شاتل لند
فروشگاه گیفت کارت
 
افسانه‌ی تراوین فروش انواع موس و کیبورد گیمینگ
گیمر باش بهترین سایت فروش گیفت کارت
نقد و بررسی انگاره - Engare

نقد و بررسی انگاره

"به قلم پرهام آقاخانی"

خیلی از ما در دوران کودکی و نوجوانی‌مان با اسپیروگراف‌ها یا همان دوایر اقلیدس کار کرده‌ایم؛ ابزاری که می‌شد توسط آن‌ها و فقط با دسترسی به یک قلم و کاغذ، به خلق اشکال هندسی مسحور کننده و زیبا پرداخت. اما خیلی جدی می‌توان گفت که هیچ کدام از ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که بتوان با ترکیب آن‌ها با طرح‌های معماری اسلامی، یک بازی موفق خلق کرد؛ البته یک نفر در این بین، استثنا بود.

انگاره جدیدترین عنوان ساخته شده توسط یکی از خلاق‌ترین سازندگان ایرانی یعنی آقای مهدی بهرامی است؛ عنوانی که توسط یک ایده‌ی بسیار خاص و بی‌نظیر شکل گرفته و اکنون بعد از چندین سال انتظار، بالاخره در دسترس عموم قرار گرفته است. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا این انتظار، ارزشش را داشته است و انگاره توانایی جلب رضایت طرفدارانش را دارد یا نه.

یکی از نگرانی‌های اکثر مردم پس از آشنا شدن با انگاره، سیستم گیم پلی آن بود؛ چون به دلیل ایده‌ی نو آن که مبتنی بر استفاده از اسپیروگراف‌ها بود، دقیقا مشخص نبود که چگونه می‌توان برای آن یک گیم پلی قابل قبول تدارک دید. خوشبختانه سیستم گیم پلی‌ای که برای بازی در نظر گرفته شده، واقعا خوب است و در عین سادگی، همچنان بر مهارت بازیکن وابسته است و راه را برای طراحی معماهای پیچیده‌تر نیز باز گذاشته است. در هرکدام از مراحل بازی، یک طرح خاص در بالای صفحه به نمایش در می‌آید و بازیکن وظیفه دارد که با استفاده از اشکال هندسی متحرک موجود در آن مراحل، طرحی مشابه آن طرح خواسته شده را ایجاد کند. برای این کار، بازیکن فقط می‌بایست روی یکی از همان اشکال کلیک کند تا یک نقطه ایجاد شود. سپس با حرکت آن شکل، از آن نقطه یک خط شروع به رسم شدن می‌کند که بعد از مدتی به اتمام می‌رسد و اگر اشتباه باشد، با رنگ طوسی به نمایش در می‌آید تا بازیکن بتواند از آن به عنوان یک راهنما بهره بگیرد. خوشبختانه انگاره همچنین بر روی رسم درست این طرح‌های درخواستی، خیلی سخت‌گیر نیست و حتی اگر اشتباهاتی در رسم آن طرح‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها را نادیده گرفته و همچنان جواز ورود به مرحله بعد را صادر می‌کند.

جالب اینجاست که انگاره یکی از معدود بازی‌هایی است که سیر افزایش درجه‌ی سختی در آن به درستی رعایت شده است. در ابتدا یک سری شکل ساده در برابر بازیکن قرار می‌گیرد که بعد از کلیک کردن شروع به حرکت می‌کنند. ولی بعد از طی کردن چند مرحله، آن اشکال ساده جای خودشان را به اشکال متحرک و پیچیده‌تر مثل آونگ‌ها می‌دهند و حتی در برخی موارد، تنظیم سرعت و حتی جهت حرکت آن‌ها نیز بر عهده‌ی خود بازیکن قرار می‌گیرد. اینجاست که بازی، عملا کاربر را به چالش می‌کشد و آن عده از بازیکنانی که صبر و دقت کافی برای پیدا کردن بهترین نقطه را نداشته باشند و فقط خواستار پیشروی سریع باشند، مخصوصا در مراحل پایانی حسابی به دردسر خواهند افتاد.

