فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت خرید گیفت کارت
تأخیر اخیر در عرضه‌ی Halo Infinite گواه این است که مایکروسافت سرانجام تصمیم گرفته "بازی" را در اولویت قرار دهد
صفحه شخصی من وبلاگ من - به نام خدا. با افتخار از سال 89 در سایت ...
User_image

halo infinte

 (مقاله‌ی ترجمه شده توسط رضا خلف چعباوی، با اندکی دخل و تصرف)

 

تأخیر خوردن بازی Halo Infinite اتفاق عجیبی بود، عنوانی که قرار بود در تعطیلات آخر سال میلادی و هم‌زمان با کنسول جدید مایکروسافت یعنی Xbox Series X عرضه شود و عصای دست آن باشد. درست است که نمایش بازی در مراسم ایکس‌باکس فرسنگ‌ها دور از انتظارات بود، ولی نمی‌شود بزرگی و اهمیت اسم مجموعه‌ی halo را کتمان کرد، بدون شک حضور این بازی در زمان عرضه‌ی کنسول کمک شایانی به فروش آن می‌کرد.

گرفتن یک همچین تصميمی، یعنی تأخیر زدن عرضه‌ی عنوانی به بزرگی halo، تصمیم بسیار شجاعانه‌ای بود که کسی انتظارش را نداشت. صرفنظر از اهمیت این مجموعه و خود بازی Halo Infinite، این تصمیم تأثیر مستقیم بر روی کنسول جدید مایکروسافت یعنی Xbox Series X و آینده‌ی مایکروسافت در نسل بعد خواهد گذاشت. چه بسا این‌که حتی باعث شروع بد مایکروسافت در نسل جدید شود.

xbox series x

این تصمیم چرا شجاعانه‌ بود؟ چون کنسول جدید مایکروسافت را عاری از هرگونه بازی شاخص در زمان عرضه کرد. شاید تنها بازی قابل توجه Medium باشد. سران مایکروسافت از این موضوع غافل نیستند، آن‌ها می‌دانند که کنسول جدیدشان در زمان عرضه عناوین بسیار بزرگی نخواهد داشت، اما آن‌ها به گونه‌ای فکر اینجا را از پیش کرده‌اند. با قابلیت پشتیبانی از نسل قبل Xbox Series X شما به هزاران بازی دسترسی خواهید داشت. منظورمان فقط بازی‌های نسل هشت و ایکس‌باکس وان نیست، نه، منظورمان پشتیبانی کامل از نسل قبل است یا شاید بهتر است بگوییم نسل‌های قبل، حتی عناوين ایکس‌باکس اورجینال.

halo infinte

با تمام این‌ها باز هم نمی‌شود کمبود یک بازی شاخص و به اصطلاح (System Seller) را ناديده گرفت، به همه‌ی این‌ها قیمت احتمالاً بالا را نیز اضافه کنید و اشتباهات تبلیغاتی اخیر مایکروسافت، همه‌ی این مشکلات بدون شک باعث شروع نسبتأ کند ایکس‌باکس سری ایکس خواهند شد، شروع نسبتأ کندی که به راحتی می‌شد از آن جان سالم به در برد، اگر Halo Infinite در تاریخ مقرر عرضه می‌شد. اما با تمام این تفاسیر، مایکروسافت تصمیم گرفت بازی را تأخیر بزند، و این کار، شاید امیدوار کننده‌ترین تصميم غول ردموندی‌ در طی سال‌های گذشته بود.

