شاتل لند
فروشگاه گیفت کارت
 
افسانه‌ی تراوین فروش انواع موس و کیبورد گیمینگ
گیمر باش بهترین سایت فروش گیفت کارت
بنیادی برای زندگی
نویسنده:
صفحه شخصی من وبلاگ من - یک گیمر شهریوری که عاشق فیفا و فوتباله! ...
User_image

امروزه با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی در برخی از کشورهای غربی و شرقی ، میزان سرمایه گذاری در زمینه های مختلف کاهش یافته است . صنعت بازیسازی نیز از این قائده مستثنی نیست و ما در قیاس با سالهای گذشته تعداد بسیار کمتری بازی AAA با بودجه چندین میلیون دلاری مشاهده می کنیم و از سوی دیگر بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ در طول 5 سال اخیر یا با یکدیگر ادغام شده و یا مانند THQ ورشکست شده اند . این روند سبب شده که دیگر شرکت ها ریسک حمایت از استودیوهای کوچک با ایده های جدید را نپذیرند و در این بین بسیاری از بازیسان جوان و مستعد بدون حامی مالی باقی می مانند .

اما یک عامل سبب شده است که این معادله از بین برود تا این دسته از بازیسازان نیز بتوانند ایده های خود را در قالب بازیهایی که می سازند بیان کنند . این عامل چیزی جز ساخت بازی توسط کمک های مردمی و با قوانین حمایتی Steam ، PSN و Xbox Live نیست . مطمئن هستیم تا به حال با اصطلاح Kickstarter در اخبار مختلف رو به رو شده اید و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از بازیهایی که هم اکنون تجربه می کنید به لطف وجود Kickstarter است . در این مقاله قصد داریم به طور کامل این شبکه جهانی به همراه بازیهایی که به کمک آن ساخته شده است را برای شما معرفی کنیم .

Kickstarter چیست ؟

Kickstarter یک شبکه کمک های مردمی بصورت جهانی است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد . هدف اصلی این شبکه کمک کردن به ادامه زندگی پروژه های خلاقی است که می تواند آینده ای بهتر را برای هر صنعت بوجود آورد . کیک استارتر در سال 2009 توسط یک گروه کوچک سه نفره تاسیس شد . اعضای این گروه Perry Chen ، Yancey Strickle و Charles Adler بودند که با کمک هم این شبکه کمک های مردمی را تاسیس کرده و تمرکز اصلی آنرا بر روی وبسایت اینترنتی Kickstarter قرار دادند .


شیوه فعالیت Kickstarter چگونه است ؟

تمرکز Kickstarter بر روی معرفی ایده و جمع آوری کمک مردمی است . از طریق این شبکه ، هر سازنده و توسعه دهنده به عنوان یک کارگزار که نتوانسته تحت حمایت یک ناشر یا شرکت قرار گیرد ، ایده پروژه خود را به اشتراک می گذارد . در این بخش سازنده باید تمامی بخش های پروژه و اهدافی که می خواهد به آن برسد را شرح دهد . سپس بودجه ای که برای رسیدن به این هدف نیاز است را بیان می کند و در نهایت یک مدت زمان مشخص برای رسیدن به این بودجه را درج می کند. پس از این پروسه ، هر شخصی از هر جای دنیا می تواند با پرداخت مبلغی به این پروژه کمک مالی کند و پرداخت مالی از طریق درگاه اینترنتی مطمئن Amazon صورت می گیرد .

گفتنی ست در صورتی که بودجه موردانتظار سازنده تامین نشود از طریق همین درگاه به حساب مردم پول بازگردانده می شود . اما در صورتی که بودجه درخواست شده سازنده در مدت زمان مشخص شده تامید شود ، مبلغ از طریق Amazon به حساب سازنده واریز می گردد و از این مبلغ ، میزان 5% سود به Kickstarter داده می شود .نکته مهم در مورد Kickstarter این است که این شبکه هیچ تضمینی را بابت استفاده از مبلغ جمع آوری شده در راستای اجرای پروژه را نمی دهد و این مورد یکی از نواقص این شبکه بشمار می رود . 

چگونه Kickstarter به رشد دنیای بازی کمک می کند ؟

اواسط نسل هفتم مقطعی بود که به تدریج بازار موبایل و تبلت ها در حال گسترش بود و امروزه این بازار به سوددهی بسیار بالایی دست یافته و این سود در حدی است که بسیاری قید ساخت بازی بر روی کنسول ها و PC را زده و به سمت ساخت بازی در صنعت کم خرج اما پرسود موبایل رفته اند . یکی از دلایلی که میزان بازیهای AAA در قیاس با گذشته کاهش چشمگیری یافته است همین موضوع بشمار می رود و حتی شرکت های نظیر Square Enix و Konami به طور رسمی اعلام کرده اند از این پس تمرکز ویژه ای را بر روی بازار موبایل خواهند داشت .

