نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
ایده پرداز ژوبین (چارخونه) فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
نقد و بررسی بازی Street Fighter 30th Anniversary Collection

نقد و بررسی بازی Street Fighter 30th Anniversary Collection

"به قلم پرهام آقاخانی"

سری استریت فایتر، صرف نظر از وضعیت نامناسب کنونی‌اش، از جایگاه خاصی در بین عناوین ژانر فایتینگ برخوردار است؛ چون حیات این ژانر به دستان این سری و مخصوصا نسخه‌ی دوم شروع شد. در ادامه نیز با عرضه شدن عناوین مختلف و صد البته پرطرفداری همانند سری آلفا و مخصوصا نسخه‌ی خارق العاده‌ی سوم، محبوبیت این سری رو به فزونی نهاد. ولی گیر افتادن این عناوین بر روی پلتفرم‌های نسل‌های پیشین و عرضه نشدنشان بر روی پلتفرم‌های نسل کنونی، بسیاری از بازیکنان را از تجربه‌ی آن‌ها محروم کرده بود. تا این که کپکام با معرفی عنوان Street Fighter 30th Anniversary Collection و وعده‌ی قرار داشتن تمام آن بازی‌های محبوب در یک پکیج، همه را به وجد آورد. اما متاسفانه بعد از تجربه‌ی این مجموعه، می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که سازندگان این عنوان، در بعضی بخش‌ها کم کاری کرده‌اند و بیشتر از کیفیت، بر روی کمیت تمرکز داشته‌اند.

مجموعه‌ی سالگرد 30 سالگی استریت فایتر از لحاظ تعداد بازی‌های موجود و محتویات، یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های عرضه شده تاکنون به شمار می‌رود. حدود 12 بازی مختلف (شامل استریت فایتر 1، پنج نسخه‌ی مختلف از استریت فایتر 2، سه نسخه‌ی اصلی سری استریت فایتر آلفا و سه نسخه‌ی مختلف از استریت فایتر 3) که بر اساس نسخه‌ی آرکیدشان بنا شده‌اند، در این عنوان قابل بازی هستند و می‌توان به صورت آفلاین در مود‌های Arcade و Versus و Training به انجام آن‌ها پرداخت و یا با استفاده از بخش آنلاینی که برای این مجموعه طراحی شده است، به انجام مبارزات Ranked و Casual و یا ساخت و ملحق شدن به لابی‌ها پرداخت. در کنار بازی‌ها، حتی می‌توان سری به بخش گالری به شدت غنی بازی زد که مجموعه‌ای بسیار عظیم از تصاویر هنری، پوسترها، طراحی‌ها، بیوگرافی‌ها و حتی اسپرایت‌ها را با کیفیتی فوق العاده بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از این لحاظ، ارزش کلی بازی خیلی بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد، است و مطمئنا می‌تواند بسیاری از بازیکنان را نسبت به خرید آن، راضی کند.

اما یک عده از بازیکنان، یعنی کسانی که با نسخه‌های آرکید بازی‌های فایتینگ آشنایی داشته باشند، چندان با شنیدن استفاده از نسخه‌های آرکید، خرسند نخواهند شد و بلافاصله احساس نگرانی خواهند کرد. این نگرانی کاملا بجاست و دلیلش هم این است که نسخه‌ی آرکید عناوین فایتینگ، تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌های خانگی دارد و مهم‌ترین این تفاوت‌ها، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در نسخه‌های آرکید طوری طراحی می‌شود که حداکثر پول ممکن را از بازیکنان استخراج کند. به همین خاطر، مبارزان هوش مصنوعی آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و حتی می‌توانند فرمان‌های وارد شده توسط بازیکنان را بخوانند (Input Reading). در نتیجه، متاسفانه همین موضوع باعث شده که درجه سختی بازی‌های موجود در این مجموعه (و مخصوصا Street Fighter 2 Turbo که درجه سختی به شدت کابوس واری دارد) بسیار بالا باشد و تغییر درجه سختی در تنظیمات آن‌ها نیز، تاثیر چندانی نداشته باشد. به همین خاطر لحظات بسیاری پیش می‌آید که حتی در درجه سختی‌های بسیار پایین توسط حریف‌هایتان تارومار شوید، کامبوهای غیرممکنی را به چشمتان ببینید یا این که حریف‌هایتان، خیلی راحت تمام حرکات شما را دفع کنند و حملات پرتاب شونده‌تان را هم جاخالی دهند.

