شاتل‌لند - گیم‌سنتر
فروشگاه گیفت کارت
 
فروشگاه اورجینال کی فروش محصولات MSI
شكست در استقلال یك جاسوس
نویسنده:
صفحه شخصی من - بنده سردبیر سایت پردیس هستم، قریب 29 سال...
User_image

در حالیكه بعد از فیلم Quantum of Solace  همه چشم انتظار فیلم بعدی بودند، كمپانی MGM ورشكسته شد و سرنوشت بیست و سومین فیلم جیمز باند در هاله ای از ابهام قرار گرفت. شركت Activision یك بازی مستقل از فیلم و یا كتاب های 007 به نام Blood Stone عرضه كرد. Activision در سال 2006 حقوق ساخت بازی بر مبنای شخصیت ها و كتاب های 007 را خرید و اخیرا بازی متوسط Quantum of Solace را عرضه كرد. این بار شركت Bizarre Creations كه سری PGR و اخیرا بازی Blur را در كارنامه داشت، ساخت این بازی را بر عهده داشته است.

داستان


داستان Blood Stone در مورد دزدیده شدن یك دانشمند است كه اطلاعات زیادی در رابطه با ساخت خطرناك ترین سلاح های بیولوژیكی دارد. MI6 كم كم متوجه می شود كه این دانشمند توسط یك گروه تروریستی دزدیده شده و حال جیمز باند باید سرنخ های این دانشمند را در كشورهای مختلف دنبال كند تا جلوی حمله ای تروریستی با استفاده از سلاح های بیولوژیكی را بگیرد. در این راه، زنی به نام نیکول هانتر (Nicole Hunter) كه یكی از جاسوس های MI6 است به باند در پیدا كردن این سلاح ها كمك می كند. داستان Blood Stone توسط بروس فیرستین (Bruce Feirstein) نوشته شده كه قبلا چندین فیلم از سری 007 را به رشته تحریر در آورده است. متاسفانه وجود او علت اصلی شكست بازی در داستان است. چندی پیش كن لوین (Ken Levine) سازنده BioShock: Infinite می گفت داخل كردن یك نویسنده و یا كارگردان از صنعت سینما به بازی و یا برعكس كار بسیار اشتباهی است، چون هیچ یك از آن ها به طور كامل با صنعت مقابل آشنا نیستند و در كمال ناباوری مشاهده می كنیم كه سناریوی بازی بر خلاف نام بزرگ نویسنده آن، شكست می خورد. داستان این بازی دقیقا به همین علت شكست خورده است. داستان پتانسیل خوبی در قالب یك فیلم جیمز باندی دارد، ولی مشكل اینجاست كه این پتانسیل فقط در فیلم جواب می دهد و ما به وضوح مشاهده می كنیم که سازندگان، داستان را چقدر در بازی طول داده اند. داستان Blood Stone همانند یك كش است كه هر چه بیشتر آن را بكشید، شكننده تر و بی رنگ تر می شود. در ابتدا داستان خوب شروع می شود، ولی مغایرت زمان بازی ها با فیلم به ما این موضوع را نشان می دهد كه این سناریو اصلا مناسب بازی نیست و حتی از خیلی از جهات یك سناریوی درجه دو برای یك فیلم است. مشكلاتی هم در ساختار شخصیت ها وجود دارد، مثلا ما همیشه در سری فیلم های جیمز باند M را مشاهده می كنیم كه به دلیل كله شقی های باند عصبانی می شود، در Blood Stone اصلا چنین روابط جالبی را بین M و باند نمی بینیم و حتی M از باند می خواهد ماموریت ها را به هر نحوی كه شده پایان بدهد، چه كشتن هزاران انسان و تخریب كردن یك شهر باشد، چه یك جاسوسی ساده. شخصیت جیمز باند هم اصلا شبیه به شخصیت پردازی دو فیلم آخر نیست. او بیشتر به یك قاتل شبیه شده تا یك جاسوس و به جای نگه داشتن منابع ارتباطی، قصد نابودی آن ها را دارد.


