شاتل لند
فروشگاه گیفت کارت
 
افسانه‌ی تراوین فروش انواع موس و کیبورد گیمینگ
گیمر باش بهترین سایت فروش گیفت کارت
Metal Gear Survive؛ جهان‌های موازی و زامبی‌های کله کریستالی!


پیش نمایشی بر Metal Gear Survive

"به قلم علی قربانی"

پس از قطع رابطه کوجیما با کونامی و ماجرای عجیب پس از آن مثل حذف نام وی از روی تمامی پوستر و کاورهای MGS V، همواره یک فضاسازی منفی پیرامون نسخه بعدی مجموعه Metal Gear وجود داشت. نگرانی از این که با ترک گفتن خالق این عنوان، نسخه بعدی نتواند آنطور که باید و شاید انتظارات را برآورده و به ایده و آرمان‌های مجموعه نزدیک شود.

سرانجام در آگوست 2016 و طی مراسم گیمزکام، نسخه جدید مجموعه تحت عنوان Metal Gear Survive معرفی شد تا عدم اعتماد هواداران نسبت به آینده ناروشن مجموعه بیش از پیش افزایش یابد. تغییر سبک از داستان‌پردازی تا گیم‌پلی ادامه دارد و تنها میراث باقی‌مانده، موتور فوق‌العاده بهینه Fox است. تلاش غیرقابل درک کونامی جهت تمرکز برروی Co-Op و نشان ندادن علاقه کافی به بخش تک‌نفره و یک داستان درست و درمان در عین استقبال بی‌اندازه هواداران نسبت به نسخه‌های اصلی مجموعه، از جمله علامت سوال‌های بدون پاسخ پیرامون Survive است.

 

جهان‌های موازی و زامبی‌های کله کریستالی!

در انتهای MGS V Ground Zeroes بازیکن مشاهده می‌کند که Mother Base تحت حمله نیروهای Skull Face و XOF مورد نابودی کامل قرار می‌گیرد و همین موضوع پیش‌زمینه‌ای برای پیشبرد منطق پشت پرده اتفاقات داستان بازی اصلی می‌شود. اما همین برش کوتاه، یعنی نابودی پایگاه و از بین رفتن سربازان، دستمایه اصلی داستان Survive است. بنظر می‌رسد این نابودی خشک و خالی نبوده و در حین انفجارهای پی در پی، سر و کله کرم‌چاله‌ای در آسمان پیدا شده و باقیمانده پایگاه و سربازان را به درون خود کشیده. انتهای دیگر کرم‌چاله اما به یک واقعیت موازی ختم می‌شود که موجودات زامبی شکل با سری از جنس کریستال، ساکنان اصلی آن هستند. هدف مبارزه با دشمنان و جمع‌آوری منابع جهت مبارزه با موجودات و فرار به دنیای اولیه‌ای است که از آن آمده‌اند. بن‌مایه بی اصل و نسبی که نباید انتظار هیچگونه پیچش خاص یا اشاره سیاسی اجتماعی را از آن داشت. داستانی که بنظر می‌رسد بیشتر بهانه‌ای است برای به تصویر کشیدن یکی از ایده‌های دست چندمی که پس از کوجیما در استودیو مطرح شده.

 

تلاش برای بقا، با کمک دوستان

گیم‌پلی شاید دقیقا همان نقطه عطف بازی است که استودیو و ناشر از ابتدای کمپین تبلیغاتی تلاش بر نشان دادن این وجه داشته‌اند. سبک از همان نام قابل حدس است. MGS یک عنوان در چهارچوب بقای کلاسیک است. کاراکتر شما هیچ چیز ندارد و با دست خالی و جمع کردن منابع اولیه، باید به همه چیز دست پیدا کند! دویدن جزو امکانات دم دستی نیست چرا که باعث تشنگی می‌شود و آب، این مایع نسبتا فراوان، کمتر از چیزی که انتظارش را دارید پیدا می‌شود و معمولا نسخه‌های آلوده‌تر آن در دسترس است. هرچیزی در این جهان می‌تواند یک منبع و یا تهدید باشد. همانطور که سگ‌ها توانایی حمله به شما را دارند، با کشتن گوسفندها می‌توانید به منابعی چون گوشت خام و چرم دست پیدا کنید.

نکته جالب، توجه به جزییات است. برای مثال اگر اقدام به خوردن گوشت خام بکنید، به شما اخطار داده خواهد شد و توصیه می‌شود که پیش از خوردن، حتما آن را بپزید تا از صدمات احتمالی به کاراکتر خود پیشگیری کنید. اما مسمومیت غذایی تنها بلای جان شما نیست. گرسنگی و تشنگی به همان اندازه هجوم زامبی‌های کله کریستالی، جان شما و سربازانتان را تهدید می‌کنند. بازی بصورت جهان باز انجام می‌پذیرد و بازیکنان می‌توانند بصورت آنلاین با همکاری چهار نفره، به کاوش، جمع آوری منابع و انجام ماموریت‌ها بپردازند. البته که انجام این کارها بصورت تکنفره هم ممکن است و در این صورت سه کاراکتر دیگه توسط هوش مصنوعی کنترل خواهند شد. بخش آنلاین کاملا جداگانه‌ای نیز وجود دارد که در آن بازیکنان در گروه‌های سه نفره، در مقابل موج دشمنان مقاومت می‌کنند و در این راه از محیط برای جمع‌آوری و ساخت وسایل دفاعی مورد نیاز استفاده می‌کنند.

