فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت اگزو گیم؛ عرضه کننده رسمی تجهیزات گیمینگ
هیولا پلتفرم آنلاین عرضه بازی خرید گیفت کارت
نقد و بررسی بازی Kingdom Hearts 3

سری بازی Kingdom Hearts شاید عجیب ترین Cross over در دنیای بازی باشد. ترکیب دنیای دیزنی با دنیای فانتزی Square Enix که حتی فکر کردن به آن عجیب است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به نقد این بازی بپردازیم.

نقد و بررسی بازی Kingdom Hearts 3

"به قلم عرفان حائری"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

سری بازی Kingdom Hearts شاید عجیب ترین Cross over در دنیای بازی باشد. ترکیب دنیای دیزنی با دنیای فانتزی Square Enix که حتی فکر کردن به آن عجیب است. اما نتیجه این ترکیب، عنوانی خلق کرده که توانسته تا چندین سال پا برجا بماند و افراد زیادی را به خود جذب کند. به واسطه محبوبیت زیاد این سری، نسخه های فرعی متعددی برای کنسول های مختلف از آن عرضه شد تا به دیگر جنبه های داستان بپردازد. اکنون پس از چندین سال شاهد سومین شماره اصلی از بازی هستیم. اما آیا این بازی ارزش این همه صبر را داشته است و توانسته خود را در کنار دیگر عناوین نسل هشتم جای دهد یا خیر؟

داستان مجموعه‌ Kingdom Hearts همیشه فضای به ظاهر کودکانه‌ای داشته اما روابط بین شخصیت‌ها و پرداختن عمیق به مفاهیم احساسی، آن را فراتر از یک عنوان کودکانه می‌برد. دنیای این بازی پیچیدگی‌های خاصی دارد که فرصت کافی برای توضیحشان در اینجا وجود ندارد. اما اگر شما نیز مانند من قرار است با شماره سوم وارد این مجموعه شوید؛ توصیه می‌کنم تا اطلاعاتی راجع به دنیای بازی و شخصیت‌های آن کسب کنید. در غیر این صورت فهم بازی تقریبا غیرممکن خواهد شد.

فضای اصلی Kingdom Hearts همیشه حول محور مفهومی به نام دوستی بوده است. و همیشه افرادی وجود داشته‌اند که قلب شان به سمت تاریکی رفته و دیگر احساسی در قبال دوستانشان ندارند. این افراد که توسط فردی به نام استاد زهنورت هدایت می‌شوند، اهداف شومی را دنبال می‌کنند که سورا و دوستانش قصد مقابله با آن‌ها را دارند. داستان شماره سوم، تا همین حد ساده است. اما این شخصیت‌ها و روابطشان هستند که مانند همیشه به داستان عمق می‌دهند. شخصیت اصلی بازی، سورا، آنقدر قلب مهربانی دارد که حتی دلش برای دشمنان خود هم می‌سوزد و دائم سعی می‌کند تا به آن‌ها کمک کند و از تاریکی نجات شان دهد. شاید بتوان گفت او تنها کسی است که هیچگاه نا امید نمی‌شود و همیشه با شجاعت جلو می‌رود. چرا که او اهمیت می‌دهد. و این از او یک قهرمان واقعی و بسیار دوست داشتنی می‌سازد که حتی رفتارهای کودکانه‌اش را نیز شیرین می‌کند. داشتن چنین شخصیتی به عنوان شخصیت اول که با وجود گیمپلی 40 ساعته، هیچگاه از اصالت خود خارج نمی‌شود، عمق خاصی به بازی و داستان آن می‌دهد.