مشکل دیگری که به خاطر شبیه سازی بازی‌ها به وجود می‌آید، کمبود ویژگی نسبت به سایر نسخه‌های عرضه شده است. به عنوان مثال، بازی‌هایی همانند نسخه‌های متفاوت استریت فایتر 2 و یا استریت فایتر 3 به ترتیب حسابی در برابر SF2 Anniversary Edition و SF3 Online Edition کم می‌آورند. همچنین ویژگی‌های Training و بخش آنلاین نیز تنها به 4 بازی خاص محدود شده است و امکان بازی آنلاین و یا تمرین کردن، برای هیچ بازی دیگری (مخصوصا عنوان بسیار پرطرفدار Street Fighter Alpha 2) فراهم نشده است یا حتی گزینه‌ای برای مبارزه تکی علیه CPU نیز وجود ندارد. از همه بدتر هم این است که سازندگان به خاطر استفاده از نسخه‌های آرکید و همچنین برای سازگار کردن بازی با تورنومنت‌ها، از نسخه‌های کامل عناوین موجود استفاده نکرده و بازی‌ها را فقط به یک سری ورژن خاص و آن هم نسخه ریجن آمریکا محدود کرده‌اند. به همین خاطر، بازیکنان به آخرین پچ‌های عرضه شده برای بازی‌های موجود و یا حتی عناوین فوق العاده کاملی همچون Street Fighter Alpha 3 MAX دسترسی ندارند. اما با وجود این همه کاستی، حداقل شبیه سازی بازی‌ها به نحو احسن انجام شده است و سازندگان همانند Mega Man Legacy Collection که از مشکل غیب شدن مگامن به خاطر ازدیاد اسپرایت‌ها رنج می‌برد، خرابکاری نکرده‌اند. بعد از انتخاب بازی‌ها آن‌ها بدون هیچ لودینگ خاصی و بلافاصله اجرا می‌شوند و استفاده‌ی مناسب از Save Stateها نیز کمک شایانی به افزایش سرعت وارد شدن به بازی کرده است.

ولی مهم‌ترین چیزی که سازندگان باید به آن توجه می‌کرده‌اند، پشتیبانی مناسب از کنترلرهاست. هر چه باشد، این مجموعه از تعداد بسیاری از عناوین فایتینگ تشکیل شده است و بازیکنان این ژانر از طیف وسیعی از کنترلرهای معمولی و حرفه‌ای استفاده می‌کنند. پس این کار باید به نحو احسن انجام شده باشد، مگر نه؟ متاسفانه پاسخ در نسخه‌ی PC، منفی است. بازی به صورت پیش فرض، پشتیبانی خوبی از کنترلرهای XInput دارد؛ ولی فقط کافیست که از یک کنترلر DInput استفاده کنید تا اصلا قادر به انجام این عنوان نباشید؛ چون این دسته از کنترلرها یا اصلا شناسایی نمی‌شوند و یا در صورت شناسایی شدن، تنظیمات کنترلی بهم ریخته‌ای دارند و جهت‌های مورب آنالوگ‌ها نیز به هیچ عنوان کار نمی‌کنند. نکته جالب‌تر اینجاست که حتی ممکن است در استفاده از نرم افزارهای متداولی مثل X360CE هم به مشکل بخورید و راه حلی جز استفاده از تنظیمات کنترلر استیم نیابید که با توجه به پیشینه‌ی سازنده‌ی این مجموعه و عناوین قبلی آن‌ها (مثل Mega Man Legacy Collection)، این مشکل اصلا قابل قبول نیست.