 

اما عناصرِ بقا تا چه اندازه عمیق هستند و باعث افزایش ارزش تجربه بازی می‌شوند؟ در یکی از نمایش‌های مشاهده کردیم بازیکن برای تعمیر یکی از نقاط Fast Travel در نقشه، باید 90 ثانیه در مقابل موج بی‌امان زامبی‌ها مقاومت کند. در اولین تلاش خود سعی می‌کند تعدادی پرچین فلزی را سد راه موج دشمنان کند و با استفاده از کوکتل مولوتوف حلقه‌ای از آتش را درست کند تا زامبی‌ها با عبور از آن ابتدا گرفتار شعله شوند و سپس با آویزان شدن از مانع و وارد شدن ضربه سرنیزه بازیکن به بدن نیمه جانشان، آخرین نفس‌ها را بکشند. همه چیز درست بنظر می‌رسد! اما در میانه های موج حمله، دیوار فلزی فرو می‌ریزد و و حلقه کوچک آتش پاسخگوی تعداد بالای دشمنان نیست و در نهایت یک ضربه برای از پا درآوردن دشمنان تازه نفس کافی نیست و بدین ترتیب بازیکن در ماموریت خود شکست می‌خورد. قطعی نبودن میزان پیروزی هر استراتژی موجب آزمون و خطای بسیار می‌شود و همین موضوع مقدار بر عمق المان‌های بقا می‌افزاید.

شاید جمع آوری گوشت و چرم از طریق شکار گوسفندان در نگاه اول خسته کننده بنظر برسد، اما MG S برای اثبات خود نیاز به زمان دارد. برای غرق شدن در توسعه پایگاهتان، جمع آوری منابع کمیاب‌تر و در نهایت راه اندازی نقاط Fast Travel در نقشه که با یک سناریوی دفاع از پایگاه 90 ثانیه‌ای همراه است، بازی نیاز به زمان بیشتری دارد. 

بهینه و بی‌روح

در ابتدا مطرح شد که بازی از موتور گرافیکی قدرتمند و فوق‌العاده بهینه Fox استفاده می‌کند. اما برخلاف MGS V استفاده‌ای که از این موتور شده، به هیچ وجه کامل و به اندازه نبوده. کیفیت بافت‌ها و جهان بی‌رنگ و روی بازی در کنار جزییات فوق‌العاده کاراکترها در منوها، یک پکیج ناهماهنگ گرافیکی را تشکیل داده‌اند؛ کاراکترهایی که به رسم MGS V می‌توان آن‌ها را از بزرگترین تا کوچکترین عضو صورتشان شخصی سازی کرد. ویژگی‌ای که میراث MGS V برای این عنوان است. صدالبته استفاده از مدل‌سازی‌های قدیمی اعضای صورت برای یک عنوان تازه، کاری غیرحرفه‌ای و دلسرد کننده برای هواداران احتمالی بازی است.

تماشا بصورت تمام صفحه

سخن پایانی

صادقانه بگوییم، بنظر نمی‌رسد موفقیت آنچنانی‌ انتظار Survive را در بازار جهانی بکشد. فضای منفی در فن‌بیس عظیم مجموعه از همان ابتدا پیرامون بازی به دلایل مختلف همچون شیوه برخورد کونامی با کوجیما یا دورشدن از ریشه‌های مجموعه و ساخت عنوانی فرعی بدون کوچکترین نشانه‌ای از مجموعه اصلی، اتصال دایمی به اینترنت و  خریدهای درون‌برنامه‌ای می‌تواند گواهی بر این شکست احتمالی باشد. Survive نشان‌دهنده ضعف ایده‌پردازی در استودیویی است که روزگاری ساخت اثرگذارترین آثار صنعت را برعهده داشت. ایده‌ رنگ باخته‌ای همچون مبارزه با زامبی‌ها در چندین موج و جمع آوری منابع و ساخت ادوات دفاعی در کنار دوستان، بارها و بارها مطرح شده و به تازگی نوعی از آن در Fortnite به رشته عمل درآمده. ابتکار عملی که دیگر در این مجموعه کهنه‌کار دیده نمی‌شود و شاید چنگ زدن به اسم Metal Gear، آخرین کارت کونامی برای فرار از یک قمار از پیش باخته باشد.

Metal Gear Survive در تاریخ 20 فوریه 2018 (یک اسفند 96) برای پلتفرم‌های PC و PS4 و Xbox One منتشر می‌گردد.


نوشته شده در: 28 بهمن 1396
دسته: پیش‌نمایش، Metal Gear Survive
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Metal Gear Survive
  • Metal Gear Survive - GamePlay
  • Metal Gear Survive - Gamescom 2016
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

به امید نابودی کونامی و واگذاری IP متال گیر به سونی
به بخاطر دل دوستم (اقای دادگر) هم که شده امیدوارم شکست بخوره
مرسی آقای خوشبخت!! ما هیتر کسی نیستیم البته
هیچ شباهتی ب سری متالگیر نداشت، باید اسمشو میذاشتن کارگاه گجت
عالی و شسته رفته
با این که با تک تک کلمات پیشنمایشتون موافقم اما فکر کنم دل این مقاله تو این دوتا جمله اس
1-شاید چنگ زدن به اسم Metal Gear، آخرین کارت کونامی برای فرار از یک قمار از پیش باخته باشد.
2-داستانی که بنظر می‌رسد بیشتر بهانه‌ای است برای به تصویر کشیدن یکی از ایده‌های دست چندمی که پس از کوجیما در استودیو مطرح شده.
به امید روزای خوب
ممنون بابت پیشنمایش
به شخصه کوچکترین امیدی به بازی ندارم و بنظرم کونامی باید یه فکر اساسی به حال این سری بکنه