فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت مای گیفت ارزان ترین گیفت کارت ها
دیجی اکانت فروش اکانت قانونی بازی PS4 جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - \"نظرات این کاربر تنها گویای عقاید خود ا...
User_image

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

"به قلم پرهام آقاخانی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

نوشتن نقدی بر سری مورتال کامبت، کار سختی است. هر چه باشد، از زمانی که مورتال کامبت در سال 2011 احیا شد، تمام بازی‌های این سری همواره یکی از بهترین عناوین فایتینگ بوده‌اند و سازندگان آن با موفقیت کارشان را انجام داده‌اند. مورتال کامبت 11 هم از این قاعده مستثنی نیست. شما چیزهایی را در این نسخه خواهید دید که هیچ وقت قبلا در این سری ندیده بودید و با صحنه‌هایی مواجه خواهید شد که انتظارشان را نخواهید داشت. اما با این حال، تجربه‌ی کلی بازی همچنان و به خاطر مسائلی که کنترلش احتمالا از دست سازنده خارج بوده است، ایده آل نیست.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش داستانی این بازی بعد از وقایع مورتال کامبت 10 شروع می‌شود. دستکاری‌های مداوم Raiden در روند زمان و نتایج آن، باعث می‌شود که نگهبان زمان یعنی کرونیکا، شخصا وارد عمل شود و سعی کند که با برگرداندن زمان به نقطه‌ی مبدأ و بازسازی آن، روند زمانی را آن طور که می‌خواهد شکل دهد. در نتیجه، او گذشته و حال را با هم ترکیب می‌کند تا بتواند از کمک یک سری از آنتاگونیست‌های نسخه‌های قبلی برای تحقق این امر، کمک بگیرد. در کل می‌توان گفت که داستان بازی در سطح بسیار خوبی قرار داشته و روند فوق العاده جذاب و درگیر کننده‌ای را دنبال می‌کند. اگر چه ممکن است که شما را به یاد فیلم‌های یک سری سینمایی خاص هم بیاندازد. اما خب، این بخش داستانی بی نقص نیست و از یک سری مشکل خاص هم رنج می‌برد.

اولا، بازی در توضیح یک سری از اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، ناموفق عمل می‌کند. دوما، بازی درست همانند مورتال کامبت 9 نمی‌تواند تا به خوبی از تمام کارکترها در بخش داستانی بهره ببرد و یک سری از آن‌ها بدون دلیل خاصی به بازی اضافه شده و بعدا هم به طور کامل محو می‌شوند. یکی از این کارکترها D'vorah است که فقط در سه یا چهار سکانس داستانی ظاهر می‌شود و نقش خاصی را هم در داستان ایفا نمی‌کند. از طرفی دیگر نیز با Frost سروکار داریم که علیرغم برخی شایعات جذاب، باز هم همان شخصیت نچسب قبلی است که فقط می‌خواهد به خاطر طرد شدن، از ساب زیرو و کل جهان انتقام بگیرد. سوما، به نظر می‌رسد که استفاده‌ی استودیوی سازنده از سلبریتی‌ها، نتیجه‌ی دلخواهشان را به همراه نداشته است؛ چون صداگذاری سونیا بلید اصلا خوب در نیامده و صدا و نحوه‌ی ادای دیالوگ‌های او، اصلا با شخصیتش جور در نمی‌آیند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

از سویی دیگر نیز، نمی‌توان یک موضوع را از ذهن بیرون کرد. حضور کارکترهایی مثل Cetrion در لیست مبارزان بازی خیلی جالب است. هر چه باشد، یکی از آن الدر گادهای بی عرضه‌ی سری که حتی جرئت مجازات کردن شائوکان را نداشتند، اکنون مستقیما وارد مبارزه شده است. اما بیایید منطقی باشیم: مورتال کامبت اکنون در یک بحران شخصیتی گرفتار شده است. ساخته شدن سری اینجاستیس در کنار مورتال کامبت، باعث پیشرفت هردوی آن‌ها شده است؛ ولی به نظر می‌رسد که اکنون NetherRealm نمی‌تواند به خوبی مورتال کامبت را از اینجاستیس متمایز کند. خیلی از ویژگی‌های دو بازی همانند سکانس‌های مکالمه‌ی پیش از مبارزه، استایل حملات ویژه‌ی سینماتیک و حتی سکانس‌های پیروزی، بسیار به یکدیگر شباهت دارند. هنگامی هم که Cetrion وارد میدان می‌شود و در Fatalityاش با شلیک اشعه از بیرون از جو زمین به سمت حریف، کار او را تمام می‌کند (عملی که در تضاد کامل با آن چیزی است که از این سری دیده‌ایم)، این شباهت‌ها به اوج خودشان می‌رسند. در نتیجه، امیدواریم که سازندگان بازی بتوانند در عناوین آینده‌شان، وجه تمایزی به غیر از تفاوت نحوه‌ی دفاع کردن و شدت خونریزی برای آن‌ها تدارک ببینند.

