نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
ایده پرداز ژوبین (چارخونه) فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
تحلیل ویژه: چگونه مایکروسافت با خارج شدن از مفهوم انحصار، می‌خواهد تمامی گیمرهای جهان را پوشش دهد؟

Microsoft

چگونه مایکروسافت با خارج شدن از مفهوم انحصار، می‌خواهد تمامی گیمرهای جهان را پوشش دهد؟

"ترجمه شده از وب‌سایت Gamesindustry"

به گزارش پردیس گیم، تا سال 2020 حدود 2 میلیارد نفر به بازی‌های ویدیویی خواهند پرداخت و Microsoft می‌خواهد تمام آنها را پوشش دهد. این موضوع به این معنا نیست که Microsoft باید تا آن سال 2 میلیارد کنسول Xbox One بفروشد بلکه به این معناست که معیارهای این شرکت برای آنچه که "مشتری Xbox " می‌نامد درحال تغییر است.

بیش از 144 میلیون نفر در جهان درحال بازی Minecraft هستند که همه‌ی آنها به نوعی مشتری Microsoft محسوب می‌شوند، حتی آنهایی که آن را با PS4 بازی می‌کنند. هرکسی که قرار است بازی Sea of Thieves را بر روی Windows 10 بازی کند مشتری Microsoft محسوب می‌شود و آنان که بازی PUBG را روی Mixer (برنامه استریم آنلاین) مشاهده می‌کنند به نوعی مشتری Xbox نامیده می‌شوند.

Minecraft on Switch

"دارندگان Minecraft برروی Switch و PS4 درواقع مشتری Microsoft هستند"

و سپس بازی Idle Miner Tycoon هست که بازی شبیه‌سازی برای IOS و Android است که توسط Fluffy Fairy توسعه یافته است و این بازی از پلتفرم Microsoft's Play Fab و تکنولوژی ابری Azure استفاده می‌کند. اگرچه در این مورد "مشتری Xbox" بیشتر توسعه دهنده است تا گیمر ولی هنوز Microsoft بطور خاموشی روی تجربه گیمرها در این عناوین تاثیر می‌گذارد.

کوین گمیل مدیر بخش Gaming Cloud در Microsoft می‌گوید: "وقتی فیل به سمت معاون اجرایی Microsoft ترفیع درجه یافت، برای گزارش به ساتیا نادلا (مدیر اجرایی) از او پرسیده شد که چگونه بخش بازی را در تمام شرکت رشد دهیم"

"من از Minecraft به عنوان یک مثال استفاده می‌کنم؛ ما تاکنون 144 میلیون نسخه برای PC، Xbox، PS، Nintndo، و موبایل فروخته‌ایم. وقتی به جایی که درحال رفتنیم دقت می‌کنم، به نظرم می‌رسد که این همان رشد بالاتر و فراکنسولی در تجارت ماست"

"البته ما در هیچ شرایطی تجارت کنسولی را ترک نخواهیم کرد. ما به سرمایه‌گذاری در این زمینه ادامه ‌می‌دهیم. تجربه‌ی اختصاصی خانگی در حال حاضر برروی Xbox One X است و ما امیدواریم که این زمینه را در سالهای آینده ادامه بدهیم ولی وقتی تو فکر می‌کنی که ما چگونه قرار است تجارت خود را وسیعتر کنیم، لازم است که فراکنسولی فکر کنیم تا موفق شویم."

پیش ار کنفرانس GDC (کنفرانس توسعه‌دهندگان صنعت بازی‌های ویدیویی) Microsoft از بخش جدید Cloud Gaming رونمایی کرد و این بخش جدید تمام محصولاتی که از سیستم ابری پشتیبانی می‌کنند و شرکت آن محصولات را به توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌دهد را شامل می‌شود. Microsoft در حال ترک کردن سیستم عامل‌ها و کنسول‌ها نیست ولی تمرکزش به تنهایی روی آنها نمانده است و همچنین درواقع حتی به آنها نیاز ندارد.

در قسمت مشتری‌های Xbox این روند گسترده‌تر است. به همین دلیل است که تعداد بسیاری از بازی‌های بزرگ به PC به اندازه‌ی Xbox One می‌آیند. به همین دلیل است که Microsoft از قابلیتcross-play پشتیبانی می‌کند. اگر بازیکنان Rocket League در حال مسابقه برروی Switch با بازیکنان Xbox One هستند، این قسمتی از گیمرهایی است که Microsoft بطور غیرمستقیم به آنها دسترسی دارد.