halo infinte

یکی از مهم‌ترین انتقادات وارده به مایکروسافت توسط منتقدان این بود که آن‌ها بازی‌ها را به عنوان یک رسانه نمی‌نگرند، آن‌ها به چشم یک تجارت به این حوزه نگاه می‌کنند و شاید علت کیفیت پائین آثارشان در چند سال گذشته نیز همین باشد. درست است که همه‌ی شرکت‌ها به بخش تجاری و سودآوری توجه می‌کنند ولی این موضوع درباره‌ی مایکروسافت زمانی حادتر می‌شود که آن‌ها تجارت و سودآوری را همیشه در اولویت قرار می‌دانند و بازی‌ها را درجه‌ی بعدی اهمیت می‌نهادند. به عنوان مثال می‌توان به عرضه‌ی بازی‌ها قبل از کامل شدن اشاره کرد مانند Halo: The Master Chief Collection یا Halo 5: Guardians، تحمیل کردن چیزهای غیر مناسب را نیز اضافه کنید به عنوان مثال اجباری کردن کینکت در ابتدای ورود به نسل هشت، تلفیق مجموعه‌ی تلویزیونی با بازی در Quantum Break، تلاش برای تبديل کردن یک عنوان نقش‌آفرینی تک نفره به یک بازی خدمات محور (Fable)، اضافه کردن پرداخت‌های درون برنامه‌ای در Halo 5، و خیلی چیزهای دیگر. این سیاست‌ها بدون تردید کیفیت بازی‌های آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد، چرا تحت‌الشعاع قرار ندهد؟! وقتی شما سیاست‌های تجاری و ملاحظات سودآوری خودتان را بر خلاقیت و کیفیت بازی‌ها ترجیح دهید طبیعتاً نتیجه مطلوب نخواهد بود. 

halo infinte

ملاحظات تجاری می‌گفت Halo Infinite باید به زمان عرضه برسد. دلیلش را بالاتر توضیح دادیم، زیرا بدون این بازی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ماه‌های سختی را پشت سر خواهد گذاشت. اگر مایکروسافت می‌خواست مثل روال سابق سودآوری را اولویت قرار دهد باید تحت هر شرایطی بازی را برای عرضه حاضر می‌کردند حتی شده به صورت ناقص و ناکامل و برای این کار از هیچ چیزی فروگذار نمی‌کرد حتی فشار به کارمندان و دیگر ابزارها.

اما آن‌ها عرضه‌ی بازی را عقب انداختند، این تصمیم از دید تجاری تصمیم بد و خطرناکی بود، اما از دید کیفی و ارزش نهادن به بازیکنان تصمیم فوق‌العاده‌ای بود و اینگونه آن‌ها می‌توانند Halo Infinite را در بهترین حالتش تحویل هواداران دهند. این تصمیم جسورانه از جانب مایکروسافت نشانه‌ی خوبی است که آن‌ها سیاست‌هایشان را دستخوش تغییر داده‌اند.

یکی از دلایل کیفیت شگرف بازی‌های استودیو‌های داخلی نینتندو و سونی این است که توسعه‌دهندگان در این شرکت‌ها از آزادی و خلاقیت بالایی برخوردارند. می‌شود گفت که این شرکت‌ها تقریباً آزادی کامل به افراد نخبه‌ی خود می‌دهند. درست است که در نهایت همه در جهت کسب درآمد و سیاست‌های مالی شرکت عمل می‌کنند اما حداقل توسعه‌دهندگان بر روی عناوینی که دوست دارند کار می‌کنند و در این بین آزادی عمل بالایی دارند. به همین دلیل است که نینتندو و سونی می‌توانند پا به پای کیفیت آثارشان سخت‌افزار بفروشند. مایکروسافت بدون شک از این موهبت محروم بوده است. اما این موضوع اخیر می‌تواند نشانه‌ی تغییر رویه برای فیل اسپنسر و مایکروسافت باشد.

halo infinte

البته این‌ها همه احتمالات است و نمی‌شود با قطعیت گفت. چرا که مایکروسافت پیش از این نیز سیاست‌های مثبت را در دستور کار قرار داده بود اما پس از مدتی آن‌ها را رها کرده است، زیرا نتایج زود بازده برای آن‌ها به همراه نداشته است. اما آن‌ها باید شیوه‌ی بازی در این زمین را بیاموزند. مانند کاری که سونی در زمان PS3 انجام داد. سونی دلایل زیادی برای عقب نشینی داشت اما تسلیم نشد و در آخر توانست اعتماد و احترام دو چندان بازیکنان را به دست آورد. مایکروسافت نیز اگر چنین هدفی دارد باید صبر کردن و خدمت به هواداران را در اولویت قرار دهد تا سرانجام اعتماد آن‌ها را به دست آورد.

این چیزی است که باید منتظر بمانیم تا نتایجش برایمان مشخص شود. اما همین حرکت تاخیر زدن ‌Halo نیز تا بدین جای کار حرکت خوبی بوده است و امیدواریم این حرکت ادامه دار باشد و آن‌ها بازی را بر تجارت و سوددهی ارجح کنند.