حالا نوبتی هم که باشد، نوبت مبارزات است. سیستم مبارزه‌ی بازی با اجتناب از Variationهای مورتال کامبت 10، اکنون حالتی نزدیک به اینجاستیس 2 پیدا کرده است. درست همانند سایر بازی‌های NetherRealm، سیستم مبارزه‌ی بازی بر پایه‌ی استفاده از Combo Stringها و اتصال آن‌ها به حملات ویژه شکل گرفته است و از این نظر، تغییر شگرفی در آن صورت نگرفته است. اما یک سری از ویژگی‌های این سیستم با تغییراتی مواجه شده‌اند. به عنوان اولین مورد، X-Rayها با کمی تغییر ماهیت، اکنون با نام Fatal Blow معرفی شده‌اند که در هنگام رسیدن نوار جان به مقادیر بحرانی، قابل استفاده می‌شوند و فقط یک بار می‌توان از آن‌ها در طول یک مبارزه استفاده کرد. چنین موضوعی باعث شده تا این حمله بسیار پر ریسک و در صورت درست اجرا شدن، بسیار سود آور باشد و بتواند نتیجه‌ی یک مبارزه را تغییر دهد. هرچند که این حرکت، دیگر آن ذات غیر قابل پیش بینی بودنی که X-Rayها داشتند را ندارد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

نوار انرژی نیز در این نسخه تغییر کرده و اکنون به دو بخش متفاوت تدافعی و تهاجمی تقسیم شده است که به صورت اتوماتیک شارژ می‌شوند و هر کدام از آن‌ها را تنها می‌توان برای فعالیت‌های خاصشان استفاده کرد. این موضوع در ابتدا با انتقادات فراوانی روبرو شد؛ ولی اکنون که بازی در دسترسمان قرار گرفته است، می‌توان گفت که حتی باعث افزایش سرعت و هیجان در مبارزات نیز شده است. مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که از این طریق می‌توان خیلی بهتر و بیشتر از Meter Burnها و یا تکنیک‌های جدیدی مثل ریکاوری کردن و ایجاد تاخیر در بلند شدن در زمین، استفاده کرد. اما با این حال، این مسئله ممکن است باب میل آن عده‌ای که همواره تهاجمی بازی می‌کنند، نبوده و موجبات آزار آن‌ها را فراهم آورد؛ چون با این سیستم جدید، آن‌ها عملا به دو بخش دیگر نوار انرژی که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی کنند، دسترسی ندارند.

در این نسخه همچنین شاهد اضافه شدن یک مکانیک جدید با نام Krushing Blow هستیم. با انجام بعضی از حرکات داخل بازی در یک شرایط خاص (مثلا استفاده از آپرکات به عنوان ضد حمله)، آن حمله به صورتی سینماتیک و X-Ray وار پخش می‌شود که در ابتدا خیلی جذاب و جالب به نظر می‌رسند، اما در نهایت باعث شده‌اند که مبارزات آنقدرها هم روان نباشند. از یک سو، این حملات صرفا جنبه تزئینی ندارند و میزان Damage بیشتری وارد می‌کنند. در نتیجه، عده‌ی بسیاری از کاربران مسلما از چنین موردی خرسند نخواهند بود. از سویی دیگر نیز، این ضربات سینماتیک همانند Fatal Blowها با نرخ فریم 30 پخش می‌شوند که از نرخ فریم مبارزات (60 فریم) کمتر است و مسلما تکرار پی در پی آن‌ها در طول یک مبارزه که به تغییر پی در پی نرخ فریم نیز می‌انجامد، عده‌ی بسیاری را ناراضی خواهد کرد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

