فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت فستیوال بازی و سرگرمی شرق کشور - مسابقات قهرمانی ورزش های الکترونیک
هیولا پلتفرم آنلاین عرضه بازی
رئیس Epic Games از استراتژی انحصار طلبی دفاع می‌کند

یکی از موضوعات حساس، مهم و تنش‌زا میان بازیکنان در صنعت بازی‌های ویدیویی در یک سال گذشته فعالیت فروشگاه Epic و شیوه رقابت مبتنی بر انحصار طلبی آن با پلتفرم Steam بوده است. حال بنیان‌گذار Epic، "تیم سویینی"، دلیل انتخاب این روش رقابتی و سختکوشی آن‌ها در این جهت را توضیح می‌دهد.

سویینی در یک بحث و گفت و گوی توییتری توضیح داد که سیاست فشار از طریق انحصاری‌ها "تنها استراتژی‌ای" است که می‌توان از طریق آن سنت نسبت سود تقسیمی 70/30 میان ناشران بازی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ را تغییر داد. مدل 70/30 به عنوان یک استاندارد برای این صنعت در نظر گرفته شده است که بنا بر آن، 70 درصد از سود فروش بازی‌های ویدیویی در فروشگاه‌های مختلف به سازندگان/ناشران تعلق می‌‎گیرد و 30 درصد بقیه آن در جیب فروشگاه می‌رود.

اگرچه فروشگاه Epic Game تنها 12 درصد از سود فروش بازی‌ها را  بر می‌دارد و 88 درصد بقیه را به ناشران/سازندگان می‌دهد. چنین سیاستی از نظر تئوری جذابیت بالایی دارد و البته آخرین سیاست جدید Epic Games نیست چرا که پس از اتخاذ این خط مشیء شاهد انتشار بازی‌های مختلف به صورت انحصاری زمانی بودیم.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از GameSpot، سویینی در این باره گفت:

"ما باور داریم انحصاری‌ها تنها استراتژی‌ای هستند که قانون 70/30 را  در مقیاس گسترده تغییر می‌دهند و تاثیر دائمی بر روی تمام صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد داشت."

سویینی محور سخن‌های خود را به سمت این موضوع برد که خرده‌فروشی‌های بازی‌های مستقل "کاری عالی" در سال‌های اخیر انجام داده‌اند اما هیچکدام از آن‌ها حتی نتوانستند به 5 درصد مقیاس Steam دست پیدا کنند. اگرچه ممکن است شیوه رقابلی انحصار طلبی شرکت را در میان کاربران دائمی Steam بد و منفور نشان دهد، چنین استراتژی‌ای کارایی دارد.

سپس سویینی در این مورد صحبت کرد که "مالیات فروشگاهی" 30 درصدی می‌تواند بخش بزرگی از سود یک سازنده را ازبین ببرد که چنین اتفاقی یک "موقعیت فاجعه‌بار" است. اگر فروشگاه Epic Games بتواند بعد از Steam به دومین فروشگاه بزرگ دیجیتالی فروش بازی تبدیل شود و یا این که تغییر دلخواه در مورد تقسیم سود را بر Steam تحمیل کند، نتیجه آن یک "موج جدید از سرمایه‌گذاری مجدد بر روی توسعه بازی‌ها با هزینه‌های پایین‌تر" خواهد بود.

بر اساس صحبت‌های سویینی، نهایتا در یک دوره طولانی مدت، سیاست فشار از طریق انحصاری‌ها تنها برای بازیکنان منفعت خواهد داشت. اگرچه رسیدن به یک جایگاه بهتر در این صنعت آسان نیست و آقای سویینی به این موضوع اعتراف کرد که با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو هستند.

