شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
هیرادیزان فروش لوازم بازی
مصاحبه اختصاصی "پردیس گیم "با مدیریت شرکت "سفید "
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - تنهایی من عاشقانه بود.شوریده بودم و شوری...
User_image

استودیویی به نام سفید به صورت حقیقی وجود خارجی ندارد و صرفا یک نام است برای یک استودیوی مجازی. 41148 نیز اولین بازی این استودیو است.بازی های قبلی با نام Fanaei game studio  منتشر می شدند و اولین بازی شرکت فوق "سرزمین رویا" بود که در سال 1387 منتشر شد.تمام بازی های آن ها نیز به صورت تک نفره ساخته شده اند و مدرک شخص مدیریت در حال حاضر لیسانس هنرهای تجسمی می باشد.حال با این تفاسیر به سراغ مدیریت شرکت سفید جناب آقای مهدی فنائی  رفتیم و برای بازی موفق او در سیستم عامل آندروید و البته PC به پای صحبت نشستیم .

 

پردیس گیم: ایده اصلی ساخت "41148" چه زمانی کلید خورد و نام بازی از کجا سرچشمه گرفته است ؟ لطفا توضیحات مفصلی در مورد انتخاب نام بازی بیان فرمایید ؟ آیا رمز و راز خاصی در آن موجود است ؟ این گونه حدس میزنیم ...

فنائی : برای مدتی به دنبال ساخت عنوانی با تم معمایی و ترسناک بودم که داستانی جذاب داشته باشد و بیانگر عقاید و تفکرات خودم نیز باشد.داستان ها و ایده های زیادی را نوشتم تا اینکه بالاخره ایده 41148 به ذهنم رسید و احساس کردم این واقعا همان چیزی است که ارزش کار کردن و وقت گذاشتن را دارد.در مورد اسم بازی توضیح خاصی نمی توانم بدهم.چون مقداری از جذابیت بازی از دست می رود. اما همانطور که حدس زدید، اسم عنوان اشاره به چیز خاصی دارد که در اپیزود دوم و اپیزودهای بعدی به تدریج مشخص خواهد شد.

پردیس گیم : نمیخواهیم تعاریف بی جا و یک طرفه انجام دهیم.اما به راستی این اولین بازی مستقل ایرانی بود که توانست با عناوین ترسناک جهانی رقابت کند و حتی برخی صحنه ها به قدری خوب صدا گذاری شده بود که واهمه را کاملا در مخاطب ایجاد می کرد . آیا از ابتدا به فکر ساخت یک عنوان " ترسناک " بودید یا داستان در طول مراحل این گونه ایجاب کرد ؟

فنائی :این لطف شماست.اما از همان ابتدا قصد این را داشتم که فضای داستان و محیط کمی ترسناک باشد.البته ممکن است بسته به اپیزود،میزان این ترس موجود در بازی تغییر کند و قرار نیست تمام اپیزودها تم کاملا ترسناکی داشته باشند. 

پردیس گیم : داستان اصلی " 41148" به کدام واقعه اشاره خواهد کرد؟ آیا داستان خلق ذهن نویسنده می باشد یا برداشت آزاد از رمان و از این دسته قبایل می باشد ؟

فنائی : ممکن است سبک گرافیکی و همچنین گیم پلی 41148 به بازی هایی همچون Limbo و Silent Age شباهت داشته باشد که کاملا هم درست است.چون من عاشق این دو بازی هستم و مطمئنا هر بازیسازی از چیزهایی که به آنها علاقه دارد،تاثیر می پذیرد.اما داستان بازی کاملا Original بوده و از هیچ نمونه دیگری اقتباس نشده و اشاره به هیچ اتفاقی در دنیای واقعی هم ندارد.

