نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین فروش محصولات MSI
فروشگاه آنلاین پال استور فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
نقد و بررسی MotoGP 18
نویسنده:
صفحه شخصی من - گیکی در آرزوی تبدیل شدن به یک ویچر
User_image

نقد و بررسی MotoGP 18

"به قلم محمد تقوی"

نکته: تصاویر از Press Kit رسمی بازی برداشت شده‌اند.

کسب مقام اول، همان رویاییست که جاه طلبانه‌ترین تیم‌های ورزشی، ورزشکاران، سیاستمداران و گیمرها به دنبالش هستند. حال آن مقام چه به شکل یک تاج بر روی سرشان باشد، چه ایستادن بر روی سکو و حتی دیدن آن عبارت "اول" بر روی صفحه ... نیاز به پیروزی ما را مجاب می ‌کند تا به دنبال چیزهای بزرگ‌تر برویم. این احساس پیروزی توسط بسیاری، بهترین تجربه‌ی زندگی‌شان است. اما اگر خبری از جایگاه دوم و سوم نباشد چه؟ آیا برد بدون حضور رقیب معنایی دارد؟

این مشکلی است که Milestone، استودیوی ایتالیایی سازنده‌ی MotoGP سال‌هاست با آن روبرو بوده و نسخه‌ی جدید MotoGP هم از این قاعده مستثنی نیست. آن‌ها تنها سازندگان بازی براساس MotoGP هستند و در حوزه‌ی گیمینگ هیچ رقیب مستقیمی ندارند. به مانند EA که هر سال سری به Madden می‌زند، Milestone هر سال یک نسخه‌ی جدید براساس رانندگان، موتورسیکلت‌ها، پیست‌ها و برندهای مرتبط عرضه می‌کند.


به مانند هر سال هم Milestone در پیاده سازی MotoGP با مشکلات عدیده‌ای برخورده. امسال هم سری دستخوش تغییراتی شده که مهم‌ترینش، جایگزینی موتور قدیمی Milestone با Unreal Engine 4 است. به اضافه‌ی این، 19 پیست موجود در بازی با تکنولوژی اسکن سه بعدی از پیست‌های واقعی وارد بازی شده‌اند. روی کاغذ، همه‌ی این‌ها قدم‌های مثبتی هستند که می‌تواند منجر به بهتر شدن این سری بشود که تغییر چندانی به خود ندیده.

MotoGP18 بیشتر به سوی شبیه سازی می‌چربد تا رانندگی آرکید گونه. هر گیمری که به دنبال سیستم کنترلی ساده است باید سراغ بازی دیگری برود. من به شخصه در سال‌های قبل که برای اولین بار به سمت MotoGP رفتم، می‌دانستم که اگر مستقیما سراغ مسابقه و یا بخش Career بروم، در عرض چند ثانیه کاملا از بازی طرد می‌شوم ... عادت کردن به متد این سری، به شدت پیچیده است اما خوشبختانه همیشه در این سری چندین مرحله آموزشی برای تازه واردان تدارک دیده شده تا با کنترل پیچیده‌ی بازی آشنا شوند و من به شخصه آن هم در کشوری مثل ایران که این ورزش به طور حرفه‌ای جایی در آن ندارد، بواسطه همین بخش‌های آموزشی توانستم که بخوبی با فرمول گیم‌پلی MotoGP آشنا شوم.


خب بگذارید یک مسئله را همین الآن مشخص کنم: ایده‌ی مسابقه‌ی موتورسیکلت در MotoGP با توجه به حرکت‌های عجیب و غریب و نحوه‌ی خم شدن موتورسواران بسیار جذاب است اما در واقعیت خسته کننده می‌شود. بله، دیدن ساییده شدن آرنج یک موتورسوار بر روی آسفالت ترسناک است اما برای من، دیدن گردش چند باره‌‌ی موتورها بعد از مدتی تکراری می‌شود. همین موضوع در مورد ناسکار هم صدق می‌کند و خب البته این به این معنا نیست که دیگران نمی‌توانند از آن لذت ببرند.

حسی درونم می‌گوید Milestone بیشتر گیمرهایی مانند من را هدف گرفته. آن‌هایی که عاشق این ورزش هستند (و متاسفانه در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که نمی‌توانند آنرا به طور حرفه‌ای انجام دهند) و می‌خواهند آن را دیجیتالی تجربه کنند. چه تازه کار باشید چه نه، کنترل‌های بازی سرگیجه آور هستند اما مراحل آموزشی عموما به خوبی مخاطب را با مقدمات مورد نیازش آشنا می‌کنند. به عنوان کسی که با تکنیک‌های MotoGP آشنا نیست، استفاده از این بخش آموزشی برای فهمیدن چگونگی عوض کردن دنده و یا ترمز گرفتن به شدت مفید بود.