گرافیك


بازی در كشورها و شهرهای مختلفی از جمله تركیه، تایلند، روسیه و بانكوك اتفاق می افتد و خوشبختانه Bizarre Creation برای خلق این محیط ها تیم هایی به این كشورها فرستاده تا از ساختمان ها و مناطق آنجا عكس برداری كنند. این تحقیقات نتیجه خوبی داده و ما با محیط هایی با جزئیات و شبیه به مناطق اصلی روبرو هستیم. به طور كلی طراحی محیط های خارجی و باز خیلی خوب كار شده، ولی محیط های درونی بسیار بی كیفیت و كم جزئیات هستند. بزرگترین ضعف این بازی در گرافیك، طراحی شخصیت ها، به خصوص چهره آن ها است. چهره ها كاملا شبیه به بازی های ضعیف نسل قبل هستند و خیلی بی روح و با Lip-Sync افتضاح كار شده اند. چهره دنیل كریگ (Daniel Craig) خیلی مصنوعی و بی كیفیت كار شده و بدن شخصیت ها خیلی یك تنه و بدون قوس و جزئیات است. لباس ها هم كاملا از رده خارج و بد فرم طراحی شده اند. جلوه های انفجار خیلی زیبا، ولی آتش ها مصنوعی هستند. بازی در بخش رانندگی كیفیت دیگری به خود می گیرد و طراحی ماشین ها خیلی خوب كار شده و Draw to Distance خوبی هم برای بخش رانندگی طراحی شده است. هر چند درخت های خیلی بی كیفیت و تكراری در این قسمت لطمه بدی به تجربه بصری بازی زده است. انیمیشن های بدن جیمز باند خوب كار شده و در فنون رزمی ما كیفیت خوبی را در آن مشاهده می كنیم. هر چند دویدن باند خیلی مصنوعی و بی شباهت به دنیل كریگ طراحی شده است.

موسیقی/صداگذاری


صداگذاری شخصیت ها به خصوص خود جیمز باند كه دنیل كریگ كار آن را انجام داده، خیلی بد و بی روح است. هیچ گونه حسی را در صدای هیچ یك از شخصیت های بازی نمی توانید حس كنید و این موضوع در كنار Lip-Synch ضعیف بازی خیلی به چشم می آید. صداگذاری محیط بسیار بی كیفیت و خالی طراحی شده و به وضوح معلوم است Bizarre تجربه كافی برای اینگونه بازی ها را ندارد. گاه محیط ها خیلی بی صدا و گاه با انفجارهای شدید خیلی جان دار می شوند. خوشبختانه صداگذاری ماشین ها خیلی زیبا و واقعی كار شده و به خوبی صدای موتور استون مارتین باند را می شنوید. موسیقی از كیفیت بسیار بالایی برخوردار است و تم های جذاب و معروف 007 قابل تحسین است. استفاده از سازهای بادی كه در این سری فیلم ها استفاده می شد در Blood Stone قابل شنیدن است و می توان نصف شباهت این بازی به فیلم های آن را به مدد همین موسیقی عالی احساس کرد.