ولی حیف که با وجود مراحل سخت، انگاره به شدت کوتاه است و حتی قبل از این که بخواهد ذره‌ای خسته کننده شود، به پایان می‌رسد. از این لحاظ می‌توان گفت که انگاره محتوای چندانی برای ارائه به آن دسته از کسانی که خواهان معماهای زیاد و گیم پلی طولانی هستند، ندارد. ولی علاقمندان به ریاضیات و هندسه و آن دسته از کاربرانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، دلیل دیگری برای صرف وقت بیشتر در آن خواهند یافت؛ بخشی با نام نگارخانه.

بخش نگارخانه در ابتدا در حالت قفل شده قرار دارد و با اتمام مراحل، به تدریج قسمت‌های مختلف آن باز می‌شوند. در این بخش، کاربر می‌تواند تا از بین شش ابزار مختلف، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و با تغییر تنظیمات مختلف برای تعیین فاکتورهای گوناگون (مثل تغییر سایز طرح)، هر طور که دلش می‌خواهد به ایجاد طراحی‌های مختلف پرداخته و خلاقیتش را از بند رها کند. ولی حتی ذره‌ای فکر نکنید که این بخش صرفا برای تفریح طراحی شده و هیچ ارزش دیگری ندارد، چون انگاره همچنین این امکان را به کاربر می‌دهد تا طراحی‌هایش را نه تنها به صورت یک فایل تصویری دوبعدی، بلکه به صورت یک مدل سه بعدی و حتی Vector نیز ذخیره کند تا بتواند از آن‌ها در نرم افزارهای طراحی بهره ببرد. از این رو، انگاره فقط یک بازی نیست، بلکه همچنین یک نرم افزار جمع و جور برای ایجاد کردن طراحی‌های شگفت انگیز هندسی است. اما حیف که یک سری ایرادات کوچک ولی اغلب آزار دهنده به تجربه بدست آمده از این بخش لطمه زده‌اند. مثلا در صورت استفاده از کلیدهای Alt+Enter برای بزرگنمایی بازی به جای استفاده از گزینه‌ی بخش تنظیمات، خروجی طرح‌ها همواره ناقص و خارج از چهارچوب ایجاد می‌شوند یا این که در بعضی موارد و پس از فشردن گزینه ذخیره‌ی طرح، تمام کار شما با نمونه‌ی پیش فرض جایگزین می‌شود و دیگر قادر به ویرایش آن نخواهید بود.

اما جادوی اصلی این بازی نه در گیم پلی و بخش نگارخانه، بلکه در ارائه‌ی صوتی و بصری آن نهفته است. انگاره از همان لحظه‌ی شروع، هیچ درنگی در به نمایش گذاشتن ریشه‌های متکی بر هندسه و طراحی اسلامی‌اش نمی‌کند. به محض این که بازی را شروع می‌کنید، یکی از طراحی‌های هندسی آن به نمایش گذاشته شده و از دل آن طراحی، یک مسجد خلق می‌شود که نقش منوی انتخاب مراحل را ایفا می‌کند. ایده‌ای که با این که عجیب به نظر می‌رسد، بسیار خوب اجرا شده و نه تنها محیطی بسیار زیبا و آشنا را (مخصوصا برای مخاطبان ایرانی) تدارک می‌بیند، بلکه تاثیر اولیه‌ی بسیار خوبی نیز بر روی کاربرانش دارد . هرکدام از مراحل بازی نیز از رنگ بندی‌های خاص و زیبایی بهره می‌برند و حتی بعد از اتمام یک سری از آن‌ها، بازی خودش به ادامه دادن خط ایجاد شده توسط کاربر ادامه می‌دهد و در نهایت یک شکل کاملا رنگ آمیزی شده را به نمایش می‌گذارد. هرچند که استفاده‌ی بیش از حد از رنگ آبی و مخصوصا نبود امکان تغییر آن در طراحی‌های بخش نگارخانه، کمی توی ذوق می‌زند.