"فرقی ندارد شما PS4 دارید یا Switch یا کامیپوتر. مایکروسافت می‌خواهد همه شما زیر سایه‌اش قرار داشته باشید..."

"چیزی که شما درحال مشاهده‌ی آن هستید تحولی است که این شرکت سال‌ها برروی آن برنامه‌ریزی کرده است." به گفته‌ی گمیل "اگر بطور مثال به Microsoft Office فکر کنید، این برنامه فقط روی سیستم عامل ما کار نمی‌کند بلکه روی IOS هم هست و ما هروقت که بخواهیم به همه‌جا دسترسی داریم. شما می‌بینید که فلسفه‌ی شرکت ما سود بردن در فضای گیم است."

"برما لازم است که واقعا تجارتمان را گسترش دهیم، ما نمی‌توانیم که فقط برروی دستگاه‌ها یا سیستم عامل‌های خودمان بازی کنیم. ما می‌خواهیم به همه دسترسی داشته باشیم. اگر شما به مشتری فکر می‌کنید و در این مورد مشتری همان توسعه‌دهنده است و چیز درست برای آنها این است که به آن از طریق یک دستگاه یا سیستم عامل نگاه شود و برای آنها امکاناتی که از آن بهره ببرند فراهم شود، صرف نظر از آنکه برروی چه پلتفرم یا دستگاهی در حال بازی هستند."

تکنولوژی برپایه ابری Microsoft حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد که شامل سیستم اخیرش یعنی Play Fab هم می‌شود که روی تقریبا 1200 بازی استفاده شده است. گمیل نام تعدادی از برندهای مختلف را بازگو می‌کند. به مانند Visual Studios، Simplygon، App Centre، Azure و... اسم‌هایی که برای بیشتر مردم معنایی ندارد ولی همه‌ی اینها در حیطه‌ی مرکزی تلاش تازه‌ی Microsoft در توسعه‌ی یک سیستم ابری قوی و دسته اول برای سازندگان بازی است.

Microsoft تنها شرکتی تکنولوژی نیست که ابتکار کار را روی فناوری ابری در حوزه گیمینگ در دست گرفته است بلکه Amazon هم در این زمینه دست به اقداماتی زده است. بنابراین چرا بازی‌های ویدیویی به چنین زمین جنگ مهمی برای دسترسی ابری تبدیل شده است؟

"چیزی که شما درمورد توسعه‌دهندگان بازی می‌فهمید آن است که آنان پرچمداران تکنولوژی کنونی هستند" گمیل توضیح می‌دهد "آنها واقعا درحال تلاش برای از بین بردن محدودیت در دنیای کامپیوترها هستند و اغلب اوقات سود جانبی زیادی را به جیب این شرکت و قسمت‌های دیگر رسانده‌اند. اگر ما به این فکر می‌کنیم که چرا Microsoft بطور ناگهانی به صنعت بازی‌های ویدیویی علاقه پیدا کرد، من به شما اینگونه جواب می‌دهم که Microsoft همیشه متوجه صنعت گیم بوده است، ولی این موضوع به تصدیق اینکه چگونه توسعه‌دهندگان گیم، تکنولوژی را رو به جلو حرکت می‌دهند و به اینکه چگونه تکنولوژی‌های دیگر از این موضوع بهره می‌برند، برمی‌گردد."

"کنسول‌های Xbox جایی نمی‌روند بلکه سیاست‌های Microsoft در حوزه گیم فراتر فروش کنسول است"

بنابراین تکنولوژی‌هایی که در صنعت گیم استفاده می‌شود، می‌توانند برای بهبود در قسمت‌های دیگر این شرکت به مانند Office یا Windows یا هرتعداد از بخش‌های دیگر استفاده شود. ولی برای Xbox بطور مشخص، هدف اساسی بالابردن دسترسی گیمر است. این شرکت اظهار داشته است که می‌خواهد این 2 میلیارد گیمر را از سه طریق بدست آورد:

  • توسط بازی‌هایی چون Minecraft و Halo
  • از طریق خدماتی چون Mixer، Xbox Live و Game Pass
  • توسط سرویس‌های ابری توسعه‌دهندگان بازی

چیزی که در این راهبرد بیشتر به چشم می‌خورد چیز است که در این لیست نیست. "تمام این بازی‌ها و خدمات می‌توانند به گیمر ارائه شوند بدون اینکه به سخت‌افزار مخصوصی نیاز باشد!"