اما آنچه که این عنوان را دوست‌داشتنی می‌کند. فضاسازی خاص آن است. ترکیب دنیای اصلی بازی با دنیا‌های دیزنی به خوبی از آب در آمده است و به گونه ایست که بسیاری از اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد با خاطرات سورا همخوانی دارد و به خوبی می‌تواند با شخصیت‌های آن همزاد پنداری کند. اکثر دنیاهای موجود در بازی برای اولین بار در سری حضور پیدا کردند و سورا اولین بار است که با شخصیت‌های آنجا را ملاقات می‌کند. از این رو حس تازگی خاصی در آن‌ها وجود دارد و حتی اگر با دنیای انیمیشن مربوطه آشنا نباشید، شخصیت ها و داستان‌هایشان از نو معرفی می‌شوند که باعث می‌شود حس غریبگی نسبت به آن‌ها نداشته باشید. دنیاهای دیزنی به زیباترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و این حس را ایجاد می‌کنند که شما واقعا وارد آن انیمیشن ها شده اید. تنوع دنیاهای بازی بسیار بالا می‌باشد و هر کدام مانند یک بازی جداگانه ویژگی مخصوص به خودشان را دارند. به طور مثال در دنیای کارائیب، کشتی رانی و مبارزات دریایی وجود دارد و می‌توانید در جزایر اطراف به گشت و گذار بپردازید و در زیر آب به دنبال گنج بگردید یا در دنیای جعبه اسباب بازی می‌توانید سوار برخی از اسباب بازی‌های دیگر شوید و از آن ها در مبارزات استفاده کنید. این تنوع به اندازه ای بالا است که اجازه نمی‌دهد گیمپلی بازی خسته کننده شود. اما متاسفانه تمام دنیاهای موجود در بازی تا این حد خوب کار نشده اند. به طور مثال دنیای مانستروپولیس که مربوط به انیمیشن کارخانه هیولا می‌شود جز حس نوستالژی، هیچ مزیت دیگری ندارد و تنها 4 شخصیت اصلی ماجرا در آن حضور دارند و حتی داستان آن نیز نسبت به سایر دنیا ها ضعیف تر کار شده است. اما خوشبختانه تعداد این موارد بسیار اندک است و با توجه به طولانی بودن بازی چندان به چشم نمی‌آیند.

از دیگر نکاتی که تجربه این عنوان را لذت بخش می‌کند تنوع دشمنان و هماهنگی آن ها با فضای دنیای موجود است. به طور مثال هارتلس های دنیای کارائیب به شکل موجودات دریایی و ساحلی و هارتلس های دنیای آرندل به شکل موجودات یخی می‌باشند. البته که تعدادی از آن ها در بین دنیاهای مختلف مشترک هستند. اما تمامی آن ها به گونه ای تنظیم شده اند که متانسب با فضای آن منطقه باشند. تنوع این دشمنان نیز تا حد زیادی بالا است و تا لحظات پایانی بازی به طور مداوم با نوع جدیدی از آن‌ها مواجه خواهید شد. باس فایت ها نیز طراحی جالبی دارند و تا حدی حس و حال کلاسیک دارند اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از آن‌ها چندان چالش برانگیز نیستند و صرفا ظاهر جالبی دارند. شکست دادن باس ها در این بازی چندان کار سختی نیست و شاید تعداد اندکی را بتوان یافت که تا حدی سخت باشند. این موضوع در نیمه دوم بازی کمی آزاردهنده می‌شود. چرا که بازیباز انتظار دارد تا هرچه جلوتر می‌رود با باس های سخت تری مواجه شود اما احتمالا هیچگاه آن باس سخت از راه نمی‌رسد و مقصر این امر، بیش از هر چیز درجه سختی بازی است که حتی اگر یک باس طراحی قوی‌ای نیز داشته باشد مانع آن می‌شود که از آن لذت ببرید. چرا که شکست خوردن در این بازی بسیار دشوار است. حتی سخت ترین حالت بازی هم آنطور که باید سخت نیست و صرفا آن آسان بودن بیش از حد حالت استاندارد را ندارد. احتمالا طرفداران بازی باید منتظر حالت Critical باشند تا با یک چالش واقعی مواجه باشند.

