فروشگاه گیفت کارت
 
خرید گیفت کارت
محصور در برزخ

دنیای پس از مرگ و اتفاقاتی که برای آدمی روی می دهد،همواره یکی از موضوعات مورد توجه بشر بوده است و از آن جایی که چیزهای زیادی از آن نمی دانیم،نظریه های مختلف و متعدد زیادی وجود دارند که صحت بسیاری از آن ها تایید نشده است.Murdered: Soul Suspect ایده اصلی بازی اش را بر ارتباط جهان مادی و جهان ماورایی بنا کرده و می خواهد دنیای پس از مرگ را با حس کاراگاهی به تصویر بکشد. در M:SS که توسط استودیو گمنام Airtight Games ساخته شده از ایده های جالبی استفاده شده است.اما آیا این ایده ها برای خلق یک بازی جذاب کافیست؟در ادامه به بررسی بازی خواهیم پرداخت.

داستان

داستان Murdered: Soul Suspect درباره کاراگاهی به نام رونان اوکانر (Ronan O'Connor) است که در شهر سالم (Salem) واقع در   Massachusetts زندگی می کند.رونان که در گذشته فردی خلافکار بوده،به هیچ وجه فکر نمی کرد که روزی به پلیس در مبارزه با خلافکاران کمک کند.داستان بازی از جایی آغاز می شود که رونان پس از درگیری با فردی ناشناس از طبقه پنجم ساختمانی به پایین می افتد.پس از این رونان از جای خود بلند شده و خودش هم تعجب می کند که چگونه از این حادثه نجات یافته است.بعد از مدتی گشت و گذار در محیط رونان متوجه می شود که در خارج از بدن اصلی خود است و در حال مرگ می باشد.در همین لحظه فردی که رونان را به پایین پرت کرده بود می آید و با اسلحه رونان 7 گلوله به او شلیک می کند تا مطمئن شود رونان خواهد مرد.سپس فلش بکی به گذشته زده می شود و بعضی از حوادث تلخی که برای رونان رخ داده است بازگو می شود.به عبارت دیگر درست زمانی که همیشه چیز برای رونان در حال درست شدن بود،ناگهان او همه چیزش را از جمله همسرش جولیا (Julia) از دست می دهد.پس از مرگ رونان و تبدیل شدن او به روح،جولیا پیش رونان می آید و به او می گوید که تنها راه این که رونان بتواند با او باشد این است که باید قاتل خود را پیدا کند و دلیل مرگش را جست و جو کند.اکنون رونان در دنیایی که شبیه به یک زندان بزرگ است،در شهر Salem گرفتار است و باید قاتل خود را بیابد؛در حالی هیچ چیز از وقایع قبل از مرگش را به یاد نمی آورد.

علیرغم این که بازی شروع هیجان انگیزی دارد،ولی شخصیت پردازی رونان و سایر افرادی که با پیشروی داستان به روند بازی اضافه می شوند بسیار ضعیف کار شده است.رونان با بهره گیری از توانایی های کارآگاهی خود صحنه جرم را که مقتول آن خودش است،بررسی می کند.او با بررسی صحنه جرم در می یابد که قاتل او همان قاتلی است که در گذشته نیز قتل های زیادی را انجام داده است و اکنون بیشتر پلیس های شهر را درگیر خود کرده است.این قاتل که Bell Killer نام دارد،قدرت زیادی در مبارزات تن به تن دارد.همان طور که اشاره شد،شخصیت پردازی شخصیت ها بسیار ضعیف کار شده و در پایان بازی نیز بسیاری از اتفاقات بی پاسخ باقی می مانند.ولی با این وجود در پایان بازی شاهد اختتامیه ای بسیار جالب هستیم که واقعاً بر خلاف انتظارات می باشد.

