شاتل لند
فروشگاه گیفت کارت
 
افسانه‌ی تراوین فروش انواع موس و کیبورد گیمینگ
گیمر باش بهترین سایت فروش گیفت کارت
بررسی اولین نمایش گیم‌پلی بازی Ghost of Tsushima
نویسنده:
صفحه شخصی من - گیکی در آرزوی تبدیل شدن به یک ویچر
User_image

در سال 1274، زمانی که امپراطوری مغول هر چهار گوشه‌ی زمین را فتح کرده، به تنها هدف باقی مانده‌اش می‌رسد: "ژاپن. قوبلای خان، فرمانده‌ی مغولی دستور حمله را صادر کرده و اولین مکانی که مورد تهاجم قرار می‌گیرد، تسوشیماست. 1000 سرباز مغولی در ساحل کومودا پیاده می‌شوند و طی چند روز نه تنها شوگودای (رهبر فئودالی مناطق مختلف ژاپن) تسوشیما را اعدام می‌کنند بلکه بسیاری از مردم عادی توسط این مهاجمان سلاخی می‌شوند. این گونه است که جرقه‌ی یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخ ژاپن زده می‌شود؛ نبردی که در نهایت به اولین شکست مغول‌ها بدل می‌شود."

Ghost of Tsushima

شبح تسوشیما (Ghost of Tsushima) برای رونمایی و عرضه شاید زمانی بهتر از این پیدا نکرده. استودیوی ساکرپانچ بعد از سه بازی inFamous، سراغ یکی از آن دوره‌هایی می‌رود که گویا خیلی وقت بود صنعت گیم فراموششان کرده. در کنار اثر جدید From Software، شبح تسوشیما قصد به تصویر کشیدن ژاپن فئودالی را دارد؛ اما تفاوت‌های میان این دو اثر سر به فلک می‌کشند. تسوشیما اواخر قرن 13 رخ می‌دهد در حالی که رخداد‌های Sekiro، سه قرن پس از آن است، تسوشیما برخلاف Sekiro به نظر عنصر ماورا طبیعی ندارد و رخدادهای یک سامورایی را به تصویر می‌کشد تا یک شینوبی (سامورایی سرگردان) و مهم‌تر از همه به نظر می‌رسد در تسوشیما با یک اثر جهان باز روبروییم، کاری که ساکر پانچ عملا در آن استاد شده و هیجان ما نسبت به شبح تسوشیما و پتانسیل خارق العاده‌اش را چندین برابر می‌کند.

Ghost of Tsushima

در میان برگ‌های خزان

دموی تسوشیما با چند منظره‌ی شگفت انگیز آغاز می‌شود. پس از ظهور شخصیت اصلی، جین ساکای (Jin Sakai) از میان درختان جنگل، ابتدا با با یک منظره‌ی جنگ زده روبرو می‌شویم که به مانند منطقه‌ی تکان دهنده‌ی No Man’s Land در The Witcher 3، پرتره‌ای است تمام عیار از قتل عام مغول‌ها و فلاکتی که از خود به جا گذاشته‌اند. کمی بعد قهرمان ما سوار اسب شده و به سمت یکی از روستاهای مورد تهاجم قرار گرفته می‌رود. در میان راه، صدای انسان بی‌گناهی به گوش می‌رسد و او تصمیم می‌گیرد برای نجاتشان، به مبارزه با سربازان مغول برود و چنین سیستمی احتمالا به صورت تصادفی در محیط پخش خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا توانایی نبرد بر روی اسب داریم یا نه پس قهرمان از اسب سوار شده و اولین مبارزه شبح تسوشیما شروع می‌شود.

Ghost of Tsushima

انتقام، غذایی است که باید سرد سرو شود

یکی از دشمنان بلافاصله حمله ور شده اما سامورایی آرام ما با یک حرکت، او را از پا درمی‌آورد. مبارزه‌ی کنونی تا حدی یادآور سیستم مبارزات Assassin’s Creed به خصوص نسخه‌ی پیشین یعنی Origins است. دشمنان از هر سو حمله می‌شوند و جین هم توانایی حمله با کاتانایش دارد و هم دفاع و سپس ضد حمله. جریان مبارزات بسیار روان است و به لطف انیمیشن‌های نرم و ظرافت خاص ژاپنی‌ها، مبارزات واقعا جذابند. مشخصا دشمنان مختلفی در دمو حاضر هستند که سبک مقابله با آن‌ها متفاوت است. مثلا پس از نبرد با دو شمشیر زن، یک نیزه دار ظاهر می‌شود و به لطف اسلحه‌ی دوربردش، می‌تواند بدون بودن در دسترس جین، به او حمله کند. پس از پایان مبارزه، جین همراهی پیدا می‌کند و به سوی یک معبد شینتو روانه می‌شوند.