اما کیفیت بخش آنلاین و آن 4 بازی محدودی که قابل بازی هستند، چگونه است؟ متاسفانه وضعیت این بخش اصلا خوب نیست. با این که Net Code بازی وضعیت متوسطی دارد و می‌توان تا حدی آن را تحمل کرد؛ ولی چیزی که کار را خراب می‌کند، سیستم Matchmaking افتضاح آن است. نه تنها این سیستم مبتنی بر رنگ‌های مختلف کمربندهاست که اصلا دقیق رفتار نمی‌کنند و تاثیر میزان برد و باخت‌ها در آن مشخص نیست، بلکه حتی توانایی انتخاب ناحیه و یا حتی کیفیت ارتباط را نیز به بازیکن نمی‌دهد! در نتیجه در هر بار ورود به یک بازی آنلاین، باید دعا کنید که با یک بازیکن از آن سر دنیا، همبازی نشوید!

از همه بدتر هم این است که هیچ مجازاتی برای Rage Quitterها در نظر گرفته نشده است و سیستم Matchmaking نیز قادر به شناسایی درست تعداد برد، باخت و درصد قطعی کاربران نیست. در نتیجه این موضوع باعث شده است که در طول مبارزات آنلاینتان، بارها و بارها با افرادی مواجه شوید که در هنگام باخت، به ناگهان ارتباط اینترنتی خود را قطع می‌کنند و به خاطر حساب نشدن آن باخت‌ها، از Ranking بالایی هم در بخش آنلاین برخوردار می‌شوند.

بازبینی تصویری:

لطفی به خودتان بکنید و به هیچ عنوان سراغ استریت فایتر 1 نروید...

بخش تاریخچه، فوق العاده غنی است و موارد زیادی مثل بیوگرافی‌ها و نکات مخفی را هم شامل می‌شود

بازی به شما همچنین اجازه‌ی مشاهده‌ی فریم به فریم حرکات هر کارکتر را می‌دهد تا هنر طراحان عناوین دو بعدی سری، بهتر دیده شود

در کمال تعجب، SF3 Double Impact تنها عنوانی است که یک حالت صفحه‌ی Widescreen واقعی دارد

از ظاهر Urien این طور به نظر می‌رسد که چیزهای فجیعی به چشمش دیده است...

نکات مثبت:

مجموعه‌ی 12 بازی سرگرم کننده در یک عنوان

بخش‌های تاریخچه، فوق العاده غنی هستند

نبود هیچ گونه صفحه لودینگ در طول بازی

امکان استفاده از انواع سایز‌های صفحه و افکت‌ها

نکات منفی:

نداشتن برتری نسبت به نسخه‌های ارتقا یافته‌ی پیشین

نبود یک سری از ویژگی‌ها به خاطر استفاده از نسخه‌های آرکید بازی‌ها

استفاده از Romهای قدیمی و آپدیت نشده

پشتیبانی افتضاح از کنترلرهای DInput

سیستم Matchmaking نامناسب

Net Code نه چندان مناسب

نبود هیچ گونه مجازات برای Rage Quitterها

برخی باگ‌ها و گلیچ‌ها

سخن آخر:

Street Fighter 30th Anniversary Collection یک مجموعه‌ی بسیار غنی از تاریخچه‌ی سی ساله‌ی این سری است. تعداد بازیهای موجود در آن بسیار زیاد است و مجموعه‌ای خارق العاده و باکیفیت از تصاویر هنری و طرح‌های مختلف تاریخ این سری را نیز در خود جای داده است. اما هر چقدر که این عنوان در بحث کمیت خوب عمل کرده است، در بحث کیفیت واقعا بد ظاهر شده است و به خاطر یک سری از کاستی‌ها و همچنین مشکلات فراوانی که دارد (مخصوصا روی پلتفرم PC)، اصلا نمی‌تواند در آن سطحی که می‌توانسته داشته باشد، ظاهر شود.

Verdict

Street Fighter 30th Anniversary Collection is a very rich collection of the series' 30-year history. It contains a huge number of games, in addition to a fantastic and high-quality collection of artistic images and designs of the history of this series. However, while it's full of content quantity wise, it lacks quality; and because a series of shortcomings, as well as many problems (especially on the PC platform), it does not have the quality it could've had

(Score: 6.5 out of 10 (PC Version

نوشته شده در: 17 تير 1397
دسته: نقد و بررسی
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.