نماوا
فروشگاه گیفت کارت
 
بازی تانکی آنلاین
گیمر باش فروش گیفت‌کارت - سریع و ارزان
نقد و بررسی Mega Man X Legacy Collection 2

نقد و بررسی Mega Man X Legacy Collection 2

"به قلم علی رجبی"

توجه: قبل از خواندن متن زیر، توصیه می‌شود قسمت اول این بررسی دو قسمتی را مطالعه کنید.

وقت آن رسیده که وارد عصری جدید از عناوین این مجموعه شویم، سلسله‌ای از سنت شکنی‌ها، شکست‌ها و درنهایت، پایانی نیمه باز. Mega Man X Legacy Collection 2 همچون موجی است که گاه می‌خوابد و گاه هم می‌خروشد.

مانند قسمت اول، قبل از بررسی خود مجموعه ابتدا نیم نگاهی کوتاه بر عناوین موجود در این قسمت خواهیم داشت؛

MMX5 قرار بود بعنوان آخرین قسمت این سری ساخته شود و بعد از آن مجموعه Mega Man Zero شروع شود، هرچند که امروزه می‌دانیم اینطور نشد و به جای 5 عنوان حال 8 عنوان داریم. داستان این نسخه بدنبال وقایع و فجایع نسخه چهارم است، طی یک حمله عجیب از سمت Maverickها و البته شخصیت همیشه ماندگار Sigma، ویروس Maverick سرتاسر کره خاکی را گرفته و قهرمانان ما باید جلوی یک آشوب جهانی را بگیرند. این بازی از لحاظ داستانی بیشتر روی شخصیت Zero متمرکز است و به ریشه‌های زندگی وی می‌پردازد، اینکه چه کسی وی را ساخته و نقش و هدف واقعی‌اش چیست.

شاید بتوان گفت درگیرکننده‌ترین داستان را میان عناوین نسل 32 بیتی MMX، همین بازی داشته باشد، هرچند که ب دارای کات سین‌های انیمه‌ای نیست و مانند نسخه بعدی صداگذاری "ژاپنی" ندارد، اما کماکان به سبب Twistهای مختلف و پلاتی به مراتب تاریک‌تر در قیاس با دیگر عناوین قبل خود، بازیکن بیش از پیش خود را در تعامل با داستان می‌یابد. لازم است متذکر شوم که MMX5 همچون MMX3 دارای چندین پایان است که البته خود این مسئله هم نیاز به بحث دارد زیرا بخش اعظمی از مسیر بازیکن و رسیدن به پایان‌های مختلف، کاملا شانسی یا به اصطلاح بسته به RNG بوده و شما کماکان نقشی در کسب پایان مدنظر خود ندارید!

اساس بازی اینگونه است که شما باید وسایل لازم برای بازسازی Enigma، یک شلیک کننده لیزر قدیمی را به منظور نابودی ماهواره Eurasia را جمع آوری کنید و برای این کار باید هر یک از Maverickهای لازم را شکست دهید. برای ایجاد تنش بیشتر سازندگان تصمیم گرفتند که به این فرمول عنصر زمان را اضافه کنند، به بیانی ساده شما تنها 16 بار قادر به انجام مراحل هستید. ویژگی‌ای که نه خوب است نه بد، می‌توانست بهتر پیاده شود.

عنوانی که می‌خواهد شما را بکشد، Just Die X6 یا همان MMX6 اولین قدم اشتباه Capcom در نابود کردن سری پنج‌گانه "اینافونه" است. داستان بازی، برخلاف کات‌سین نهایی نسخه قبل که 3 سال بعد را نشان می‌داد، تنها 3 هفته (!) بعد از نسخه پنجم رخ می‌دهد. حال X بعد از مرگ ظاهری Zero با بدست گرفتن شمشیر وی احساس یک شوالیه عدالت را داشته و باری دیگر به نبرد با Maverickها می رود. در این بین یک Reploid دانشمند به اسم Gate ناگهان تکه‌ای از بقایای واقعه Eurasia را یافته و تصمیم می‌گیرد که دیووانه شود و آرمان شهری فقط برای ربات‌ها بسازد. همانطور که ذکر شد، Zero برخلاف داستان X5، نمرده و در بازی حضور دارد، فقط برای رسیدن به وی باید ابتدا Nightmare Zero، یک کپی ساختگی از وی را شکست دهید. اینکه Capcom چرا به خود اجازه ارتکاب چنین را اشتباهی داده است بماند، این کار سبب ایجاد یک حفره بزرگ میان دوره‌های X و MM Zero شده است که خود مسئله را بدتر می‌کند.