Ghost of Tsushima

سکوت در تسوشیما

در راه به سوی شینتو، سربازانی را می‌بینیم که اطراف معبد جمع شده و در صورت پیدا کردن هر گونه نشانه از جین، گروگان داخل معبد را می‌کشند. اما او کمی بعد به خوبی نشان می‌دهد که بیش از یک حقه در آستینش دارد! مخفی کاری در شبح تسوشیما به وضوح یکی از جنبه‌های مهم‌تر گیم پلی است (صرفا به اسم بازی دقت کنید) و خب آن قتل خشن و فوق تماشایی (پاره کردن تارهای صوتی با دست!) ارزش کار ساکرپانچ را به خوبی نشان می‌دهد. این استودیو به شدت از فضای رده سنی T بازی‌های پیشین دور شده و شبح تسوشیما اثری است به شدت خشن و خونین. در همان مبارزه‌ی اول، هم قطع شدن اعضای بدن داریم و هم فینیشرهای بی‌رحمانه. انگاری که دنیای تسوشیما ترکیب زیبایی است از هم نشینی انسان و طبیعت که به واسطه‌ی حمله‌ی مغول‌ها، زخمی شده و باید التیام یابد.

Ghost of Tsushima

در اطراف معبد، جین یکی از وسایل جالبش را نشان می‌دهد. قلاب او (که اتفاقا شباهت‌هایی به نمونه‌ی موجود در Sekiro دارد) به نظر در مکان‌های خاصی قابل استفاده است اما افزودن بعد ارتفاع به گیم پلی می‌تواند ارزش سندباکسی بازی را بالا ببرد. هنگامی که جین از روی سقف معبد بر روی دشمنان می‌پرد، زمان کند شده و به انتخاب، یکی یکی دشمنان را از پا در‌می‌آورد. به نظر تعادل میان اکشن و مخفی کاری به دقت کار شده و استفاده از هر دو در ماموریت‌های بازی ضروری است. 

Ghost of Tsushima

نوای زیبای ساکوهاچی

ساکوهاچی که همان نی ژاپنی است که پیش از شروع دمو بر روی سن سونی اجرا شد در خود دمو حضور پررنگ و مهمی دارد. در نقطه‌‌ی پایانی دمو و هنگامی که جین در حال نجات گروگان مغول‌هاست، همراه او تیری شلیک کرده و از او می‌خواهد آن پیرمرد را بکشد. جین قبول نکرده و نوای فلوت برای بار پایانی در دمو، آواز شروع دوئل میان دو سامورایی است. به نظر این دوئل‌ها بسیار طولانی‌ت و طاقت فرساتر از مبارزات معمولی هستند و حریفان جین، سرسخت‌تر و ماهرتر. به این موضوع استاتیک فوق العاده‌ی محیط را اضافه کنید تا شبح تسوشیما به اوج آن حس حماسی برسد. با تمام شدن دوئل و هجوم ارتش مغول، نمایش تسوشیما پایان می‌یابد.

Ghost of Tsushima

هنوز سوالات بسیاری پس از این نمایش برای ما مانده است. آیا ساختار جهان باز بازی بیش از حد "یوبی سافت" زده است یا اینکه با ایده‌های جدیدی مواجه می‌شویم؟ آیا خبری از سیستم خوب و بد به سبک inFamous خواهد بود؟ پاسخ همه‌ی این سوالات احتمالا تا زمان عرضه مشخص شود اما از همین حالا می‌توانیم بگوییم ساکرپانچ با شبح تسوشیما، می‌تواند به اوج بازیسازی برسد و در میان استودیوهای سونی جایگاهی هم تراز با ناتی داگ و سانتامونیکا کسب کند.