نظر شما در این باره چیست؟

نوشته شده در: 5 تير 1398
دسته: مطلب متفرقه، Shenmue III
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Shenmue III
  • دانلود گیم پلی عنوان Shenmue III
  • Shenmue III - Gamescom
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

اون دوستانی که میگن Valve چرا بازی نمیسازه بدونن که Valve تعغیرات زیادی داشته.
شرکتش مثل شرکتای دیگه نیست که رییس شرکت بگه اینو بسازید اونا هم شروع کنن. طبق گفته خودشون کسی رییس کس دیگه ای نیست و هر کسی به کاری که علاقه داره مشغوله برای همین پروژه های کوچیک تر مثل Under lord و Artifact رو ساختن که بهش علاقه داشتن. فک نمی کنم شرکت بزرگ دیگه ای هم مثل این باشه. توی اینترنت سرچ کنید valve employee handbook کامل با روند شرکت آشنی میشید.
ولی خداوکیلی نباید artifact رو میداد من رو به شخصه کلا ناامید کرد
من متن رو خوندم ولی انگار شما حرف من رو نخوندی
همون طور که گفتم سود بیشتر برای بازی های مستقل مهم تره چون فروششون کمتره و اون 18% براشون مهمه ولی برای بازی های بزرگ با فروش بیشتر به اندازه کافی پول درمیارن که هر کیفیتی که بخوان رو پیاده کنن و 18% باقی فقط میره تو جیب سرمایه داراش نه برای بودجه بازی بعدی
تک قطبی بودن بده همه هم میدونن نمونش کشور خودمون که در اصل فقط یه قطب داره ولی مثلا 2 تاس ولی مشکل اینه الان قطب دوم یه دیکتاتوریه استیمم خیلی وقت دایورت کرده و بازم بهترین هست و داره انحصاری میگیره بدون یه قرون پول مفت دادن به ناشر
فیلترینگ برای من مهم نیست حداقل چون تنها باعثش کشورمونه نه کس دیگه
توقع من اینه اگه فروشگاهش آماده نیست الکی حس نکنه چیز خاصی قراره باشه با پول مفت دادن به سازنده ها جای این کارا پولش رو خرج بهتر کردن استورش بکنه که کار چندان زمان بری نیست تا اینکه به صورت موقت آدمارو به اجبار بیاره سمت خودش و همش نگید تازه پاس واسه همین هیچی نداره دیگه ساختن جا برای نظر دادن و اچیومنت که کار سختی نیست نگفتیم که بیاد سرور بده به همه ی بازیا یا مارکت بزنه برای آیتمای تو بازی درباره قیمت هم وقتی ریجن های دیگه رو نداره یعنی به تمام اون کشورا فشار بیشتری میاد چون قیمت ریجنارو بر اساس ارزش واحد پول کشور و درآمد میزارن وگرنه که کسی از پول بیشتر بدش نمیاد وقتی اپیک فقط ریجن چند تا کشور جهان اولی رو گذاشته خب به همه به جز اون کشورا فشار میاد نه فقط ایران و این مشکل استور نه کشورا هرچند توی همون کشورای جهان اولی هم خیلیا با تغییر ریجن بازی میخرن
درباره چهره اپیک استور هم که یه سر بری فروم ها میبینی هیچ کسی نمیگه کاراش منطقیه بلکه همه مخالفشن و فقط به فکر جمع کردن مشتری نه به فکر اینکه استیم رو مجبور به 12/88 بکنه اینو میگه که کار کثیفش رو توجیح کنه