از داستان بازی بگذریم، آیا خود بازی همچون قبلی‌ها لذت‌بخش است؟ اگر بازیکن علاقه زیادی به مردن داشته باشد احتمالا X6 برایش از Dark Souls هم جذاب‌تر خواهد بود. به لطف طراحی مراحل بشدت غیرمعقول و بد، لحظه‌ای وجود ندارد که شما بتوانید فاز سریع گیم‌پلی را بدست بگیرید و کاری را که 5 نسل تکرار کرده‌اید را دوباره انجام دهید. سرتاسر مراحل پر از دشمنان است که در مکان های نامناسب قرار گرفته‌اند، خارهای کشنده‌ای که تقریبا همه زمین را فرا گرفته و به شما اجازه حرکت نمی‌دهند به همین خاطر باید اینچ به اینچ حرکت کنید و دره‌های ناگهانی که حتی نمی‌توان ان‌ها را به درستی پیش‌بینی نمود! از آن بدتر برخی از باس‌فایت‌های مضحک بازی مثل High Max هستند؛ تصور کنید می خواهید بعد از انجام اولین Stage باری دیگر آن را به منظور کشف رازهایش بروید، ان وقت بدون هرگونه قابلیت باید به جنگ با High Max بروید که از قضا از سخت‌ترین باس های بازیست و مسئله اینجا بدتر می‌شود که اگر به هر نحوی شکستش دهید مرحله پایانی بازی هم موجود خواهد شد! ببخشید Capcom ولی X6 به هیچ وجه در حد و اندازه نسخه‌های قبلی نیست و بیشتر از یک عنوان متوسط نمی‌توان به آن نگاه کرد.

MMX7 بدترین عنوانی است که می‌توان از نسل جدید Mega Man تجربه کرد. می‌پرسید چرا؟ چون بخاطر همه چیز؛ دوبله نامناسب (صرفا در گوگل جستوجو کنید Mega Man X7 burn to the ground)، داستانی متوسط، تصمیم مضحک سازندگان در پیاده سازی یک حالت 3بعدی برای یک پلتفرمر تماما 2بعدی که کاملا با شکست مواجه شد، نبود شخصیت X در حدود 75% بازی و درصورت انجام ندادن عمل لازم، حتی هیچ جای آن! گرافیک معمولی و بسیار موارد دیگر. X7 یک شکست تمام معنا بود، نقطه سقوط مجموعه و جایی که دیگر طرفداران امیدشان را بطور کامل از MMX از دست دادند.

داستان این نسخه با فعالیت‌های سازمان Red Alert شروع می‌شود، سازمانی که شخصیت جدید مجموعه یعنی Axl از ان فرار کرده است. Axl یک Reploid نسل جدید است که قابلیت‌ "کپی کردن" سایر ربات‌ها را دارد؛ قابلیتی که در این نسخه به بدترین شکل ممکن پیاده است. بعد از پیوستن Axl به شکارچیان، به طرز خنده‌داری شخصیت اصلی و نمادین تمام عناوین Mega Man تصمیم می‌گیرد که حال وقت جنگ نیست و بهتر است روی کاناپه خوابید! مرسی Capcom از اینکه بازی‌ای را که با اسم X شروع می‌شود را بدون X تدارک دیده‌ای. گیم‌پلی این نسخه به دو بخش 2بعدی و 3بعدی تقسیم می‌شود، در مواقعی از مراحل بازی را بصورت یک عنوان اکشن ماجراجویی دنبال خواهید کرد که احتمالا مسخره‌ترین مورد ممکن است، بخصوص بعد آنکه متوجه می‌شوید می‌توانید همه دشمنان بازی را نادیده گرفته و ادامه دهید، و مواقعی هم 2بعدی.

باس‌های بازی اصلا خوب نیستند، اکثر آن‌ها از یک دوبله مضحک بهره می‌برند و شکست دادنشان چالش‌برانگیز نیست. قابلیت‌هایی که از شکستشان بدست میاورید به کارآمدی قابلیت‌های نسخه‌های قبلی نیستند. حتی انیمیشن پریدن شخصیت‌ها هم در حالت 3بعدی دوباره طراحی نشده، معلوم نیست این بازی چطور ساخته شده است! ختم کلام؛ اگر این کالکشن را تهیه کردید، تنها در صورتی که از فنهای 2آتشه این سری هستید به تجربه X7 بپردازید و الا آن را اصلا نگاه هم نکنید. واقعا از خود باید پرسید برای چه X7 را باید تجربه کرد؟ WHAT AM I FIGHTING FOOOOOOR? قائدتا لذت و سرگرم شدن نه.

بازگشت و احیای دوباره سری تنها به واسطه وجود این نسخه است؛ Mega Man X8. بعد از شکست سنگین X7، سازندگان بالاخره به این نتیجه رسیدند که بهترین کار بازگشت به ریشه‌های این سری و اعمال تغییرات با دقت فراوان است. پلات MMX8 تماما روی نسل جدید Reploidها متمرکز است؛ Reploidهایی با قابلیت کپی کردن سایرین. بیشتر از این وارد جزئیات نمی‌شوم زیرا بخش عظیمی از پیچش‌های داستان بازی لو می‌رود. باری دیگر با پلاتی تاریک روبه رو هستیم که این بار هم از کات‌سین‌های انیمه‌ای CGI بهره می‌برد و هم دوبله فوق‌العاده‌ای دارد، مواردی که به جذابیت داستان می‌افزایند.