خوشبختانه آسان بودن بازی به لذت بخش بودن مبارزات صدمه ای نزده است. تنوع در مبارزات به قدری بالاست که هیچ‌گاه نمی‌گذارد مبارزات آسان بازی حوصله شما را سر ببرند. در وهله اول شما قابلیت حمل سه نوع کی بلید به صورت همزمان را دارید و در هنگام مبارزه می‌توانید بین آن ها سوئیچ کنید. در طول بازی پس از به اتمام رساندن هر دنیای بازی، کی بلید مخصوص آن دنیا را دریافت خواهید کرد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد متناسب‌ با همان دنیا دارند. به طور مثال کی بلیدی که از دنیای انیمیشن Big Hero 6 دریافت می‌کنید، از نانو بات ها استفاده می‌کند یا کی بلید دنیای پو خرسه به دشمنان عسل پرت می‌کند. کی بلید ها در طول مبارزه به سه فرم تبدیل می‌شوند و بخش جذاب استفاده از آن‌ها فرم های بعدی شان است. چرا که تنوع خاصی در ضربات ایجاد می‌کند و مانند یک هک اند اسلش واقعی می‌توانید دشمنان را به هوا پرتاب کنید و کمبو های عجیب و غریب روی آن‌ها پیاده کنید و در نهایت پس از تمام شدن زمان فرم سوم، یک فینیشر حیرت انگیز داشته باشید که تعداد قابل توجهی از دشمنان را از بین می‌برد. همچنین هم تیمی های شما نیز هر از چند گاهی اعلام آمادگی برای استفاده از جادوی شان می‌کنند و می‌توانید به همراه دانالد و گوفی سوار چرخ و فلکی شوید که موجی برای از بین بردن دشمنان ایجاد می‌کند یا پشت به پشت جک اسپارو به شمشیرزنی سریع بپردازید. حتی اگر این موارد نیز شما را راضی نمی‌کند. می‌توانید از طریق دستور Link در نوار دستورات بازی، سیمبا، رالف خرابکار یا دیگر شخصیت ها را احضار کنید تا برای چند ثانیه به کمک شما در مبارزه بیایند. این موارد آنقدر زیبا و دوست داشتنی طراحی شده اند که دل کندن از مبارزات را سخت می‌کنند.

دوستان من، قدرت من هستند! این شعار که در بازی بار ها به آن اشاره می‌شود، با اینکه مربوط به داستان بازی است اما در گیمپلی نیز به خوبی دیده می‌شود. به این صورت که دانالد و گوفی که دوستان وفادار شما هستند در اکثر مواقع کنار شما حضور دارند و همیشه به شما کمک می‌کنند. در پیدا کردن نشان‌های خوش شانسی(نشان‌های شاه میکی)، در پیدا کردن مواد غذایی برای پخت در رستوران و حتی در مبارزات بزرگترین کمک به شما هستند. تا جایی که به یاد دارم در نقش آفرینی‌های ژاپنی هم تیمی های من معمولا در خطر می‌افتادند و باید جان آن‌ها را نجات می‌دادم. اما در Kingdom Hearts III این هم تیمی های من بودند که همیشه مرا از مرگ نجات می‌دادند و شاید تنها همین مورد باشد که بازی را تا حد نسبتا زیادی آسان کرده است. به طور معمول در یک مبارزه 5 یا 6 بار تا سرحد مرگ می‌رفتم اما دوستانم به سرعت از جادوی خود استفاده می‌کردند تا سلامتی مرا بازگردانند. در مراحل نهایی بازی، مواقعی پیش می‌آید که مجبور می‌شوید به تنهایی مبارزه کنید و آن بخش‌ها بدون شک، دشوارترین بخش‌های بازی هستند و برای چند لحظه استرس و هیجان به مراتب بیشتری سراغتان می‌آید. شاید سازندگان خواسته‌اند به اینگونه مفهوم دوستی را جا بیندازند که حتی در گیمپلی بازی نمود آن حس شود. اما مصداق اصلی این شعار در داستان بازی و خصوصا پرده سوم آن حس می‌شود که چگونه این ارتباط و دوستی ها می‌تواند در سخت ترین لحظات به شما کمک کند و این احتمالا مهم ترین پندی است که از این بازی دریافت خواهید کرد و پس از به پایان رساندن این عنوان احتمالا این موضوع در زندگی روزمره شما نیز تاثیرگذار باشد.

بازبینی تصویری

بخش جذاب کشتی رانی و مبارزات دریایی که یادآور مجموعه Assassin's Creed می‌باشد

از سرآشپز کوچولو کمک بگیرید تا بهترین غذاهای دنیا را درست کنید و در نتیجه مهارت‌های شخصیت خود را ارتقا دهید

بخش سفر با سفینه بسیار کلاسیک طراحی شده است و یادآور بازی های قدیمی است

مینی گیم های مراحل اصلی با وجود ساده بودن جذابیت خاصی دارند

کیفیت بصری بازی در هر دنیا متفاوت می‌شود و دنیای دزدان دریایی قطعا با اختلاف بهترین آن هاست