روزهایی که ما Xbox را بدون جعبه‌اش خواهیم داشت هنوز بسیار دورند. وقتی که ما ایده‌ی اینکه چگونه تکنولوژی ابری می‌تواند در صنعت گیم بکار برود یا همان قصه‌ی افسانه مانند "Netflix برای بازی‌ها" گمیل به سادگی توضیح داد که چیر باکیفیتی همچون Xbox One X به سختی با یک سرویس استریمینگ جایگزین خواهد شد، حداقل در این زمان، شما Microsoft را به اعتراف و پذیرش ابنکه در حال آماده‌سازی برای آینده‌ای بدون کنسول است نخواهید دید.

"اما اگر این شرکت در راهبردهای خود صادق و راسخ است، پس فکر اینکه روزی ما Halo را روی Playstation بازی کنیم یا به Xbox Live روی Nintendo دسترسی داشته باشیم دیگر آرمانی و خیالی نیست."

نظر شما درباره‌ی این راهبرد بلندپروازانه‌ی Microsoft چیست؟

مترجم: امیرمحمد سرساز

نوشته شده در: 27 اسفند 1396
دسته: مصاحبه
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Minecraft
  • Minecraft Better Together Update 4K Trailer
  • Minecraft
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

با خوندن این مقاله دلیل نابودی برند و "کنسول" اکس باکس در نسل هشتم فهمیدم!!
ممنون بابت مقاله!!!
این صنعت به همت یسری از کمپانیها میره به سمتی که بازیها بطور کامل بشن سرویس بتسدا و سونی و کلا دو سه تا استدیو مطرح هم که به ریشه ها وفادار موندن بشن مثل خودشون اونجاس که در یه دنیای تماما انلاین برا داشتن یه ایتم بجا کسب مهارت و وقت صرف کردن در بازی پیرت دربیاد دهنت مثل بازیها سرویس بشه تهشم حسرت به دل بمونی همینکه یسری مرفه خیلی راحت ایتم رو بخرن که کم هم نیستن براشون کافیه،.. والا یه اسکین اسلحه تو کانتر 60هزار دلار!!!! اینجوریاس برادر.. جالبیش اینجاس خریدار و مصرف کننده بجا نفع خودش نفع و پیشرفت کمپانی رو تو الویت میزاره، ماکروسافت اصلا با این سیاستها سلطه کامل پیدا کنه به بازار که چی بشه؟ تقریبا تمام مانورش رو انحصاری های سرویس محوره ،بازیها و شخصیتهای درون داستانهاش اگر خاطره شدن برامون بخاطر بخش داستانی و اون شخصیت پردازیهاشون بوده میره که گند بزنن بهش....میگن سونی بشه ناشر ،یادشون رفته اتصال دائم به اینترنت رو، یک بار مصرف شدن بازیهای فیزیکی رو، فروش سخت افزار اجباری همراه کنسول رو، سخت افزار ضعیف تر و قیمت بالاتر رو،....حرف زدیم گفتن دان متریک لعنت الله علیه..جایی که رقابتی در میون نباشه میشه اون شرایط...
"ماکروسافت اصلا با این سیاستها سلطه کامل پیدا کنه به بازار که چی بشه؟"
حرف قشنگی بود
مایکرو با این سیاست پول زیادی بدست میاره و میشه سلطان گیم
اونوقت بجای اینکه بیایم یه بازی درست و حسابی بازی کنیم(بازی داستانی) باید آنلاین بازی کنیم

