نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
فروش لپتاپ و الترا بوک فروش محصولات MSI
بازی تانکی آنلاین فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان

Silent Hill 4: The Room مطلب متفرقه

صفحه شخصی من - بعضی چیزا فراموش میشن...بعضی چیزا افسانه...
تصویر نویسنده
9 سری مولفِ ژانر که در سایه بی‌توجهی گیمرها و ناشرها، از بین رفته‌اند

9 سری مولف ژانر که در سایه بی‌توجهی گیمرها و ناشرها، از بین رفته‌اند

"به قلم Joe Pring از whatculture"

امروز اینجا در کنار ما، فردا از دست رفته

چه خوب، چه بد، تمام ایده‌ها قرار نیست شکوفا شوند؛ روزانه بدون اینکه تمام دنیا متوجه شوند، پروژه‌های بسیاری کنسل می‌شوند. ولی در این سرزمینی که همه چیزش آنلاین است، چگونه بازی‌های کلاسیکی که مولف ژانرهای مختلف هستند و جامعه هواداران مشخص و موفقیت ثابت شده‌ای دارند، بدون هیچ سوگنامه‌ای برای وفاتشان از چشم‌ها می‌افتند؟

مولفِ ژانر، بهترین در سبک، به شدت تحسین شده؛ این احساس بوجود می‌آید که چنین تعاریفی حفاظتی ابدی برای این سری‌ها در مقابل هرگونه گزندی بوجود می‌آورند، ولی امیدی نیست، چون بازی‌های زیادی با حجم بزرگی از تحسین و طرفدار دیگر از بین رفته‌اند. سایلنت‌هیلِ کونامی بعلت برهم خوردن رابطه کاری با هیدئو کوجیما از بین رفت و برخلاف وعده‌ها، پس از گذشت 2 سال هیچ جایگزین احتمالی برای آن معرفی نشد.

این یکی از نمونه‌های اخیر بود؛ بسیاری از این عناوین مولف بزرگ در ذهن افرادی که همپای آنها بزرگ شده‌اند، زنده هستند. بنابراین بیایید آن‌ها را فراموش نکنیم.

9. Guitar Hero

ما استودیو Harmonix را به لطف رنسانس اکشن ریتمیک به یاد داریم. شماره‌های ابتدایی Guitar Hero با آن ظاهر فقیرانه و گیم‌پلی قدرتمند مورد پسند علاقمندان، مهمانی راه اندازها، عاشقان موسیقی و هرکس دیگر واقع شد و به شمایل ثابتی در خانه‌ها تبدیل گردید.

میزان فروش و محبوبیت این عنوان با انتشار شماره‌های بعدی افزایش یافت. گیمرها به دنبال این بازی افتادند و اکتیویژن هم شروع به سواستفاده از شرایط کرد و حتی با وجود جدایی Harmonix و آغاز به کار آنها بر پروژه Rock Band به شیردوشی خود ادامه داد. در طول مسیر رشد، درامز و دیسک‌های دی‌جی و میکروفن هم به آلات موسیقی این عنوان اضافه شدند و آمار فروش سقوط کرد.

بعد از انتشار Warrior of Rock در سال 2010 بازی‌های ریتمیک برای نیم دهه در خاموشی فرو رفت و بدون شک اکتیویژن در تلاش بود تا اشباع بازار را از بین ببرد. Free Style Games در سال 2015 با عنوان Guitar Hero Live برای ریبوت کردن این سری تلاش کرد که تحسین منتقدین را در پی داشت ولی هیچکس این عنوان احیا شده را نمی‌خرید. اکتیویژن بار دیگر این سری را در خواب مصنوعی قرار داد و از آن زمان به بعد هیچ صدایی از آن به گوش نرسیده است.

8. Banjo-Kazooie

Banjo-Kazooie از استودیو Rare که شانه به شانه عناوین قدیمی سری Mario به عنوان مولفین ژانر پلتفرمر قرار داشت، به اندازه همتایش خوش‌شانس نبود. این سری با شاهکارهایی ادامه پیدا کرده تا در اوایل هزاره جدید به Banjo-Tooie رسیده و در آنجا ماجراجویی خرس و پرنده به سراشیبی تندی افتاد.

Rare در سال 2008 و با عنوان Nuts & Bolts برای احیای این سری تلاش کرد ولی فاصله گرفتن این عنوان از  پلتفرمینگ و جستجو باعث تسریع در غرق شدنش شد. تنها راه تجربه مجدد بازی‌های عالی این سری، جانشین معنوی آن Yooka-Laylee از Playtonic Games می‌باشد که البته لازم به ذکر است، این عنوان جذاب است ولی تمجید و ستایش اجداد خود را ندارد و به عنوان دنباله اصلی سری بانجو نمی‌توان بر روی آن حساب کرد.

