نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
فروشگاه آنلاین پال استور فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
تجربه‌ي ما از Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War

تجربه‌ي ما از Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War

"به قلم علیرضا محزون"

شايد بتوان دنياي Warhammer 40,000 را يكي از باسابقه‌ترين و محبوب‌ترين جهان‌هاي فانتزي در صنعت بازي‌هاي ويدئويي دانست؛ دنيايي كه آينده‌ي كهكشان ما را به تصوير مي‌كشد. تا كنون ده‌ها بازي در ژانرهاي مختلف از اين دنياي خيالي به عنوان بستري براي روايت داستان خود استفاده كرده‌اند. حالا نوبت به استوديوي Proxy Studios رسيده است كه در يك همكاري با Games Workshop (خالق دنياي Warhammer 40,000) يك بازي جديد با محوريت اين جهان مرموز عرضه كند. اين بازي جديد كه Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War نام دارد در ژانر استراتژي 4X دسته‌بندي مي‌شود. در بازي‌هاي سبك 4X، گيمر كنترل يك امپراتوري را در دست گرفته و با كاوش جهان بازي، جمع‌آوري منابع و شكست دشمنان امپراتوري خود را گسترش مي‌دهد.

وقتي نام ژانر 4X برده مي‌شود اولين اسمي كه به ذهن مي‌آيد بدون شك سري Civilization است. فرانچايزي كه براي مدت‌هاست رقيبي در اين ژانر ندارد. كمتر بازي‌سازي را مي‌توان پيدا كرد كه جرئت ساخت يك بازي استراتژي نوبتي 4X را داشته باشد چون در نهايت محصول نهايي قطعا با Civilization مقايسه خواهد شد. در اين مقايسه با توجه به محبوبيت و كيفيت Civilization، كفه‌ي ترازو به سمت اين سري سنگيني خواهد كرد مگر اين كه بازي جديد عرضه شده ايده‌هاي نويي داشته باشد و ژانر 4X را به جلو براند. حالا سازندگان Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War اين ريسك را كرده‌اند تا بازي جديد خود را در ژانر استراتژي نوبتي 4X عرضه كنند و به نوعي به رقابت با Civilization بپردازند. اين استوديوي كوچك سابقه‌ي ساخت دو بازي 4X ديگر را در كارنامه‌ي خود دارد كه البته چندان با استقبال روبه‌رو نشدند.


داستان Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War در سياره‌اي به نام Gladius Prime جريان دارد كه مدت‌هاست در آتش يك جنگ سخت و بي‌پايان مي‌سوزد. چهار گروه اصلي درگير در اين جنگ تفنگداران فضايي (Space Marines)، ارك‌ها (Orcs)، سربازان امپراتوري (Astra Militarum) و نكرون‌ها (Necrons) هستند. حالا شما بايد كنترل يكي از اين گروه‌ها را در دست گرفته و با شكست گروه‌هاي رقيب، امنيت را به اين سياره بازگردانيد. در نسخه‌اي كه سازندگان در اختيارمان قرار دادند تنها Space Marines قابل بازي بود اما در نسخه‌ي نهايي شما قادر خواهيد بود كه هركدام از اين گروه‌ها را انتخاب كنيد. سازندگان وعده داده‌اند كه نحوه‌ي پيشرفت در بازي و امكاناتي كه در اختيارتان قرار مي‌گيرد در هر گروه با گروه ديگر متفاوت خواهد بود.

وقتي براي اولين بار بازي را آغاز مي‌كنيد چيزي كه بيش از همه به چشم مي‌آيد شباهت ظاهري بازي با سري Civilization به خصوص آخرين نسخه‌ي اين سري است. شما بايد در ابتدا محلي براي احداث شهر خود انتخاب كنيد. محيط بازي از يك‌سري شش‌ضلعي به نام Tile تشكيل شده است. ساختمان‌هايي كه شما در طول بازي احداث مي‌كنيد هر كدام يكي از اين Tileها را اشغال خواهند كرد. علاوه بر اين، حركت نيروهاي شما در نقشه نيز براساس اين Tileها تعيين مي‌شود. در Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War تمام تمركز بر روي جنگ معطوف است. همه‌ي تلاش شما در طول بازي بايد صرف توليد نيروهاي جنگي براي نابودي رقيبانتان شود. اين موضوع را مي‌توان هم نقطه‌ي قوت بازي و هم نقطه‌ي ضعف آن دانست چون از طرفي تمركز بر روي جنگ سبب شده است تا بازي امكان ساخت انواع نيروهاي رزمي را در اختيارتان قرار بدهد كه البته كنترل آن‌ها خالي از لذت نيست. اما از سوي ديگر شاهد تنوع گيم‌پلي‌اي كه براي مثال در Civilization وجود دارد نيستيم.

بازي به شما امكان احداث ساختمان‌هاي متنوعي را در اطراف شهرتان مي‌دهد. اين ساختمان‌ها ممكن است براي توليد نيروهاي رزمي يا هم‌چنين توليد منابع به كار روند. شما در طول بازي براي احداث اين ساختمان‌ها و هم‌چنين ايجاد نيروهاي جديد نياز به منابع داريد. اين منابع شامل Requisitions، Energy، Research و Influence مي‌شوند. براي مثال Requisitions به منظور ساخت و ساز و هم‌چنين توليد و نگه‌داري نيروها استفاده مي‌شود و يا Research براي دستيابي به تكنولوژي جديد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. خوشبختانه نحوه‌ي مديريت منابع در بازي چندان دشوار نيست و به شخصه با مشكل خاصي در اين زمينه مواجه نشدم. هر چند در زمينه‌ي ساخت‌و‌ساز بزرگ‌ترين مشكلي كه به چشم مي‌آيد امكان ساخت تنها يك شهر در بازي است كه تا حدودي دامنه‌ي فعاليت شما را در نقشه‌ي بازي محدود مي‌كند.

