نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
ایده پرداز ژوبین (چارخونه) فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
نقد و بررسی Onrush
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - سردبیری در حسرت دیدن قهرمانی لیورپول
User_image

نقد و بررسی Onrush

"به قلم کسرا کریمی اصل"

طعم خوش یک ریسینگ آرکید تماماً آکشن!

می‎نویسم ONRUSH ولی شما با اضافه کردن یک پسوند Motorstorm: Onrush بخوانیدش، دنباله معنوی یکی از درخشان‎ترین فرنچایزهای نسل هفت که از روز تولد Playstation 3 تا سال‎های آخر حیاتش با سه نسخه متفاوت آن را همراهی کرد. موفقیت این مجموعه آنچنان چشمگیر بود که سونی مجاب به خرید و تصاحب استدیو سازنده آن شد، هر چند که دور شدن Evolution Studios از فضای این ژانر جدی‎تر شدنش در نسل هشتم با DriveClub و کاستی‎هایش موجبات بسته شدن استدیو و فرجامی بر این همکاری شد.

موتوراستورم در زمان عرضه مصداق بارزی بر این حققیقت که جهش نسلی بازی‎ها بیشترین نمود را ابتدا در بازی‎های ریسینگ و مسابقه‏ای می‎گذارند بود (صحبت‎های روز معرفی DRIVECLUB را به خاطر بیارید)، نخست اینکه در مبحث مکانیزم‎ها بازی به نوعی تقریبی بدعت گذار ژانری تلفیقی از دو سبک WRC و Car Combat بود، اینگونه که در یک مسابقه Off Road میان نقاط A تا B گیمر باید تلاش کند که علاوه بر نجات یافتن و منهدم نشدن رقبای خود را در عین حالی که همه قابلیت نامحدودی در بارگذاری مجدد از مسیر مسابقه را دارند حذف کنند، ، همین‎قدر ساده، همین قدر درخشان.


نسخه‎های بعدی موتوراستورم همگی تلاشی در دستکاری این فرمول برای رسیدن به بهترین بازدهی بودند، نسخه آپوکالیس در سال 2012 عنصر بلایای طبیعی و تخریب محیطی را به مجموعه اضافه کرد، نتیجه درخشان اما دارای نقض بود، بازی بیش از حد سخت شده بود، طوری که برای مخاطب عادی بردن و پیشروی از جایی به بعد غیرممکن بود و همین نقص هم باعث کاهش استقبال از بازی و در نهایت مهجور ماندن آن شد، اما فارغ از درجه سختی ایراد اصلی این ژانر نوپا در کجاست؟ موانعه اصلی پیش روی آن در کجاست راه‎حل رفع آن چیست؟ پاسخ به این سوال شش سال به طول انجامید. الماسی درخشانی به نام ONRUSH،، اثری از خالقان سابق موتوراستورم که بعد از Evolution به لطف ناشر و سازنده باسابقه بازی‎های ریسینگ یعنی کدمسترز دوباره گرد هم جمع شده‎اند و با همکاری اعضای کارکشته آن به اولین خروجی مشترکشان ONRUSH رسیده‎اند.

خیلی ساده بگویم، ONRUSH برای موفق شدن ریسک می‎کند و یک عنصر اساسی ریسینگ را از مکانیم‎های خود فاکتور می‎گیرد، و آن اینکه "برای برنده شدن الازمی در زودتر از دیگران از خط پایان گذشتن نیست"، بازی حتی پا را از این هم فراتر می‎گذارد و خط شروع و پایان را که عنصر اساسی بازی‎های ریسنگ است نادیده می‎گیرد و به کناری می‎اندازه، مسابقات در ONRUSH همیشه در حین حرکت پرشتاب ماشین‎ها ( منظور تمام وسایل نقلیه بازی) آغاز می‎شوند.