Rare مشغول ساخت عنوان انحصاری Xbox One بنام Sea of Thieves است که اگر ستارگان در جهت درستی قرار بگیرند، تا چند ماه به خرده فروشی‌ها می‌رسد، امیدوارم این بازی نقطه عطفی جدید در کارنامه Rare باشد.

7. TimeSplitters

بنظر می‌رسد کارکنان سابق استودیو Rare جزء ثابت این لیست هستند. بعد از بهم رساندن سر و ته GoldenEye 007 و Perfect Dark، برخی نفرات از استودیو جدا شده تا استودیوی Free Radical Entertainment را شکل دهند. 18 فرد قدرتمندِ تیم بجای آغاز کردن کار با عنوانی کوچک، تصمیم گرفتند که عنوانی بزرگتر از عناوین فوق‌الذکر خلق کرده و برای اولین پروژه به سراغ پروژه TimeSplitters رفتند.

این داستانِ عالی که مملو از حواس‌پرتی و خوش‌مشربی بریتانیایی بود، با تلاش‌های Free Radical آغاز شد و شماره‌های بعدی آن به جزء ثابتی از دیسک رام‌های کنسول‌ها و کامپیوترها تبدیل شدند. هرگز ادامه‌ای برای GoldenEye ساخته نشد ولی TimeSplitters چند مورد از ویژگی‌های پیشرویی که جیمز باند را به نماد صنعت گیم تبدیل کرده بود، در خود داشت، همانند ویژگی چهارنفره آفلاین. 

ولی وضعیت کنونی این سری چگونه است؟ دنباله‌ای برای عنوان Future Perfect سال 2005 بنام TimeSplitters 4 عرضه شد ولی از آن زمان Free Radical در سکوت فرو رفته و سری را به مدت نامحدودی درحال توقف قرار داد. و اگر هنوز امیدها برای یک دنباله به خاک ننشسته باشد، باید ذکر کرد که حتی خود Steve Ellis توسعه دهنده این سری در شرایط فعلی اعتقادی به خوش فروشی سری ندارد.

و اشک‌هایی که از چشم امیدواران سرازیر می‌شود ...

6. Medal Of Honor

در سال 2003، Medal of Honor ساخته‌ی EA از چهار سال درو کردن جوایز مربوط به بنا کردن سری قدرتمندی مربوط به جنگ جهانی دوم لذت می‌برد. چه کسی توانِ رقابت با این سری که از داستانی با دورنمای فیلم اسکاری نجات سرباز رایان به قلم Steven Spielberg سود می‌برد، داشته و می‌توانست حتی به آن نزدیک شود؟

Infinity Ward این کار را انجام داد؛ سلطه بی چون و چرای Medal of Honor بر این ژانر با سررسیدن اولین شماره Call of Duty در هم شکست و از آنجایی که برنده این مسابقه هنوز تصمیمی برای ارائه نسخه‌های پیاپی نگرفته بود، هدیه Activision به دنیای بازی در صدر قرار گرفت.

این سری خلع سلاح شده، تا سال 2012 و عنوان Warfighter در پس‌زمینه این ژانر دست و پا زد. ولی برخلاف عملکرد مالی نسبتا خوب، انتقادات و تبلیغات باعث شد که EA ترمز این سری را کشیده و توجه بیشتر خود را معطوف عنوان تازه خود کند: Battlefield.

بدرود Medal of Honor، ما هرگز تاثیر تو در ژانر شوتر را فراموش نمی‌کنیم.

5. Burnout

متاسفانه سری مسابقات خیابانی و تخریب ماشین‌های Criterion از همان مشکلی رنج می‌برد که نامش از آن آمده: سوختن

Burnout Paradise در سال 2008 و اسپین‌آف موبایل آن آخرین عنوان این سری بودند و با توجه به جابجایی‌های نیرو در استودیو، احتمالا آخرین هم باقی خواهند ماند. Alex Ward و Fiona Sperrey به عنوان پایه‌گذاران استودیو در سال 2013 از Criterion جدا شدند تا راه نوینی را با تشکیل Three Fields Entertainment آغاز کنند.

از آن زمان Dangerous Golf قابل ذکرترین عنوانشان می‌باشد که با ارائه ویژگی‌هایی به مانند Burnout، به نوعی دنباله معنوی آن به حساب می‌آید. اما هنوز ادامه‌ای برای Paradise در دستور کار Criterion قرار ندارد و EA  وظیفه ساخت بخش نبرد فضایی Star Wars Battlefront 2 را به آنها سپرده است و با توجه به DLC هایی که در برنامه وجود دارد، خدا می‌داند که این کار چقدر بطول می‌انجامد.