خدا کنه اونروز هیچوقت نیاد
فالوت از بتزدا خاره یکی از بازیهای سرویس محور هست....
بقول مل گیبسون تو اسلحه مرگبار هبا هبا هبا
البته بنظر منم سونی اگر 2019 کنسول ps5 بده
مایکروسافت بسبک سربازان آمریکایی در ویتنام فریاد بزن ما پیروز شدیم از ویتنام ( کنسول سازی) خارج شه و.به سرویس هاش بچسبه
اون وقت میشه بگی سونی چی قراره بده که همه رو از میدون به در کنه خوب سال بعدش مایکروسافت یه کنسول قوی تر میده و میشه همون جریان پرو و اکس و این چرخه همینجوری تکرار میشه
مشاهده 3 پاسخ دیگر
خدمت همه عزیزان بگم که
بابا به پیر به پیغمبر کنسول فقط برای انحصاری بازی کردن نیست در واقع حتی فقط برای بازی نیست یه تحقیقی توی آمریکا شد بود که نشان میداد کاربران ps و x به ترتیب 60 و 58 درصد استفاده از کنسولشون غیر بازیه (tv و........)
بعد از اینکه بازی های اکس باکس روی پی سی هم اومد فروش کنسول 16 درصد بیشتر شد نه اینکه کلا نابود بشه بازم میگم همه چیز.بازی نیست
خودم و داداشم از اکس باکس برای بازی استفاده میکنیم اما هر 4 نفره خانواده از کنسول برای دیدن فیلم و بازی استفاده میکنیم
سونی و نینتندو با انحصاری هست که زندن و اینهمه سال برتری خودشونو ثابت کردن
انحصاری نباشه نه سونی ای خواهد بود نه نینتندو
چون در صورتی که همه بازیا روی همه پلتفرما بیاد
برتری قطعی میرسه به ایکس باکس و نتیجه نهایی نابودی نینتندو و سونیه ( البته نینتندو به واسطه بازار کنسول دستی دیرتر نابود میشه )
پس دوتا سناریو داریم
۱: یا انحصاری ها از بین میرن به دنبالش نینتندو و سونی ضعیف میشن و کل کنسول گیمینگ میشه ایکس باکس
که با این سناریو اصلا حال نمیکنم و ایکس باکسیا خیلی با این سناریو حال میکنن
۲: یا انحصاریا باقی میمونن و نینتندو و سونی به برتریشون ادامه میدن( در صورت ساخت انحصاری های خوب)
که من با این سناریو حال میکنم ولی ایکس باکسیا حال نمیکنن

این حرف خیلی مسخره هست.
نه سونی و نه مایکروسافت از روی فروش کنسول سود نمیکنن (بعضی از افراد میگن حتی ضرر میکنن!!!) تمام سود کنسول از فروش بازیش هست.
اگر سونی و نینتندو کنسول نسازن و فقط بازی بسازن مطمئن باش باعث سودشون میشه!!
حتی برای ما هم خوبه !!!
شما دوست نداری روی کنسولت هم tlou ، هم ماریو و هم Forza بازی کنی؟؟
sam sk
خب انحصاری یه جور تبلیغ هست که کنسول فروش بره بعدش از خرید اشتراک های مختلف و شرکتا سودی از بازی فروخته شده رو به شرکت سازنده کنسول بدن کسب درآمد کنن

درسته الان مایکروسافت داره با این کار پول زیادی در میاره اما از یه طرفی به اعتبار خودش لطمه میزنه(نظر شخصی)
من که شخصا بدم از این کارش میاد
مشاهده 5 پاسخ دیگر
اقا من نمى فهمم چرا كامنت هاى CapitanMacMillan كه به كل سونى فن ها توهين كرده پاك نميشه ولى كامنت هاى mahdi find god كه هيچ توهينى نكرده پاك ميشه ؟؟
خودم هم بارها شده بدون هيچ دليل منطقى كامنت هام پاك بشه ….!!!
واقا عدالت اين سايت همينه !!!
لطفا رسيدگى كنيد
منم همین امروز نصف کامنتام پاک شده. منتها مثله شما نیستم بیام ننه من غریبم بازی در بیارم مثله بچه ها نق بزنم
همینجوریشم ایکس باکس فروشش کمه انحصاریاشم بره که کلا هیچکس سمتش نمیره
کاش صادقانه میومد و میگفت دنبال پول بیشتریم و این همه خودشو خسته نمیکرد