اما برای اینکه ریسک ما جواب بدهد، مجبوریم همه جوانب را در نظر بگیریم، ریسینگ یعنی مسابقه، مسابقه یعنی اول شدن، وقتی اول شدن رو دور می‎اندازیم باید یک بدیل درست و بیش از قبلی متناسب داشته باشیم که موتور محرکه سیستم ما شود، خلاقبت و برگ برنده سازندگان درست در این نقطه است که هویدا می‎گردد، "ایجاد مودها و حالت‎های کاملا بدیع و جدید در ژانر ریسینگ".

اولین این مودها Overdrive نام دارد که به نوعی تداعی‎گر همان Team Death Match معروف است، اما این‎بار در ژانر ریسینگ، ایده ساده است، ماشین‎ها در دو گروه آبی و نارنجی در طی مسیر باید تلاش کنند که بیشترین امتیاز ممکن را کسب کنند، ساده‎ترین راه برای کسب امتیاز تصادف با ماشین‎ها رقیب و نابود کردن آن‎هاست، ولی قضیه اینجاست که سازندگان برای اینکه از مقوله "سرعت" که یکی از مهم‎ترین وجهوات ژانر ریسینگ است در این مود کاسته نشود، میزان امتیازی را که به بازه زمانی زنده ماندن شما اختصاص می‎دهد بیشتر از امتیازیست که به نابود کردن رقبا اختصا می‎دهند، در نتیجه Overdrive یک بکش بکش صرف نیست، بلکه تلاش مهیجی است برای فرار، بقا و در این میان اگر شد نابود کردن رقبا.


مود بعدی Switch نام دارد که به نوعی همان Overdrive است اما منسجم‎تر و هدفمند، موضوع اینجاست که تنوع وسایل نقلیه در بازی به شدت بالاست، هشت کلاس مختلف که هر کدام فارغ از تفاوتهای فیزیکی و بدیهی، ویژگی‎های خاص و شگرف خود را دارا هستند، که هر کدام تاکتیک متفاوتی را برای بیشترین بهره طلب می‎کنند؛ اگر شما هم مثل من بی‎حوصله باشید امکان دارد تا آخر زمان بازی، حوصله تعویض ماشین و دخول به این ریزه‎کاری‎ها را در سر ندارید، Switch برای همچین مواقعی‎ست، در این مود هر بازیکن 3 جان دارای ارزش دارد، که در صورت از دست دادن‎شان از امتیاز تیم کاسته می‎شود، و بعد از مرتبه سوم، باقی جان‎های شما ارزشی در امتیاز تیم ندارند، شما باید تلاش کنید که در طول Switch جان‎های دارای ارزش تیم مقابل را از بین ببرید، اما تفاوت مد در اینجاست که شما آن را با سبک‎وزن ترین وسیله‎ی نقلیه که موتور باشد آغاز می‎کنید و با هر بار مردن کلاس وسیله شما مستحکم‎تر می‎شود.

مود Lockdown چیزی در مایه‎های King of the Hill است بدین شکل که تیم‎ها در طول مسیر باید بر سر تصاحب یک محدوده متحرک با یکدیگر مبارزه کنند و در نهایت امر هم مود Countdown که یکی از جنون آمیزترین و سریع‎ترین حالت‎های بازی‎ست به طوری که شما برای تمام نشدن زمان تیم خود مجبورید از درواز‎های کوچک سبز رنگی در محیط گذر کنید و نگذارید ثانیه‎شمار تیم شما زودتر از رقبا صفر بشود.


در تمامی حالت‎های ذکر شده فارغ از لذت، جنون، و هیجان بی‎حد و حصر عنصر مشترک دیگری نیز به چشم می‎خورد و آن کار تیمی است، به جز Overdrive در هیچکدام از 3 مود باقی مانده نمی‎توان با صرف تکیه بر توانایی‎های فردی پیروز شد، حتما باید گوش چشمی به هم تیمی‎ها و موقعیت‎هایشان داشت.

متاسفانه تا زمان نگارش این بررسی هنوز قسمت Rank Match بخش مولتی‎پلیر بازی راه‎اندازی نشده و صرفا می‎شود که در یک سری مسابقه آنلاین از پیش تعیین شده شرکت کرد، نکته غم‎انگیز دیگر که قابلیت Coop آفلاین با تقسیم صفحه نمایش هم فعلا جزو برنامه‎های سازندگان نیست.