ولی به‌ هرحال هرگز نگوییم هرگز و خلبانی X-Wingها و TIE Fighterها شاید می‌تواند نزدیک‌ترین تجربه به Burnout باشد. در حقیقت، اگر چیزی برای امیدوار بودن نمی‌بینیم بیایید خودمان با چیزهای موجود، خود را امیدوار کنیم.

4. Silent Hill

آیا کونامی چنان مهجور شده که کمر به از بین بردن سری‌‌بازی‌های خود بسته و حتی تا کنسل کردن مورد انتظارترین شماره Silent Hill هم پیش رفته است؟

اوه، متاسفانه بله.

P.T. چنان نمونه عینی از زیبایی و ساختار گیم‌پلی نسخه نهایی Silent Hill بود که هنوز مباحث مربوط به آن بدون پاسخی روشنی در جریان است ولی یک چیز مسلم است: ساخته مشترک تیم هیدئو کوجیما و گیرمو دل‌تورو شروعی نویدبخش برای بازگشت سری به اوج قله‌های سبک وحشت و بقا بود.

شهرت P.T  باعث شده که هنوز نام این سری به مانند زمزمه‌ای خاموش در یادها باقی بماند؛ درحال حاضر که کونامی با قصد عرضه اسپین‌آف Phantom Pain مشغول زنده نگاه داشتن نام Metal Gear است.

اگر P.T را از معادله حذف کنیم، Silent Hill: Downpour آخرین عنوان برای بیاد آوردن دنیای غول‌آسای این سری است. باتوجه به بازخوردهای متوسطی که در سال 2012 دریافت کرد، این بازی چندان ایده‌آل نبود. اتحاد مجدد کوجیما-کونامی که امکانپذیر نیست، تمامی پل‌های بازگشت در آتش جهنمی سوختند ولی کونامی باید شایستگی‌های استفاده از P.T به عنوان پایه Silent Hill ببیند.

3. Dead Space

هرگونه امیدی برای بازگشت مجدد Dead Space را باید بوسید و کنار گذاشت. خالقین و متصدیان دنیای نکرومورف زده Isaac Clarke بنام استودیو Visceral Games به شکل رسمی و با تایید کمپانی EA از بین رفته است.

Dead Space 3 آش شوربایی بود که با خیانت به ریشه‌های این سری به عنوان وحشت و بقای سخت، کمر این سری را شکست ولی خیلی هم بد نبود. نه تا آن حدی که سرنوشت نهایی Visceral را توجیه کند.

هرچند با توجه به ساختار نظام سرمایه‌داری که بخش اعظم فرهنگ غرب را پایه‌گذار شده، به هیچ وجه سرزنش کردن EA  منصفانه نیست جون در نهایت مهم‌ترین چیز میزان فروش است. اگر تمام آن صورتحساب‌های مهم به میزان مناسب نرسند، که در مورد Dead Space 3 نرسیدند، ریسک ادامه دادن کار اصلا ارزش ندارد.

برای گفتن این جمله متاسفم Isaac ولی این به معنی خداحافظی است. تا زمانی که EA سودی در دیدار مجدد این عنوان پیدا کند، ما باید با خاطرات به مبارزه طلبیدن مرگ روی عرشه USG Ishimura و Sprawl دل خوش کنیم.

2. Legacy Of Kain

مخلوطی از اکشن ماجراجویی با عناصر معمایی در جهانی گوتیک و ترسناکِ پر از خون‌آشامان و ارواح بنام Legacy of Kain ساخته Crystal Dynamics به مدت یک دهه تبدیل به یک سری فوق‌العاده شده بود، اما به علت نبود علاقه برای دیدن بازگشت چهره‌های ترسناک Kain و Raziel نتوانست راه خود را ادامه دهد.

Legacy of Kain: Defiance در سال 2003 آخرین ضمیمه دنیای اساطیری این سری بود . می‌دانستیم که حداقل یک نسخه دیگر هم در برنامه ساخت قرار دارد. متاسفانه فروش ضعیف Defiance شانس وقوع این اتفاق را به آب داد. برای بدتر شدن اوضاع باید ذکر کرد که Amy Hennig به عنوان نویسنده و کارگردان بلکه کمی پس از جمع‌بندی کارهای Defiance از Crystal Dynamics جدا شد و برای جان دادن به سری Uncharted به Naughty Dog پیوست.

شانس دنباله‌ای برای این سری از آن زمان تقریبا هیچ است. Square Enix برای ساخت اسپین‌آف رایگانی بنام Nosgoth چراغ سبز خود را نشان داد ولی این عنوان که در سال 2013 توسط Psyonix در دست توسعه بود، در نطفه خفه شد.