قائدتا زمانی که ناشر ها از بازار کنسولی و PC دور شوند استودیوهای فراوانی بدون حامی مالی پدیدار شده و بعلت نبود بودجه ورشکست می شوند . اما از سال 2009 با تاسیس Kickstarter این معادله دستخوش تغییراتی شد . دیگر استودیو ها وسازنده های خلاق بدون هیچ امیدی نسبت به پروژه خود نگاه نمی کردند و آنها به دنبال ارائه ایده های ناب خود به مردم بودند تا بتوانند از طریق کمک های مالی مردم بازی خود را بسازند .این موضوع روز به روزگسترش بیشتری پیدا کرد و نهایتا نتیجه به اینجا ختم شد که بخش بسیار بزرگی از بازیهای مستقلی که امروزه مشاهده می کنید با کمک بنیاد Kickstarter و کمک های مردمی خلق شده است .

شیوه درخواست کمک مالی برای بازیسازان به چه صورت است ؟

در این زمینه هر سازنده می تواند درخواست خود را در Kickstarter به اشتراک بگذارد . برای این درخواست باید داستان بازی ، ایده کلی ، هدف گیم پلی و در صورت نیاز نمایشی از بازی قرار داده شود . سپس بودجه مورد نیاز برای ساخت بازی ( مثلا 1 میلیون دلار ) به همراه مدت زمانی که برای رسیدن به این بودجه نیاز است ( مثلا 30 روز ) درج می شود . در صورتی که سازنده در مدت 30 روز بتواند 1 میلیون دلار را جمع آوری کند از طریق Kickstarter این اجازه را دریافت می کند که مدت زمان درخواست را افزایش داده و بودجه بیشتری را دریافت کند . به طور مثال بازی Star Citizen در ابتدا این هدف را داشت که 500 هزار دلار را دریافت کند اما اکنون با گذشت 3 سال میزان کمک های جمع آوری شده برای این عنوان به 75 میلیون دلار رسیده است !

چه بازیهایی از طریق Kickstarter حلق شده اند ؟

بازیهای بسیار زیادی توانسته اند از طریق کمک های مردمی Kickstarter ساخته شوند و شاید اگر Kickstarter نبود هیچگاه خلاقیت این بازیسازان مستقل به ثمر نمی شست . در ادامه به معرفی مهمترین عناوینی که از طریق Kickstarter ساخته شده اند خواهیم پرداخت :

Torment: Tides of Numenera

بودجه درخواست شده : 1.1 میلیون دلار

بودجه دریافت شده : 3.9 میلیون دلار

اگر شما از طرفداران Planescape: Torment هستید بدون شک باید Torment: Tides of Numenera را تجربه کنید ! این اثر که خود را جانشین معنوی Planescape می داند در عرض 6 ساعت موفق شد تمامی بودجه موردنیاز در راستای شروع پروژه را دریافت کند . بازی در سبک RPG و با داستان و اتمسفری فانتزی همراه است و در اواخر سال 2016 عرضه می شود .

Pillars of Eternity

بودجه درخواست شده : 1.2 میلیون دلار 

بودجه دریافت شده : 3.9 میلیون دلار 

Pillars of Eternity دیگر عنوان مشهوری است که با کمک های مردمی ساخته شده است . کیک استارتر نه تنها مانع ورشکست شدن Obsidian Entertainment شد بلکه توانست موجبات خلق یکی از بهترین تجربه های نقش آفرینی کلاسیک یک سال اخیر را بوجود آورد . این بازی نیز خود را جانشین معنوی سری بازی baldur's gate می داند که به واقع تا حد زیادی به وعده خود عمل کرده است و در کنار ارائه یک گیم پلی کلاسیک با عناصر نقش آفرینی ، بخوبی مکانیزم های مدرن را نیز با خود همراه کرده است .

Broken Age

بودجه درخواست شده : 400 هزار دلار

بودجه دریافت شده : 3.3 میلیون دلار

حتی سازنده مشهوری مثل Double Fine و البته مولف مشهوری نظیر Tim Schafer نیز برای خلق بازی جدید خود به سراغ کیک استارتر و کمک های مردمی رفت ! Broken Age نام این پروژه شکل گرفته با کمک های مردمی است و تیم شفر توانست از طریق این پروژه یک ایده داستانی ناب را نمایش دهد . داستان بازی، روایت زندگی پسری به نام Shay و دختری به نام Vella هستش که در شرایط کاملا متفاوتی زندگی میکنن اما طی اتفاقاتی جالب به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند .

Wasteland 2

بودجه درخواست شده : 900 هزار دلار

بودجه دریافت شده : 2.9 میلیون دلار

عنوان مشهور و صاحب سبک Wasteland 2 هم از طریق کمک های مردمی خلق شده است ! این بازی نقش آفرینی که به طور کامل راه سبک کلاسیک و PC Style خود را در گیم پلی بروز داده است توانست در مدت کوتاهی بودجه خود را تامین کند و قائدتا نسخه جدید اثری نظیر Wasteland براحتی می تواند به بودجه موردنیاز دست یابد !