برای چندین ساعت، متد کنترلی MotoGP18 ممکن است عجیب، کند و گیج کننده باشد. برای یک آدم معمولی که می‌تواند منطقی همه چیز را فرا گیرد، حرکت موتورسوار و خود موتور منعطف و منحصر به فرد است. طرفداران سرسخت‌تر می‌توانند به راحتی با کمی سرعت کم کردن، خم شده و یک پیچ را به راحتی بگذرانند. توجه بسیاری به جزئیاتی چون دمای تایرها و سلامتشان، فیزیک موتورها و صدمات وارده شده. در یک کلام به عنوان یک شبیه ساز حرفه‌ای، Milestone به خوبی همه چیز را پیاده سازی کرده.

تحسین برانگیزترین نکته‌ی MotoGP18 سیستم فیزیک آن است. پیست‌های بازی هر کدام شرایط آب و هوایی متفاوتی دارند و مسابقات در ساعات مختلفی از روز پیگیری می‌شوند. یک روز بارانی، اصطکاک لاستیک با آسفالت را کم می‌کند و پیچیدن سخت‌تر می‌شود. در مقابل یک پیست آفتابی می‌تواند چسبندگی تایر بر روی آسفالت را تغییر دهد. MotoGP18 به بهترین شکل ممکن این سناریوهای واقعی را شبیه سازی کرده و بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت این اثر را تشکیل می‌دهد.

جذبه‌ی اصلی بازی احتمالا از بخش Career بازی نشات می‌گیرد که در مقایسه با بخش‌های مشابه از آثار ورزشی دیگر، به اندازه‌ی کافی درگیر کننده هست. خبری از داستان نیست اما گیمر می‌تواند شخصیت خودش را خلق کند و با گذر از کاپ ابتدایی و Moto3 و Moto2 به مسابقات اصلی یعنی MotoGP راه بیابد. هر چند چهره‌ها از پیش تعیین شده و تا حدی زشت هستند، در توانایی شخصی سازی اسم، تاریخ تولد، شماره‌ی موتورسوار و بسیاری موارد دیگر مثل کلاه‌خود، دستکش و غیره وجود دارد تا هر شخصیت به اندازه‌ی کافی منحصر به فرد بشود.


از همان ابتدای بخش Career، گیمر دسترسی به تنظیمات گسترده‌ای مانند درجه‌ی سختی، توانایی هوش مصنوعی، تنظیمات موتورسوار، تنظیمات کمکی و غیره وجود دارد که همگی به یک سیستم ارتقا سطح منجر می‌شوند. امتیازات در مراحل آماده سازی مسابقات می‌تواند به تنظیم بهتر موتور و یادگیری مسیر مسابقه کمک کند. به جای باز کردن قطعات جدید برای موتور، این امتیازات صرفا در توانایی‌های مختلف صرف می‌شوند و شاید بهتر بود این امتیازها فرم فیزیکی بر روی موتورسیکلت داشته باشند تا اینکه یک سری عدد نامرئی در پس زمینه‌ی بازی بشوند. Milestone برای واقع گرایانه‌تر شدن تجربه امکاناتی مانند دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و یا دریافت ایمیل از ایجنت‌ها را قرار داده که با وجود کوچک بودن، به حس واقع گرایانه بازی کمک می‌کند.

پس از چند مسابقه، توجه یکی از تیم‌های مسابقه به موتورسوار شما جلب می‌شود. هنگامی که شما عضو یک تیم می‌شوید، باید به استانداردهای آن تیم برسید وگرنه در ریسک اخراج شدن قرار می‌گیرید. اما حضور در یک تیم به شما امکان مسابقه دادن با موتورسواران کارکشته‌تر، در پیست‌های مختلف و گرفتن موتورهای بهتر را می‌دهد. چنین ویژگی به اندازه‌ی کافی اعتیادآور هست که مخاطب را مجاب به استفاده از آن بکند. گزارشگری و کات سین‌های کوتاهی مانند آماده شدن پیش از مسابقه و یا ناراحتی ناشی از شکست کمی چاشنی کار را بیشتر می‌کند اما عموما بیش از حد بی روح هستند. با وجود اینکه EA شروع به قرار دادن خطوط روایتی  در بازی‌های داستانی‌اش کرده، به نظر افزودن چنین بخشی به MotoGP می‌تواند ویژگی تازه و جذابی در آینده باشد.