در بخش موسیقی نیز انگاره بسیار قدرتمند ظاهر شده است و آلبوم موسیقی آن نه تنها احتمالا بهترین آلبوم در بین تمام بازی‌های ایرانی است، بلکه حتی یکی از بهترین‌های سال 2017 محسوب می‌شود. قطعات موسیقی بازی که توسط میم رسولی خلق شده‌اند، تطابق بی نظیری با حال و هوا و فضای بازی دارند و به شدت گوش نواز هستند. همین امر نه تنها باعث شده تا تکرار موسیقی‌ها در طول بازی اصلا به عنوان یک نکته منفی به شمار نرود، بلکه بسیار پیش بیاید که ناگهان روند بازی را رها کرده و چند دقیقه‌ای را فقط به گوش دادن به آن‌ها بگذرانید. حیف که امکان خرید نسخه باکیفیت آلبوم موسیقی این بازی تنها در سایت آن امکان پذیر بوده و هنوز خبری از عرضه‌ی آن بر روی فروشگاه‌ها نیست.

بازبینی تصویری:

 

منوی انتخاب مراحل بازی؛ ساده، آشنا و زیبا

 

سیستم تشخیص راه حل‌های بازی آن قدرها هم سخت‌گیرانه عمل نمی‌کند

 

می‌توانید در بخش نگارخانه طرح‌های دوبعدی خودتان را ایجاد کنید...

 

...و یک خروجی سه بعدی نیز از آن‌ها بگیرید 

نکات مثبت:

سیر افزایش درجه سختی بسیار مناسب

طراحی ایرانی-اسلامی فوق العاده

موسیقی متن خارق العاده

بخش نگارخانه

نکات منفی:

بسیار کوتاه

برخی ایرادات آزار دهنده در مراحل و نگارخانه

سخن آخر:

انگاره را نمی‌توان کاملا یک بازی به شمار آورد، چون بیشتر به مانند ابزاری برای از بند رها کردن خلاقیت و تصورات کاربرانش است. آن دسته از افرادی که تنها به دنبال گیم پلی محض هستند و بس، ارزش چندانی را در انگاره نخواهند یافت؛ ولی آن دسته از افراد که حتی اندکی به ریاضیات و یا هندسه علاقمند هستند یا کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، بدون شک از انجام آن و آزمایش کردن با ابزارهایش لذت خواهند برد.

:Verdict

Engare cannot be completely considered as a game, because it's mostly a tool to unleash the creativity and imagination of its players. Those who are only after the gameplay and nothing else, won't get much out of Engare; but those who love mathematics and/or geometry or are doing graphical work, will undoubtedly enjoy playing it and tampering with its drawing tools

Final Score: 9/10

شما می‌توانید بازی انگاره را از طریق نرم‌افزار هیولا تهیه کنید.

نوشته شده در: 8 اسفند 1396
دسته: نقد و بررسی، انگاره
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • انگاره
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

اصلا من عاشق نقدهای اقای پرهام هستم.. ولی نمیدونم چرا ایشون زیاد از من خوشش نمیاد
با توجه به این که سازنده بازی تنها یک نفر هست کوتاه بودنش منطقی هست ونمی تونه ی مورد منفی به حساب بیاد
به شخصه معتقدم انگاره میتونه یک الگو برای بازیسازان ایرانی باشه.
به نظر من بازی سازهای ایرانی باید از خلاقیت خودشون استفاده کنن و بازی های ساده و اما نو اورانه بسازند و کم کم کارشون رو گسترش بدن و پیشرفت کنن.
بدترین حالت هم برا سازنده های ایرانی وقتی است که هدفشون رو یه بازی با گرافیک بالا میزارن و اون وقته که شکست میخورن