نوشته شده در: 4 تير 1397
دسته: مقاله
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Ghost of Tsushima - Paris Games Week Announce Trailer
  • Ghost of Tsushima
  • Ghost of Tsushima
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

یه سوالی برام پیش اومده! اینکه کاربر میتونه به خودش امتیاز بده دقیقا به چه کاری میاد؟ خیلی مسخرست اونم وقتی همه میدونن به خودت امتیاز مثبت میدی پس بهتره مدیران سایت کلا این گزینه رو برش دارن
تازه ممکنه گاهی دستمون بهش بخوره و ناخواسته یه امتیاز از طرف خودمون برامون ثبت بشه. واسه من پیش اومد.
اینفیموسو‬‎ بازی نکردم ولی الان یه ویدئو از گیم پلی و حرکت takedown ش دیدم که خیلی تفاوت داشت با این حرکت بتمن تو آرکام نایت و اصلا ربطی بهم ندارن ولی تو این بازی دقیقا از همون حالت مخفی کاریه بتمن الهام گرفته شده
البته به هیچ وجه با این قضیه الهام گرفتن و این مسائل مشکلی ندارم حتی باعث پیشرفت و رقابت هم میشه مثلا نمونه دیگش اینجاستیس 1 بود که بعدها یه سری حرکات و فنونش رو به مورتال کامبت هم اضافه کردن در نتیجه بازی بهتری شد
تو پست قبلی هم که گفتم از بتمن تقلید کرده در جواب کاربری بود که بخاطر سلیقه خودش اومد به باقی عناوین توهین کرد و اون لحظه به نظرم باید اونطور جوابشو میدادم
این هم اضافه کنم اون حرکت سوئیچ یا مارک دار کردن دو سه حریف قبل از اینفیموس هم تو بازیها رایج بوده، مهم زاویه دوربین و نوع وارد کردن ضرباته که تو آرکام نایت اولین بار به اونصورت حرفه ای و زیبا شاهدش بودیم
آخرش این دوست منتقد ما نگفت همونطور که این بازی رو یوبی سافت زده میدونند آیا cyberpunk رو هم بشدت deus ex زده میدونند یا نه؟؟
کسی از ماها گیمپلی سایبرپانک رو ندیده.
xtentacion
لطفا اگر پاسخ منطقی و قانع کننده ای ندارید وارد بحث نشید، ممنون
مشاهده 2 پاسخ دیگر
فقط همین کم بود که این شاهکار هنری با اشغالهای بی مصرف یوبیسافت مقایسه بشه
من دیگه حرفی ندارم
اونی که به این بازی ایراد میگیره قطعا یه فن بوی هست
ولی اینکه شما بازی های یوبی را اشغال میدونید
توهین به طرفداراشه
که یکیشون منم
آشغالهای دوست داشتنی!
مشاهده 2 پاسخ دیگر
تعصب رو برند چشم خیلی ها رو کور کرده ،ناشر کیه ! بعد هزار تا انگ میچسبونن به بازی تا به خیال خام خودشون عنوان رو له کنن منتها اون عنوان فروش خودش رو میکنه و نسخه های بعدیش هم تایید میشه ...الهام یا تقلید هر چی که اسمش رو میزارید اگر درست و بجا استفاده بشه کیفیت بازی قابل قبول باشه خیلی هم عالیه همین فیفا و pes در مواردی از هم الهام گرفتن ،کاش یه دو جین بازی با سبک دارک سولز و به همون اندازه با کیفیت و متنوع ساخته بشه این چه عیبی داره ،همینطور تام رایدر هم از انچارتد و بلعکس..nioh تقلید بوده یا الهام وقتی متاش بالاس و اکثریت پسندیدن ،تنها ایرادش اینه که انحصار کنسولی سونیه !
می خوام چند خط درباره وضعیت پردیس گیم بنویسم و امیدوارم کسی ناراحت نشه:
بچه ها واقعا نمیدونم چی باعث میشه که انقدر حق بجانب و مثلا همه چیز دان باشید؟ آدم اصلا راغب نیست که به سایت سر بزنه دیگه؛ جدی جدی دارم میگم که گندشو در آوردید!!! فن بازی تبدیل شده به بزرگترین دغدغه گیمرها، انقدر به این مسئله که سونی فلان بازی رو داره و مایکروسافت بیسار نداره (یا برعکس) اهمیت دادید که به یکی از ارزش های درونی تبدیل شده :) اما دریغ از یک ذره تفکر...

- چرا اینطوری هستی (فن بازی)؟
+ عه! خب، همه جای دنیا اینجوریه حالا تو چرا فاز برداشتی، اصلا ما داریم ترول میکنیم و واسه شوخیه!