از این جا به بعد، اوضاع بازی کمی عجیب می‌شود و باید برای درک کامل آن، ابتدا از Krypt شروع کنیم. در این نسخه، Krypt به صورت یک بازی سوم شخص جداگانه طراحی شده است. شما در نقش یک شخصیت با هویت نامعلوم قرار می‌گیرید و وظیفه پیدا می‌کنید که در جزیره‌ی Shang Tsung به جست و جو و حل معما پرداخته و صندوق‌های مختلف را برای یافتن جوایزی اعم از Augmentها، Skinها و حتی نشان‌های مختلف برای Kombat Kard خود، باز کنید. اگر بخواهیم صادق باشیم، این ایده فوق العاده است؛ اما آیا واقعا آن کارایی لازم را دارد؟ تمام این گشت و گذارها و حل معماها خیلی جالب و نوآورانه هستند و محیط کریپت نیز واقعا خوب و زیبا طراحی شده است؛ ولی با این حال، آن‌ها نهایتا فقط باعث تلف شدن وقتتان می‌شوند. در نتیجه حتی اگر از این فرمت جدید خوشتان بیاید، ممکن است بعد از مدتی دیگر هیچ رغبتی برای وارد شدن به کریپت و جست و جو برای یافتن صندوق‌ها نداشته باشید. این موضوع حتی با در نظر گرفتن یکی دیگر از مشکلات کریپت یعنی نیاز به Grindهای طاقت فرسا برای پیشروی کردن در آن، حتی بدتر می‌شود.

در اقدامی عجیب، شما در کریپت به سه واحد پولی مختلف برای باز کردن صندوق‌ها نیاز دارید: سکه‌ها، Soul Fragmentها و قلب‌ها. با انجام مودهای مختلف بازی، می‌توان خیلی راحت به جمع آوری سکه‌ها پرداخت. ولی وقتی نوبت به Soul Fragmentها و قلب‌ها می‌رسد، بازی حسابی خسیس می‌شود. شما در طول هر مبارزه، تنها می‌توانید 10 عدد Soul Fragment دریافت کنید و برای دریافت قلب‌ها نیز حتما نیاز به اتمام با فتالیتی و یا بروتالیتی دارید که به ترتیب 1 و 2 قلب را به شما می‌دهند؛ ولی برای باز کردن صندوق‌های خاص آن‌ها و یا پیشروی در کریپت، نیاز به چیزی در حد 250 قلب و 2000 عدد Soul Fragment دارید! اوضاع هم وقتی بدتر می‌شود که پای تابع تصادفی به میان می‌آید.

تمام صندوق‌ها و اشیای داخل Krypt که نیاز به قلب‌ها برای باز شدن ندارند، جوایزشان را به صورتی کاملا تصادفی به شما ارائه می‌کنند. در نتیجه، فرقی ندارد که چقدر بابت باز کردن یک صندوق پرداخت کرده باشید، چون این تابع تصادفی است که جوایز شما را تعیین می‌کند. می‌توانید 5000 سکه خرج کنید و بر حسب اتفاق یک Augment دریافت کنید یا 10000 سکه برای باز کردن یک صندوق دیگر بپردازید و چیزی جز یک مشت Icon و Concept Art تحویل نگیرید. اگر هم می‌خواهید صندوق‌های کریپت را باری دیگر پر کنید، مجبورید مقدار زیادی از سکه‌هایتان را خرج کرده و از قدرت‌های مخزن زمان کرونیکا کمک بگیرید. در نتیجه، این حس به شما القا می‌شود که بازی در حال عذاب دادن شماست تا مجبورتان کند که برای دریافت آیتم دلخواهتان، یا وقت بسیاری را صرف انجام آن کنید و یا به خرید Time Krystalها (واحد پولی پریمیوم بازی که با پول واقعی قابل خرید است) بپردازید تا نیازی به اتلاف وقت نباشد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

متاسفانه کریپت تنها جایی نیست که دارای Grind است و حتی سیستم شخصی سازی بازی نیز تحت تاثیر این قضیه قرار گرفته است. بخش شخصی سازی مورتال کامبت 11 موارد زیادی را برای تغییر دادن در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید لباس‌ها و تجهیزات هر شخصیت را تغییر دهید، Augmentهای خاصی را بر روی Gearها قرار دهید تا ویژگی‌های خاصی به آن‌ها اضافه کنید و یا ست‌های مختلفی از این تجهیزات را ذخیره کنید تا هر زمان که خواستید، به راحتی بین آن‌ها جابجا شوید. علاوه بر تمام این‌ها، می‌توانید وضعیت هوش مصنوعی هر ست لباس را هم در بخش AI Behavior برای استفاده در مود AI Battle تغییر دهید. این بخش واقعا عمیق است و حجم تغییراتی که در آن می‌توانید لحاظ کنید، واقعا شایسته‌ی تحسین است. ولی حیف که همان مشکل Grind، همه چیز را به هم ریخته است.