گرافیک

در نخستین نمایش های Murdered: Soul Suspect گرافیک بازی در حد قابل قبولی بود.ولی در نسخه ای که به بازار عرضه شده است،چه در نسل هفتم و چه در نسل هشتم گرافیک بازی واقعا ضعیف است.به طوری که کیفیت بافت های بسیاری از NPC ها و شخصیت های فرعی و محیط ها در حد عناوین نسل ششم می باشند. همانطور که گفته شد،Salem شهر بزرگی است؛ولی بسیاری از مناطق آن غیر قابل دسترس هستند.بنابراین محیط بازی نیز آن قدر کوچک می باشد که شهر Salem را در حد یک محله به تصویر می کشد.نورپردازی بازی در سطح ضعیفی قرار دارد و سعی شده است در سطح شهر تنها تعداد اندکی چراغ برق وظیفه نورپردازی را بر عهده بگیرند که نتیجه کار دنیایی تاریک است که در کنار فقدان نقشه،گم شدن های متوالی نتیجه آن باشد.انیمیشن های شخصیت ها در سطح نسبتاً خوبی قرار دارند و در مقایسه با دیگر مشکلات بازی باید آنها را از نقاط قوت بازی به شمار آورد.اما با این حال تجربه بازی بر روی کنسول های نسل هشتم واقعا ناامید کننده است و در کنسول های نسل هفتم نیز حرفی برای گفتن ندارد.

 

صداگذاری و موسیقی

صداگذاری رونان بر عهده Jason Brooks 48 ساله می باشد. Jason Brooks هر چند تلاش زیادی کرده تا حس کاراگاه بودن را منتقل کند،ولی در کل خوب عمل نکرده و صدای رونان در روند بازی همیشه یکسان باقی می ماند؛بدون این که اندکی هیجان به آن وارد شود.صداگذاری شخصیت های دیگر نیز هم سطح صداگذاری رونان هستند و چنگی به دل نمی زنند.در بخش موسیقی هم بازی چندان جالب عمل نکرده است.موسیقی های بازی بسیار محدود می باشد و مدت زمان بیشتر آنها تنها چندین ثانیه است و معمولاً هنگام نتیجه گیری از مدارک نواخته می شوند و خود بازی در بسیاری از قسمت ها از فقدان موسیقی متن درجه یک رنج می برد.

 

گیم پلی

در Murdered: Soul Suspect با گیم پلی بسیار ساده ای روبرو هستیم.روند بازی تنها در عبور از محیط ها و جست و جو برای مدارک و مبارزه با دشمنان خلاصه می شود.برای این که رونان بتواند داستان قتل خود را بیابد،باید از مدارکی که در صحنه قتل خودش هستند،استفاده کند تا به قدم بعدی برسد.هر چند در نگاه اول با توجه به دستاوردهای L.A. Noire در زمینه کارآگاهی تصور بر این است که در Murdered: Soul Suspect نیز با جذابیتی نسبتاً مشابه روبرو باشیم.ولی باید گفت که این انتظارات به هیچ وجه در طول بازی برآورده نمی شوند.در زمانی که باید از جایی مدرک جمع کنید،کافی است در محیط راه بروید و هنگانی که نزدیک سرنخی می شوید، علامتی بر روی آن جسم نمایان می شود.ضمن این که در پایین تصویر سمت چپ تعداد مدارک مورد نیاز نیز نوشته شده است.پس از جمع آوری سرنخ ها باید با استفاده از مدارک پاسخی برای سوالی که در آن لحظه مطرح است را بیابید که به راحتی می توان پاسخ آن ها را پیدا کرد و چالشی در انتظار مخاطب نیست.ضمن این که برای این کار 3 فرصت موجود می باشد و در صورت انتخاب های نادرست و پایان انتخاب ها،به شما فرصت دیگری داده می شود.به عبارت دیگر می توانید با روش آزمون و خطا پاسخ سوال مطرح شده را بیابید!در بعضی از محیط ها دشمنانی وجود دارند که همان روح های سرگردان می باشند که به این شکل درآمده اند و برای نابود کردن آنها کافی است از پشت به آنها حمله کرد که در حقیقت هیچ جذابیت و چالشی در پی ندارند و تنها برای صرف زمان است.

