نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین
گیمر باش فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
Civilization VI: Rise and Fall؛ شکوفایی و سقوط تمدن‌ها

پیش‌نمایشی بر Civilization VI: Rise and Fall

"به قلم علیرضا محزون"

شکوفایی و سقوط تمدن‌ها 

تمدن‌های بشری از همان لحظه‌ی ابتدایی پیدایش در یک چرخه‌ی دائمی شکوفایی و نزول قرار می‌گیرند و هیچ تمدنی را نمی‌توان یافت که در تاریخ خود همواره در حال پیشرفت یا پسرفت بوده باشد. در واقع این دوران‌های شکوفایی و نزول نتایج مستقیم تصمیمات و رفتار تمدن‌ها در طول تاریخ‌اند. وضع یک قانون جدید، آغاز یک جنگ، ترویج یک فرهنگ خاص یا حتی تغییرات اقتصادی می‌توانند آغازگر یک دوران طلایی برای یک تمدن باشند یا آن را وارد یک عصر تاریک و پرتنش کنند. این دوران‌های پرفراز و نشیب را می‌توان در تاریخ حیات بسیاری از تمدن‌ها جستجو کرد. برای مثال تمدن روم در بخش‌هایی از ایتالیا متولد شد؛ پس از مدتی قلمروی خود را گسترش داد و تا جایی پیش رفت که اکثریت اروپا و بخش‌هایی از آفریقا را زیر سلطه‌ی خود درآورد اما سرانجام در نتیجه‌ی یک‌سری تنش‌های فرهنگی و نظامی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و در سراشیبی سقوط قرار گرفت. مثال دیگر حکومت شوروی است که پس از جنگ جهانی اول تشکیل شد  و در زمان کوتاهی به یک قدرت نظامی و ایدئولوژیک بزرگ تبدیل شد اما سرانجام به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی فروپاشید.

حال سازندگان Civilization VI قصد دارند تا با افزودن دوران‌های طلایی و تاریک به گیم‌پلی بازی در قالب افزونه‌ی Rise and Fall طرفداران این سری را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کنند. البته این تنها تغییر در بازی نیست و ویژگی‌های بزرگ و کوچک دیگری نیز انتظار گیمرها را در افزونه‌ی جدید بازی می‌کشند. در ادامه به تفصیل به ویژگی‌های بسته‌ی الحاقی Rise and Fall می‌پردازیم.

 

دوران طلایی؛ دوران تاریک

پس از عرضه‌ی Civilization VI در سال 2016 طرف‌داران بازی به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی بازی را کامل‌ترین تجربه‌ی این سری از ابتدای شکل‌گیری آن می‌دانستند اما گروهی دیگر از مکانیزم‌های بازی راضی نبودند و ترجیح می‌دادند هم‌چنان وقت خود را صرف نسخه‌ی پنجم کنند. حال پس از گذشت بیش از یک‌سال از عرضه‌ی بازی اصلی، سازندگان این عنوان قصد دارند به گفته‌ی خود با افزودن عدم قطعیت به بازی آن را از یک‌نواختی خارج کنند.

مهم‌ترین تغییر سازندگان در بازی، اضافه شدن دوران‌های طلایی و تاریک است. در بازی اصلی هشت عصر مختلف وجود دارد که با پیشرفت در درخت پژوهش می‌توان وارد عصر جدید شد. شاید مهم‌ترین دست‌آورد هر عصر را نیز بتوان بهبود راه‌های ارتباطی دانست. اما در بسته‌ی الحاقی جدید سازندگان پا را فراتر می‌گذارند و به شما اجازه می‌دهند که در ابتدای هر عصر بتوانید از میان 4 امتیاز ویژه‌ی آن عصر یکی را انتخاب کنید. این امتیاز‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا از نظر نظامی، اقتصادی، علمی یا فرهنگی مزایای فوق‌العاده‌ای نصیبتان شود و به عبارت دیگر جهت پیشرفت تمدن خود را در آن عصر مشخص کنید. علاوه بر این، یک عصر می‌تواند یک دوران معمولی، دوران طلایی و یا یک دوران تاریک باشد.

این که شما وارد یک دوران تاریک یا طلایی شوید بستگی به امتیاز‌های شما در عصر قبل دارد. شما می‌توانید این امتیاز‌ها را با دست‌آورد‌های جدید در هر عصر کسب کنید. برای مثال ساختن یک بنای ویژه، پایه‌گذاری یک دین جدید، استفاده از آهن برای اولین بار، به خدمت گرفتن یک شخصیت بزرگ و البته صدها مورد دیگر می‌توانند باعث کسب امتیاز شوند. امتیاز‌های کسب‌شده در طول بازی در یک نوار تاریخی نیز ثبت می‌شوند و به نوعی تاریخچه‌ی تمدن شما را نشان می‌دهند. اگر در پایان هر عصر امتیاز‌های شما کمتر از یک مقدار مشخص باشد وارد دوران تاریک می‌شوید و اگر بیش از حد معین امتیاز کسب کرده باشید دوران طلایی انتظارتان را می‌کشد. در غیر این صورت عصر بعدی یک دوران معمولی برای شما خواهد بود. دوران‌های طلایی و تاریک مزایا و معایب خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورند که مهم‌ترین آن میزان وفاداری شهر‌های شماست. در دوران طلایی وفاداری شهر‌ها افزایش می‌یابند اما دوران تاریک با کاهش وفاداری شهر‌ها همراه است.