مدهای مختلفی مانند Time Attack، Grand Prix و Championship در بازی وجود دارند که می‌توانید در مقابل ستاره‌های معروف MotoGP در آن شرکت کنید هر چند حضور در آن‌ها بیشتر احساس خط زدن یک گزینه از تجربیات ممکن را می‌دهد. گزینه‌های شرکت در تورنمنت‌های eSport که سری MotoGP با آن معروف است. فعلا در دسترس نیستند و در نتیجه بخش آنلاین عموما سوت و کور است. اولین بازی که وارد لابی بازی شدم، چندین دقیقه صبر کردم اما کسی وارد نشد. معدود مسابقات آنلاین از لگ و کندی رنج می‌بردند. البته من هیچ شانسی در مقابل مخاطبان جدی این بازی ندارم اما با این وجود تجربه‌ی آنلاین بازی چندان جالب نبود.

جایی که MotoGP18 نتوانسته چندان موفق باشد در اتمسفر و ظاهر بازی است. تغییر به UE4 سرعت فریم را از 60 به 30 پایین آورده و بسیاری نسبت به این موضوع اعتراض دارند. توجه زیادی به پیاده سازی دقیق پیست‌ها نسبت به دنیای واقعی شده و گاهی این موضوع خودنمایی می‌کند. اما به طور کلی، بازی ظاهرا بی‌روح است. بیشتر جزئیات را می‌توانیم در موتورها و موتورسوارها ببینیم.

به جز روزهای بارانی، راندن در پیست‌های مختلف هیچ جذابیتی ندارد. لوکیشن‌ها عوض می‌شوند و ظاهر پیست‌ها تغییر می‌کنند اما انگار چیز زیادی در این میان وجود ندارد. رزلوشن بد تماشاگران و انیمیشن‌های قطعه قطعه‌شان گاه خنده‌دار می‌شود. Milestone توجه زیادی به جزئیات خارج از پیست نکرده و باید در طراحی پوشش‌های گیاهی و تماشاگران حاضر دقت بیشتری بخرج می‌داد. لودینگ‌ها هم به شدت طولانی و طاقت فرسا هستند. یک پیست ممکن است چندین بار لود شود و علامت 100% تا چند ثانیه بر روی صفحه پیش از ورود به مسابقه می‌ماند.


نکات مثبت

بخش Career درگیر کننده و جذاب

کنترل پیچیده و واقع گرایانه

قابلیت شخصی سازی گسترده

ایده‌های جالب در طراحی

نکات منفی

مشکلات فنی

لودینگ‌های بسیار طولانی

بخش مولتی‌پلیر ساده و نچسب

عدم ارائه‌ی محتوای کافی

و در پایان

Milestone با MotoGP18 دست به ارائه‌ی یک تجربه‌ی نسبتا خوب زده. کنترل واقع گرایانه و بخش لذت بخش Career بهترین‌های نسخه امسال محسوب می‌شوند. تلاش برای جلو بردن سری و تغییرات اساسی به وضوح دیده می‌شود اما MotoGP18 هیچ تفاوت بنیادینی با نسخه پیشین ندارد. بازی خود را زیباتر و پولیش‌تر از آن چیزی که هست جا می‌زند. آن‌هایی که به دنبال یک آپدیت هستند، آن چیزی را که می‌خواهند از MotoGP18 کسب می‌کنند اما احتمالا باید یک سال دیگر صبر کنند تا مشکلات و موانع موجود به خوبی حل بشود. در هر صورت اگر شما به این ورزش علاقه دارید، قطعا توصیه می‌کنم که MotoGP18 را تجربه کنید.

Verdict

There are some good things Milestone has done with MotoGP18. The controls are fun and realistic and I really enjoyed the career. But in whole, it doesn't feel much different from previous iterations. Still, it's a good choice for fans of MotoGP

Score: 6.5 - PS4

نوشته شده در: 3 روز پيش
دسته: نقد و بررسی
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

به نظر میرسه قضاوت های شما از محدوده و سطح "خوب" یا "بد" خواندن اثر فراتر نمیروه و نمیتونید از به تعبیر بوردیو "لایه ی اولیه معناهایی که بر اساس تجربه عادی مان درک میکنیم" گذر کنید و به لایه ی ثانوی معناها برسید به این دلیل که "رمز" هایی را که اثر با ان ها رمزگذاری شده رو در اختیار ندارید اما نکته ی جالب اینه که شما تظاهر میکنید دارید. نمیشه که ما ندونیم مثلا سورئالیسم چیه و بگیم این فیلم یا بازی سورئال بود. به نظر میرسه نوشتن برای شما به مثابه ابزاریست برای پز دادن و ادعای منتقد بودن
جالب اینجاست بدون هیچ پیشینه ی متنی و زبانی یکسری کلی گویی میکنید و از مخاطب انتظار دارید اون هارو جملات قصار در نظر بگیره
آخرین بازی موتور سواری که بازی کردم road rush بود. یادش بخیر!