در Salem سعی شده است محیط نسبتاً آزادی ساخته شود که تاریکی بر آن سایه افکنده است.زمانی که باید از یک مکان به مکان دیگری بروید،بدون هیچ نقشه ای باید راه خود را در شهر پیدا کنید.ضمن این که بسیاری از محیط ها غیر قابل عبور است.زمانی که Murdered: Soul Suspect معرفی شد،بسیاری تصور می کردند در این بازی محدودیتی برای عبور از همه محیط ها وجود ندارد.ولی باید گفت که سازندگان برای راحت تر کردن کار خود بسیاری از محیط های بازی را غیر قابل عبور کرده اند و از آن ها با محیط هایی یاد می کنند که ماده ای آبی رنگ آن جا را پوشانده است.شاید تنها موضوع نسبتاً جذابی که در بازی با آن روبرو هستیم NPC های شهر هستند.همانطور که گفته شد رونان به یک روح تبدیل شده است؛بنابراین می تواند به درون افراد دیگر نفوذ کند و ذهن آنها را بخواند.ویژگی ذهن خوانی در نوبه خود بسیار جالب است و در اوایل بازی تا حدودی هیجان انگیز است.ولی با پیشروی در داستان زمانی که ذهن افراد را بخوانید،تنها جمله ای کوتاه به دست می آورید.حتی اگر چندین بار ذهن فردی را بخوانید،تنها 1 یا 2 موضوع به دست می آورید.به نظر می رسد مردم شهر Salem همیشه به یک یا دو موضوع فکر می کنند!

در مجموع گیم پلی بازی واقعا حرفی برای گفتن ندارد.المان های ناقصی که بعد از یک مدت جذابیت خود را از دست می دهند و کلیشه هایی که حتی به درستی اجرا نشده اند،از گیم پلی بازی یک روند ملال آور ساخته که مخاطب را شدیدا خسته می کند.

 

نتیجه گیری

Murdered: Soul Suspect ایده های بسیار زیاد و جالبی را در خود جای داده است.ولی این ایده ها به طرز صحیحی در بازی پیاده نشده اند و نه تنها به جذابیت بازی کمکی نمی کنند،بلکه باعث خسته کننده شدن آن نیز می شوند.با این که داستان بازی شخصیت های قوی ندارد،ولی به نوبه خود و در مقایسه با دیگر قسمت های بازی نقطه قوت آن می باشد.اما در بخش های فنی و گیم پلی،بازی واقعا ضعیف می باشد و تجربه آن به نوعی اتلاف وقت با بازی های متوسط است.

 

نویسنده:محمدرضا رهبر

نوشته شده در: 8 تير 1393
دسته: نقد و بررسی
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه، باید وارد شوید!
 

با احترام به نقد و بررسی نویسنده محترم سایت پردیس گیم...

بنده با این نمره ای که به نسخه ps4 یا pc دادید، مخالف هستم و نظرم بر این هست که حداقل نمره باید 7 میبود نه 6!

و اما خلاصه نقد من بعد از اتمام این بازی خوب:(کنسول ps3)

به قتل رسیده: روح مظنون، یک عنوان نسبتا خوبی بود که ارزش یکبار تجربه رو داشت، امیدوارم نسخه دوم، یک عنوان کارآگاهی/جنایی بی نقص و جذاب تر از نسخه اول باشه(چون تاریخ ثابت کرده که اکثرا فرانچایزها در نسخه دوم فوق العاده ظاهر میشن!)...اگر بتونم دوباره روی PC با گرافیک بهتر تجربش میکنم...خب بچه ها، کلاه، کراوات و دفترچه‌ی یادداشتِ جنایی‌تان را بردارید؛ این‌بار می‌خواهیم در دنیای مُرده‌ها، به دنبالِ قاتلِ زنده‌ای بگردیم که زندگیِ ما را گرفته وما هم باید زندگی‌اش را بگیریم! قاتلی که باید رَدَش را بزنیم و سرنخ‌های مربوط به او را دنبال کنیم تا ببینیم که چه مرگ‌اش بوده که ما را به فنا داده است!(:d) به هرحال روح بودن هم عالمی دارد؛ شاید اول‌اش درد داشته باشد اما خیلی زود عادت می‌کنید! رونان اوکانر رو بیشتر از این منتظر نذارید!