وفاداری ویژگی جدیدی است که در بسته‌ی الحاقی Rise and Fall به شهر‌ها اضافه می‌شود. این ویژگی به موارد زیادی مثل دین آن شهر، راضی بودن مردم و حتی شهر‌های مجاور بستگی دارد. اگر وفاداری یک شهر از حد معینی کمتر شود ممکن است آن شهر به عنوان یک شهر آزاد اعلام استقلال کند و حتی به یک تمدن دیگر بپیوندد. خطر اعلام استقلال به خصوص در شهر‌های مرزی به چشم می‌خورد، جایی که شهرها به شدت تحت تاثیر تمدن‌های دیگر قرار می‌گیرند؛ بنابراین گیمر باید انتظار شورش و جدا شدن شهر‌های خود را در دوران تاریک داشته باشد. از طرف دیگر می‌توان گفت وارد شدن یک تمدن مجاور به دوران تاریک فرصتی استثنایی برای شماست تا بتوانید شهر‌های آن را بدون خون‌ریزی تصرف کنید. البته ورود به دوران تاریک به معنی پایان همه چیز نیست. اگر شما بتوانید سختی‌های این دوران را پشت سر بگذارید و در عصر بعد وارد یک دوران طلایی شوید بازی امتیازات استثنایی برای شما در نظر می‌گیرد.

در واقع دوران طلایی پس از دوران تاریک، عصر قهرمانی نامیده می‌شود. در ابتدای این دوران می‌توانید از میان 4 امتیاز ویژه‌ی عصر، 3 امتیاز را انتخاب کنید که به معنی یک پاداش بزرگ برای جبران عقب‌ماندگی‌های دوران تاریک است. علاوه بر این در دوران تاریک امکان انتخاب سیاست‌های منحصر‌به‌فردی نیز از طریق کارت‌ها وجود دارد که در عین سودمند بودن ضررهایی را نیز به همراه دارند. برای مثال یکی از این سیاست‌ها منجر به این می‌شود که قدرت نیرو‌های نظامی شما به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد اما از طرف دیگر بازیابی سلامت آن‌ها متوقف می‌شود یا یک کارت سیاست دیگر نیروهای مذهبی قدرت‌مندی در اختیار شما قرار می‌دهد اما از سوی دیگر میزان تولید علم را کم می‌کند.

هر چند سیستم جدید پیاده سازی شده در Civilization VI بسیار جالب به نظر می‌رسد اما نگرانی‌هایی نیز در مورد آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها بازه‌ی امتیاز لازم برای وارد شدن به دوران تاریک یا طلایی است. سازندگان بازی ادعا کرده‌اند که این بازه کاملا پویاست و به وسعت تمدن شما، میزان امتیاز ذخیره شده از عصر پیش و چند پارامتر دیگر بستگی دارد. قطعا موفقیت بازی در گرو محاسبه‌ی صحیح این بازه است تا گیمر بتواند در طول 8 عصر مختلف دوران‌های طلایی و تاریک متعددی را تجربه کند. واضح است که تجربه‌ی چندین عصر طلایی یا تاریک متوالی لذتی برای گیمر نخواهد داشت. باید دید سازندگان تا چه حد موفق می‌شوند تجربه‌ی هدایت یک تمدن در دوران‌های پرفراز و نشیب حیات آن را به گیمر منتقل کنند.

فرماندار‌ها

یکی دیگر از موارد اضافه شده به بازی در بسته‌ی الحاقی جدید فرماندار‌ها هستند. به طور کلی 7 فرماندار در بازی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را به خدمت گرفته و ارتقا دهید. برای این کار به امتیاز‌های خاصی نیاز دارید که تعداد محدودی از آن‌ها با پیشرفت در درخت علوم مدنی بدست می‌آیند. بنابراین امکان انتخاب همه‌ی فرماندار‌ها و ارتقای آن‌ها تا بالاترین سطح وجود ندارد و گیمر باید گاهی اوقات بین استخدام یک فرماندار جدید یا ارتقای یک فرماندار موجود یکی را انتخاب کنید. هر فرماندار می‌تواند به یک شهر فرستاده شود. ویژگی مشترکی که بین فرماندار‌ها وجود دارد این است که همگی می‌توانند باعث افزایش وفاداری شهر شوند؛ بنابراین فرستادن فرماندارها به شهرهایی که با کاهش وفاداری و به طبع احتمال شورش مواجه هستند منظقی به نظر می‌رسد. اهمیت این فرماندارها به خصوص در دوران تاریک که مشکل عدم وفاداری در شهرها وجود دارد بیشتر می‌شود. علاوه بر افزایش وفاداری، هر فرماندار ویژگی منحصر به فردی مانند امکان ساخت یک بنای ویژه یا بهبود تجارت را نیز با خود به همراه می‌آورد.

