نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
ایده پرداز ژوبین (چارخونه) فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
مصاحبه جذاب و خواندنی با آدام باتی، کسی که سرنوشت سری PES را تغییر داد

Adam Bhatti

بدون شک یکی از کسانی که در موفقیت‌های سری Pro Evolution Soccer در سال‌های اخیر نقش بسزایی داشته آقای "آدام باتی" است. از وقتی که در مارس 2013 به عنوان مدیر نام تجاری PES‌ در اروپا منصوب شد تصمیمات مهم او در روند توسعه بازی باعث شد که سری‌بازی PES‌ شکوفا شده و به اصطلاح از فرش به عرش برسد. نقش غیر قابل انکار او در موفقیت PES‌ مسئولان Konami‌ را مجاب کرد که از توانمندی‌های او در رده‌های بالاتر این شرکت استفاده کنند.

بعد از دو سال فعالیت در سِمَت مدیر جهانی نام تجاری PES‌، آقای باتی بار دیگر ارتقا درجه پیدا کرده و به زودی در استودیوی مربوط به سری PES‌ در توکیو مشغول به کار خواهد شد. به همین مناسبت وبسایت GamesRadar مصاحبه‌ای را با ایشان انجام داده که در ادامه تقدیم حضورتان می‌کنیم.

بابت انتقال به ژاپن به شما تبریک می‌گویم. این انتقال چه تاثیری در وظایف و نقش‌های شما خواهد داشت؟

ممنونم. به طور کلی هدف از انتقال من به ژاپن این بوده که با تیم توسعه بازی در ژاپن هماهنگ‌تر و به طور مستقیم درگیر پروسه ساخت بازی باشم. هم‌چنان بر کسانی که جایگزین من در سمت قبلی می‌شوند نظارت خواهم کرد ولی شغل جدیدم به من این فرصت را می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگ‌تری داشته باشم. من مشتاقم که تیم‌های جهانی PES‌ را گرد هم آورم و اگر در ژاپن باشم این هماهنگی خیلی بهتر و موثرتر صورت می‌گیرد. این یک پروژه دو ساله است و من می‌خواهم حداکثر بهره را از آن ببرم.

چه زمانی کار خود را شروع می‌کنید؟

خیلی زود. اولین روز کاری‌ام در توکیو 18 دسامبر است. بنابراین انتقالم به شغل جدید بی‌درنگ انجام خواهد شد.

PES 2018

فکر می‌کنید این انتقال چه اثرات محسوسی بر روی این سری‌بازی‌ از PES 2019 به بعد خواهد داشت؟

در این مقطع از زمان پاسخ به سوال شما مشکل است. یا این‌حال،‌ رفتن من به ژاپن سری PES را وارد مرحله خیلی مهمی خواهد کرد. در روند ساخت بازی تغییرات عمده‌ای اعمال خواهد شد. این مهم‌ترین تحولی خواهد بود که در طول همه این سال‌ها انجام شده است. ما این پروسه را از PES 2018 شروع کردیم و می‌خواهیم هر سال با انجام تغییراتی که شما هرگز از یک بازی سالانه انتظار آن را ندارید طرفداران فوتبال را شگفت‌زده کنیم.

مسلما شما از ویژگی‌هایی که قرار است به بازی اضافه شود صحبت نخواهید کرد ولی می‌توانم بپرسم آیا شما برای توسعه بازی اولویت‌هایی را در ذهن خود دارید؟

بله خیلی. ما می‌خواهیم یک بازی بسازیم که همیشه هواداران را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال راه را برای جذب مخاطبان بیش‌تر هموار کنیم. برای این کار،‌ لازم است تغییرات بزرگی انجام شود و این تغییرات منحصر به شیوه اجرای بازی نیست. من بی‌نهایت به شیوه اجرای این بازی افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم PES 2018 بهترین تجربه بازی فوتبالی است که ما تا کنون ساخته‌ایم. ولی باید در زمینه‌های دیگر نیز استانداردهای بالایی را ارائه دهیم. ما می‌خواهیم در این زمینه پیشتاز باشیم. گفتن این موضوع راحت است ولی کاملا آگاهیم که رسیدن به چنین نقطه‌ای مستلزم تلاش زیاد است. ما باید برای رسیدن به چیزهای بهتر فداکاری‌هایی انجام دهیم، وقتی بازی معرفی شود همه آن فداکاری‌ها معنا پیدا می‌کنند و آن لحظه بسیار هیجان‌انگیز است.