خب دوستان نظر شما چیست؟ آیا این حرکت مایکروسافت را مثبت ارزیابی می‌کنید و به آن خوشبین هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

نوشته شده در: 18 شهريور 1399
دسته: مقاله
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • دانلود تریلر Halo Infinite
  • Halo Infinite
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

متین
کدوم خری گفته هیلو گرافیکش نسل نهمی هست که شما از دکلش بالا میرین؟
سونی فنای عزیز پلی ۵ که ضعیف تره چجوری میخواد انحصاریش گرافیک بیشتری داشته باشند از فورزا فیبل هیل بلید و...
مشاهده 6 پاسخ دیگر
Solider
نکنه میخوای بگی گرافیکش از کرایسیس کبیر بیشتر بود؟ اگه منظورت اره هست که من دیگه هیچ حرفی ندارم!!
ما جواب مولتی اکانت رو نمیدیم
مشاهده 1 پاسخ دیگر
Phil@
از ته دل میخوام متای هیلو بالای 90 بشه که بازی مارو الکی نکوبونی !!!
درکت میکنم سخته شوک گرافیک هیلو
چرا ننه من غریبم در میاری
بازی تو بتا و بلت قدیمی بدون ری تریسینگ اون گرافیک رو داشت
نکه گرن توریسمو گیم پلیش خیلییییی گرافیک نسل نهمی داشت که والا از فورزا ۵ هم بدتر بود
من هزار بار گفتم گرافیک اصلی این نیست با دلیل
منم پارت دو رو نکوبیدم ایراد هاشو گفتم
و قبول دارم مایکروسافت گاهی اوقات پول میده که متا بخره سونی هم همینطور
مشاهده 5 پاسخ دیگر
یه جا گفته بودی هیلو اینفینیت فاجعه بود( بازی که هنوز نیومده)
بایذ خدمتت عرض کنم اگه هیلو فاجعه ست د لست آف آس ۲ لقب بدترین اتفاق ۲۰۲۰ و گرفته
ولی خب ما متعصب نیستیم و جرئت داشتیم گفتیم بدترین بازی عمرمون بود
اگه منظورت اون فاجعه هالو هس که هنوز منتشر نشده تا بشه بدترین بازی عمرت!!! بازی متای ۹۴ داره اکثر بازخوردها مثبت بوده بجز ریوو بمبها و اون هیترهایی که با ۱۰ تا اکانت رفتنو ۰ دادن! بازی رکورد ۱۴۰ هزاری تو یوزر اسکور ثبت کرده یه عده خب طبیعی هس داستان بر وفق مرادشون نبوده اونم صرفا گله از داستان داشتن اما یه اکثریتی رو تا فی خالدون سوزونده
بگذریم اینو بگو اینو بگو اگه منظورت شاهکار پارت ۲ بوده از چه لحاظ بدترین بازی عمرت یا بدترین اتفاق ۲۰۲۰ ؟
داستان ک خب از همون اول گفتن یه عده متنفر میشن یه عده ام عشقش؟!
گرافیک ک رو چیپ ۱.۸ ترافلاپسی نظیر نداشت؟! شما نمونه ایی سراغ داری از لحاظ انیمیشن ها چهره و ... به پای لست پارت ۲ برسه ؟ نزدیک ترین مورد تنها رد دد ۲ در نظر بگیر ناتی بر خلاف راکستار تو این نسل ۳ عنوان AAA و یه ریمستر داشت راکستار یه ریمستر و یه aaa
گیم پلی ک به زعم بسیاری عالی بود و ایرادی بهش نبود؟!
هوش مصنوعی انقلابی که کسی نتونست یه ایراد بهش بگیره ؟!
از چه لحاظ؟؟!!! متعصب نیستی ؟ ارواح عمت تو راس میگی
#عقده_حقارت
آقای مهندس من از داستان و مخصوصا از سناریوی بازی ایراد گرفتم و گرنه همیشه گفتم گرافیک و موسیقی حرف نداشت
خب چون نتونستی جواب منو بدی و مثل همیشه چسبوندیش به بمبر ها و فن بوی ها اومدی یه وصله به من بچسبونی ولی خب پنیر شدی!