گیم‌پلی بازی حالت 2.5 بعدی دارد، شما همچون نسخه قبل می‌توانید همزمان 2 شخصیت را کنترل کنید. X8 برای اولین بار دستیارهای مختلفی را به شما معرفی می‌کند که هر یک وظایفی را بر عهده دارند، برای مثال Layer به شما در شکست باس‌ها و نقاط ضعفشان کمک می‌کند. برای آن‌هایی هم که دوست دارند بدون هرگونه صحبت اضافی مراحل را تمام کنند، حال می‌توان به کل Navigatorهارا انتخاب نکرد. در این نسخه، واحد جدیدی موسوم به Metalها معرفی می‌شود که به نوعی پول داخل بازی است و بوسیله آن می‌توان Upgradeهایی که در مراحل یافت می‌شود را خرید. خود گیم‌پلی همچون گذشته لذت‌بخش بوده و "تقریبا" همگی مراحل از طراحی بسیار خوبی بهره می‌برند، به استثنای برخی، آن هم بصورت جزئی. با وجود نکات مثبت X8 و بازگشت خوب سری، کماکان این نسخه به فراموشی سپرده شد زیرا تاثیر سنگین X7 باعث شده بود دید مردم نسبت به این مجموعه کمی الوده شود، حال با انتشار دوباره فرصت خوبی است که باری دیگر به آن نگاهی کرده و از تجربه‌اش لذت ببریم.

از لحاظ معیارهای یک Collection خوب، شایدی دومین قسمت به زیبایی اولی نباشد؛ محتوای ثانویه اعم از Gallery کاملی که در قسمت قبلی از آن تعاریف بسیار کردیم، سینمایی Day of Sigma، تعویض نسخه‌های منطقه‌ای بازی و دیگر موارد همگی در دو مجموعه یکسان بوده و چیزی متفاوت از یکدیگر ندارند.حالت Rookie Hunter در این مجموعه بیشتر کارآمدی است، بخصوص با وجود نسخه ششم و هفتم که صرفا تجربه‌ای روان، محض به اتمام رساندن را برای شما به ارمغان بیاورد. یک سری تغییرات مثل تقویت دوبله (برای مثال دوبله شخصیت Gigavolt Man-o-war در X8 در فاز اول) از جمله موارد خوبی است که می‌توان به ان اشاره نمود.

"Easy there boy"

"واقعا حیف که X5 به چنین سرنوشتی دچار شد!"

"Ultimate Armor، یا به عبارتی EZ Win"

"از جمله زره‌های X8 که از جذابیت خاصی برخوردارند"

"اگر X8 اصلی را به یاد داشته باشید متوجه تقویت بافت‌های گرافیکی خواهید شد"

"احساسی که من در قبال X7 دارم، سقوط آزاد تا مرگ!"

"..."

"چرا صرفا مرا بصورت خودکار نمیکشی X6؟ طراحی سادیسمی!"

نکات مثبت:

تقویت گرافیکی X7 و X8

تقویت جزئی دوبله بازی در برخی مواقع

حفظ قابلیت استفاده از کدهای مخفی جهت باز کردن برخی از زره‌ها همچون Black Zero

Gallery کامل 

حالت X Challenge

نکات منفی:

وجود X6 و X7 که تقریبا نصف مجموعه را بی‌ارزش می‌کند!

و در پایان

اما سوال اصلی اینجاست که آیا Mega Man X Legacy Collection 2 هم به اندازه قسمت اول، ارزشمند و سرگرم کننده است؟ جواب سوال قطعا منفی است، با توجه به توضیحات مذکور در این نقد، در نهایت باید گفت که قسمت دوم جز دو عنوان ارزشمند دیگر چیزی برای ارائه ندادن ندارد. هرچند که همان 2 عنوان خود از مهمترین‌های این مجموعه محسوب می‌شوند، اما کماکان خرید این بازی را نمی‌توان به همه پیشنهاد کرد مگر کسانی که از فن‌های سرسخت قهرمان آبی بوده و با تمامی اشکالات، نقوص و مسائل یاد شده کنار آیند.

--------------------------

RNG: مخفف اصطلاح Random Number Generator، این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که پروسه بخصوصی، معمولا بدست اوردن یک آیتم خاص یا در شرایطی، تغییر حالت دنیا و عواقب یک بازی، بسته به شانس بوده و بازیکن در عاقبت آن نقشی ندارد.

Verdict

And for the big question, is Mega Man X Legacy Collection 2 worth the time and the money spent on like the first episode?  To be frank, no, totally not. As mentioned above, the 2nd collection has none to offer but two worthy instalments of the series, X5 and X8. Although these two lonely are as important as the first four titles in the series, I'd highly recommend the second collection only to those who are truly in love with the blue bomber

Score - PC Version: 7

نوشته شده در: 19 مرداد 1397
دسته: نقد و بررسی
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.