فک کنم به این حد رسیده باشیم که فرق بین شوخی و فن بازی رو بفهمیم (من و خیلی های دیگه)

به جان خودم communityهای خارجی اصلا اینجوری نیستن :) ۱۰ سال پیش شاید، اما الان همه از این فاز گذشتن و تنها دنبال تجربه بازی ها بدون طرفداری احمقانه از کنسول خاصی هستن... بچه های اینا اسمشون بازیه و برای شما خلق شده که لذت ببرید نه اینکه به عنوان سلاح ازشون استفاده کنید D:

واقعا درک نمیکنم که چرا انقدر به گذشته فکر میکنید؟؟؟ قضیه uncharted 4 فسیل شده ولی هنوز داره سینه به سینه از کاربری به کاربری دیگه منتقل میشه! باور کنید نقد و نمره و "متا" انقدر مهم نیست که شما فک میکنید...

کامنت های بلند بالای شما نشان از درکتون نیست جدا! طرف به خیلی ها میگه شما چیزی نمیدونی ولی خودش داره فهم و عقلانیت رو زیر پا له میکنه :)) یکی دیگه هم سنش رو به رخ میکشه × اونیکی هم توی جریان mainstream داره غلت میزنه و حرفش اینه که چون همه اینو میگن باید اینطوری باشه...
واقعا دست کسی که این جمله ignorance is bliss گفته رو باید طلا گرفت.
حتما خیلیا معنی اون جمله‌ی انگلیسی رو نمی‌دونن. حالا که معنیشو نگفتی پس من میگمش واسه اگاهی ( نادانی یک برکت است)
واقعا همینطوره
فقط مقاومت میکنن
به بازی های خوب تهمت میزنن و میکوبن
ماریو را میگن کیلویی متا میگیره
گیرزو هیلو را میگن دیگه بیخود شدن
بازی های سونیو میکوبن
و خودشونو محدود به کنسولشون میکنن


من اول با نینتندو میونه نداشتم که الان چند ماهی بدجور عاشقش شدم
يه سري چيزا بود ميخواستم نگم ولي مگه بعضيا ميزارن؟ :D
خب از AC الهام گرفته حالا AC ميخواد خز هر ساله و ساخت يوبيسافت صغير باشه يا نه!
حالا كه جاش هست بگم اون ONE SHOT CAMERA در GOW هم اولين بار در Splinter Cell : Conviction استفاده شد(به گفته جاناتان كوپر انيماتور ناتي داگ) و سيستم انيميشن هاي تلو 2 اولين بار در سال 2016 در GDC توسط يوبي سافت معرفي و در For Honor استفاده شد و اسمش سيستم motion matching هست.
يوبي هيتر ها هر چقدر ميخوان بسوزن ولي وجود يوبيسافت براي پيشرفت صنعت گيم خيلي مهمه.
و حالا نگاهي به تريلر اين عنوان:
جين يه سوت ميزنه اسبش مياد.(كجا ديدم يادم نمياد)
جين با چند مغول رو به رو ميشه.شمشيرش رو نگه ميداره و موقع حمله سرباز مغول با يك ضربه كارش رو ميسازه.مشابه اين رو كجا ديدم؟آهان تكنيك ضد حمله AC1 در 11 سال پيش.اين رو خوب يادمه.
ميريم جلوتر جين از grappling hook سينديكيت استفاده ميكنه ميره بالاي ساختمون با يك air assassination قدرت مخفيكاريش رو نشون ميده. بعد از كشته شدن سرباز اول بقيه سرباز ها هر كدوم با يك ضربه به راحتي كشته ميشن.(چقدر اين كار رو توي سري اتزيو بعد از Air assassination ها انجام دادم)
بله اين بازي از AC الهام گرفته خيلي هم الهام گرفته به طوري كه رهبر تيم سازنده گفته ساخته شدن يك AC در ژاپن فئودال "بزرگ ترين كابوسشون" بوده.
تريلر گيم پلي خفن بود ولي تمام تريلر هاي گيم پلي وقتي خطي و نسبتا كوتاه باشن خفن هستن.مخصوصا اگه با يك IP جديد طرف باشيم.بايد ديد با يك تريلر گيم پلي نيم ساعته از دنياي بازي ، باز هم جذابيت داره يا نه.آيا سيستم مبارزات كه به نظر خيلي ساده مياد چالشش رو نشون ميده يا به ورطه تكرار ميفته.آيا اين دنياي زيبا فقط زيباست يا ده ها ساعت محتوا با سايد كوئست ها درون خودش جاي داده.
این خفنی ک دیدی
ساید کوعست بازی بود
وقتی ساید کوعستش اینه
بدون تا تهش شاهکار در میاد
در کنار این
همین تریلر مشخص کرد گرافیک فنی و هنری بازی شاهکاره که همین تا اینجاش ۷ نمره از ۱۰ رو میگیره میمونه باقی مسایل
aurora