درست است که بازی به شما اجازه می‌دهد تا Augmentها مختلف را برای افزایش قدرت کارکترها بر روی تجهیزاتشان قرار دهید، اما برای انجام این کار، ابتدا باید تجهیزاتی که در اختیار دارید را Level Up کنید و به ازای هر بار Level Up شدن، یک اسلات اضافه دریافت کنید. از آنجایی هم که این کار ممکن است خیلی طول بکشد، شما مجبور می‌شوید تا برای مدتی طولانی به بازی کردن بپردازید و مداوما به سراغ مودهای مختلف بازی بروید تا این که تمام اسلات‌های Augment آن‌ها را باز کنید.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

درست همانند نسخه‌ی پیشین، شاهد مودهایی همچون Towerها، بخش داستانی و مبارزات آنلاین و آفلاین در بازی هستیم که همانند قبل طراحی شده‌اند و محتویات مختلفی را در اختیار شما می‌گذارند. اما این بار شاهد اضافه شدن یک مود خاص با نام Towers of Time در کنار آن‌ها نیز هستیم که چیزی شبیه به Multiverse از بازی اینجاستیس 2 است و متاسفانه به دو دلیل، بسیار بد و غیرمنصفانه طراحی شده است. اول این که تمام دشمنان در این بخش، بسیار قدرتمند هستند و حتی بعضی اوقات از یک سری Modifier غیر قابل بلاک کردن هم بهره می‌برند که همین موضوع باعث شده تا برای پیشروی در آن‌ها حسابی زجر بکشید.

البته بازی برای رفع این مشکل، دو راه را به شما پیشنهاد می‌دهد: با پیشروی در کریپت به یافتن یا ساخت یک سری Konsumable (که آیتم‌هایی کمکی هستند) بپردازید و یا این که از نسخه‌ی هوش مصنوعی کارکترها که در بخش Kustomize شخصی سازی کرده‌اید، استفاده کنید. اما هر دوی این راه حل‌ها اصلا قابل قبول نیستند؛ چون ویژگی‌های "کمکی" باید در حد همان کمک کردن بمانند و نه این که حیاتی باشند. دومین مشکل هم این است که برای وارد شدن به برخی از این Towerها، نیاز دارید تا یک سری اعمال خاص و وقت گیر مثل انجام 75 فتالیتی و 75 بروتالیتی را انجام دهید. در نتیجه، باری دیگر این مشکلات Grind هستند که خودشان را نشان می‌دهند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

در نهایت نمی‌توان به پورت نسخه‌ی PC اشاره‌ای نکرد. متاسفانه حماسه‌ی نسخه‌های PC مورتال کامبت، دوباره تکرار شده است و این نسخه از بایکی از ناامید کننده‌ترین پورت‌ها بر روی این پلتفرم به شمار می‌رود. این نسخه، آکنده از مشکلات فنی متعددی است که یک سری از آن‌ها احتمالا در زمان انتشار این نقد، رفع شده‌اند و بقیه خیر؛ از همزمان نبودن صدا و تصویر در بخش داستانی و کرش کردن بازی در بخش Kustomize گرفته تا Stutterهای متعدد در هنگام مبارزات، تار شدن تصویر در هنگام استفاده از Anti-Aliasing و حتی کم بودن صدای بازی!

از همه بدتر هم این است که مورتال کامبت 11 برای ارائه دادن یک تجربه‌ی کامل، به یک ارتباط اینترنتی مداوم نیاز دارد. متاسفانه این بازی با وجود داشتن یک حالت آفلاین برای برخی مودها، بیش از حد بر آنلاین بودن بازیکن تاکید دارد و مداوما نیاز به ذخیره اطلاعات شما بر روی سرورها و دریافت آن‌ها دارد. در نتیجه، اگر به هر دلیلی و حتی یک لحظه ارتباط خودتان با سرورهای بازی را از دست بدهید، چه در حین انجام یک Tower باشید و چه در حال مشاهده‌ی یک صحنه‌ی سینمایی، بازی شما را به منوی اصلی هدایت کرده و بعد از نمایش یک پیغام اخطار، به صورت اتوماتیک بسته می‌شود. اگر هم این اتفاق قبل از ذخیره شدن بازی و انتقال اطلاعات به سرور بیفتد، تمامی Gearهایی که بدست آورده‌اید را از دست خواهید داد و مجبورید باری دیگر برای بدست آوردن آن‌ها تلاش کنید. در صورتی هم که بخواهید بازی را به صورت تماما آفلاین بازی کنید، امکان دسترسی به حجم عظیمی از آیتم‌ها و حتی Krypt را هم از دست خواهید داد.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

