB و روی PS4 و Xbox One تا 50GB هم تونستم شب تا صبح دانلود کنم. کما اینکه به هر حال درصد کمی از بازی‌های امروز حجم بالاتر از 20GB دارن پس از این لحاظم مشکلی نیست.

در مورد عدم امکان فروش بازی حق با شماست، این یکی از مزایای اصلی سیستم فیزیکیه

ولی در مجموع من فکر می‌کنم اگر معایب و مزایای سیستم دیجیتالی کنار هم بزاریم، قطعا مزایا‌ش به طور فاحشی بیشتره بخصوص برای ناشرها و سازندگان که درصد بالایی از فروش بازی بهشون میرسه و این باعث میشه که درآمد بالاتری کسب کنن و سیاست‌هاشون اسیر سیاست‌های خرده‌فروشی‌های بزرگ دیگه نباشه. ضمن اینکه تمرکز مقاله هم روی ابعاد خیلی کلان‌تری هستش اگر مطالعه کنید متوجه منظورم میشید.
مشاهده 3 پاسخ دیگر