در عوض ناقصی بخش مولتی‎پلیر ONRUSH از یکی از پرمحتواترین بخش‎های تک نفره بازی‎های آرکید تا به امروز عرضه شده بهره می‎برد، چیزی بیش از 100 مسابقه مختلف، که هر کدام شامل چالش‎های منحصر به فرد و جذاب منحصر به فرد است، لازم به ذکر استشما بدون دسترسی به اینترنت می‎توانید به طور کامل از این بخش بهره بگیرید، اما جوایز و لول‎آپ‎ها تنها زمانی که به سرور بازی متصل باشید برای شما اعمال می‎شود.


در زمینه‎های فنی، گرافیکی و صداگذاری، تنها می‎توان آفرین گفت و به سازندگان بازی اعتبار داد، شاید ONRUSH به مانند DRIVECLUB یکی نقطه عطف و سنگ محک در زمینه بصری بازی‎ها نباشد، اما بی‎شک یکی از زیباترین و روان‎ترین و متنوع‎ترین تجربیات بصری ممکن را به مخاطبانش ارائه می‎دهد، چرخه شب و روز و تغییرات آب و هوایی به شدت بر جذابیت تجربه بازی افزوده، همچنین صداگذاری و انتخاب موسیقی‎های بازی که کاملا درست و عالی کار شده و بعید نیست که به مانند نگارنده، جای جای بازی را شَزَم! کنید.

علاوه بر تمام نکات گفته شده، این امر که هر مسابقه در این بازی حدودا 5 دقیقه به طول می‎انجامد، باعث شده ONRUSH گزینه خیلی خوبی در فراغت‎ها باشد و اینکه باید میزان اعتیاد آور بودن وحشتناک بالای بازی را به دوستان هشدار داد، امری که ادغامش در تنوع بالا و ارزش تکرار بسیار زیاد ONRUSH را به یکی از باارزش‎ترین پکیج‎های موجود در بازار تقریبا خاک گرفته ریسینگ‎های آرکید تبدیل کرده.

بازبینی تصویری

بخش تک نفره جامع و متنوع بازی تا مدت‎ها شما را درگیر خود خواهد کرد

Photo Mode Confirmed!

آهی از یادآوری این لذت...

چند دقیقه قبل‎تر یک غروب زیبای برفی بود!

نکات مثبت:

گیم‎پلی مهیج و اعتیادآور

تجربه نوین در ژانری که مدت‎هاست چراغش خاموش شده

تنوع بالا و بخش تک‎نفره کامل

بالانس بالا

تجربه بصری عالی و روان و متنوع

موسیقی و صداگذاری بسیار خوب

نکات منفی:

تا زمان نگارش نقد بخش‎های اصلی مولتی‎پلیر هنوز راه‎اندازی نشده‎اند

سخن آخر

بعد از تجربه ONRUSH تمام دلخوری‎هاییم از بستن Evolution Studio به سرعت برق ناپدید شد، ONRUSH اولین میوه از همکاری دو غول بازی‎های ریسنگ است که علاوه بر تدائی گذشته‎های درخشان، به فرمولی نوین در مسیر خود دست یافته که آن را یکی از بهترین پکیج‎های موجود در ژانر از نفس‎افتاده ریسینگ‎های آرکید می‎کند.

Verdict

After my time with On Rush, I got over Evolution Studio's closure in a heart beat. On Rush is the first collaboration between two racing giants that shows its deep heritage and creates a new formula for itself. All in a, it's the perfect package of what an arcade racing game should be.