اگر خوب دقت کنید، اشارات زیادی را در دیالوگ‌های هنگام رویایی کارکترها خواهید یافت.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

Most people think time is like a river that flows swift and sure in one direction. But I have seen the face of time, and I can tell you: they are wrong. Time is an ocean in a storm.   -The Prince

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

تقریبا به هر منویی که وارد می‌شوید شاهد یکی از این پیام‌ها خواهید بود.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

سایرکس و سکتور تنها برای مدتی نسبتا کوتاه و به عنوان دشمنان بخش داستانی در این بازی حضور دارند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

اگر می‌خواهید آیتم‌های مختلف را بدون نیاز به Grind کردن دریافت کنید، باید آن‌ها را قبل از اتمام مدت زمان قابل دسترسی بودنشان، با Time Krystalها و از بخش Premium Shop خریداری کنید.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش آموزشی بازی واقعا عالی است و اطلاعات بسیاری را در اختیارتان می‌گذارد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش AI Battle ایده‌ی جالبی دارد، ولی اصلا در حد و اندازه‌ی موارد مشابهی مثل Shadow Lab بازی Killer Instinct نیست.

نکات مثبت:

بخش داستانی جالب

گیم پلی خوش ساخت و سرگرم کننده

گرافیک، موسیقی و صداگذاری بسیار خوب

طراحی بهتر اکثر کارکترها نسبت به نسخه‌های پیشین

بخش آموزشی به شدت غنی و کارآمد

عمق زیاد بخش شخصی سازی

نکات منفی:

پورت PC ناامید کننده با مشکلات فنی بسیار

نیاز به داشتن ارتباط اینترنتی دائم برای دریافت جوایز و تغییر تجهیزات

مشکلات بی پایان بازی در ارتباط با سرورها

مانع سازی بر سر راه بازیکنان توسط Grindهای پی در پی

سختی بیش از اندازه‌ی دریافت برخی واحدهای پولی

درجه سختی و پیش نیازهای غیر منصفانه‌ی بخش Towers of Time

سخن آخر: مورتال کامبت 11 یک بازی فایتینگ خارق العاده است که به خاطر مقادیر بیش از اندازه‌ی Grind و همچنین کیفیت بد پورت PC، آن چیزی که می‌توانست باشد، نیست. خود بازی استادانه ساخته شده و بسیار سرگرم کننده است، اما میزان Grind و نیاز به یک ارتباط اینترنتی دائم، به تجربه‌ی کلی آن در حدی ضربه زده است که از ارزش کلی‌اش کاسته است.

Verdict

Mortal Kombat 11 is a great fighting game ruined by excessive amounts of grinding and also the bad quality of the PC port. The game itself is masterfully made & very fun to play, but the grind & the always-online requirement have dragged down the overall experience so much that they have drastically decreased its value

Final Score: 6 out of 10 - PC Version

Final Score: 6.5 out of 10 - Console Version

نوشته شده در: 13 ارديبهشت 1398
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • دانلود تریلر مقایسه ی گرافیک Mortal Kombat 11 بر روی کنسول ها
  • دانلود تریلر نسخه‌ی Switch بازی Mortal Kombat 11
  • دانلود تریلر داستانی جدید Mortal Kombat 11
 