پردیس گیم: در تعداد معدودی از نظرات در کافه بازار خواندم که عده ای اظهار می کردند که داستان تا حدی حمایت از شیطان پرستی می باشد!چه پاسخی برای این دوستان دارید؟

فنائی : برای اینکه متوجه شوید علائم موجود در یک بازی، فیلم یا هر Media در حمایت از آن عقیده است یا برعلیه آن،بهتر است علاوه بر دقت در علائم، به داستان بازی نیز توجه شود. به عنوان مثال، در فیلم  Robocop 2014 شما شاهد عکس شهدا و حتی ارگان های نظامی کشورمان بر روی دیوارها هستید.آیا صرف وجود این علائم نشان دهنده این است که هالیوود حامی شهدا و ارگان های نظامی کشور ماست؟در بازی 41148 هم من قضاوت را بر عهده مخاطبین بازی می گذارم.شما داستان بازی را کامل دنبال کنید و بعد نتیجه بگیرید که آیا بازی 41148 حامی شیطان پرستی است یا خیر.

پردیس گیم:موتور گرافیکی بازی چیست ؟ آیا برای ساخت کاراکتر از مدل های آماده استفاده شده است یا طراحی ویژه ای برای آن ها صورت گرفته است ؟ طراحی محیط ها و رنگ آمیزی آن ها چطور ؟

فنائی : بازی با  Unity3d ساخته شده و این اولین بازیست که من به صورت جدی با این Engine می سازم.Appهای قبلی که با این Engine ساخته ام،صرفا جنبه یک تمرین برای یادگیری داشته اند. البته بازی 41148 بصورت دو بعدی ساخته می شود و نیاز به مدل سازی نیست. طرح ها و اسپرایت های بازی نیز تماما در فتوشاپ طراحی شده اند. در مورد رنگ ها و تم گرافیکی بازی، تمام سعیم را کردم که رنگ ها در ساده ترین حالت خود باشند و صرفا بعضی قسمت های خاص که نیاز به توجه بیشتری دارند، دارای رنگ آمیزی متفاوتی باشند.

پردیس گیم: درباره گیم پلی بازی توضیح دهید . استفاده از وسایل مختلف و ترکیب آن ها و در نهایت حل معماها بسیار جذاب از کار در آمده است . چه زمانی برای آن صرف شده است .

فنائی : به شخصه از طراحی معماها و نحوه ترکیب وسایل راضی نیستم. قبل از این بازی، تجربه ای در زمینه ساخت چنین بازی هایی نداشتم. با این حال چندین  و چند بار نحوه قرارگیری آیتم ها و روش ترکیب و استفاده شان را روی کاغذ طراحی کردم و ضمن ساخت بازی هم دوباره اصلاحاتی انجام گرفت تا به شکل کنونی در آمد. با این حال تجربه خوبی بود و امیدوارم در اپیزودهای بعدی شاهد معماهای بهتری نیز باشیم.

پردیس گیم: قطعا یکی از مهم ترین المان های ژانر " ترسناک" خصوصا اینکه معمایی نیز در کار باشد،صداگذاری آن است. آیا از صوت های آماده استفاده شده است یا خلق شده در استودیوی شرکت می باشد ؟

فنائی : همانطور که متوجه شده اید، اپیزود اول بازی هیچ موسیقی متنی ندارد! فقط ترکیبیست از صدای محیط و یک نت که با پیتچ های متفاوت و  Random تکرار می شود. بقیه صداها نیز از جمله موسیقی منو و افکت ها، اکثرا ترکیبی هستند و از یک افکت صرفا ساده و آماده به تنهایی استفاده نشده است.

پردیس گیم: این ایده که " 41148 " به صورت اپیزودی یا سریالی به بازار عرضه شود چطور به ذهن شما خطور کرد ؟ دلیل خاصی دارد ؟ حدس می زنیم کیفیت برای شما مهم تر از کمیت و تعداد بوده است .