Score: 9 - PS4 Version

نوشته شده در: 19 تير 1397
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Onrush
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

مرسی کسرا بابت نقد معلومه کلی صفا کردی با این بازی. حداقل یه مقداری از سکوت مرگبار سبک آرکید رسینگ کم شد با آنراش و حقیقتا نمی دونم چرا این سبک داره رفته رفته از بین میره در صورتی که بازخورد های بازی هایی مث موتوراستورم ، اسپلیت سکند ، بلور و... خیلی خوب بود اون زمان و سالار این سبک ینی بورن آوت هم حتی واسه این نسل ریمستر شد ولی کسی جرات نمی کنه ورود کنه و یه رونقی به این ژانر بده . فکر کنم آخر در حسرت اسپلیت سکند 2 دق مرگ بشیم:(
آرش جدی همین رو بازی کن، چون از همشون بهتره. حداقل برای من.
نقد جالب و به حقی بود ولی بخاطر راه اندازی نکردن بخش مولتی پلیر درست و حسابی 1 نمره کم شد؟؟؟
بله چون بخش مولتی داره الان برای بازی کردن ولی رنک مچ فعال نیست، و به خاطر همین صرفا میشه بازی کردش بدون جوانب و لول آپ...
و خب قرار هم هست که راه اندازی بشه، یعنی تو منو اومده ولی فعال نشده فعلا
پردیس گیم همینجوری نسبت به قبل افت کرده بود
بعد از اون فیلترینگ کاملا نابود شد : (
از یه طرف تا یه مدت رو یه سری سرویس دهنده‌ها همچنان فیلتر بود ازون طرفم بخش اخبار و مقالات کاملا نابود شد
به شخصه فقط بخاطر اینکه پردیسو بوک مارک دارم و قبلا زیاد سر میزدم هر از گاهی سایتو باز میکنم
بخش اخبار که یا کلا یه سری خبرارو پوشش نمیده یا تعدادیشون خیلی دیر ترجمه میشن
بخش مقالاتم همچین وضعی داره... الان سه تا نقد و بررسی‌ای که این اواخر رفتن رو سایت همشون خیلی وقت پیش تو سایتای دیگه منتشر شدن دیگه ارزشی نداره خوندنشون
البته کسایی که اینجا زحمت میکشن کارشون قابل تقدیره روی سخنم با مدیرایی بود که اگه فکری به حال سایت نکنن احتمالا اینجا هم به تاریخ میپیونده
اگر میشه بخش اخبار رو مثال بزنین چون راستش 2 ماه اخیر، لاقل از قیاس های روزمره ای که ما انجام میدادیم با سایت های دیگر (قصد توهین نیست صرفا قیاس)، نه تنها چیزی عقب بودیم بلکه روزهای بسیاری جلو هم میفتادیم. در رابطه با مقالات هم راستش شاید 1 نقد و بررسی کمی قدیمی دیده باشید، جاش مقالات اخیر ما (نظیر کارهای E3 امون) همزمان با سایت های رقیب بود، برخی حتی اولین (مثل مقاله تحلیل تریلر DMC V و راهنمای کلی اش). بطور کلی انتقادتون کاملا وارده دوست عزیز و ما متشکریم از اینکه کاربران عزیزی داریم که به فکر سایت هستن، ولی خب خوشبختانه از اون حالتی که شما میگی تقریبا دراومده الان و به زودی به روال عادی اش برمیگرده، همین الانش نقدهایی در دست تالیف قرار دارن که شاید تو هیچ سایتی نباشن.
برای همون بخش خبری یک مثال ریز بزنم، ما تریلر لانچ عنوان Vampyr رو با جدیت تمام از کلیه سایت های مولتی مدیا زودتر گذاشتیم، چون کاملا پیگیر بودیم و به تمامی راه های ارتباطی استودیو، Discord و Twitter و غیر... وصل بودیم. به زودی پردیس گیم به وضعیت و اوج قدیمی اش برمیگرده و امیدواریم که دوباره رضایت تمام کاربران رو کسب کنیم.
پ.ن: اون سایت های مولتی مدیا دنیا منظورم بود :دی
مشاهده 3 پاسخ دیگر
نقد بسیار خوبی بود. مثل همیشه نمره مطابق لیاقت بازی داده شده. مرسی.