گیم آموز
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

آقا راهنمای کریپت رو بذارین
مثه چی بعد 7-8 ساعت گیر میکنی توش
مورتال کامبت رو باید یه بازی میان وعده در نظر گرفت.مثلا یه game خوب داری و هر روز بازی میکنی یهو به سرت میزنه بگی یه دست مورتال کامبت هم بزنیم.
آشغال ترین بازی تاریخ
من بازیش کردم امتیازو منصفانه ندادین
بازم پورت افتضاح برای PC، عین اکثر بازیای دیگه WB
سال ۲۰۱۵ دو تا شاهکار و یه بازی نسبتا خوب رو ب خاطر همین کار WB از دست دادم
الانم که خداروشکر با یه Pentium Dual Core و GT720 نمیشه عناوین جدید رو با رزولیشن 640x480 هم بازی کرد..
اما در مورد نقد بازی باید بگم که واقعا به جزئیات دقت کردید و کاملا منصفانه س
اونایی هم که میگن چرا ۶ دادید بخاطر اینه که این نسخه فرستاده شده سازندگانه، شاید نسخه اصلی ‌فرق داشته باشه
عنوان جدید آقای اد بون با اینکه بازی فوق العاده ای هست اما یکم از محبوبیت همگانی ش فاصله گرفته
دقیقا بر اساس حرف خود اد بون که گفت طرفدارای MK به خاطر خشونت زیادش فن بازی نشدن و بخاطر ویژگی های دیگه ی MK هست اما خب بگی نگی اینکه بعضیا از نسخه جدید خوششون نیومده شاید بخاطر همین خشونت ها باشه...منم قبول دارم که داستان بهتر شده و تغییرات خوبی شکل گرفته اما بعضیا به خاطر گیم پلی خاص MK بازی رو تجربه میکنن که نسبت به نسخه X شاید یه افت کوچیکی داشته باشه...مثل همین نزدیک کردن اینجاستیس و MK به همدیگه و جایگزینی X-Ray ها و کمی هم ظاهر شخصیت های اصلی...اما باوجود اینا و مشکلاتی که آقای آقاخانی فرمودند،فک کنم هنوز هم Mk یکی از گل های سرسبد عناوین فایتینگ محسوب میشه و طرفدارای خودشو داره....در آخر بگم ک نظر شخصی هست و نقد گونه نگفتم
قبل هر چیز به جناب آقاخانی خسته نباشید میگم که نقد موشکافانه و نسبتا طولانی تهیه کردن.
خیلی راحت میرم سر اصل مطلب جناب آقاخانی...
این متن نسبتا طولانی که من الان مطالعه کردم نقد عنوان مورتال کامبت ۱۱نبود!!!
بلکه نقد (مود های ) مورتال کامبت ۱۱ بود .
نکته تعجب برانگیز هم همین جاست که شما یک نقد کامل و موشکافانه فقط از مود های بازی تهیه کردید و تک تک مود ها من جمله مود داستانی ، Tower ها ، Krypt و ... رو به بهترین شکل برای مخاطب باز شرح دادید و موشکافی کردید ولی حتی یک پاراگراف کوتاه هم راجب گرافیک و دستاورد های فنی بازی ، موسیقی متن و درآخر صداگذاری ننوشید و برای شرح شون فقط به یه کلمه تو بخش نکات مثبت بازی بسنده کردید و اگه بهشون اشاره ریزی هم تو متن شده باشه صرفا نکات پیش پا افتاده ای بودن که در ادامه ی توضیحات شما ، نیاز به ذکر شدن شون بوده و حتی کل گیم پلی بازی رو هم به همین دلیل بینابین توضیحات اصلی ، وارد متن کردید و از اون هم یه متن اختصاصی و جداگانه نیستیم!
من به اندازه کافی عضو پردیس بودم که نقد ها ، مقاله ها و نظرات اکثر عزیزان مشغول تو پردیس رو بخونم و به اندازه سر سوزن هم که شده از شخصیت ، خط فکری و توانایی های تحریری اکثر عزیزان رو بشناسم و بدون تعارف میگم که نظرات و متن ها و نقد های شما تقریبا همیشه مورد پسند من بوده ولی باز هم تأکید میکنم که اینبار متن شما بیشتر از اینکه دلم رو زده باشه ، موجب تعجبم شده که شما کلی زحمت کشیدید و فقط از مود های بازی نقد پر و پیمون نوشتید ولی نقد فاکتور های اصلی رو جا گذاشتید!
اولا خیلی خوشحالم که از مطالبی که میذارم خوشتون اومده. در مورد متنتون هم به نکته خیلی خوبی اشاره کردین.
دلیل این موضوع اینه که توی پردیس گیم مثل خیلی از سایت های دیگه نظیر PC Gamer (که نقد مورتال کامبت 11 شون 800 کلمه بیشتر نیست و به بررسی خیلی از قسمت های بازی نپرداخته)، ما یه محدودیت حجمی برای نقدها داریم. حجم تمام نقدها باید در یه رنج خاصی باشه تا هم موجبات خسته شدن کاربر رو فراهم نکنن و هم این که توی اون ها به مهم ترین و قابل توجه ترین نکات پرداخته بشه تا این که چیزهایی رو بگیم که دیگه همه میدونن و یا دونستن و ندونستنشون تاثیری بر تجربه کلی بازی نداره. الان نسخه اول نقد مورتال کامبت 11 بدون هیچ کم و کاستی ای، حدود 4 هزار کلمه بوده (نسخه ای که روی سایت قرار داره حدود 2600 کلمه هست) و در مورد موضوعات مختلف، توضیحات زیادی ارائه شده بوده؛ ولی واقعا چند نفر حاضر می شدن که چنین متن طولانی ای رو بخونن؟
برای همینه که قسمت هایی که دیگه واضحه چه کیفیتی دارن و توضیح در موردشون کار اضافه ای هست رو به طور کامل و پرجزئیات توی متن توضیح نمیدیم و به یه توضیح کوتاه بسنده می کنیم. وگرنه ما هم میتونیم یه طومار بنویسیم و توی اون، شجره نامه تمام کارکترها رو بذاریم، پشت سر هم از پیشینه ی طولانی سری و خاطراتمون تعریف کنیم و مدام قربون صدقه ی بازی و سازنده هاش بریم.
خیلی ممنون با این نقد خوبتون. از جناب ادبون و استودیوی ندرریلم این انتظارو نداشتم که برای مشتی پول مورتال کامبت، این سری بزرگ و دوست داشتنی رو خراب کنن با این وضعیت احتمالاً نسخه قبلیشو تهیه بکنم!
سلام منتقد عزیز
از نقدت معلومه نگاه ریزبینانه و تحلیل محوری داشتی و خوب این یکی از شاکله های یه منتقد خوب هست. نکاتی رو برادرانه دوست دارم بات در میون بذارم امیدوارم بدردت بخوره. برعکس بقیه که ناراحت شدن چرا به بازی 6 دادی من کاری با اون موضوع ندارم و نظرت کاملا محترمه. نقد من به نقد شما چیزهای دیگه ای هست!
یکی از مواردی که تقریبا برای منتقد ضروریه اینه که منتقد جسارت و شهامت داشته باشه. اگر با قسمتی از بازی حال نکردی باید با شهامت بگی خوشم نیومد نه اینکه بگی عده کثیری با این ویژگی حال نمی کنن. نقد ماله توه و باید پر باشه از حال و هوای خودت از بازی. برای همین این حرفا کمی حالت یکی به نعل یکی به میخ داره:

در نتیجه، عده‌ی بسیاری از کاربران مسلما از چنین موردی خرسند نخواهند بود.

این مسئله ممکن است باب میل آن عده‌ای که همواره تهاجمی بازی می‌کنند، نبوده و موجبات آزار آن‌ها را فراهم آورد؛

من اومدم نقد تورو بخونم پس دوست دارم نظر تورو بدونم. پس بهتره شفاف تر نظرتو به من بگی. نقد، داستان سرایی نیست که پایانش باز باشه. نقد باید دقیق، ریز و قابل استنداد و نتیجه گیری باشه.

چنین موضوعی باعث شده تا این حمله بسیار پر ریسک و در صورت درست اجرا شدن، بسیار سود آور باشد و بتواند نتیجه‌ی یک مبارزه را تغییر دهد. هرچند که این حرکت، دیگر آن ذات غیر قابل پیش بینی بودنی که X-Rayها داشتند را ندارد.


این اوضاع پر ابهام و برزخ مانند در سراسر نقدت وجود داره. یا اول با آغوش باز سراغ یک ویژگی بازی می ری و بعد اون رو تا میتونی می کوبی. یا با نگاه اتهام به یه مسئله نگاه می کنی و بعدش سهعی می کنی از دلش در بیاری. حتی اگه بازی خودش دچار سردرگرمی و ابهامات هست نقد باید سر راست و دقیق باشه.

نکته ی دیگری که می خواستم بهت بگم اینه که اگه کلا 100 جمله نقادانه در نوشته شما موجود باشه 80 تای آن منفی است و 20 تای آن مثبته. یعنی من در آخر انتظار یک نمره 2 از نقد شما داشتم و نمره 6 با توجه به حجمه های گوناگون منفی شما قابل انتظار نیست.

با این حال همین که بدون هیچ وسواس و جهت گیری ای نقد رو نوشتی خودش بسیار قابل ارزش هست و برات آرزوی موفقیت دارم.
قبل از هر چیز، باید بگم کامنت واقعا سازنده و مفیدی نوشتید.