متای ۹۳ هم میشه خرید
اگه سونی متای بازیو نمیخرید و متای واقعی بازی میومد آیا اینهمه فروش میرفت؟
من قبلاً بهت گفتم وقتی گیم پلی جدید هیلو اومد نری تو غار
البته بحث با آدم های معلوم الحالی مثل تو وقت تلف کردنه
مشاهده 5 پاسخ دیگر
فکر نمیکنم با شاهکار طرف باشیم
در بهترین حالت این بازی یه بازیه خوب میشه
من نمیدونن این همه مدت داشتن چکار میکردن؟
داشتن روی موتور گرافیکی جدیدشون کار میکردن
بیشتر هزینه‌ها و منابع مالی هم صرفِ اون شده...
ارشیا جان، یه مطلبی قبلاً کار شده درباره‌ی مشکلات توسعه‌ی این بازی، نمی‌دونم اون رو خوندی یا نه... اونجا گفته شده جریان چطوری بوده...
"تحمیل کردن چیزهای غیر مناسب را نیز اضافه کنید به عنوان مثال تلفیق مجموعه‌ی تلویزیونی با بازی در Quantum Break"
ترکیب سریال تلویزیونی با کوانتوم بریک ایده‌ی خود سم لیک بود و اصلا ربطی به مایکروسافت نداشت، اونا فقط با این ایده موافقت کردن و بهش چراغ سبز نشون دادن (باز گذاشتن دست سازنده و نکشتن ایده‌هاش...)؛ سم لیک توی مصاحبه‌هاش که ازش در این باره سوال پرسیدن گفته همیشه دوست داشته این کار رو انجام بده و مرزهای سینما و ویدیو گیم رو توی اثرش به هم نزدیک کنه به طوری که بازیکن پس از به پایان رسوندن بخشی از بازی به تماشای یک قسمت کوتاهِ سریال بشینه و ادامه‌ی داستان رو توی اون مشاهده کنه...
صرفاً جهت اطلاع رسانی گفتم...
دمت گرم که اشاره کردی، بله در جریان هستم چون رمدی از استودیوهای محبوبم هست و کوانتوم رو هم دوست داشتم اخبارش رو پی می‌گرفتم. این موضوع رو اتفاقاً یادم بود از سم ولی نکته‌ی جالب اینجاست که در منبع این موضوع رو به مایکروسافت نسبت داده بودن! حالا چراشو نمی‌دونم؟! بنده هم تصميم گرفتم به منبع وفادار باشم و در اینجور مسائل دست نبرم. چون احتمالاً یه چیزی میدونسته که گفته...
ایده‌ای هم که بحثش شده، صرفنظر از تحمیلی بودن یا نبودنش، ایده‌ی جالبی بوده من که دوست داشتم، ولی نکته اینجاست که خوب پیاده‌سازی نشده بود... حالا این‌که چرا این اتفاق افتاده معلوم نیست! سَم لیک چیزی بروز نداده ولی فاصله گرفتنش از مایکروسافت شاید پاسخ سوالمون باشه...
تحت فشاره این همه تبلیغ و مانور ماکرویسافت رو این بازی اگه خوش ندرخشه ابروریزی میشه
نسخه قبل بازی به کل بیخیال بود اما این یکی که فرق میکنه که متاسفانه با اون نمایش فاجعه آمیز که خودش رو مسخره عام و خاص کرد منو رو به شخصه خیلی امیدوار نمیکنه. ممکنه خوب در بیاد اما نه نسخه های نسل هفتمی.
اما ارزو دارم همه این پیش بینی ها خراب ازاب دبیاد و بازی فوق العاده دربیاد تا نسل جدید پرهیجانتر بره جلو نسل هشتم که تماما یک طرفه بود.
طبق تجربه میگم مشکلاتی که HALO INFINITE داشت امکان نداره تو چند ماه تاخیر برطرف بشه. بازی باید تا سال 2022 تاخیر میخورد ...
تنها راه نجات این هست که همه چیو از اول درست کنن
جالبه اون همه وقت داشن نتونستن گرافیکو درست کنن
بعد تو چند ماه میخوان بازیو بکوبن از اول بسازن