هر چند اضافه شدن فرماندارها به بازی را نمی‌توان همانند دوران طلایی و تاریک یک تغییر انقلابی در بازی دانست اما قطعا به گیمر کمک می‌کند تا به صورت دقیق‌تر برای تمدن خود برنامه‌ریزی کند و جهت پیشرفت آن را تعیین نماید. از طرف دیگر باید دید سازندگان بازی می‌توانند یک تعادل نسبی بین فرماندارها بوجود بیاورند تا همه‌ی آن‌ها به نوعی در بازی مفید واقع شوند.


چند قابلیت جدید دیگر     

بسته‌ی الحاقی جدید سیستم اتحاد بین تمدن‌ها را عمیق‌تر می‌کند. دیگر متحد شدن فقط از جنبه‌ی نظامی نخواهد بود و این امکان بوجود می‌آید تا دو تمدن بتوانند از لحاظ اقتصادی، علمی، فرهنگی و حتی مذهبی متحد شوند. نکته‌ی جالب‌تر این است که برای هر کدام از این اتحاد‌ها یک سطح وجود دارد که رفتن به سطوح بالاتر امتیازات بیشتری را در اختیار دو تمدن می‌گذارد.

ویژگی جدید دیگری که به بازی اضافه خواهد شد اتحاد در مواقع اضطراری است. اگر یک تمدن به یک شهر حمله‌ی اتمی کند یا یک شهر را اشغال کند این امکان برای تمدن‌هایی که با یکدیگر متحد نیستند پیش می‌آید تا وارد یک همکاری موقت شوند. در این مواقع یک هدف و یک بازه‌ی زمانی مشخص تعیین می‌شود؛ اگر تمدن‌ها بتوانند در این بازه به آن هدف برسند امتیاز‌های ویژه‌ای به همه‌ی آن‌ها داده می‌شود؛ در غیر این صورت امتیاز ویژه به تمدن متخاصم تعلق می‌گیرد.

همچنین باید انتظار رهبران، بناهای ویژه، منابع و همچنین چندین نیروی نظامی جدید را در بازی داشته باشیم. قرار است 8 تمدن و 9 رهبر جدید به بازی اضافه شوند. این تمدن‌ها شامل مغولستان، گرجستان، هلند، هند و کره هستند. شاید بتوان معروف‌ترین رهبر را نیز چنگیزخان دانست که امکان ساخت یک نیروی سواره‌ی قدرتمند را فراهم می‌کند.

سخن پایانی

سازندگان Civilization VI با عرضه‌ی بسته‌ی الحاقی Rise and Fall صرفا قصد اضافه کردن چند رهبر جدید یا چند سناریوی تاریخی را ندارند؛ بلکه می‌خواهد مکانیزم‌های بازی را دگرگون کنند. هدف این تغییرات خارج کردن بازی از یک‌نواختی و ایجاد چالش‌های متنوع از ابتدای عصر باستان تا عصر اطلاعات است. حال باید تا زمان عرضه‌ی افزونه‌ی جدید صبر کرد و دید که سازندگان تا چه حد موفق می‌شوند به اهداف خود دست یابند.

عنوان Civilization VI: Rise and Fall در تاریخ 19 بهمن (8 فوریه) برای پلتفرم PC عرضه خواهد شد.

در همین رابطه:

تاریخ تمدن: از ابتدا تا پایان عصر دوم

تاریخ تمدن: عصر سوم و چهارم

تاریخ تمدن: عصر حاضر

نوشته شده در: 8 بهمن 1396
دسته: پیش‌نمایش
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Civilization VI: Rise and Fall
  • Civilization VI: Rise and Fall
  • Civilization VI: Rise and Fall
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

اقای محزون مقاله خوبی بود خسته نباشی . منم با بقیه موافقم ... قابلیت هایی مثل Dark Age و Golden Age و ارتقا سیستم وفاداری و سیستم ارسال فرماندار کاملا تجربه بازیو متحول میکنن
سپاس بابت مقاله . خوشبختانه این گسترش دهنده با تغییراتی مثبت همراه بوده و جدای از اضافات کمی مثل رهبرهای جدید برخی از ویژگی های گیم پلی مثل دوران تاریکی و طلایی و یا فرماندارها کاملا میتونه در خدمت عمیق شدن گیم پلی باشه . از نظر من این تغییرات نوعی ازمایش برای ایجاد زیربنا Civ بعدی خواهند بود
اگر تو دنیا فقط اجازه بازی کردن یک بازی رو داشته باشم اون Civ خواهد بود
عاشق این فرانچایزم ... حتما Rise and Fall رو هم روز عرضه تهیه میکنم . سیستم عصر تاریکی و طلایی ایده فوق العاده خوبیه
تشکر برای مقاله
ممنون پیش نمایش خوبی بود . به نظر من کاملا ارزش قیمتش رو داره و میشه ازش به عنوان Civ 6.5 اسم برد
بازى بسيار خوبى است.