PES 2018

حال که سه ماه از عرضه PES 2018 می‌گذرد این بازی و به طور کلی بازار بازی‌های فوتبالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

PES 2018 در مجموع یک موفقیت بزرگ بود و ما شاهد رشد این بازی در بسیاری از بازارهایمان بودیم. در کشورهایی نظیر اسپانیا و فرانسه در اروپا  بازی رشد فوق‌العاده‌ای داشت. به علاوه،‌ نسخه استیم بازی برای اولین بار در جایگاه واقعی خود قرار گرفت و استقبال از بازی بر روی استیم هم‌سطح با استقبال از نسخه PS4‌ آن بود و شاید حتی بهتر. امسال افراد زیادی از پلتفرم‌های نسل قبل به پلتفرم‌های نسل فعلی روی آوردند و بسیاری از طرفداران و کاربران جدید، PES‌ را برای پلتفرم‌های جدید خود تهیه کردند. در آمریکای لاتین و آسیا PES هم‌چنان پرطرفدارترین بازی فوتبال است.

با این‌ حال موفقیت واقعی مربوط به تعداد کاربران فعال در هر روز است که امسال خیلی بیش‌تر از سال گذشته است. ما مُدهای جدیدی را به بازی اضافه کردیم مانند مُد Random Select، مُد PES League و مُد فوق‌العاده پرطرفدار 3v3. همه این مُدها باعث شد تا بازیکنان به طور منظم بازی کنند و هر روز دلیلی برای بازگشت به بازی داشته باشند.

از بازخوردهای هواداران به این نتیجه رسیدیم که بعضی از کارها را می‌توانستیم بهتر انجام دهیم. بروزرسانی‌ها برای خیلی از بازیکنان با تاخیر انجام می‌شد و هواداران احساس می‌کردند که ما آن طور که باید به مسترلیگ متعهد نیستیم. ما نمی‌خواهیم طرفدارانمان فکر کنند که تجربه‌های تک‌نفره را فراموش کرده‌ایم و می‌دانیم که در این زمینه باید تغییرات اساسی صورت بگیرد. هرچند بازیکنان به مُد myClub بیش از هر مُد دیگری مراجعه می‌کنند و بازخوردهای بسیاری نیز در مورد این مُد دریافت می‌کنیم ولی هدفمان این است که برای همه مُدها به یک میزان وقت بگذاریم و متعهد باشیم.

PES 2018

کمی درباره جانشین خود توضیح دهید.

مدیر جدید ما در اروپا "لنارت بابزین" است و من برای او بسیار خوشحالم. او پیش از PES 2015 به تیم PES پیوست و در طول این سه سال همکاری نزدیکی با تیم من داشت. اخیرا تمرکزش بیش‌تر بر روی تجارت PES League بوده،‌ تجارتی که رشد چشمگیری داشته است. از این پس کار اصلی او در حوزه نام تجاری خواهد بود و فعالیت‌ها و فرصت‌هایی که در سرتاسر اروپا وجود دارد را زیر نظر خواهد داشت و این‌گونه به من کمک خواهد کرد تا با بازارهای اروپا در ارتباط باشم. مسئولیت بازاریابی در آمریکای لاتین و شمالی نیز بر عهده "آندره برونزونی" است. از آن‌جایی که بیش‌تر مسئولیت‌های من از این پس در ژاپن است هواداران چیزهای زیادی از من خواهند دید (از این بابت متاسفم!)؛ لنارت نیز از این به بعد هم در پشت صحنه و هم به صورت عمومی فعال‌تر خواهد بود.