البته اگه مایکروسافت این کارو بکنه سودش زیاد میشه و اینقدر رشد میکنه که شرکت های دیگه هم برای اینکه عقب نمونن مجبورن سیاستشون رو تغییر بدن
با عرضه X و سرویس های بی نظیری مثل Game Pass و Play Anywhere مایکروسافت نشون داده به دنبال عرضه انحصاری نیست و قطعا فروش نرم افزار سود بیشتری داره نسبت به فروش سخت افزار . مخصوصا با عرضه X نشون داد که به دنبال ایجاد بهترین پلتفرم برای بازی کردنه و قطعا خیلیا دوست دارن حتی همون بازی های ترد پارتی رو هم با سطح بالایی از کیفیت در قبال مقدار کمتری پول بازی کنند . قطعا برتری هایی که کنسول برای مشتری عادی نسبت به PC داره هم در این نوع خرید ها بی تاثیر نیست. در ضمن با کیفیت بالا و مثال زدنی سرویس های انلاین مایکروسافت سرمایه گذاری بیشتر رو این بخش ها کاملا عقلانی به نظر میرسه.
برام جالبه که خیلی از دوستان تو سایت های فارسی Minecraft رو مسخره می کنند در حالی که طبق مقاله Forbes این بازی بعد از Tetris دومین بازی پر فروشه تاریخه و 106.86 میلیون نسخه در زمان انتشار اون مقاله بازی فروش داشته ( در مقابل Uncharted 4: A Thief's End پروفروش ترین بازی پلی استیشن 4 که طبق ویکیپدیا فقط 8.7 میلیون فروش داشته). جدا از سود خالصی که مایکروسافت از فروش این بازی به دست میاره ، microtransactions هم داره بازی. لایسنس های مختلفی که از بازی فروخته میشه هم هست . پس قطعا یکی از بهترین خرید های مایکروسافته و از لحاظ مارکتینگ باید تا جای ممکن رو این بازی مانور بده.مخصوصا اینکه مایکروسافت از Cross-platform هم پشتیبانی میکنه.
جا داره یه اشاره ای به Backward Compatibility هم بکنم که در عین حال که به نظر بنده یه فن سرویس عالیه باعث میشه گیم های نسل قبل مایکروسافت بی استفاده نمونند و حتی فروش برن.
در نهایت چیزی که مسلمه اینه که همه چیز به سلیقه بر میگرده .شاید یه مشتری براش انحصاری مهم باشه و شاید یه مشتری نسل قبل همه ی این انحصاری ها رو بازی کرده باشه و دنبال یه چیز جدید باشه و هیچ چیز قطعی نیست.

پ.ن : شرکت ها برای محاسبه سود آوری به تعداد کنسول فروخته شدشون نگاه نمی کنن و فاکتور های زیادی دخیله تو این قضیه.
Minecraft روى همه كنسول ها عرضه شده مثل ps3 _ ps4 _ xbox one _ xbox 360_ pc حتى موبايل ….....
Uncharted 4 فقط روى ps4 منتشر شده
يكم فكر بكن بعد كامنت بده
در ضمن ما minecraft رو مسخره نمى كنيم داريم مى گيم xbox one x با اون قدرتش مياد ٤k اين عنوان رو معرفى مى كنه بجاى انحصارى هاى درست حسابى .………
ببين با كيا شديم ٨٠ ميليون نفر فروش uncharted 4 با minecraft مقايسه ميشه ....!!!!
خدايا خودت ظهور كن
Exodus

علي با اين بخش كه ميگي مقايسه ماينكرفت و آنچارتد درست نيست موافقم ...

اما اين دوست ما منظورش يه چيز ديگه اي بود ، دوستمون گفت چرا سوني اين بازي رو روي پلتفرماي ديگه عرضه نميكنه تا فروشش رو دو برابر كنه ... ابنطوري ٢٥ ميليون ميفروشه و ببين چقدر سود ميكنه ... ( البته بهتر بود gta و آنچارتد مقايسه ميشدند :دي چون واقعا ديگه ماينكرفت !!!!! :دي )
مشاهده 3 پاسخ دیگر
یک موضوع هست که سونی چی میخواد رو کنه؟ نینتندو که کلا راهشو جدا کرده اما سونی فقط داره روی انحصاری مانور میده و توی بحث کیفیت شبکه به شدت عقبه, بخش سرویس های گیمی هم که هیچی به درد بخور نداره. یا چیزی هست من خبر ندارم؟
واقعا اين سوال خود من هم هست !! ...

انحصاري هاي سوني ١٠ ميليون فقط باعث بيشتر شدن فروشش ميشن و تمام ... چون تمام بازي هاش بخش اصليشون داستانيه ... مثلا به اين فكر ميكنم چرا سوني ناتي داگ رو فشار نميده كه به بازي مولتي محور بسازه ، هم باعث ميشه كنسول بيشتر بفروشه و هم فروش بازيش بيشتر ميشه و هم با پرداخت هاي درون برنامه اي بيشتر درآمدزايي ميكنه ... اما اين كار رو نميكنه ...