استاد صدا کردن اسب در بازی shadow of the colossus (محصول 2005) بود.
ضد حمله و perry در بیشتر هک ان اسلش های قبل از اساسین بود.
هوک هم قبل از اساسین سیندیکیت در جاست کاز و بایونیک کماندو بود. (و چن تا بازی دیگه)
دقت کنید یه جوی بوجود اومده دقیقا بر علیه انحصاری های سونی ! شخصا هیچ وقت فکرش رو هم نمیکردم کار بجایی برسه که ناتی داگ رو هم بکوبن ،hzd رو برابر ویچر ۳ قرار دادن اونم در شرایطی که خود پروژکت رد بوجد اومده بود، اون جو پیش اومده در مورد انچارتد، بررسی دیتروید ،حواشی گاد اف وار که فلانه و بهمانه...اسپایدی رو در برابر بت من، روح تسوشیما رو هم یوبیسافت زده و تقلید از اساسین، تکه کلامشون هم اینه " من خودم پلی ۴ دارم" خوبه حالا متا بالای نود میگیرن زیر نود بود چی میشد؟! این عزیزان نمی دونم چرا راجب دست گلهای ماکروسافت مطلب نمی نویسن
چه دیدگاه جالبی
کاملا حق با شماست
من نمیفهمم چیه گوست اف سوشیما شبیه بتمن یا کارای یوبیسافته
یا چرا اسپایدر من باید با بتمن مقایسه بشه
کوبیدن ناتی داگم که چی بگم

البته اینجا ایرانه
وقتی زلدا و ادیسی اومدن دنیا تکون خورد اما ایران فقط کوبیدن
هر چی بازیو بیشتر بکوبن معلومه بهتره
متاسفانه همینطوره کافیه یه مطلب در مورد انحصاریهای سونی بزارن تا اقایون کارشناس بیان و بررسی کنن ،پست مربوط به hzd و لست پارت ۲ همینطور خدای جنگ نمونه بارزش هست ..
باور کن من فکرش رو هم نمیکردم ماریو اودیسه اونقدر عالی بشه و تجربش بهم بچسبه فروش کلیش هم بالاس منتها اینجا یه عده نمی تونن یسری از بهترین بازیها رو به دلیل تعصب رو یه برند و طرفداری تا پای جان! تجربه کنن ،برا اینکه عقده نشه کوچک میشمرن و تخریب میکنن
مشاهده 1 پاسخ دیگر
بازی از لحاظ بصری و گیم پلی و گرافیک فنی و صدا گذاری خودشو تو یه گیم پلی 8 دقیقه ای ثابت کرد
من کار ندارم الهام گرفته یا نگرفته شبیه یا نیست رقیبه یا نیست
من فقط مطمعنم با یه بازی عالی و حماسی و سرگرم کننده طرفیم
ساکر پانچ ثابت شده هست و اگه سنگ تموم بزار میتونه با این بازی بره تو اوج در حد جایی که تا حالا نرفته باشه
این یک بازی نیست ، این اوج یک نمایش هنری در صنعت سرگرمی هست، در ضمن حرف T تلفظ نمیشه ودرستش سوشیما هست نه تسوشیما
یوبی سافت زده؟!! مثه این میمونه که بگی cyberpunk بشدت deus ex زده هست، بسیار بی معنی و نامفهوم بود
اگر ملاک تلفظ اصل ژاپنی باشه بین کلامتون باید گفت که T بصورت خیلی مخفف تلفظ میشه و یه گوینده native ئه این زبان میتونه تشخیص بده فرق بین Su و Tsu رو، هرچند که گوش غیر native ها عادت نداره و نمیتونه خوب متوجه بشه
برای اطلاعات بیشتر :
https://www.youtube.com/watch?v=lUH_p8NHKG8
تسوشیما شاید در نوشتار عجیب باشه ولی شکل تلفظ درستش (به ژاپنی) با ت همراهه
تسوشیما اسم یه جزیره تو ژاپنه که اگر بخوایم اسمش رو به کانجی بنویسیم میشه 対馬
و تلفظش از با استفاده از فونتیک ها بصورت つしま
つ بصورت tsu تلفظ میشه
اگه su یا سوشیما بود، す میشد
اطلاعات اضافه فوق هم از دوستان بنده که دارنده مدرک N2 هستن و رشتشون ادبیات ژاپنی ئه به من رسوندن، با تشکر از ایشون، معلم بنده :دی
ادیت: فونتیک رو به شکل هیراگانا بنویسیم*
مشاهده 8 پاسخ دیگر