Elite: Dangerous 

بودجه درخواست شده : 1.2 میلیون دلار

بودجه دریافت شده : 1.5 میلیون دلار

Elite: Dangerous از نظر سبک تا حدی شبیه به Star Citizen عمل می کنه اما یک شبیه ساز صرف نیست . این بازی نیز توانست با ایده های ناب خود و نمایشی غافلگیر کننده از گیم پلی در محیط های فضایی به سختی علاقه سرمایه گذاران را جلب کند و بودجه موردنیاز را دریافت کند . این بازی هم اکنون بر روی PC عرضه شده است و داستان آن ادامه دهنده سری بازی Elite است .

Divinity: Original Sin

بودجه درخواست شده : 400 هزار دلار

 

بودجه دریافت شده : 900 هزار دلار

Divinity: Original Sin دیگر باز نقش آفرینی و کلاسیک است که با کمک کیک استارتر ساخته شده . Divinity اثری هستش که بشدت داستانی عمیق و پرمحتوا را ارائه می دهد . در محیط بازی شما با شخصیت ها و NPCهای فراوانی رو به رو می شوید و هر یک داستان و ماموریت های خود را دارند . نکته جالب این است که چندی پیش نسخه PS4 و Xbox One این بازی تایید شد و بدون کمک های مردمی حتی ممکن بود این ایده ناب بر روی PC نیز عرضه نشود .

Shovel Knight

بودجه درخواست شده : 75 هزار دلار

بودجه دریافت شده : 300 هزار دلار

و اما Shovel Knight دیگر اثر مشهوری هستش که از طریق کیک استار بودجه ساختش دریافت کرده . این بازی اکشن و پلتفرمر که به جز PC بر روی PS4 ، PSV ، PS3 و البته Xbox One هم در دسترس هستش در ابتدا کار سختی برای ساخت داشت اما با توجه به ایده های جالب گیم پلی نهایتا تونست بودجه مورد نیازش دریافت کنه .

نتیجه گیری : 

این عناوین تنها بخشی بسیار کوچک از بازیهایی بشمار می روند که با کمک کیک استارتر خلق شده اند . در مورد بازیهای مستقل با اطمینان خاطر می توان گفت که هر روز اهمیت این دسته از بازیها بر روند کلی دنیای بازی بیشتر می شود و این موضوع در سیاست گذاری شرکت هایی نظیر مایکروسافت ، سونی و البته والو مشخص است . یکی از دلایلی که چنین ذهنیت مثبتی پیرامون بازیهای مستقل شکل گرفته ، تجربه مثبت بازیهای خلق شده در کیک استارتر است .

دیگر زمان آنکه شرکت ها تنها به دنبال پروژه های چندین میلیون دلاری باشند گذشته و ثابت شده استعداد موجود در استودیوهای کوچک می تواند تجربه های به مراتب غنی تری را ایجاد کند اما به شرطی که سرمایه و امکانات در اختیار این دسته از بازیسازان خلاق قرار گیرد و کیک استارتر محلی برای جذب عادلانه این سرمایه و امکانات است .

نوشته شده در: 29 ارديبهشت 1394
دسته: مقاله
این ویدئوها رو دیده‌اید؟
  • Wasteland 2
 
 
 
ثبت دیدگاه
 
جهت ثبت دیدگاه باید سه روز از ثبت نام شما گذشته باشد.
 

به نظرم شرکت خوبی میاد
کیک استارتر کارش خیلی خوبه. مثل indiegogo
مقاله ی فوق العاده ای بود! خسته نباشی.
کسی که ایده ی ساخت این شبکه رو داشته واقعا بیگست لایک داره
جالبیش اینه که چه باز یهای شاهکار هم پوشش داده ( Torment رو فقط تجربه نکردم ) بزرگترین خدمت ممکن به صنعت گیم تو زمینه ی مالی
کمکی که به استار سیتیزن شده رو تو گینس باید بنویسن . ببینیم در آینده این انحصاری پیسی گیمر ها چی کار میکنه
اون سکه های پایین اسم Kickstarter تو عکس اول سکه های 50 تومنی خودمونن
اگه این شرکت ایرانی بود اسمش چی میشد؟
1-لگد برای شروع
2-قرض الحسنه بازیسازان
فک کنم اسمش میشد :
پول خود را به ما بسپارید نه برای ساخت گیم برای اختلاس یه کله گنده
خودمونیما ! عجب اسمی داشت شبیه جمله شد
چرا پول زیادی میداده
سلام . در متن اشاره شده در صورتی که طی زمان مشخص شده بتونن به بودجه موردنظر دست پیدا کنن میتونن بودجه درخواستی افزایش بدن .
در این زمینه هر سازنده می تواند درخواست خود را در Kickstarter به اشتراک بگذارد . برای این درخواست باید داستان بازی ، ایده کلی ، هدف گیم پلی و در صورت نیاز نمایشی از بازی قرار داده شود . سپس بودجه مورد نیاز برای ساخت بازی ( مثلا 1 میلیون دلار ) به همراه مدت زمانی که برای رسیدن به این بودجه نیاز است ( مثلا 30 روز ) درج می شود . در صورتی که سازنده در مدت 30 روز بتواند 1 میلیون دلار را جمع آوری کند از طریق Kickstarter این اجازه را دریافت می کند که مدت زمان درخواست را افزایش داده و بودجه بیشتری را دریافت کند