فنائی : ابتدا قصد داشتم بازی را به صورت کامل منتشر کنم. اما از آنجایی که تنها کار می کنم، مشغله های دیگری نیز دارم و در ساخت بازی وسواس زیادی دارم. روند ساخت بازی به شدت کند شد. بنابراین تصمیم گرفتم بازی را به صورت اپیزودیک منتشر کنم و فکر می کنم تصمیم درست و بهتری هم بود.

پردیس گیم: به طور کل " 41148 " چند فصل و اپیزود را داراست ؟ آیا اپیزود های بعدی نیز " رایگان " خواهند بود ؟ آیا برنامه ای برای عرضه در پلتفرم های دیگر از جمه iOS  و یا PC  دارید ؟

فنائی : بازی بیش از ده اپیزود دارد و داستان آن کاملا نوشته شده است. اپیزودهای بعدی هم امکان رایگان نبودنشان زیاد است. بازی برای PC منتشر شده. اما فعلا امکان خروجی گرفتن برای iOS وجود ندارد.

پردیس گیم: به راستی شخصیت اصلی بازی کیست ؟ "من کیستم؟" اولین سوالی است که گیمر با آن مواجه می شود و البته بعد از دیدن آن خواب عجیب. آیا گیمر در طول قسمت اول به طور کل با آن آشنا خواهد شد یا باید منتظر قسمت های بعدی نیز باشد؟

فنائی : برای اینکه شخصیت بازی به هویت واقعی خود کاملا پی ببرد، راه درازی در پیش است. با این حال اگر مخاطب زرنگ باشد، در همین اپیزود اول هم نکات زیادی وجود دارد که با کمی دقت می توان حتی تا پایان بازی را هم پیش بینی کرد!

پردیس گیم: چه مقدار از حمایت کاربران و گیمرهای ایرانی رضایت دارید ؟ استقبال نوجوانان و جوانان را چطور ارزیابی می کنید ؟

فنائی : استقبال از نسخه اندروید در کافه بازار شگفت انگیز است! به هیچ وجه توقع چنین استقبالی را نداشتم.از همین جا تشکر می کنم از همه دوستانی که با فکر و ریزبینی بازی را انجام دادند و کامنت های بسیار زیبایی برای بازی نوشتند. اما در مقابل هم بودند کسانی که بدون هیچ دلیلی یا صرفا با برچسب شیطان پرستی،به بازی امتیازات پائینی داده بودند. امیدوارم این دوستان هم با کمی تفکر بیشتر بر روی بازی و همچنین بازدید از مقالات و مستندهایی که تاکنون تهیه کرده ام،متوجه هدف اصلی سازنده بازی بشوند.

پردیس گیم : آیا  41148 هزینه خاصی داشته است ؟اگر پاسخ مثبت است، آیا هزینه ها به صورت مستقل پرداخت شده است یا با بنیاد بازی های رایانه ای و همانند آن ها انجام شده است ؟ آیا برنامه ای برای عرضه در خارج از کشور نیز دارید ؟

فنائی : از آنجایی که بازی به تنهایی ساخته می شود،هیچ هزینه خاصی جز عمر و وقت و سلامتی برای ساخت بازی صرف نشده است! انشاالله بعد از ساخت چند اپیزود، نسخه انگلیسی هم برای کاربران خارجی منتشر خواهد شد.

 

پردیس گیم: بنیاد بازی های رایانه ای را چگونه توصیف می کنید ؟ آیا از نظر شما عملکرد خوبی داشته است یا بدتر در مسیر سنگ انداخته است و بازیسازان ایرانی مجبور به مستقل شدن کرده اند ؟

فنائی : راستش را بخواهید، آشنایی چندانی با مسئولان بنیاد ندارم. فقط تنها مشکلی که با آن ها داشته ام و به خودشان هم از طریق ایمیل اطلاع داده ام، روند بیش از حد قدیمی شان برای ثبت بازی هاست.چه برای گرفتن مجوز و چه برای شرکت در مسابقات. معمولا در همه جا،برای ثبت اطلاعات یک بازی فرم های اینترنتی وجود دارد که شما آنها را پر می کنید و بازیتان را هم از طریق اینترنت برای آنها ارسال می کنید.اما ما همچنان در گذشته به سر می بریم و درگیر کاغذ بازی های قدیمی خودمان هستیم. البته از دیگر بازیسازان هم جز گلایه و شکایت از بنیاد چیز دیگری نشنیده ام. با این حال امیدوارم در آینده شرایط همکاری با بنیاد کمی ساده تر شود و بازیسازان بیشتری برای همکاری با آنها ترغیب شوند.