تنوع نيروهاي رزمي قابل ساخت در بازي بسيار زياد است. اين رنج وسيع شامل انواع نيروهاي پياده، خودروهاي زرهي مانند تانك و موشك‌انداز و حتي اجسام پرنده مي‌شود. علاوه بر اين، بازي به شما امكان به خدمت گرفتن Heroهاي متنوعي را نيز مي‌دهد. هر كدام از اين Heroها قابليت‌هاي منحصر‌به‌فردي دارند. اين قابليت‌هاي منحصر‌به‌فرد مي‌توانند شامل حملات مرگ‌بار يا افزايش خط سلامت نيروهاي خودي باشند. هم‌چنين با بدست آوردن تكنولوژي جديد مي‌توانيد آيتم‌هايي مانند انواع نارنجك‌ها را براي نيروهايتان باز كنيد. به طور كلي مي‌توان اين گونه نتيجه‌گيري كرد كه تنوع نيرو‌هاي رزمي بزرگ‌ترين برگ برنده‌ي بازي است. حتي سازندگان بازي مي‌توانند با اضافه كردن برخي ويژگي‌ها مانند امكان ارتقا نيروهاي پياده و زرهي، اين بخش را بيش از پيش غني سازند.

بازي دو راه براي پيروزي در پيش رويتان مي‌گذارد. اولين راه نابودي تمام گروه‌هاي موجود در نقشه است و راه ديگر عمل به Questهايي است كه در قالب فصل‌هاي مختلف در اختيارتان قرار مي‌گيرند. براي مثال در فصل اول از شما خواسته مي‌شود تا يك برج دفاعي نزديك پايگاه خود احداث كرده و هم‌چنين ميزان توليد Requisitions خود را به يك حد معين برسانيد. Questهاي بعدي نيز براي مثال شامل اين موارد مي‌شوند: احداث يك ساختمان مشخص، به خدمت گرفتن يك Hero، حمله به يك مكان خاص در نقشه و يا بدست آوردن يك آيتم كه توسط موجودات خطرناكي مراقبت مي‌شود. خطري كه بازي را در اين زمينه تهديد مي‌كند پايين آمدن ارزش تكرار آن با توجه به ثابت بودن Questهاست. البته با توجه به اين نكته كه ما فقط امكان تجربه‌ي بازي در نقش Space Marines را داشتيم نمي‌توان نتيجه‌گيري كلي نمود. اما قطعا اگر سازندگان مي‌خواهند ارزش تجربه‌ي بازي را بالا ببرند بايد Questهاي متفاوتي را براي گروه‌هاي موجود در بازي قرار دهند تا گيمر به تجربه‌ي بازي در نقش هر يك از اين گروه‌ها ترغيب شود.

طراحي بصري بازي در مجموع در شرايط قابل قبولي قرار دارد. تاريك بودن محيط بازي و وجود خرابه‌هاي شهرهاي قديمي به خوبي حس يك دنياي درگير جنگ و نابودي را به گيمر منتقل مي‌كند. در طراحي Heroها، نيروهاي رزمي و هم‌چنين دشمنان سعي شده است تا جزئيات در بالاترين سطح قرار داشته باشد. با اين وجود هنوز برخي از مناطقي كه در نقشه با آن‌ها برخورد مي‌كنيد كمي تكراري به نظر مي‌آيند. براي مثال ممكن است يك معبد خرابه را به صورت مشابه بارها در نقاط مختلف نقشه مشاهده كنيد. علاوه بر اين، دو مشكل اساسي نيز در بازي به چشم مي‌آيند كه اميدوارم سازندگان در نسخه‌ي نهايي فكري به حال آن بكنند. اولين مشكل عدم امكان چرخاندن دوربين بازي است كه براي يك بازي استراتژي 4X عجيب است و قطعا يك ايراد بزرگ محسوب مي شود. مشكل دوم نيز عدم وجود موسيقي مناسب در طول تجربه‌ي بازي است. قطعا يك موسيقي تاثيرگذار و حماسي مي‌تواند در ترغيب گيمر به ادامه‌ي بازي نقش بسزايي داشته باشد.

سخن پاياني

قطعا شجاعت سازندگان بازي Warhammer 40,000: Gladius – Relics of War در خلق يك عنوان استراتژي 4X ستودني است. عنواني كه با وجود شباهت‌ با سري Civilization تلاش مي‌كند تا يك تجربه‌ي جديد را به طرفداران اين سبك هديه دهد. البته‌اي نسخه‌اي كه براي تجربه در اختيار ما قرار گرفت ايرادات ريز و درشتي داشت اما مي‌توان اميدوار بود كه با برطرف شدن اين مشكلات، شاهد يك بازي استاندارد و سرگرم‌كننده در ژانر 4X باشيم. اين بازي اكنون در استيم قابل پيش‌خريد است و تاريخ عرضه‌ي آن 21 تير (12 جولاي) تعيين شده است.

نوشته شده در: 27 خرداد 1397
دسته: پیش‌نمایش
 
گیم آموز
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

اینکه فقط یک شهر می توان ساخت کمی برای این سبک بازی عجیب بنظر میاد بطور مثال عنوان Civilization هیچ محدودیتی در این زمینه نداره.

مقاله تمیز و مرتبی نوشتید، خسته نباشید.