شخصیت‌های هر دنیا واکنش متفاوتی نسبت به دوربین سلفی شما نشان می‌دهند

نکات مثبت

داستان جذاب و دوست داشتنی که در عین ظاهر کودکانه‌اش درس زندگی به شما می‌دهد

شخصیت پردازی قوی و طراحی  متناسب روابط با شخصیت‌های دیزنی

بازسازی دنیاهای دیزنی به بهترین شکل ممکن

مبارزات جذاب و تنوع بالا در کی بلید ها

نکات منفی

آسان بودن بیش از حد بازی که در مقاطعی جلوی چالش برانگیز بودن آن را می‌گیرد

طولانی بودن برخی کات سین ها گاهی آزاردهنده می‌شوند

برخی از دنیاهای بازی به خوبی مابقی طراحی نشده‌اند

و در پایان

سومین شماره از Kingdom Hearts شاید بهترین شماره آن نباشد. اما به اندازه کافی موارد دوست داشتنی و جذاب در آن وجود دارد که حتی اگر طرفدار این سبک نباشید، شما را به خود جذب کند و تا مدت ها سرگرم نگه‌تان دارد. مبارزات جذاب، فضاسازی دوست داشتنی و ایجاد حس نوستالژیک در کنار یک داستان زیبا؛ توانسته عنوانی خلق کند که طرفداران خود را راضی نگه دارد و به واسطه دنیای شیرینی که خلق کرده است همیشه از آن به عنوان یکی از برترین عناوین نسل یاد شود.

Verdict

 The 3rd Kingdom Hearts may not be the best but there are exciting and fun stuff that keep the player and make them enjoy the game, even if they're not a fan of the genre

Score: 8.5

نوشته شده در: 12 اسفند 1397
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • KINGDOM HEARTS III
  • دانلود تریلر جدید KINGDOM HEARTS III
  • دانلود تریلر بازی Kingdom Hearts III
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

یک بازی فوق العاده
درسته ک مشکلاتی همیشه هست ولی بازی واقعا عالی و زیباست
به شخصه دلم میخواست دنیاهای بیشتری از والت دیزنی تو بازی میبود
اما گشت و گذار و جنگ تو دنیای فروزن گیسوکمند داستان اسباب بازی ها هرکول واقعا برام خاطره انگیز و دوست داشتنی بود
خب فازه square enix چیه که بازی رو به pc پورت نمیکه واقعا در عجبم طرف صحبتم با راکستارم هست یه دلیل منطقی بیارین که اقا ما بخاطر این عامل بازیمون رو pc عرضه نمیکنیم متاسفم براتون که قدرت پلتفرم عظیم pc رو دست کم میگیرین
راکستار که کثیفه دلیل کارشو نمیدونم
ولی اسکور بنظرم فکر کرده فروش خوبی رو نسخه پی سی نداشته باشه و
پورت کردنش بیشتر براش هزینه بشه(که البته اشتباه میکنه)
از طرف دیگه پورت بازیای ژاپنی اسکور واسه پی سی اصلا خوب نبودن(بر مبنای ffxv)
حالا نمیدونم درسته این فکرم یا نه .... مسئله این است
@Ice_Devil فدات شم من شخصا هیچ مشکلی با FFXV نداشتم همه چیش عالی بود ... کلی بنچ مارک سیستم هارو با این بازی میگرفتن توی PC بعد شما میگی خوب نبود ...از لحاظ گیم پلی با موس و کیبردم عالی بودش حرف نداشت ...اگرم میبینی این بازی رو Kingdom hearts روی PC نمیدن شاید احتمالن یکی از بزرگترین دلایل کرک شدن عنوان زیر 10 روزه ...هر چند به کام ماست ولی این واقعیتیه دهن شرکت صاف میشه سر این قضیه ...یا اینکه این بازیو جزو عناوین انحصاری بدونیم ....هر چند عناوین انحصاری دیگه مثل قدیما زیاد نیست دورو بره سال 2002 رو میگم 18 سال پیش ....الان یجورایی داره برای همه دستگاه ها میادش ....اینم شرط میبندم یروز برای PC میدن بیرون فقط صبر کنید نگاه کنید همونطور که خیلی از عناوین رو بعد چند سال پورت کردن روی PC ...الانم نمیدن چون فروش خوبی دارن میکنن روی کنسول وقتی ببینن از کنسول دیگه پولی در نمیاد و عناوین دیگه ای جای عنوانشونو گرفتن یاد PC هم میوفتن
مشاهده 5 پاسخ دیگر