موافق نیستم چون طراحی اچیومنت و ... هم موضوعات زمان بری هستن و با یک سال فعالیت نمیشه به سطح امکانات یک پلتفرم برسی که بیش از ده ساله داره فعالیت می کنه. از طرف دیگه کی گفته 12/88 فقط به درد مستقل ها میخوره؟ می دونی توی رقم های عظیم چه تفاوتی ایجاد می کنه 28 درصد؟ و این که فروش هر بازی به طور نسبت قرار داد شده توی جیب سازنده و ناشر میره اینطور نیست که همشو ناشر برداره، هیچ شکی نیست که سود بیشتر = کیفیت بالاتر در پروژه های بعدی حداقل از نظر فنی هستش. وقتی یه استودیو بزرگ بتونه اعضای بیشتری رو به استخدام خودش در بیاره باعث میشه کیفیت هر واخد بالا تر بره (البته اگر استفاده درست بکنه) از طرفی حتی اگر پول هنگفتی به جیب ناشر بره بازم نهایتش افزایش کیفیته چون وقتی ببینه بازی خوب سود آوره مطمئن باش سرمایه‌گذاری بهتری روی استودیو ای که باهاش همکاری داره می کنه.
حالا بگو ببینم این که استیم 30 درصد سود رو بر می داره چه سودی داره؟ Valve اخیرا فقط داره حمایت می کنه از فروشگاه تمامی بازی هاش رو کنار گذاشته نه خلاقیتی و نه حرکتی رو به جلو برای صنعت گیم همون روال همیشگی در پیش گرفته. حالا بهتره ناشر و بازیساز سود بیشتری از فروش بازی ببرن یا یه فروشگاه مفت خور؟ تنها کاری که استیم می کنه همون حمایت خوبشه که وظیفه اشه و داره کلی پول پارو می کنه اما هیچ حرکت خلاقانه و رو به جلویی حداقل این چند سال اخیر نداشته.
در مورد قابلیت ها که گفتی اضافه کردنشون اسونه و کاری نداره:
استیم سال 2003 عرضه شد. 4 سال طول کشید سیستم فیلترینگ، کامیونیتی فروم و سیستم نمره دهی به بازی ها اضافه شه. ویس چت و سیستم دوستان و ... هم همینطور.
بقیه امکاناتی هم که میبینی همه در طول چندین سال اضافه شدن.
استیم هم دقیقا مثل Epic Games اوایل منفور بود و بازیکنا ازش بیزار بودن اما کم کم وقتی قابلیت هاش بهتر شد و تونست آرشیوش رو بیشتر کنه جذبش شدن چون نیاز به فرصت داشت ولی کسایی که با اپیک گیمز مخالفن حاضر نیستن بهش فرصت بدن و داخل این شرایطی که به هیچ شیوه ای نمیشه با یک ابر پلتفرم مثل استیم رقابت کرد مجبوره به چیزایی رو بیاره که ممکنه مخالفت باهاش بشه.
https://www.extremetech.com/gaming/289276-gamers-hate-the-epic-store-but-they-hated-steam-too
مشاهده 5 پاسخ دیگر
وقتشه Valve با انحصاریای غولش برگرده تا اینا بفهمن انحصاری یعنی چی...
من اصلا کاری به خوب و بدش ندارم اصلا کاری به اینکه به نفع صنعت گیمه یا نیست ندارم وقتی این فروشگاه اومده منو تحریم کرده پس برای من نه خودش نه سیاستهاش نه کارکنانش پشیزی ارزش ندارن
یجوری حرف میزنه انگار منجی صنعت گیمه تو برو فارتنایتت رو بساب که تا قبلش کمتر کسی اسمت رو شنیده بود در حال حاضر هم که انحصاری های xbox دارن میان رو استیم از اونور destiny 2 همین که از activision جداشد الان داره میاد رو استیم بدون یه قرون پول مفت دادن بهشون اکثر مثلا انحصاری هاشم که بعد چند وقت میان رو استیم فکر کرده با 4 تا دونه بازی انحصاری زمانی میتونه کاری بکنه بعد هم کسایی که میگن به نفع بازیکن واقعا خنده داره بازی با قیمت 4 برابر چه نفعی برای ما داره؟ تنها جایی که میشه این حرف رو زد برای بازی های مستقل که واقعا نیاز به پول و دیده شدن دارن که در حال حاضر epic خیلی کم بازی مستقل داره