داستان (8.5/10) / گرافیک (7/10) / صداگذاری و موسیقی (7/10) / گیم پلی (8.5/10) ...


Good Luck Guys
در یک کلام مزخرف ، حوصله بر
سری کتیبه های کهن و سری وارکرفت بهترین بازیهای قرن ...
خیلی کم لطفی فرمودین در مورد این بازی شاید برای اینه که این سبک رو نمیپسندین و سلیقه شخصی رو دخیل کردید تو نقد.
این بازی خیلی خوب بود ... داستانش که خدایی خوب بود
من بازیش کردم برای کسانی که دنبال ژانر فکری و کمی هم وحشت هستند پیشنهاد میکنم که از دستش ندند بازی انقدر ها هم که فکر میکنید فکری نیست کفیه مغزت رو کار بندازی و کمیهم خلاقیت به خرج بدی اون وقت داستان هودش جلو میره
شانست رو امتحان کن، 8 کیس HIGH END گیگابات مخصوص گیمرا

http://MyTrip.Avajang.com/?Ref=19709
خیلی زرنگی ادرس ثبت نام رو با یوزر معرفی نامه خودت عوض کردی!
امروز داشتم به این فکر می کردم مگه چند تا بازی به مقوله مرگ و اتفاقات مرموز بعد از اون پرداختن شاید گل سرسبدشون beyond two souls باشه که نه تنها بهترین بازی بلکه بهترین داستان تعاملی بود که به این موضوع پرداخت والبته فقط ps3 داران و افرادی که سبک دیوید کیج رو دوست دارن تجربش کردن (خیلیا میگن بازی نیست و ... که من باهاشون صد در صد مخالفم) البته مثال دیگری هم هست که بیشتر به دنیای بعد از مرگ می پردازه تا خود مقوله مرگ یعنی dante's inferno که عملا پتانسیل کمدی الهی دانته و تجسم خالق رو از دنیای بعد از مرگ به تباهی کشوند اگه بازی دیگه ای تو این سبک هست که به مقوله مرگ پرداخته خوشحال میشم با من و تمامی کسانی که طرفدار سبک کاراگاهی هستن در میون بزارین
بازیش باید یه تجربه جدید باشه
درود بر تیم پردیس گیم ،دوست عزیزمون به تمامی موارد فنی این بازی اشاره کردن اما چیزیکه خیلی مهم اینه که به چه هدفی این بازی ساخته میشه شاید واسه ی ما تجربه جالبی باشه روح بودن و این که می تونیم از همه جا رد بشیم و همه چیز تحت کنترل خودمون داشته باشیم شاید ما این سبک رو یک بازی ساده ببینیم و جذاب و صرفا برای گذران وقتمون اما اون شرکت سازنده که اسم عجیبی هم داره هدف دیگری خواهد داشت تا اون چه که لازم هست رو برای ما ها جاسازی کنه، فقط می تونم بگم حتی از نماد هاشون در بازی به نمایش در اومده بوده من نمی خوام وارد بحث دیگری بشم فقط می خوام بگم که اگه بازی می کنید نذارید اونها فکر های شمارو ازتون بگیرند اگه شبگرد ساخته میشه واسه اینه که اسم ایران رو بالا ببرنداما اون ها با ساختن این نوع بازیها چیز دیگری رو بالا می برند.
ali dragonborn کل بازی پنج ساعت گیم پلی داشت و همه بازیو تو کمتر از یه روز رفتن بعد اونوقت چطور تو توی یه هفته بازی رو رفتی.