خارج از سبک فوتبال، از بازی‌های امسال کدام‌یک را بیش‌تر می‌پسندید؟

اولین شغل من در زمینه بازی‌های ویدیویی در یوبی‌سافت بود و اولین عنوانی که بر روی آن کار کردم Assassin’s Creed 2. از آن زمان تا کنون،‌ این سری همواره جای خاصی در قلبم داشته است. کاری که تیم توسعه Assassin’s Creed Origins انجام داد فوق‌العاده بود. آن‌ها بازی‌ای ساختند که صحنه‌ها و لحظه‌های نمادین AC‌ را در خود دارد و من بی‌نهایت از این بازی جهان‌باز عالی لذت می‌برم. هنوز نتوانسته‌ام آن‌قدری که می‌خواهم آن را بازی کنم ولی به حدی بازی کرده‌ام که بگویم بازی مورد علاقه من در این سال این بازی است.

PES 2018

به کدام‌یک از دستاوردهای خود در زمانی که در اروپا مشغول به کار بودید بیش‌تر از همه افتخار می‌کنید؟

من به آن سمت منصوب شدم تا وجهه و اعتبار بازی را تغییر دهم. در دوران PS3‌ و X360 روزهای بسیار سختی را گذرانده بودیم و PES 14 با واکنش‌های منفی خیلی زیادی مواجه شده بود. به همین دلیل معرفی بازی PES 2015 یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که باید انجام می‌دادیم، اما می‌دانستیم که یک بازی خیلی خوب ساخته‌ایم. در آن زمان تصمیم شجاعانه‌ای گرفتیم و زمان انتشار بازی را عقب انداختیم و به تیم توسعه بازی زمان دادیم تا بهترین پاسخ را برای واکنش‌های منفی که در طول یک سال با آن مواجه بودیم پیدا کند. این روزها تقریبا با هر کسی که صحبت می‌کنم می‌گوید PES‌ بهترین تجربه در زمین فوتبال را ارائه می‌دهد. حالا که از سخت‌ترین مرحله عبور کرده‌ایم می‌توانیم تمرکز خود را معطوف به ساخت یک بازی کنیم که از هر لحاظ برای طرفداران فوتبال در سراسر جهان خارق‌العاده باشد. اگر در سال 2014 به من می‌گفتید که روزی در چنین موقعیتی خواهیم بود خیلی سخت باور می‌کردم و این نشان می‌دهد که آن لحظه‌ها چقدر برای ما تعیین کننده بودند. حالا که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم این رضایت‌بخش‌ترین تجربه من بوده است. این‌که با مدیریت خود افکار عمومی را به نفع بازی PES تغییر دهم و این شرایط را به وجود آورم تا بتوانیم چیز جدید و هیجان‌انگیزی بسازیم.

دوستان عزیز امیدواریم از خواندن این مصاحبه لذت برده باشید. نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید....

نوشته شده در: 26 آذر 1396
دسته: مصاحبه
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • PES 2018 World Tour Trailer - Argentina
  • PES 2018 - Gamescom
  • PES 2018 World Tour Trailer - Brazil
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

PES تو این چند ساله تو مسیر خیلی خوبی قرار گرفته وسال به سال داره پیشرفت می کنه امسال مد 3V3 واقعا جذاب و سرگرم کننده بود باید تمرکزشون رو مد های مسترلیگ و مای کلاب بذارن تا محتوای بازی قویتر شه تو بحث لایسنس هم قدم های خوبی برداشتن و با چند تا تیم مطرح دنیا شریک تجاری شدن باقی تیم هام با اپشن فایل درست میشه
اگر محتوای لایسنس های pes حداقل به اندازه ی ۶۰ درصد فیفا هم بود من قطعا pes رو به فیفا ترجیح میدادم ولی لایسنس های افتضاح pes و تعدا کم استادیوم ها و حالات اب و هوایی نسبت به فیفا و از همه مهمتر لایسنس محدود تیم ها واقعا دلیلی برای خرید نمیذاره .
فکر میکنم PES خیلی روند جالبتری داشته این چندسال، حداقل نسبت به فیفا. و بیشتر مشکلات بازی محتواش هست متاسفانه و امیدوارم مسترلیگو بکوبن از اول بسازن