خنده دار نیست حقیقته. این که وضعیت اقتصادی کشورهای جهان سومی خرابه و نمی تونن با تغییر منطقه بازی ها رو خریداری کنن مشکلی از سوی اپیک گیمز نیست. از طرفی شما بدون خوندن این متن اومدی نظر دادی در صورتی که اگر مطلع بودی از حرفای ایشون متوجه میشدی که منظورش از به نفع گیمر بودن افزایش کیفیت بازی در طولانی مدته. از طرفی اگر در مورد تخفیفات صحبت می کنی هم باید بگم که اگرچه الان هم تخفییف داره اما در حد استیم نیست اما وقتی راه بیوفته مطمئنا تخفیفاتش رو دوچندان می کنه این که شما فقط طبق شرایط اقتصادی کشور خودت داری این فروشگاه رو میسنجی و خیلی ها از فیلترینگ صحبت میکنن به نظرم خنده داره نه صحبت های سویینی چون هیچ جای حرفای این بنده خدا صحبت غیر منطقی دیده نمیشه و تمامی کاری که داره می کنه سعی بر اینه که ناشرها و سازنده های مختلف سود بیشتری ببرن و در نتیجه بازی های بهتری بسازن.
همیشه تک قطبی شدن کار رو خراب می کنه و مردم هم از تغییر ترس دارن. الان شماها انتظار دارن از همون روز اول قابلیت های الان استیم برای فروشگاه در نظر گرفته بشه اما همچین چیزی غیر ممکنه از طرفی رقابت داخل هر صنعتی باید وجود داشته باشه و اپیک گیمز راهی که تواناییش رو داشته پیش گرفته. تک قطبی شدن در هر صنعتی برابره با عدم خلاقیت و کم کاری وقتی رقبا زیاد بشن متوجه میشی که شرکت ها برای جذب مخاطب دست به چه کارهایی میزنن، مطمئنم استیم در اینده نزدیک شروع می کنه به رونمایی از بازی های مختلف و دوباره کار ساخت بازی هایی که طرفدارا آرزوشون رو دارن رو ادامه میده.
البته با بخش تک قطبی شدن حرفت موافقم به شدت
ولی انحصار طلبی به این صورت که پول بدی بازی مولتی پلتفرم انحصاری بشه خیلی بده!
اره مث نینتندو و سونی خودش استودیو بزنه انحصاری بسازه نوش جونش اصن! یا پول بده به دولوپر ها که بازی انحصاری براش بسازن این میشه انحصار طلبی درست و ضرر که نداره هیچ مفیدم هست
ولی پول بدی بازی انحصاری زمانی واقعا کار درستی نیست
اگه این استراتژی کوتاه مدته برای رشد اپیک این باز قابل قبوله ولی اگه قراره تا آخر همین استراتژیش باشه جز ضرر برای گیمینگ چیزی نداره
اولا باید به این فروشگاه فرصت داد تا مشکلاتش رو حل کنه الان از نظر قابلیت ها نزدیکی های استیم هم نیست اما با فرض این که در قابلیت و کیفیت نزدیک استیم باشه میتونم بگم هدفی که داره واقعا در طولانی مدت به نفع بازیکنان هست وقتی سازنده ها 88 درصد سود از بازی رو دریافت کنن هم وضع مالیشون بهتر میشه و می تونن عناوین بزرگ تری توسعه بدن و هم این که پی سی دیگه از حالت تقریبا تک قطبی خارج میشه و رقابت پیش میاد و رقابت میتونه به پروژه ها و بازی های عالی منتهی بشه. در کل من با سیاست 88/12 موافقم اما خیلی مونده تا یک فروشگاه جامع بشه.
اگه یکم دیگه بازی های شاخی که انحصار PC هستن یا انحصار PS4 بودن و قراره روی PC هم منتشر بشن رو توی فروشگاه خودش قرار بده قطعا میتونه توی دستیابی به اون جایگاه دومش کمک بزرگی کنه. وگرنه خیلی ها با وجود هزینه کمتر حاظر به ترک استیم نیستن