در مورد کوبیدن باید بگم من به طرز وحشتناکی سخت گیر هستم (یه تعداد از اعضای تحریریه و خبری سایت این موضوع رو میدونن که من تا چه حد میتونم یه بازی رو نابود کنم) و شاید حتی سخت گیرترین منتقد گیم ایران باشم. در حدی من سخت گیر هستم که اگه نکته منفی ای رو داخل بازی پیدا کنم تا تهش رو در نیارم بی خیالش نمیشم (نمونش نقد ارتش های فرازمینی و سیستم DRM کلاینت هیولا که قبلا بهش اشاره کرده بودم) یا حتی حاضرم بازی هایی مثل NieR Automata رو فقط به خاطر پورت ناجورشون مورد انتقاد قرار بدم و نمره پایینی بهشون بدم. همین الان یه تعداد نمونه منتشر نشده از یه سری بازی دارم که شده حتی نزدیک 5 صفحه ایراداتشون رو در آوردم.
دلیلش هم اینه که من واقعا از روند فعلی صنعت گیمینگ خسته شدم. الان اکثر بازی ها رفتن سراغ تجربه های سرویس محور و یا E-Sports و به همین خاطر، یه عنصر مهم بازی یعنی Fun نادیده گرفته شده. در نتیجه من به ندرت برام پیش میاد که یه بازی AAA رو خریداری کنم و مدت ها پای اون بشینم. از طرفی دیگه هم، رسانه های معتبر گیمینگ گند زدن به اعتبارشون و حاضرن با صرف نظر کردن از مشکلات فجیع یه بازی، نمرات بالایی به اون بدن؛ حالا یا برای جلب نظر خواننده ها و یا به خاطر پولی که از ناشر گرفتن. در نتیجه الان تعداد زیادی بازی هست که مشکلات زیادی دارن ولی حتی یه نفر هم حاضر نمیشه بیاد در مورد اون مشکلات صحبت کنه؛ مگه این که اون مشکلات بتونه کلیک های زیادی رو جذب کنه. مثلا شما تا الان چند نفر رو دیدین که در مورد ضعف مودهای آفلاین تکن 7 صحبت کنه؟ یا چند نفر رو دیدین که که این موضوع رو بهتون گفته باشن که نسخه Director's Cut بازی Deus Ex: Human Revolution بر اساس یه نسخه آپدیت نشده توسعه یافته و فیکس های نسخه اصلی رو نداره؟ در نتیجه لحن مطالب من وقتی که سراغ ایرادات میرم، اغلب خیلی تنده.

اون اوضاع پر ابهام بودن هم که بهش اشاره کردین راستش به این خاطر هست که هدف اصلی من اینه که کاربر رو مطلع کنم تا این که بخوام فقط نظر خودم رو بگم، چون سلایق قطعا فرق داره. یعنی دوست ندارم وقتی من از یه قسمت یه بازی خوشم نیومده، مخاطب عادی اون رو به عنوان یه مشکل بزرگ تلقی کنه و کلا قید اون عنوان رو بزنه یا به هوای تعریف های من بره و یه بازی رو تهیه کنه و ببینه که اصلا ازش خوشش نمیاد. به عبارت دیگه، دوست دارم علاوه بر گفتن نظر خودم، یه ذهنیت کافی به بقیه بدم تا اون کاربرها با کنار هم گذاشتن این اطلاعات، بتونن راحت تر در مورد تهیه کردن یا نکردن یه بازی تصمیم بگیرن. میدوم که این یه مقدار تبلیغ محسوب میشه، ولی این دقیقا همون روشی هست که من درباره صفحه Steam Curator شخصی خودم هم در پیش گرفتم که میتونین اینجا ببینینش:
https://store.steampowered.com/curator/34724158

با این حال، من بازم واقعا ممنونم که این نظر رو دادین و حتما از پیشنهادادات و انتقاداتتون در نوشتن مطالب بعدی استفاده می کنم.
thelonegamer@
ممنون از نقد منصفانتون عالی بود، ..بنظرم مورتال کمبت بعد از نسخه سوم تموم شد رفت!! بازیی که بر مبنای چاپیدن توسعه پیدا کرده ارزش وقت گذاشتن نداره میخواد رد دد انلاین باشه ، فیفا التیمیت باشه یا مورتال کمبت ،......
به عقیده من کماکان مشکل کمبود تعداد کارکتر ها وجود داره ، دوبرابر این تعداد فعلی باید بازی کارکتر داشنه باشه ، شما تعداد کارکتر های UMK3 رو بیاد بیارید....


GRIND چیه دقیقا؟؟؟
وقتی برای رسیدن به نتیجه مجبور باشی کار یکنواخت و سخت رو انجام بدی میگن grind مثلا داخل dark souls برای برخی تروفی‌ها باید چند صد یا هزار بار یک سری دشمن خاص رو بکشی تا یک ایتم خاص فارم بشه(ایتم‌هایی که drop rateشون تقریبا 0.8 درصده و باید 30 عدد پیدا کرد) و این رویه خیلی تکراری و اعصاب خرد کنه(البته تروفی هانتر ها مجبورن انجام بدن) به این میگن grind اینجا هم که منتقد توضیح داد grind به چه منظور انجام میشه. حالا گرایند برای تروفی نکته منفی حساب نمیشه اما اگر مجبور کنه بازیکن رو به خرید به نظرم نکته منفی بزرگی هستش.