گیم پلی


گیم پلی Blood Stone دقیقا یك كپی برداری محض از روی Splinter Cell: Conviction است. شما می توانید مراحل را مخفیانه پیش ببرید كه این مراحل از لحاظ ساختار خیلی شبیه به Conviction هستند و حتی سیستم Mark & Execute استفاده شده در آن بازی هم در Blood Stone وجود دارد. مراحل مخفیانه جذاب هستند، ولی اصلا عمق Conviction را ندارند. شما همیشه باید از یك سناریوی خاص پیروی كنید و هیچ راه دومی در پیشبرد مراحل به صورت مخفی وجود ندارد. حركات دشمنان كاملا خطی و تعریف شده اند و همین موضوع از هیجان لازم بازی كاسته است. البته شما آزادی عمل آنچنانی در انجام ماموریت ها به صورت اكشن و یا مخفیانه پیش بردن بازی را ندارید و در بعضی مواقع سازندگان شما را مجبور می كنند كه مراحل را اكشن بروید. نبردهای نزدیك هم كاملا شبیه به Splinter Cell: Conviction طراحی شده و با یك دكمه می توانید با اجرای فنون كراو ماگا روی دشمن، آن ها را سر به نیست كرده و امتیاز Focus Attack (همان Mark & Execute) بگیرید. خوشبختانه مراحل اكشن خوب طراحی شده و كنترل دوربین و باند خیلی عالی و سریع است. قسمت سوم گیم پلی مراحل ماشین سواری است كه شاید بهترین مراحل آن باشد. هر چند این مراحل آنچنان زیاد نیستند، ولی به دلیل تجربه Bizarre در ساخت بازی های PGR و Blur ما با یك بخش قوی روبرو هستیم كه البته این قسمت هم خیلی شبیه به بازی Split/Second كار شده است. كنترل ماشین ها خیلی خوب و البته شبیه به Blur است و همیشه خیلی ساده پیش می رود و شما در هر مرحله باید یك نفر را تعقیب كنید. در مرحله اول یك قسمت قایق سواری هم وجود دارد كه خیلی شبیه به سكانس تعقیب و گریز با قایق در فیلم Quantum of Solace است. این مرحله تنوع خوبی دارد، ولی عجیب است كه چرا سازندگان، مراحل دیگری با قایق طراحی نكرده اند. هوش مصنوعی دشمنان خیلی ضعیف است و حتی سنگر گیری معمولی هم در آن ها با هزاران مشكل روبرو است. دشمنان فقط یك جا ایستاده و به سمت شما تیر می زنند. هیچ تاكتیك و یا سنگر گیری پیشرفته ای از آن ها نمی بینید و حتی بعضی مواقع در تیراندازی هم خیلی ضعیف عمل می كنند. خوشبختانه سازندگان همانند فیلم های این سری، لوكیشن های زیاد و متنوعی طراحی كرده اند كه از تكراری شدن بازی جلوگیری كرده اند. در بعضی مراحل هم باید با استفاده از گوشی موبایل خود اطلاعات جمع آوری كنید كه متاسفانه عمق آنچنانی ندارد و خیلی ساده است. در كل Blood Stone اشكالات زیادی در گیم پلی دارد، ولی جذابیت بالایی هم خلق كرده كه مسلما طرفداران سری 007 و سبك اكشن را سرگرم خواهد كرد.

نتیجه گیری


در نهایت Blood Stone بازی بسیار سرگرم كننده ای است، ولی مشكلات فراوانی هم دارد كه شاید به خاطر وقت كم Bizarre Creation در ساخت آن باشد. این بازی با وام گرفتن از بزرگان سبك خود در صنعت بازی قصد داشته عنوانی سرگرم كننده بسازد كه از جهاتی موفق بوده، اما استقلال و هویت اصلی سری جیمز باند را در مراتب مختلف از دست داده است. طرفداران سری فیلم های 007 و جیمز باند كه منتظر فیلم بعدی بوده اند، می توانند تا زمان روشن شدن تكلیف بیست و سومین فیلم از این بازی لذت ببرند، به شرطی كه از مشكلات بزرگ آن چشم پوشی كنند.


نویسنده: حمیدرضا نیکوفر

نوشته شده در: 16 آبان 1389
دسته: مطلب متفرقه
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • James Bond 007: Blood Stone
  • James Bond 007: Blood Stone
  • James Bond 007: Blood Stone
 

آموزش آنریل انجین 4آموزش آنریل انجین 4

آموزش یونیتی سه بعدیآموزش یونیتی سه بعدی

آموزش یونیتی دو بعدیآموزش یونیتی دو بعدی

آموزش سی شارپ در یونیتیآموزش سی شارپ در یونیتی

آموزش واقعیت مجازی در یونیتیآموزش واقعیت مجازی در یونیتی

آموزش گیم میکر استودیو آموزش گیم میکر استودیو GameMaker
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

همیشه عاشق بازیهای 007 بودم،اینم که محشره....ولی ایرادش هم زیاده....
ارزش یک بار بازی کردن رو نداره
٩٠ درصد بازی ها همین سبکو دارن اما با این حال به امتحانش می ارزه
واسه pc نیومده؟ کی اومده؟ یا کی میاد؟
اقا خداییش بازیش خیلی کرست  
خوبه مثل نسخه قبلی!!!
از نظر که بازی باحالیه هنوز هم بازی نکردم ولی میگم خوبه هر که هم میگه بده اگه .... داره بهترشو بسازه . با تشکر از نقد.
بازی تخیلی به دردبچه هم دیگه نمیخوره.??just wow