 

به عنوان سخن پایانی درد و دل های شما را می شنویم . آیا از پردیس گیم انتقاد یا درخواستی دارید؟

فنائی : فقط امیدوارم گیمرهای کشورمان با تفکر بیشتری با بازی های مختلف برخورد کنند. از تعصبات بی جا دوری کنند و با تحقیق پیرامون محتوای بازی هایی که انجام می دهند، با چشم باز به سراغ آنها بروند.

در پایان هم از شما جناب نجاح و همچنین سایت پردیس گیم، برای انجام این مصاحبه، تشکر می کنم.

 

مصاحبه کننده: امیرحسین نجاح

نوشته شده در: 9 مرداد 1393
دسته: مصاحبه
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Killing Floor 2 Summer Sideshow event announcement
  • The Darwin Project 4K Reveal Trailer
  • Bloodstained - E3 2017
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

در آخر آقا امیرحسین یادم رفت از مصاحبه خوبت تشکر کنم.....
خیلی عالی بود
باید متاسف بود برای بعضی از آدم های این ملت که فقط دنبال اینن که سنگ بندازن جلو پای دیگران...
بدون اینکه موضوع داستان رو بدونن همینجور حرف مفت میزنن...
بنده خدا اومده زحمت کشیده بازی ساخته و اینا به جای حمایت میان این کارا رو میکنن....
ای ای ای ای ای ای افسوس
داره داد میزنه میگه بازی اونجوری نیست که شما فکر میکنین.. شیطان پرستی نیست....
باز اینا حرف خودشونو میزنن
ان همه وقت گذاشته و داره بازیهای عالی میسازه اونوقت ازش حمایت نمیکنن.
ایرانه دیگه فقط فکر سوده....
متاسفم
متاسفانه این بازی خوب 2 بعدی سطح بالا دیگر ساخته نخواهد شد و از روی کافه بازار هم حذف
واقعا ی چیزی هم که میخواد پیشرفت کنه اینقدر جلوش سنگ میندازن که نگو
واقعا حیف :(
لینک خبر: http://41148.ir/
ادامه بازی 41148 ساخته نخواهد شد !!!
تو سایت طرف نوشته
دوستان دیگه ادامه این بازی ساخته نمیشه
به این پست برید
http://41148.ir/post/31
سلام به همه دیشب در خبر20:30یک بخش خبری پخش شد که گفتند این بازی بدون نظارت اومده و نماد ها و...عجیب غریبی داره به این لینک برید که اون گزارش هم به صورت ویدئویی توش هست و تو قسمت نظراتش بنویسید که بسیار بازی زیبایی هست.
http://webgardi.yjc.ir/fa/news/111573
اقای فنایی از ساخت بقیه اپیزود های بازی 41148 صرف نظر کرده به دلیل اتهامات که به ایشون درباره شیطان پرستی توسط یه عده ادم احمق زده شده است متاسفانه امیدوارم هرجا هستند موفق باشن
سلام منم اپیزود اول و دانلود کردم عالی بود اما وقتی مصاحبه را خواندم متوجه شدم اپیزود های بعدی رایگان نیست البته حقم دارن ولی شاید من نتونم اپیزود بعدی یا بعدی ها را دانلود کنم ولی واقعا بازی توپی
من بازی کردم اپیزود اولشو قشنگه یاد رزیدنت اویل 3 افتادم