اما از طرف ديگه اين به فكرم ميرسه كه خود سوني راهش رو از همه اينا جدا كرده ...

سوني ميخواد با مانور روي بازيهاي انحصاري برندش رو محبوب تر ميكنه ... اما سوالي كه پيش مياد اينكه تا كجا با اين منوال پيش ميره ؟! ... من احتمال ميدم سوني از نسل بعد با اين حركت هاي مايكروسافت شروع ميكنه به ساخت بازيهاي آنلاين چون بالاخره آينده صنعت گيمن ... مخصوصا با تغييرات سري Gran Turismo تو نسخه جديدش يعني sport حرف هاي من ثابت ميشن ...

اما خوب بالاخره سوني كمپاني باهوشيه و ميدونه چيكار ميكنه ...

البته يه چيز ديگه هم هست كه مايكروسافت در آينده اي نزديك ( فكر كنم ٥ ٦ سال ديگه ) استيم رو تجزيه ميكنه ( صد درصد تجزيه ميشه ، بدون شك ) و خودش رو سلطان بخش گيمينگ pc هم ميكنه و اينطوري ٥٠ درصد بازار ( ps4 تنهايي ٥٠ درصد فروش بازيهارو داره و pc و xbox هم دو تايي ٥٠ درصد ديگه ... منبع ؛: آمار فروش بازي هاي يوبيسافت ) بازي هاي AAA رو به دست ميگيره و بازارش رو گسترش ميده ( با چشم پوشي از پلتفرمهاي ديگه ) و اينطوري ميشه كه كم كم مرزهاي ايكس باكس و پي سي از بين ميرن و يكي ميشن ... و اين حركت كاملا به سود ما گيمراست ...

چون والو برميگرده به كاري رو توش استاده يعني ساخت گيم بعديش سوني مجبور به افزايش كيفيت هاي سرويس دهيش ميشه و شروع به رقابت جدي با مايكروسافت ميكنه ... و اين وسط بازيهاي داستاني قرباني ميشن ( البته آخري ديگه به ضررمونه :دي )
Tim tim دوست عزیز شاید فروش زیاد بازی های انلاین محور یه احتمال بزرگ باشه که اینده صنعت گیم بشه
ولی تو به همین سال ها نگاه کن بازی های انلاین محور هم از نظر تعداد هم از نظر کیفیت به هیچ وجه قابل مقایسه با بازی های داستان محور نیستن
بازی مثله ماریو اودیسه هم میاد میشه پر فروشترین بازی امازون و زلدا و ماریو کارت هم پشت سرش
این نشون میده هنوز این صنعت همونیه که باید باشه
و مطمعن باش که این ماکرو هست که مجبور میشه بازی داستانی محور بده
مشاهده 2 پاسخ دیگر
امیدوارم این شرکت بزرگ که از انحصار به دوره هرچه سریع تر تمام بازیاشو برای PS منتشر کنه و بازیاش رو استیم هم عرضه بشن و دیگه تو کنفرانساش مثل e32017 به ازا هر 5 کلمه 6 بار از واژه exclusive استفاده نکنه
به سازندگان بازی ها هم پول نده تا بازیشونو رو PS عرضه نکنن!!!!!!!!!
مایکروسافت در حال حاضر انحصاری های خودشو داره اما این هدف بلند مدتی که دنبال میکنه انقدر بزرگ و خفنه که در صورت پیاده سازی بعید میدونم شرکت های دیگه مثل سونی فقط نگاه کنن. اونها هم دست به کار میشن.
مشخصه که برنامه مایکروسافت برای درآمدزایی با سونی حداقل در حال حاضر متفاوت هست ولی این ضعف به حساب نمیاد چون هر دو در نهایت به پول بیشتر ختم میشه!
در مورد اون جمله آخرت هم شاید ندونی ولی انحصاری کردن بازی های ترد پارتی کاملا مرسوم بوده و فقط به مایکروسافت محدود نمیشه!
این نشون میده چقدر تو کف بازی ها مایکروسافت هستی. بُزک نمیر بهار میاد، باش تا برای ps هم منتشر کنه
مشاهده 9 پاسخ دیگر