و ما متاسفانه هرگز پایان حماسه Kain را نخواهیم فهمید.

1. Command & Conquer

اینطور بنظر می‌رسید که با توجه به رکوردهای دست‌نیافتنی و بی‌نظیر این عنوان در کیفیت و شهرت به عنوان پیشرو در سبک استراتژی همزمان، Command & Conquer هرگز از بین نخواهد رفت. مخصوصا مرگی بدون افتخار و وقار.

Westwood Studios بعد از اینکه بازار PC را با بازی مولف خود و ادامه آن بنام Red Alert در دست گرفت، در نگاه تیزبین EA گرفتار و بدون هیچ معطلی در سال 1998 خریداری شد. بعد از این جابجایی مالکیت، دنباله‌ها، اسپین‌آف‌ها و انتشارهای مجدد در سال‌های آتی انتشار یافت تا بالاخره این رشته موفقیت در سال  2010 و با عنوان ضعیف Command & Conquer 4 از هم گسیخت.

تا آن زمان فعالیت Westwood متوقف و با EA Los Angeles جایگزین شده بود ولی انتشار فاجعه‌بار 4 مرگ جانشینش را تسریع بخشید. همه چیز از دست رفت تا اینکه در سال 2013، Victory Games  عنوانی را معرفی کرد که تقریبا دنباله‌ای از خاکستر این سری بود:  C&C: Generals 2

یک نسخه آلفای محدود منتشر شده و سپس EA و Victory تایید کردند که بخاطر بازخوردهای ضعیف، این ریبوت کنسل شده است. مدت کوتاهی پس از آن Victory بسته شد و EA دیگر هیچ صحبت مهمی درباره این سری نکرد.

تمام چیزی که از این سری نمادین باقی مانده Tiberium Alliances است، پوسته‌ای توخالی که فقط بدرد بدنام کردن نام این سری می‌خورد.

 دوستان عزیز به پایان این مقاله رسیدیم و در انتها خوش‌حال می‌شویم دیدگاه خود در رابطه با فرانچایزهای مولف ژانری که دیگر از یاد رفته‌اند، به اشتراک بگذارید ...

نوشته شده در: 30 آذر 1396
دسته: مطلب متفرقه، Silent Hill 4: The Room
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Silent Hill P.T
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

dead space , command and conquer
این دو بازی خیلی خوب بودند. سایلنت هیل بازی نکردم ولی به نظر بازیه خوبی هست.
Crysisیادتون رفت
دقیقا همین ناشر ها و گیمر ها هستن که صنعت بازیو به گند می کشن.
Crysis
Legacy Of Kain عاشق این بازیم. مالps1 بود
واقعا یک سری از عناوین بی دلیل ادامه پیدا نکرد در هر ژانری تعداد زیادی هست که هر کدوم در زمان خود بسیار موفق بودند
Project IGI
Delta Force
Fear
Blur
Split second
یادی هم کنیم از سلطان بی چون و چرایی سبک اکشن ماجراجویی تاریخی شاهزاده ایرانی که اسمشم حتی الان ابهت داره ... سه نسخه ابتدایی شاهکاری بی چون و چرا بودن ... بازی ای که رغیب قدرتمند خدای جنگ بود الان به تاریخ پیوسته ... ببینید این دو بازی که پا به پا هم رده باهم رقابت داشتن الان جایگاه کیفی گاد آف وار کجاست و جایگاه شاهزاده ایرانی کجا !!!!!
بازی هایی که خیلی دلم میخواست این نسل ادامه شون رو ببینم :
1. Max Payne
2. Crysis
3. The Saboteur
4. Driver
5. X-Men Origins: Wolverine
6. The Darkness
Darkness یادش بخیر
جکی
S.T.A.L.K.E.R هم به قول دوستی خیلی بی صدا دنیای گیم رو تغییر داد و خیلی بی صدا از بین رفت...
یکی از بازی هایی که از استالکر الهام گرفت و به موفقیت دست یافت همین Metro بود.یادمه اولین بازی بود که از دایرکس ۱۰ استفاده میکرد...هرچند خیلی بعید به نظر میرسه اما امیدوارم یه روز دوباره شاهد عرضه نسخه جدیدش باشم

s1107 بلاگ‌‌ نویس برتر 16 امتیاز 30 آذر 96، 00:09

الان متوجه شدم که تهران و اطرافش زلزله آمده ...

امیدوارم که کسی آسیب ندیده باشه ...

خدایا به همه ما رحم کن ...
این زلزله لعنتی ول کن نیست انگار
باز خوبه ضعیف بوده از این زلزله های ضعیف هر چی بیشتر بیاد بهتره
دقیقا همینطوره ما هم اکنون آماده ی فرار کردنیم.
مشاهده 6 پاسخ دیگر